SRS problem 945 -92

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
henricthornsund
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 aug 2014, 20:40

SRS problem 945 -92

Inlägg av henricthornsund »

Hej! Morfar var och besiktade Volvon idag, fick nedslag på tänd SRS lampa.
Väl hemma kollade jag igenom bilen efter sensorer men hittade inget, den har inte heller srs ratt, ej heller skylt på B-stolpen. Min gissning är att bilen aldrig haft srs utan att mätarhuset är utbytt någon gång till ett som olyckligtvis är avsett för en srs bil. Över lampan hade man satt en bit eltejp, som bilprovningen nu tog bort då det är nya skärpta regler angående denna funktion hos äldre bilar. Finns det något sätt att kolla upp detta och ev. Skaffa bevis för att få bilen godkänd? Tack på förhand

Användarvisningsbild
qubert
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 21 aug 2012, 00:31
Kör: Styv 945 -95
Ort: Mora

Re: SRS problem 945 -92

Inlägg av qubert »

Om bilen i sig aldrig haft SRS-system borde det väl gå att ta ur lampan och åka in igen? Ringer ni runt till Bilia, Bilprovningen, Transportstyrelsen och så vidare borde ni till slut få tag på rätt människa och få nåt slags intyg på att bilen aldrig hade airbag etc. när den såldes, så att SRS-lampan inte har någon betydelse i fordonet.

Jag har ingen praktisk erfarenhet av såna här problem, men det är så jag skulle gå tillväga. Ringer man och frågar om råd och frågar vem man bör kontakta brukar man till slut komma fram till rätt folk som kan hjälpa till :)

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: SRS problem 945 -92

Inlägg av Maxwell »

Även om det kan ge ett lite "jobbigare" utslag så skulle jag börja med att ta reda på om bilen haft SRS från början. Det är ju inte omöjligt att någon bytt ratten någon gång. Enklast borde vara att lossa ratten och se om det sitter någon anordning till bagen där bakom, det borde ge ett svar i rätt riktning.
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3431
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: SRS problem 945 -92

Inlägg av HenrikG »

Pm:à mig regnr så kan jag kolla vad det står att den ska ha.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Ghurra
Van forumsanvändare
Inlägg: 1886
Blev medlem: 16 jan 2007, 00:27
Kör: Kombi-nerat
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: SRS problem 945 -92

Inlägg av Ghurra »

Men är bilen nyinköpt? Om bilen ska ha kudde så har ju säljaren lurat honom.
Tycker bilprovningen borde ryckt tejpen tidigare annars...
Samtidigt borde väl bilprovningen ha nån slags info om vilka bilar som har airbag eller inte?
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: SRS problem 945 -92

Inlägg av EmEss »

Eum, är det inte srs ecun som tänder lampan?
Den borde ju isåfall inte kunna lysa utan srs styrenhet. Som inte borde finnas om inte bilen är utrustad med srs
Prova att läsa ut felkoder!

Edit:
Går det att läsa ur felkoder har bilen uppenbarligen SRS

Saknas SRS system ringer du den besiktningsanläggning som utförde besiktningen, så är det upp till dom att lösa problemet. Kom ihåg att din morfar är kund åt dom, dom vill såklart att han ska besikta på deras anläggning nästa år igen.

Edit2: Vaknat nu och tänkt lite :p i instrumentet sitter det en ic krets som styr lampan. Saknas srs ecu alt avbrott mellan ecu och instrument skall lampan lysa.
Dvs det KAN vara som du säger att instrumentet är bytt.
Frågan är varför någon tejpar lampan istället för att plocka ur den?

henricthornsund
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 aug 2014, 20:40

Re: SRS problem 945 -92

Inlägg av henricthornsund »

Ringde nyss till aukt. Volvoverkstad, de kunde inte utläsa något gällande detta. Men om lampan inte ska lysa när styrbox inte finns kan man då rycka styrboxen på en Srs utrustad bil utan att lampan tänds? Jag tror på det som emess skrev sist. Har tittat under förarstolen o där finns inget spår av någon box. Bilens regnr är BFS923. Pratade nyss med bilprovningen, de vill se ett intyg på att bilen inte har haft srs från början :S

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: SRS problem 945 -92

Inlägg av EmEss »

Jag tror också på det jag skrev sisst :) är det avbrott mellan ecu och instrument så ska lampan lysa.

Kolla i diagnosuttaget

Intressant grej detta bilprovningen gör... Asså de ska ju såklart slå ner på att ett system felvarnar det get en otrolig trygghet för beg köp av bilar! Inte sant?

Men de ska ju inte bry sig om du tagit bort ett system, den är väl inte helbilsgodkänd med airbag som standard ens. De hade ju lika gärna kunna satt tvåan "Varningsmärke för krockkudde - saknas/felplacerat" om de nu bara kan anta att bilar har pas. kuddar också

Nils Ö
Uppkörning
Inlägg: 554
Blev medlem: 09 jul 2010, 19:43
Kör: 945 -96

Re: SRS problem 945 -92

Inlägg av Nils Ö »

Jo, som EmEss skriver. I instrumenthuset sitter en liten krets (hemlighetsfullt ingjuten i epoxy eller något) som åstadkommer precis det: lampan lyser om SRS-enheten saknas eller inte funkar.

Så om bilen aldrig haft SRS från början, men nu har ett instrumenthus avsett för SRS, så är det läge att rycka lampan. Det är nog enda fallet det är moraliskt riktigt att göra det. Det kommer förstås inte att hjälpa dig i det här fallet, men man borde gjort det från början.

En sak till man kan kolla är bältessträckarna. 940 med SRS har pyrotekniska bältessträckare vid bältesrullen i B-stolparna. 940 utan SRS har istället bälteslås med mekaniska sträckare. Jämför en sen 940 med en tidig 740 så ser du skillnaden i uteseende på bälteslåsen.

henricthornsund
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 aug 2014, 20:40

Re: SRS problem 945 -92

Inlägg av henricthornsund »

Tack för er hjälp, bilia kunde inte hjälpa mig med info om utrustning. Däremot ringde jag volvo kundtjänst för personbilar, de tog emot mina uppgifter och lovade att återkomma!

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3431
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: SRS problem 945 -92

Inlägg av HenrikG »

Det jag kommit fram till är att den är tyskimport, tillverkad i Volvos fabrik i Belgien den 21 november 1991 och såld den 30 januari 1992. Importerad till Sverige 1996.
Under fliken utrustning är det helt tomt, vilket inte nödvändigtvis betyder att bilen saknade airbag från fabrik. Det är om man kollar i ett av Volvos system som man kan se den här informationen. Som referens kan nämnas att min 944 -91 MED airbag inte heller har något under utrustning i detta system, men bilar från ca 93 har.
Kollar man däremot i ett annat system finns din bil inte med alls medan min bil har option kod för airbag.
Blandat budskap med andra ord och absolut anledningen bakom att bilia i kan ge någon info om utrustningen.
Däremot ser jag att bilen enligt bilregistret gått 5000 mil mellan 2009-06 och 2010-05, inte orimligt men ändå en indikation på att instrumentet är bytt. Finns en annan registrering som sticker ut, exakt på kilometern samma på datumen 20110324 och 20110426, dessa uppgifter för bilprovningen in, någon som glömt ta mätarställning vid ombes eller stillastående mätare?
Tråkigt att jag inte kan hjälpa dig mer specifikt men förhoppningsvis kan Volvo personvagnar det.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: SRS problem 945 -92

Inlägg av EmEss »

Ja det hade iaf vart läge att rycka lampan... Nu måste tvåan makuleras.
Jag läste i tsfs:en där står det inget om bortplockade airbags, däremot enl eg direktivet kan man få en tvåa för bortplockat/uppenbart trasig krockkudde.

Tips är att ringa lite konkurerande besiktningar! Jag ringde opus, han i kundtjänst tyckte det var oerhört konstigt men det bröts när han kopplade till teknisk support. Och då orkade jag inte ringa igen

(Händer lite då och då att det blir fel på besiktningar, men de brukar aldrig förneka det. Och vad jag vet har de alltid betalat onödig verkstadstid)

Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsfreak
Inlägg: 3001
Blev medlem: 11 okt 2006, 14:33
Kör: 4x4
Ort: Kalix.
Kontakt:

Re: SRS problem 945 -92

Inlägg av Cpt Tuttle »

Har du någon bild på bälteslåsen?
Om bilen skulle saknat airbag från början så känns det ju som sagt långsökt ifall någon skulle satt både mätarhus och bälten från en airbag-bil.
Visst finns ju alltid chansen och det hjälper dig ju kanske inte på någon besiktning men det tar ju en ett steg närmare sanningen kanske.
Dust and dieselsmoke is what I'm living for...
Willys Jeep 194? - Volvo PV544 1965 - Opel Rekord 1968 - Opel Kadett 1974 - MB 240D 1979 - MB 230E 1985 - Datsun King Cab 1985 - Volvo S70 2,5SE 1997

Ghurra
Van forumsanvändare
Inlägg: 1886
Blev medlem: 16 jan 2007, 00:27
Kör: Kombi-nerat
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: SRS problem 945 -92

Inlägg av Ghurra »

Sådärja, nu vaknade den här tråden till liv!
Trådskaparen har inte varit inloggad sen det tredje och sista inlägget den 5:e augusti...
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"

EmEss
Övningskörning
Inlägg: 260
Blev medlem: 22 feb 2014, 23:43

Re: SRS problem 945 -92

Inlägg av EmEss »

Mhmm. Jag undrar hur de gick! Gillar kamper mot bilprovningen

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 445
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: SRS problem 945 -92

Inlägg av umekille »

Sist jag pratade med en på Svensk bilprovning i umeå så var det okey
byta ratten till en utan airbag på min -93...Finns inte airbagen så besiktigas den inte.
Tycker det är konstigt beteende detta av bilprovaren.
För det står väl inte SRS ingraverat på ratten?
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

Skriv svar