El-projekt: Arduino MultiDisplay

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

Ja, det var himla skönt, det är väldigt frustrerande med såna fel.

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

Nu när jag kunnat köra lite med varvtalssignalen inkopplad så upptäckte jag att varvtalet på Arduinon inte kommer högre än 3450 rpm, även om jag varvar mer. Det visade sig att jag missat att man byta ut ett av motstånden till ett med annan resistans om man vill kunna ta in pulsfrekvenser högre än 160 Hz på varvtalssignalen. Eftersom jag tar varvtalssignalen från tändspolens input så är det 2 pulser per varv och då motsvarar 160 Hz bara 4900 rpm. Så jag bytte ut motstånd R4 (på MD03) från 130kOhm till ett 60.4kOhm som jag hade liggandes. Då klarar den varvtal upp till 10600 rpm istället för 4900 rpm.
Bild

Sen när jag gjort det och kört lite mer så är varvtalet på Arduinon bra på låga varvtal, men över 4000 så sticker den, och visar alldeles för högt varvtal. Sen upptäckte jag också varvtalet som Arduinon visar är beroende på hur mycket jag gasar, inte bara på varvtalet alltså. Så ska det ju inte va! Förstår inte varför, kanske blir frekvensomvandlaren förvirrad av störningar eller nåt.

Nästa grej att prova är att ta varvtalssignalen från ett av spridarmotstånden istället för tändspolen.

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

Idag provade jag att koppla in mig på ett av förkopplingsmotstånden (man får va noga att koppla rätt, och inte kortsluta nåt, gissar att det skulle bli obra då). Flatstiftet med blå plast är en y-förgrening, medan dom andra bara är raka förlängningar. Jag mätte spänningen på Y-förgreningen med ett oscilloskop och såg att nivån låg på runt +14 V med regelbundna spikar (mot 0). Men spikarna verkar vara väldigt svaga / korta i tid, för oscilloskopets frekvensdisplay lyckades inte förstå vilken frekvens det var. Och när jag kopplade in den till MultiDisplay så sa den bara 0 rpm hela tiden, så den förstod inte heller med andra ord. Samma sak oberoende av vilket stift jag kopplade in mig på. Jag gissar att problemet är att spridarna är öppna så kort tid när man kör på lätta laster. Körde runt lite men fick aldrig nån rpm-signal i MultiDisplay:en.

Bild

Sammanfattning av testade källor för varvtalssignal:
  • Tändspolen, funkar nästan, man får rpm-signal, men den beror av nån anledning på hur mycker man gasar
  • Spridarmotstånd, lyckas inte få nån rpm-signal alls
Kvar att prova:
  • En av pinnarna på tändboxen skickar ut ett pulståg som varvtalssignal till bränsleboxen.
  • Montera en egen varvtalsgivare på motorn.
Finns det nåt annat ställe på motorn / kabelhärvan som man kan koppla in sig och få en puls-varvtals-signal?
Moderna motorer har ju en kamaxelgivare som styrenheten använder för att veta vilka cylindrar som ska ha soppa detta varvet och vilka som ska ha soppa nästa varv. Men våra motorer har väl ingen kamaxelgivare, så hur vet bränsleboxen?

EDIT: Återupplivade bilden...
Senast redigerad av 1 ekj, redigerad totalt 24 gånger.

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av EmEss »

Kan du inte få den att prata med lh boxen via pin 12?

Annars kan du prova att ta varvtalssignal på varvtalssignalkabeln mellan ezk (tänd ecu) och lh (bränsle).

Våra motorer har ingen kamsynk, och det innebär precis som du säger att styrenheten inte har någon aning om exakt vart motorn befinner sig. Men det spelar ingen roll. Den kan inte ens styra insprutarna separat. Utan alla öppnas av samma NPN transistor i styrenheten.

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

Jag har också dreglat över den tanken att kommunicera med bränsleboxens pin 12 som i min signalbeskrivning har texten "Diagnoslänk. Kommunikation med diagnosuttaget.". MultiDisplay har nämligen inbyggt stöd för att kommunicera med styrenhet via K-lina. Men frågan är om detta är en K-lina?

Jag har tidigare byggt en sån där blink-felkodsavläsare enligt nån guide här på forumet, och med den så kunde jag ju läsa blink-koder från bränsleboxen. I signalbeskrivningen för bränsleboxen så hittar jag ingen annan pinne som har med felkoder att göra, så jag antar att det är blink-koderna som skickas på pin 12.

Eller kan det va så finurligt att pin 12 funkar för BÅDE blink-koder och K-lina?
Nån som vet?

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av EmEss »

Det går att läsa ur realtidsdata direkt från RAM på pin 12 med ett k-line interface. Det kräver dock ett chip med datalogg funktionen aktiverad.
Har inte läst på så jättemkt om detta, men pin 12 är kopplad en UART.

Läste nu att du försökt trigga vid spridarmotstånden. Det funkar nog bättre om du triggar på jordsidan av spridarna.

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

OK, är det chippet som avgör dataloggning eller inte, jag trodde det var övriga boxen som avgjorde sånt. I vilket fall så gissar jag att dataloggningen inte är aktiverad på mitt chip då iom att blink-felkoderna funkar på mitt chip.

Jag insåg att jag inte förstod hur spridarna var inkopplade egentligen, så jag dykte ner i lite kopplingsscheman och signalbeskrivningar för att se vilka ställen man kan plocka varvtalssignal på. Sen ritade jag ner det som ett litet blockschema såhär:
Bild

Det verkar finnas några fler ställen än jag trodde att plocka varvtal på.

Jag ska testa jordsidan av spridarna (som EmEss sa), alltså mellan bränslebox och spridare.
Om inte det funkar kan jag testa varvtalssignalen mellan tändboxen och bränsleboxen.
Senast redigerad av 1 ekj, redigerad totalt 24 gånger.

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av EmEss »

Ja, av någon anledning!

Läs mer här:
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-in ... atalogging" onclick="window.open(this.href);return false;

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

Det var en trevlig sida, den får jag läsa mer på...

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

Jag hoppade över spridarnas jordsida och provade istället varvtalssignalen som tändboxen skickar till bränsleboxen. Jag skarvade in mig på pin 17 på tändboxen, som var en gul-grå kabel i min bil. Kopplade in ett oscilloskop på signalen och den har fina fyrkantspulser istället för spikar som det är på tändspolen. Och på spridarna beror ju pulsbredden på hur mycket man gasar. Men här förväntar jag mig att pulsbredden alltid kommer vara samma procentuellt sett, och det inbillar jag mig att det borde vara enkare att tolka för frekvensomvandlaren i min MultiDisplay-givarenhet. Frekvensen var 30Hz vid tomgång, vilket betyder att signalen har 2 pulser per varv.

Här kommer en bild på dom fina fyrkantspulserna vid tomgång:
Bild

EDIT: Återupplivade bilden...
Senast redigerad av 1 ekj, redigerad totalt 24 gånger.

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av EmEss »

Fint :)

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

MultiDisplay-enheten är fortfarande nöjd med varvtalssignalen som tändboxen skickar till bränsleboxen. Gött, då är varvtalsstrulet fixat.

Nu tänkte jag koppla in min tryckgivare som sitter i givarenheten. För detta ändamål har jag bytt ut en plugg som satt i insuget till en nippel (Volvo artnr 1276164):
Bild

Nu till det luriga. Nippeln i insuget är 5mm medan nippeln på tryckgivaren bara är 3mm. För att kunna trä på slangen på 5mm-nippeln så köpte jag 4mm vakuumslang och jag får klämma ihop den med slangklämma för att täta mot 3mm-nippeln. Frågan är om jag kommer få det tätt på det viset. Slangklämmor som är tillräckligt små verkar va svårt att hitta, minsta slangklämman jag fått tag i är 8mm.

Annars funderar jag på om man ska limma på nån form av plaströr utanpå min 3mm-nippel för att göra om den till en 5mm-nippel. Vad finns det för 5mm-plaströr man kan använda isf?

Nåt annat bra tips?

EDIT: Återupplivade bilden...
Senast redigerad av 1 ekj, redigerad totalt 24 gånger.

Eda
Webmaster
Inlägg: 1813
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av Eda »

Bra vet jag inte men, jag drog några varv tejp runt en spolarslang på en bil för att få upp diametern så att den minsta slangklämman jag hade kunde användas.

Rent spontant när jag funderar på liknande saker försöker jag fundera på om jag inte försöker fixa fel problem. Dvs. istället för att komma på hur jag ska gå från 5 till 3 mm kanske det är enklare att hitta en nippel i rätt storlek.

En dyr lösning är t.ex denna http://m.ebay.co.uk/itm/10pcs-5mm-5mm-3 ... 0889482335" onclick="window.open(this.href);return false;
Du får gärna posta hur du faktiskt löste det tillslut!

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av EmEss »

Åk förbi lokala lastbilsverkstaden och kolla vad de kan ha för plastslang. Annars lastvagnsdelar. Finns inte 5x1 så kanske de har 6x1,5.

Det finna något som heter ABA mini, en slangklamma för mindre slangar. Tror de finns ner till 6 mm.

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

Jag skaffade en plastslang 5x1mm som var avsedd för tryckluft. Tack för tipset!
Det var kalasbra passform, man fick trycka lite lätt för att få på plastslangen på 3mm-nippeln. Tog av plastslangen igen och limmade fast den på 3mm-nippeln med Loctite Super Glue All Plastics. Med vakuumslangen utanpå plastslangen sen blev det alldeles lagom för en 8mm slangklämma. Perfekt! Nu ska ut och loggas laddtryck!
BildBild

EDIT: Återupplivade bilderna...
Senast redigerad av 1 ekj, redigerad totalt 24 gånger.

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

Nu har jag haft tryckgivarn inkopplad ett tag, verkar funka bra. Här är en plott för två loggningar jag gjort och har plottat laddtryck som funktion av varvtal. Jag har än så länge en justerbar tryckklocka, men nu är tanken att byta tillbaka till original-klockan fast med en magnetventil som styrs av min MultiDisplay.Bild

EDIT: Återupplivade bilden...
Senast redigerad av 1 ekj, redigerad totalt 24 gånger.

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

Nu är nästa steg taget mot laddtrycksregleringen. Jag har bytt ut min justerbara wastegate-klocka tillbaka till original, men med en N75 magnetventil på tryckslangen mellan turbon och wastegate-klockan.

Magnet-ventilen ska kopplas såhär:
Bild

Men jag fuskade och låter den pysa ut i motorrummet istället för att leda tillbaka luften in i insugssystemet.
Bild
Bild

Bara kabeln till MultiDisplay-enheten som saknas... Utan kabeln är det tryck-klockan som bestämmer laddtrycket.

EDIT: Återupplivade bilderna...
Senast redigerad av 1 ekj, redigerad totalt 24 gånger.

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

Nu är elen inkopplad också. Magnetventilen är kopplad till PWM-utgången på MD-huvudenheten. Magnetventilens två stift passade perfekt i mini-flatstiftshylsor för 2.8x0.8mm-flatstift.
Bild

Kablarna går in till kupén genom en genomföring som var ledig precis bredvid där bränsleboxens kabelstam går genom torpedväggen.
Bild

Provade att ratta lite på laddtrycksregleringen också, men jag kommer inte högre än 0.65 bar. Vid 0.65 bar har magnetventilen en duty på 100%, dvs den är konstant öppen. Slutsatsen är att tryckfallet är för lågt i magnetventilen. Så det blir två alternativ. Antingen byta ut slangen mellan turbon och magnetventilen från dagens 5mm-slang till en 3mm-slang, men då måste jag ha en massa adaptrar eftersom nippeln på turbon är 5mm och nippeln på magnetventilen är 7,5mm. Det andra alternativet är att sätta på en strypning på slangen, typ en slangskarv med ett väldigt litet hål.

EDIT: Återupplivade bilderna...
Senast redigerad av 1 ekj, redigerad totalt 24 gånger.

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av EmEss »

Vid 100% duty borde ventilen vara helt stängd mellan insug och wg, samt öppen mellan wg och atmosfär.

I det läget ska det ju i princip vara som om slangen från wg är bortplockad, och ingen laddtrycksbegränsning kan ske. (förutom genom fuelcuts)

Se över inkopplingen, och testa tätheten i ventilen.

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

Nej, jag tolkar det som att ventilen aldrig stänger mellan insug och WG-klocka, där är det alltid öppet. Det enda som händer är att den öppnar till atmosfär lite då och då.

Nu har jag iaf provat att göra en strypning och det funkar. Med strypningen räcker det med 31% duty för att få 0.65 bar laddtryck.

Strypningen tillverkade jag av en sån där hylltapp som håller upp hyllplan i bokhyllan. Den råkar nämligen va lagom lång och har en ytterdiameter på 5mm i den tjocka änden vilket passar perfekt i min 5mm-slang... Så jag kapade av den tunna änden, borrade ett 2,5mm hål från ena sidan och ett 1,0mm-hål från andra sidan. Sen tryckte jag in min strypning i tryckslangen och klämmer fast den med en slangklämma utanpå slangen och monterade tillbaka slangen på turbon. Strypningen sitter alltså mellan turbon och magnetventilen.
Bild
BildBild

EDIT: Återupplivade bilderna...
Senast redigerad av 1 ekj, redigerad totalt 24 gånger.

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av EmEss »

Jaha vad dumt!
Måste komma från en tysk bil? ;)

Bra att du löste det ändå!

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

Min vakuumventil kommer från en VW/Audi 1.8T-motor.

Nu har jag beställt ett blåtands-chip från Ebay. Så istället för att ta med datorn och koppla in med usb för att logga så ska man kunna logga med telefonen över blåtand istället. Ska bli kul :-)

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

Det blev ett lite långt uppehåll här, men nu har jag satt i blåtands-chippet. Så numera kan jag logga med telefonen och behöver inte släpa med nån dator längre när man vill logga. Najs.

Blåtands-chippet är ett HC-06.

Bild
Klämde bara in det mellan lite andra komponenter, och la det i en plastpåse så det inte blir kortis ifall det kommer när nåt dumt.
Bild

EDIT: Återupplivade bilderna...
Senast redigerad av 1 ekj, redigerad totalt 24 gånger.

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av ekj »

Igår kopplade jag in så jag loggar luftmasse-signalen och knackuppfetningssignalen mellan bränslebox & tändbox. Tanken med knackuppfetningssignalen är att Arduinon automatiskt ska kunna sänka laddtrycket lite ifall det börjar knacka.

Först fick jag löda dit några nya kontakter på Arduinon och kablar till kontaktstycket (inringat).
BildBild

Eftersom analogingångarna på Arduinon är gjorda för 0-5V så gjorde jag en spänningsdelare för att få en lägre spänning att mäta på för Arduinon. man vill ju inte använda för låga motstånd, för då kanske man lastar ner signalen, men man vill inte heller ha för höga, jag läste att Arduinon inte vill läsa på en impedans högre än 10kOhm. Så jag gjorde spänningsdelaren på 4.7kOhm + 10kOhm (ger utväxling 3.14), och gjorde två såna spänningsdelare på samma kretskort och bakade in i eltejp.
BildBild

Ingången på den första spänningsdelaren kopplades till bränsleboxen pin 28 för att få knackuppfetningssignalen. Ingången på den andra spänningsdelaren kopplades till pinne 7 på bränsleboxen för att få LMM-signalen.

Såhär såg det ut när jag tog en sväng och prov-loggade lite:
BildBild

Nu till det kluriga. Enligt beskrivningarna jag hittat så ligger knackuppfetningssignalen normalt runt 7.5 V och minskar vid knack. Men hur mycket? Nån som råkar veta? Kanske inte världens vanligaste fråga... Jag får väl logga lite och se vad som är normala variationer när det inte knackar, så kanske man får sätta gränsvärdet strax under det sen.

För luftmassemätaren, är det nån som vet hur man översätter signalen från spänning till massflöde?

EDIT: Återupplivade bilderna...
Senast redigerad av 1 ekj, redigerad totalt 24 gånger.

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: El-projekt: Arduino MultiDisplay

Inlägg av EmEss »

Logga knacksignalen och knacka på motorn med en hammare för att simulera knack :)

Signalen från luftmassemätaren är lite knepig att översätta direkt till luftmassa då den inte är linjär. Lh boxen rätar ut signalen med hjälp av en tabell på 16x16 bytes. Jag ska kolla efter datablad på luftmassemätaren, med lite tur står några värden där. Lovar inget!

Det ser dock ut som du skulle behöva ha en större luftmassemätare.

Skriv svar