Koppla Elfläkt. Relä osv.

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
B23
Uppkörning
Inlägg: 653
Blev medlem: 21 dec 2008, 12:26
Kör: sjuförti!! eff motår
Ort: Göööteborg!

Koppla Elfläkt. Relä osv.

Inlägg av B23 »

Tjenare, hade tänkt att koppla fläkt i min bil. Har en v70 fläkt och ett 850 relä. men fläktarna är samma. nu är det så att det finns några olika ingångar i relät, som jag inte riktigt vet hur dom ska dras :oops: såhär ser relät ut.

Bild

Ska man koppla plus till den röda? och vad är dom gula till för?

Såhär ser det ut med fläktenkopplad till relät
Bild

Ska man jordaden svarta till karossen?

Tackpå förhand :) Kim
volvo 740 -88 moppebörn!!! :)

Eda
Webmaster
Inlägg: 1813
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Koppla Elfläkt. Relä osv.

Inlägg av Eda »

850 är ofta snarlikt 960 på komponenter och kollar jag elschemat för 960 så är den tjocka röda kablen dragen till + på batteriet via säkring på 50A.

De gula är dragna till styrboxen och temperatursensorerna. Dvs om pinne 1 på mittendelen (de gula sladdarna) är jordad så går fläkten på halvfart för då slår "low-speed pressure sensor" till.
Om pinne två på mittendelen är jordad så går fläkten på full fart för då slår "high-speed pressure sensor" till, sensorerna är kopplade mellan relät och jord. Om du inte vill använda några sensorer kan du jorda pinne 1 för att fläkten ska gå på halvfart, vet inte om det räcker med att jorda pinne 2 eller om du måste jorda båda för att den ska gå på helfart, tror att båda måste jordas.

Den svarta ska jordas.

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: Koppla Elfläkt. Relä osv.

Inlägg av Volvo-Jocke »

Röd kabel = Ansl. 30 på relä till + på batteri (via säkring).
Gul/vit kabel = Ansl. IN 1 på relä till ena anslutningen på en termokontaktgivare (som sluter vid 102*C). Den andra anslutningen på termokontaktgivaren stomansluts (jordas).
Grön kabel = Ansl. UT 1 på relä till ansl. 2 på kylfläkt.
Svart kabel = Ansl. 3 på kylfläkt till stomme (jord).

Ansl. IN 2 & UT 2 (fläktens högfartläge) används enbart på bilar med klimatanläggning.
Senast redigerad av 1 Volvo-Jocke, redigerad totalt 26 gånger.

B23
Uppkörning
Inlägg: 653
Blev medlem: 21 dec 2008, 12:26
Kör: sjuförti!! eff motår
Ort: Göööteborg!

Re: Koppla Elfläkt. Relä osv.

Inlägg av B23 »

Eda: okejj, tack så mycket! Så dom gula ska kopplas till en givare som jag sätter i kylet/slangen? Har ett kyl ifrån en 940, automat utan elfläkt, i det så sitter det en givare. funkar den tro?

Volvo-jocke:Tack så mycket!!
volvo 740 -88 moppebörn!!! :)

Volvo-Jocke
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2023
Blev medlem: 03 okt 2006, 19:54
Kör: När det behövs...
Ort: Haninge

Re: Koppla Elfläkt. Relä osv.

Inlägg av Volvo-Jocke »

B23 skrev:Eda: okejj, tack så mycket! Så dom gula ska kopplas till en givare som jag sätter i kylet/slangen? Har ett kyl ifrån en 940, automat utan elfläkt, i det så sitter det en givare. funkar den tro?

Volvo-jocke:Tack så mycket!!
Nej. Den givaren sluter först vid 115*C och det är aningen sent. Det optimala är en givare som sluter vid 102*C.

B23
Uppkörning
Inlägg: 653
Blev medlem: 21 dec 2008, 12:26
Kör: sjuförti!! eff motår
Ort: Göööteborg!

Re: Koppla Elfläkt. Relä osv.

Inlägg av B23 »

Volvo-Jocke skrev:
B23 skrev:Eda: okejj, tack så mycket! Så dom gula ska kopplas till en givare som jag sätter i kylet/slangen? Har ett kyl ifrån en 940, automat utan elfläkt, i det så sitter det en givare. funkar den tro?

Volvo-jocke:Tack så mycket!!
Nej. Den givaren sluter först vid 115*C och det är aningen sent. Det optimala är en givare som sluter vid 102*C.
okejj, tack så mycket! :)
volvo 740 -88 moppebörn!!! :)

Gothicteo
Moderator
Inlägg: 2994
Blev medlem: 17 jan 2005, 17:43
Ort: Göteborg Volvo945se-96 Toyota Starlet-81 CitroenDSpecial-70 Folkrace 244 och E30
Kontakt:

Re: Koppla Elfläkt. Relä osv.

Inlägg av Gothicteo »

B23 skrev:
Volvo-Jocke skrev:
B23 skrev:Eda: okejj, tack så mycket! Så dom gula ska kopplas till en givare som jag sätter i kylet/slangen? Har ett kyl ifrån en 940, automat utan elfläkt, i det så sitter det en givare. funkar den tro?

Volvo-jocke:Tack så mycket!!
Nej. Den givaren sluter först vid 115*C och det är aningen sent. Det optimala är en givare som sluter vid 102*C.
okejj, tack så mycket! :)
Är det till folkrace bil???
Tacklista : Domino, Volvo-Anders, Nmoen, Zappe, Fido, Micke_940T, Blackliner, MrZ, taz

B23
Uppkörning
Inlägg: 653
Blev medlem: 21 dec 2008, 12:26
Kör: sjuförti!! eff motår
Ort: Göööteborg!

Re: Koppla Elfläkt. Relä osv.

Inlägg av B23 »

Gothicteo:
Hehe, nej :)
volvo 740 -88 moppebörn!!! :)

940T98
Färsk användare
Inlägg: 48
Blev medlem: 12 apr 2009, 12:03

Re: Koppla Elfläkt. Relä osv.

Inlägg av 940T98 »

Dom två gula kopplas till motorstyrningen och AC (om det finnes).
Om du har en 740 88 som det står i signaturen vet jag ej om du har uttag på motorstyrningen, jag mekade 940 98 och
då finns kablarna att finna vid vänster fjäderben.

Lättaste sättet om styrning saknas är en givare på övre kylarslangen.
Kan snattas från t.ex. äldre Saab 900 med AC.

Skriv svar