Felkod 1-1-3

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Felkod 1-1-3

Inlägg av Olle Bull »

Jaha, då har bilen gått ett år till och det är dags för besiktning.
Naturligtvis tänds lampan för motorstyrnigsfel och bilen tvärdog 2 veckor innan jag hade tid på BP

Jag kollade felkod. 1-1-3. Fault in Injector 1,2,4
Efter reset så gick bilen igen. Men jag känner att den går inte rent.

Sedan hände det igen ett par dagar senare. Samma larm
Bilen gick ett tag utan reset (det hade den förmodligen gjort första gången också)
Sedan dog den igen ett par minuter senare
Bilen gick att starta igen och detta upprepades ett par gånger
Sedan gick bilen bra

Nu har det inte hänt igen sedan dess. Men lampan lyser och det kommer fömodligen att märkas på BP då jag även tycker avgaserna luktar annorlunda nu
Det enda jag gjort är att ruska lite på kablaget till spridarna
Jag upplever att bilen går lite bättre nu, men inte helt bra. Men det kan vara inbillning

Någon som har erfarenhet av detta? Spontant känns det som det skulle kunna vara jorden till spridargruppen eller möjligen en eller flera av spridarna 1,2,eller 4

Jag hittade lite info om hur man kan mäta resistans på spridare och kablage, men jag vet också att elektriska lindningar som finns i t.ex. spridare kan bete sig olika beroende på driftstemeratur
En kall spridare kanske inte har några problem förrän den når en viss temperatur tänker jag
960 Olle

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: Felkod 1-1-3

Inlägg av StefanM »

glappande spridarrelä om du har ett sånt kanske? Det styr ju spänningen till alla spridare.

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Felkod 1-1-3

Inlägg av Olle Bull »

Ja, det kan vara värt att kolla på
Jag kikade lite på elschemat och det sitter relä för spridarna
Men den verkar styra alla spridare. Så då borde jag få felkod för de andra 3 också
Fast jag vet inte om jag läste schemat rätt då jag hade ont om tid
960 Olle

StefanM
Uppkörning
Inlägg: 767
Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41

Re: Felkod 1-1-3

Inlägg av StefanM »

har inget minne av nån felkod som enbart riktar in sig på tre cylindrar på det viset? Känns mer som en generell kod att den går fett eller nåt sånt. Saknar signal från syresensor eller nåt sånt. (nu gissar jag bara från minnet)

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Felkod 1-1-3

Inlägg av Maxwell »

Det är raksexan vi pratar om va? Kolla jordpunkterna som sagt, de kan vara dåliga. Kablaget till tändspolarna (och dess jordpunkter) är även de kända för att bli dåliga med tiden, men det kanske inte skulle generera samma felkoder.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

Användarvisningsbild
Olle Bull
Övningskörning
Inlägg: 137
Blev medlem: 06 mar 2010, 20:50
Kör: 960 -91
Ort: Västerås

Re: Felkod 1-1-3

Inlägg av Olle Bull »

Jo, det är 3,0 rak sexa

Har inte haft tid att kolla på det. Jobbet har effektivt satt stopp för all garageaktivitet....
Så det vart en chansbesiktning då det skulle bli körförbud annars
Men det gick bra och felet kom inte tillbaka på ett bra tag, så antog jag att det var jordfel och det blev bra när jag ruskade lite på kablaget
Jag vet att just den jordpunkten är trasig och av någon anledning har gängorna gått sönder på den (JP vid höger framlykta)
Den är inte rostig och jag har aldrig rört den, så jag fattar inte hur gängorna var trasiga på den
Men i vilket fall är det så tjockt gods i infästningen att jag inte kunde gänga om den med gängtappen jag hade, utan måste köpa förtapp för att kunna göra det
Som tillfällig lösning har jag dragit en separat jordkabel från batteri till jordpunkten

Men när åkte vi till Göteborg i helgen så tvärdog bilen, 30mil hemifrån.
Samma larm
Den startar ganska omgående utan problem, men dör strax igen
Jag la märke till att desto längre jag stod still, desto längre gick bilen
Så jag tog mig till en parkering och rengjorde kontakterna på JP och anslutningen till minuspolen
Jag ska erkänna att jag bara klämt en 1,5mm kabel mellan polen och batteriklämman, så det var förmodligen den vedbolösningen som var problemet
Hursomhelst, efter det gick bilen som en klocka hela vägen dit och hem

Så det blir till att köpa en förtapp och fixa det ordentligt

@StefanM ang felkod för insprutningsgrupper så jag tittade jag igen på felkodnyckelschemat
Och det är tydligen senare modeller som har detta och då har grupp1 felkod 1-1-3 medans grupp 2 har 1-1-5
Det är förmodligen relaterat till vilken grupp de är kopplade till, då man kan se på elschemat att de är uppdelade på 2 grupper
Jag förutsätter att jag har en tidigare version då jag har en -91: a
960 Olle

Skriv svar