Tjenare, hade tänkt att koppla fläkt i min bil. Har en v70 fläkt och ett 850 relä. men fläktarna är samma. nu är det så att det finns några olika ingångar i relät, som jag inte riktigt vet hur dom ska dras såhär ser relät ut.
Ska man koppla plus till den röda? och vad är dom gula till för?
850 är ofta snarlikt 960 på komponenter och kollar jag elschemat för 960 så är den tjocka röda kablen dragen till + på batteriet via säkring på 50A.
De gula är dragna till styrboxen och temperatursensorerna. Dvs om pinne 1 på mittendelen (de gula sladdarna) är jordad så går fläkten på halvfart för då slår "low-speed pressure sensor" till.
Om pinne två på mittendelen är jordad så går fläkten på full fart för då slår "high-speed pressure sensor" till, sensorerna är kopplade mellan relät och jord. Om du inte vill använda några sensorer kan du jorda pinne 1 för att fläkten ska gå på halvfart, vet inte om det räcker med att jorda pinne 2 eller om du måste jorda båda för att den ska gå på helfart, tror att båda måste jordas.
Röd kabel = Ansl. 30 på relä till + på batteri (via säkring).
Gul/vit kabel = Ansl. IN 1 på relä till ena anslutningen på en termokontaktgivare (som sluter vid 102*C). Den andra anslutningen på termokontaktgivaren stomansluts (jordas).
Grön kabel = Ansl. UT 1 på relä till ansl. 2 på kylfläkt.
Svart kabel = Ansl. 3 på kylfläkt till stomme (jord).
Ansl. IN 2 & UT 2 (fläktens högfartläge) används enbart på bilar med klimatanläggning.
Senast redigerad av 1 Volvo-Jocke, redigerad totalt 26 gånger.
Eda: okejj, tack så mycket! Så dom gula ska kopplas till en givare som jag sätter i kylet/slangen? Har ett kyl ifrån en 940, automat utan elfläkt, i det så sitter det en givare. funkar den tro?
B23 skrev:Eda: okejj, tack så mycket! Så dom gula ska kopplas till en givare som jag sätter i kylet/slangen? Har ett kyl ifrån en 940, automat utan elfläkt, i det så sitter det en givare. funkar den tro?
Volvo-jocke:Tack så mycket!!
Nej. Den givaren sluter först vid 115*C och det är aningen sent. Det optimala är en givare som sluter vid 102*C.
B23 skrev:Eda: okejj, tack så mycket! Så dom gula ska kopplas till en givare som jag sätter i kylet/slangen? Har ett kyl ifrån en 940, automat utan elfläkt, i det så sitter det en givare. funkar den tro?
Volvo-jocke:Tack så mycket!!
Nej. Den givaren sluter först vid 115*C och det är aningen sent. Det optimala är en givare som sluter vid 102*C.
B23 skrev:Eda: okejj, tack så mycket! Så dom gula ska kopplas till en givare som jag sätter i kylet/slangen? Har ett kyl ifrån en 940, automat utan elfläkt, i det så sitter det en givare. funkar den tro?
Volvo-jocke:Tack så mycket!!
Nej. Den givaren sluter först vid 115*C och det är aningen sent. Det optimala är en givare som sluter vid 102*C.
Dom två gula kopplas till motorstyrningen och AC (om det finnes).
Om du har en 740 88 som det står i signaturen vet jag ej om du har uttag på motorstyrningen, jag mekade 940 98 och
då finns kablarna att finna vid vänster fjäderben.
Lättaste sättet om styrning saknas är en givare på övre kylarslangen.
Kan snattas från t.ex. äldre Saab 900 med AC.