Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
mr_yeahman
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 07 okt 2007, 21:45
Kör: 940
Ort: Mölndal
Kontakt:

Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av mr_yeahman »

Tjo, köpte en 940GL 92:a där centrallåset är stendött. Säkringen är hel, det har jag kollat..
Var skall man börja felsöka? Relä, kabelbrott?
mvh Rob
Bild

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av Snusarn »

testa så centrallåsmotorn funkar sitter väl i dörra , hade nog jag kollat på kan ju vara någe kabel somm hoppat lös.
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

Jonrad89
Övningskörning
Inlägg: 277
Blev medlem: 24 sep 2006, 22:55
Kör: 945LTT, 944GL, 964
Ort: Sthlm - Haninge/Huddinge

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av Jonrad89 »

Testa med att öppna en dörr och lås/lås upp med nyckel i förardörren.

På min 945 -96a har något blivit fel när volvo kopplade ur larmet så jag får öppna höger bakdörr varje gång och ha den öppen för att få c-låset att funka.

mr_yeahman
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 07 okt 2007, 21:45
Kör: 940
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av mr_yeahman »

Fint.. Kommer ha en intressant morgondag.
Bild

mr_yeahman
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 07 okt 2007, 21:45
Kör: 940
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av mr_yeahman »

kollat lite på det idag.. centrallåset är som sagt dött runt hela bilen, bagageluckan + alla dörrar.. hm.
Man hör relät "klicka en gång" bakom askfatet när man låser å låserupp.. mätte upp ström på kontakten som satt innanför passagerardörren, å när man låste å låste upp så skickades en strömpuls, kollade med multimeter.
Umh.. så ström kommer tydligen fram, motorn sitter där, å ingenting verkar kärva..
Att motorn i passagerardörren skulle vara trasig känns inte rätt, då inga andra dörrar + bagagelucka inte heller låser/låser upp.

Någon som vet vad som kan va fel.. relät? eller att alla lås-motorer är trasiga på en å samma gång?? [help]
Bild

Linder
Uppkörning
Inlägg: 332
Blev medlem: 01 okt 2006, 15:41
Ort: Norrköping

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av Linder »

Vad har motorerna för jordpunkt?
Tänkte om du mätte med annan jordreferens så finns ju möjligheten att det är jordningen som inte fungerar.
S70 Classic

Användarvisningsbild
Loppin
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 09 maj 2006, 21:37
Kör: 945 -91 / 944 -94
Ort: Karlstad

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av Loppin »

Tjenare.

Har ett litet tips till dig.

Hade problem med ett centrallås själv på min 940 -94a där inget verkade funka. Jag plockade av dörrsidan på förar dörren för att plocka ut centrallås motorn. Men det var så mycket skit att ta loss att jag kopplade in kabelen igen. Å se då ville hela bilen låsa upp sig! Kliade mig djupt i skägget å funderade på varför.
Så fort jag kopplade ur och i motorn så låste det upp sig men det ville inte låsa sig...
Tänkte att det kanske var vajsing med reläet så jag provade med ett annat men samma sak där. Lås upp men inte lås.
Då hittade jag ett roligt men lätt fel. Huvud motorn i centrallåse var inte paj. Utan själva staget till motorn var inte fastsatt rätt. Antagligen hade staget flyttat sig lite å kommit ur spår. Så när jag körde in näven i dörren och tryckte ner toppen på motorn så låte det sig och när jag släppte så låste det upp sig.

Så kolla om det funkar med att trycke ner toppen på motorn och se om du kanske har samma fel som jag hade...
Var bara att justera staget lite å sen har allt funkat som det ska.

Mvh
Robin
Bild
| . . . . . . . Volvo 944 GL -94 . . . . . . . . . || . . . . . . Volvo 945 GLE 16v -91 . . . . . . |
Mitt projekt --> http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=66555" onclick="window.open(this.href);return false;

mr_yeahman
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 07 okt 2007, 21:45
Kör: 940
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av mr_yeahman »

umh, okey.. men som sagt. när jag låser å låser upp så kommer det signal fram till relät. hm.. men kanske skulle ta en titt endå. huh.. allt verkar fungera i förardörren nu, va lite skärvigt å så med att låsa upp. va rostigt å sketet, lite 5-56 fixade biffen, tyvärr ja så är centrallåset fortfarande dött... jag får nog ta en titt i elschemat på haynes 740-handboken.. dörrarna är ju identiska.. å det känns mer å mer man köpt sig en gammal 740 med smekt bakarsle.
å så får ja ta en närmare titt på förardörren igen.. märkte att bakdörrarna är trevligare att riva av insidan på än framdörrarna.
Loppin skrev:Tjenare.

Har ett litet tips till dig.

Hade problem med ett centrallås själv på min 940 -94a där inget verkade funka. Jag plockade av dörrsidan på förar dörren för att plocka ut centrallås motorn. Men det var så mycket skit att ta loss att jag kopplade in kabelen igen. Å se då ville hela bilen låsa upp sig! Kliade mig djupt i skägget å funderade på varför.
Så fort jag kopplade ur och i motorn så låste det upp sig men det ville inte låsa sig...
Tänkte att det kanske var vajsing med reläet så jag provade med ett annat men samma sak där. Lås upp men inte lås.
Då hittade jag ett roligt men lätt fel. Huvud motorn i centrallåse var inte paj. Utan själva staget till motorn var inte fastsatt rätt. Antagligen hade staget flyttat sig lite å kommit ur spår. Så när jag körde in näven i dörren och tryckte ner toppen på motorn så låte det sig och när jag släppte så låste det upp sig.

Så kolla om det funkar med att trycke ner toppen på motorn och se om du kanske har samma fel som jag hade...
Var bara att justera staget lite å sen har allt funkat som det ska.

Mvh
Robin
Bild

mr_yeahman
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 07 okt 2007, 21:45
Kör: 940
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av mr_yeahman »

va nyligen på skroten å testade ett par 740relä.. en från en kombi gl, å en 744 gle. Stendött fortfarande.. nästa steg blir väl å leta jordfel.

Umh, jag antog att 740centrallås-relä funkar på 940 92-, fast om nu relät inte exakt va lika på skalet. fast samma kontakt.
Bild

Användarvisningsbild
Loppin
Uppkörning
Inlägg: 346
Blev medlem: 09 maj 2006, 21:37
Kör: 945 -91 / 944 -94
Ort: Karlstad

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av Loppin »

mr_yeahman skrev:va nyligen på skroten å testade ett par 740relä.. en från en kombi gl, å en 744 gle. Stendött fortfarande.. nästa steg blir väl å leta jordfel.

Umh, jag antog att 740centrallås-relä funkar på 940 92-, fast om nu relät inte exakt va lika på skalet. fast samma kontakt.

Jag testade min 940:s centrallås med min 740:s centrallås relä å det var ingen skillnad på funktionen.
Enda som skillde var siffrorna på reläerna men, rättta mig om jag har fel, jag antar att det inte spelar någon större roll då både 740 och 940 har samma typ av säkrings och relä konsol.

Mvh
Robin
Bild
| . . . . . . . Volvo 944 GL -94 . . . . . . . . . || . . . . . . Volvo 945 GLE 16v -91 . . . . . . |
Mitt projekt --> http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=66555" onclick="window.open(this.href);return false;

mr_yeahman
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 07 okt 2007, 21:45
Kör: 940
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av mr_yeahman »

jupp, som ja misstänkte..
Nu blir det väl å leta jordfel i förardörren...
Bild

240bns
Övningskörning
Inlägg: 221
Blev medlem: 24 okt 2006, 00:28
Ort: Bollnäs

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av 240bns »

Jordfel är bara att glömma att kolla efter, då motorerna är polaritetsväxlande ifrån reläet.
Dvs motorerna är inte jordade någonstanns, om dom vore det så skulle det bara gå att låsa eller låsa upp.

Vad jag har förstått så drar relät när du låser/låser upp och du får spänning ut till motorerna ?

Då är det tyvärr givet att motorerna är trasiga.

Ett ganska vanligt fel, då C-lås relät (som innehåller en timerkrets) kan balla ur ibland och skicka ut spänning för länge till de stackars motorerna så dom ligger och "drar" och "brinner"
Detta gäller 740 from 88B och hela 940 serien då de har mindre(klenare) motorer och ett C-lås relä i elcentralen.
Dock brukar bagageluckans C-låsmotor klara sej från att brinna då den är av den kraftigare modellen, men fårt den spänning länge nog så brinner nog även den modellen.

Så mitt råd är att lägga 12v direkt på c-lås motorn i ungefär 1 sek och kolla om den reagerar då, gör den inte det så är det antagligen som jag skrivit ovan.

mr_yeahman
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 07 okt 2007, 21:45
Kör: 940
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av mr_yeahman »

240bns skrev:Jordfel är bara att glömma att kolla efter, då motorerna är polaritetsväxlande ifrån reläet.
Dvs motorerna är inte jordade någonstanns, om dom vore det så skulle det bara gå att låsa eller låsa upp.

Vad jag har förstått så drar relät när du låser/låser upp och du får spänning ut till motorerna ?

Då är det tyvärr givet att motorerna är trasiga.

Ett ganska vanligt fel, då C-lås relät (som innehåller en timerkrets) kan balla ur ibland och skicka ut spänning för länge till de stackars motorerna så dom ligger och "drar" och "brinner"
Detta gäller 740 from 88B och hela 940 serien då de har mindre(klenare) motorer och ett C-lås relä i elcentralen.
Dock brukar bagageluckans C-låsmotor klara sej från att brinna då den är av den kraftigare modellen, men fårt den spänning länge nog så brinner nog även den modellen.

Så mitt råd är att lägga 12v direkt på c-lås motorn i ungefär 1 sek och kolla om den reagerar då, gör den inte det så är det antagligen som jag skrivit ovan.
Jag har efter mitt senaste inlägg här kollat spänningarna från kabeln, vilket funkar.. och med ett friskt 12v-batteri direkt på motorerna.. som är totalt stendöda.. jag har kollat båda bakdörrarna och passagerardörren, det finns väl ingen motor på förardörren eller? inte enligt haynes 740-elschema iallafall.

Men då är det väl för mig att pröva med en frisk centrallåsmotor och se om det funkar på den dörren, om så är fallet så får man byta runt om.. Om du säger att relät ballar ur och bränner motorerna, är det rekommenderat att byta den också? lönt att göra det för att förebygga att inte de nya motorerna brinner upp?

Sen så antar jag att man måste lossa på "låsdosan" på dörrarna för att komma åt skruven för att lossa på motorn? De sitter med sådana där jobbiga skruv som sitter som berget.. Har en bits som passar dem i hansken, men när jag drar (mot-sols) så är det snarare bitsen som skruvar sig, än skruven [coco]
Något knep på detta?

slutligen, vad kostar sådana där motorer på tippen? och är det skillnad på motorerna som sitter på bakdörrarna, respektive framdörrarna? och hur är det med bakluckan. Sen om man kan ta låsmotorer från annan bilmodell, typ 740, 760, 960?
Bild

240bns
Övningskörning
Inlägg: 221
Blev medlem: 24 okt 2006, 00:28
Ort: Bollnäs

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av 240bns »

Nepp sitter ingen motor i förardörren, såvida du inte har larm monterat i den, annars sitter det bara en lägesgivare på låsknoppspinnen.
Så förardörren skall du inte behöva riva.

Det är Högst rekomenderat att byta ut c-lås relät oxå, utifall relät skulle få ett återfall och bränna de nya motorerna oxå.

Angående bytet av själva låsmotorn så SKA det gå att låssa skruvarna på plats, lämpligast med ett minispärrskaft med bits på, iaf på den övre stjärn / torx skruven som delvis täcks av dörrplåten.

Motorerna är lika i alla dörrarna och sitter i alla 7/940 årsmodell 88B-98, det Bör vara lika i 7/960 av samma årsmodeller oxå.

Det bör oxå gå att montera de äldre motorerna (som sitter i nederkant av dörren och påverkar låsknoppens stag) men då får man ta med tillhörande stag och plastleden med skruv och montera, förberett i dörrplåten för plåtbygeln som håller motorn med tre skruvhål.

Motorn i bagageluckan är jag dock osäker på, men det bör sitta en motor av äldre modellen där, bör vara samma i alla årsmodeller.

På bildelsbasen ligger dom mellan 150-400kr/st, jag skruvade loss dom själv,gav 100kr/st för dom på lokala skroten för några år sedan när jag skulle byta alla på en 940 som dom brunnit i.

Användarvisningsbild
Rushdie
Övningskörning
Inlägg: 223
Blev medlem: 12 dec 2006, 23:02
Ort: Göteborg

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av Rushdie »

mr_yeahman skrev: Sen så antar jag att man måste lossa på "låsdosan" på dörrarna för att komma åt skruven för att lossa på motorn? De sitter med sådana där jobbiga skruv som sitter som berget.. Har en bits som passar dem i hansken, men när jag drar (mot-sols) så är det snarare bitsen som skruvar sig, än skruven [coco]
Något knep på detta?
Rostlösning och lite muskler :). Jag skulle göra samma procedur, och drog av axeln på ett spärrskaft. Rostat fast ganska bra, trots att det inte är en så utsatt plats. Ett större spärrskaft (läs: mindre klent) så lossnade dom. Sitter med torx av större storlek, och såg ingen tendens till att bitsen skulle sabba skruven (även om det kändes så).
Allt som är värt att göras, är värt att göras riktigt.

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 537
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av Moto-XXX »

Jag hakar på tråden då jag har liknande problem med C-låset på min 240 -88A. När man vrider om nyckeln hör man att det klickar i nåt relä nånstans men inget händer.
Kan det vara så att alla motorerna är trasiga?

240bns
Övningskörning
Inlägg: 221
Blev medlem: 24 okt 2006, 00:28
Ort: Bollnäs

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av 240bns »

Moto-XXX skrev:Jag hakar på tråden då jag har liknande problem med C-låset på min 240 -88A. När man vrider om nyckeln hör man att det klickar i nåt relä nånstans men inget händer.
Kan det vara så att alla motorerna är trasiga?

Det har jag svårt att tro, fungerar inte varken lås eller upplåsning ?
Skulle kollat upp de två relän som fungerar som c-lås-relä, dom sitter invid varandra rakt bakom mittkonsollen, med plåtklipps på kanten på instrumentpanelen, kan hända att lödningarna är kass i ett eller båda reläna, vanliga 5-stiftade med växlande funktion på 87 och 87A.
Alternativet är att båda kontaktstyckena från c-lås reläna hänger lösa som går till motorerna, det ena sitter under handskfacket till passagerardörren (blå kontakt) och det andra till bakdörrarna och skuffen hittar du på vänstra sidan av mittkonsollen i höjd med golvmattan ungefär, kabelfärgerna i de 2-poliga kontaktstyckena till motorerna är Blå och Gul.

TimberJack
Övningskörning
Inlägg: 152
Blev medlem: 30 aug 2006, 16:42

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av TimberJack »

Har samma problem på min som tråd skaparens MEN eftersom jag har larm med dosa till min så kan jag låsa upp förarförren med den.
Hade de vart så att relät hade dödat motorerna så hade väl den i förardörren också dött eller?
Kan ju vara så att den motorn bara skickar signal å inte tar emot men de vet ja inget om så de får någon kunnig person gärna utala sig om [buga]
åker 945 -98 LTT (än så länge....)
http://www.garaget.org/TimberJack" onclick="window.open(this.href);return false;

mr_yeahman
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 07 okt 2007, 21:45
Kör: 940
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Dött centrallås i nyköpt 940 92:a

Inlägg av mr_yeahman »

Gött att riva upp tråden med att säga att centrallåset numera är fixat..
Jag bytte ut centrallåsmotorerna runt om.. (baklucka, bakdörrarna och passagerardörren fram).. förardörren har ingen motor, utan där finns bara en brytar som skickar signaler ut till övriga dörrar att låsa sig när man låser förardörren.
Observa att jag inte har fjärrstyrt centralås/larm i bilen.

Detta kanske är användbart för de som i framtiden får problem med sitt centrallås.. så här va mitt problem, och min lösning..
tack å hej
Bild

Skriv svar