Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 24 sep 2019, 10:45

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fläktmotstånd 740
InläggPostat: 10 sep 2019, 16:59 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Inlägg: 366
Kör: Bakhjulsdrivet
Fläkten var helt död på 740:n jag skaffade igår, funkade inte på ngt läge. (Vanlig kupéfläkt, ingen AC). Jag skruvade ner handskfacket och motståndet såg bränt ut, luktade tom lite. Testade att jorda, och sen dra plus från sladd till sladd, och då drog fläkten igång. Alla lägen på knappen funkar, men fullt drag i fläkten på alla lägen. Då borde det räcka med att byta till ett nytt motstånd, va? Sen gjorde jag så att jag tjuvkopplade fläkten nu, så den bara funkar på läge 5 och fullt blås. Drog jord till karossen, sen från femmans pol till pluskabeln på fläktmotorn med en 30A säkring imellan. Kan väl inte vara nån fara tillfälligt?

Var får man tag på ett nytt sånt här? Volvo org# 1005963 eller 3522313

Bild

_________________
Nuvarande: 744 aut. '92, V70 2,5T aut. '98
FD: 945 Fullturbo man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2 (båda mördade med trim :twisted:), 945 FTT '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, V70 2,5T AWD samt ett gäng 240:s i min ungdom


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Fläktmotstånd 740
InläggPostat: 10 sep 2019, 22:04 
Offline
Webmaster

Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Inlägg: 1682
Kör: 965, AMC
Umm...
På sidan du har tagit bilderna från?

Gcp har.
Finns begagnade på bildelsbasen.
Är du bevandrad i elektronik borde en PWM-styrning vara ett bättre alternativ. Mycket högre verkningsgrad istället för att bränna bort effekten till värme.
En sån här t.ex. https://www.electrokit.com/produkt/dc-m ... rning-30a/ eller nåt från Kina för några tior.
Mät i kontakten hur knappen fungerar och byt ut trimpoten mot motstånd (vanliga 0.25w duger, ingen effekt över dem) så styr du som vanligt med fläktknappen. Eller om du hellre vill styra steglöst går det ju att behålla trimpoten.


Upp
   
 Inläggsrubrik: Re: Fläktmotstånd 740
InläggPostat: 10 sep 2019, 22:43 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 10 sep 2017, 10:28
Inlägg: 366
Kör: Bakhjulsdrivet
Eda skrev:
Umm...
På sidan du har tagit bilderna från?


Tysk sida verkade det som, dessutom dyrt.

Eda skrev:
Gcp har.
Finns begagnade på bildelsbasen.
Är du bevandrad i elektronik borde en PWM-styrning vara ett bättre alternativ. Mycket högre verkningsgrad istället för att bränna bort effekten till värme.
En sån här t.ex. https://www.electrokit.com/produkt/dc-m ... rning-30a/ eller nåt från Kina för några tior.
Mät i kontakten hur knappen fungerar och byt ut trimpoten mot motstånd (vanliga 0.25w duger, ingen effekt över dem) så styr du som vanligt med fläktknappen. Eller om du hellre vill styra steglöst går det ju att behålla trimpoten.


Bra tips, kan inte mycket om el men går ju att sätta sig in i. Tackar [buga]

_________________
Nuvarande: 744 aut. '92, V70 2,5T aut. '98
FD: 945 Fullturbo man. '97, 244 aut. '80, PV 544 '60/'62 B18 dubbla Weber 45 mm, 944 '91, 945 LTT aut. '96 x2 (båda mördade med trim :twisted:), 945 FTT '98, 760 TIC '85, 965 3.0 '96, V70 2,5T AWD samt ett gäng 240:s i min ungdom


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+02:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015