Tändlås funktion osäker! hjälp tack!

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
B23
Uppkörning
Inlägg: 653
Blev medlem: 21 dec 2008, 12:26
Kör: sjuförti!! eff motår
Ort: Göööteborg!

Tändlås funktion osäker! hjälp tack!

Inlägg av B23 »

Har ett litet problem som jag hoppas ni skulle kunna hjälpa mig med :) Kollade på det senaste besiktnings papperet där det stod "tändlås funktion osäker". jag var inte ägare då och jag har aldrig besiktigat den. men nu undrar jag vad som menas med det? så man antaglign kan fixa inför besiktningen. tack på förhand ;)
volvo 740 -88 moppebörn!!! :)

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Tändlås funktion osäker! hjälp tack!

Inlägg av Robban67 »

Hej

Är troligen den plattan som sitter längst bak på själva tändningslåset, i den sitter det kontaktstift och en returfjäder som ska vrida tillbaka nyckeln från startläget , troligen den fjädern som inte fungerar riktigt varje gång....

Jag skulle nog känna mig för och sedan om det behövs leta efter en på skroten och byta , sitter med två skruv så det är enkelt att byta själv...

mvh

Robban
Bild

B23
Uppkörning
Inlägg: 653
Blev medlem: 21 dec 2008, 12:26
Kör: sjuförti!! eff motår
Ort: Göööteborg!

Re: Tändlås funktion osäker! hjälp tack!

Inlägg av B23 »

Robban67 skrev:Hej

Är troligen den plattan som sitter längst bak på själva tändningslåset, i den sitter det kontaktstift och en returfjäder som ska vrida tillbaka nyckeln från startläget , troligen den fjädern som inte fungerar riktigt varje gång....

Jag skulle nog känna mig för och sedan om det behövs leta efter en på skroten och byta , sitter med två skruv så det är enkelt att byta själv...

mvh

Robban
okejj, ja jag funderade också på något sånt själv. föresten så går vindrute torkarna och tutan utan nyckeln i. och så ska det väl inte vara eller?
volvo 740 -88 moppebörn!!! :)

Användarvisningsbild
eXtrinity
Uppkörning
Inlägg: 756
Blev medlem: 20 dec 2006, 17:01
Kör: Volvo 744
Ort: Karlstad/Skoghall

Re: Tändlås funktion osäker! hjälp tack!

Inlägg av eXtrinity »

Fel i tändplattan som sitter i tändningslåset. Bara att plocka på skroten. Är en lös del på själva tändningslåset men du behöver nyckel för att få loss låset från donatorbilen. Brukar finnas löst om du har lite tur och ringer till den lokala skroten.

B23
Uppkörning
Inlägg: 653
Blev medlem: 21 dec 2008, 12:26
Kör: sjuförti!! eff motår
Ort: Göööteborg!

Re: Tändlås funktion osäker! hjälp tack!

Inlägg av B23 »

eXtrinity skrev:Fel i tändplattan som sitter i tändningslåset. Bara att plocka på skroten. Är en lös del på själva tändningslåset men du behöver nyckel för att få loss låset från donatorbilen. Brukar finnas löst om du har lite tur och ringer till den lokala skroten.
okejj, tack. föresten är det samma tändplatta på 760 -86 som på 740 -88? :)
volvo 740 -88 moppebörn!!! :)

Skriv svar