koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av ekj »

Jag håller på med ett hobbyelektronikprojekt och skulle behöva koppla in mig på en varvtalssignal eller en hastighetssignal på en 940 -98. Det spelar ingen roll vilket av dem, det går ju att räkna om ändå med hjälp av utväxlingar.

Dom olika alternativ som jag kan komma på för att koppla in mig på är:
* motorns varvtalsgivare
* hastighetsgivaren i bakaxeln
* någon av ABS-givarna.

Är det någon som vet hur någon av givarna funkar? Är det en DC-spänning som varierar beroende på varvtal/hastighet, eller är det ett visst antal pulser per varv? Vilken spänning har signalen?

Jag antar att alla givarna ger pulser om man kopplar in sig direkt på givaren, men signalen kanske görs om till en DC-spänning nånstans så man kan koppla in sig där istället?

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av Domino »

varvtal borde du kunna hämta från tändspolens anslutning.
hastighetsgivaren har jag för mig att den skickar pulser
ABS-givarna är ju bara att smyga in på i motorrummet där kabeln kommer upp t.ex.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av tusse »

Är det hastigheten du behöver så är det hastighetsgivaren, ABS givaren är för lätt att störa signalen med egna inkopplingar. Varvtalet på motorn skulle du kunna hämta vid tändmodulen alt. varvräknaren. Berätta mer vad du ska hitta på. Har själv försökt bygga en farthållare men försökte induktivt ta signalen från tändspolen vilket inte gick något vidare.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av ekj »

Jag kommer att använda både varvtal och hastighet, men om man inte tar in båda signalerna så kan man ju alltid räkna om från varvtal till hastighet via utväxling. Jag ska börja med att få ordning på varvtalet tror jag, så får jag se hur jag gör med hastighetssignalen senare.

Hur ser själva varvtalssignalen ut? Är det pulser eller är det en DC-spänning? Har signalen olika utseende vid tändmodulen än vid varvräknaren?

Det jag håller på att bygga är en grunka som kan räkna ut motorns effekt/momentkurva. För att kunna göra detta behövs acceleration, varvtal och utgångshastighet.

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av Domino »

lyckas du fått löst hastighetsfrågan (omräkningen av pulser till siffror) så får du mer än gärna dela med dig.
Vill bygga mig en digital men det tar sin tid att lära sig som glad amatör :P
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av tusse »

På hastighetsmätaren står angivet hur många pulser per km den ska ha för att visa rätt. Det finns tre olika . Ex. K = 25296 Imp/km.
Spänningsnivån vet jag inte på pulsen, tror den är ganska låg. Kan kolla i morgon ska ta bort min mätare för byte av glödlampor.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av Domino »

tusse skrev:På hastighetsmätaren står angivet hur många pulser per km den ska ha för att visa rätt. Det finns tre olika . Ex. K = 25296 Imp/km.
Spänningsnivån vet jag inte på pulsen, tror den är ganska låg. Kan kolla i morgon ska ta bort min mätare för byte av glödlampor.
Det var som fan :o
står det på baksidan av själva mätaren i mätarhuset alltså?
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av tusse »

Domino>> tydligen står det inte på alla. Försökte mäta signalen till hastighetsmätarn men det gick inte att få något bra mätvärde. Men på baksidan av hastihetsmätaren finns en anslutning till styrelektronik och kickdown relä. den signalen skulle man kunna ta, såg ut så här vid ca 70 km/h.
Bilagor
Puls.jpg
Puls.jpg (39.44 KiB) Visad 11520 gånger
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av Domino »

Men det borde ju vara samma antal pulser / km till samma triggerhjul i bakaxeln.
då borde det räcka att man hittar en mätare som har denna siffra till 48 kransen
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

ekj
Färsk användare
Inlägg: 54
Blev medlem: 04 jan 2006, 18:32

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av ekj »

perfekt, en bild på en oscilloskopsskärm är precis vad jag behöver. Tack för mätningen tusse.

Är y-skalan 4 V? Isf är pulserna typ 12 V.

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av tusse »

Du har nog rätt, har inte lärt mig instrumemetet riktigt. 5,39 Volt är effektvärdet.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av tusse »

Nu har jag börjat kunna instrumentet så av ren nyfikenhet så tog jag några mätningar till. Kom fram till att: 20km/H 32 Hz, 30 km/H, 48 Hz, 50 km/H 83 Hz, 70 km/H 120 Hz, 80 km/H 135 Hz. Det jag kan finna gemensamt är 1,6-1,7 Pulser /km. Kan det ha att göra med en engelsk mil " 1 609,344 km"
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av Domino »

Detta är ju helt lysande tusse :)
känner att vi börjar närma oss, gött jobbat
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av tusse »

Detta var kul så det blir till att testa om det stämmer.
Det stämmer upp till 70 Km/h sedan så visade den digitala mer än hastighetsmätaren. 83 vid 80 Km/h. Kan vara mätarn i bilen som missvisar.
Bilagor
Test.jpg
Test.jpg (170.17 KiB) Visad 11452 gånger
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Pekkaa
Övningskörning
Inlägg: 265
Blev medlem: 19 aug 2008, 17:03

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av Pekkaa »

SKoj!

Du kan ju göra en logg på EF om du har lust?
Tar gärna emot detta bygge ^^ hade varit nice o bygga om lite på någon av bilarna.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av ThaSaint »

varför ska ABS-givarna på framfhjulen vara känsligare än hastighetsgivaren i bakaxeln, då även den funkar som ABS-givare...?

i vilket fall, kul projekt :) vi vill se ritning sedan, kopplingsschema samt PCB-layout ;)

//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av tusse »

Inte att givarna är känsligare utan att störa givaren i bakaxel kan inte ge så stora problem mer än en missvisande hastighetsgivare. En störd givare till ABS på framhjulen kan nog få skojiga effekter.

Visst Erik ska du få se ritning , kopplingsschema samt PCB-layout.
Det krävs lite mer för det är en programerad krets.

Bert Erik
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av Domino »

Tusse du är ju en klippa :D

För mig som precis börjat med det här med PIC programmering så undrar jag såklart vilka kretsar du kör med, eller är det AVR :?:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av tusse »

Det är en i en PIC16F628 programerad i PIC Basic vilket inte är så poppis bland elektroniknördar men fungerar. Ska försöka lägga upp en liten sida på nätet om detta blir en färdig ide.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av Domino »

tusse skrev:Det är en i en PIC16F628 programerad i PIC Basic vilket inte är så poppis bland elektroniknördar men fungerar. Ska försöka lägga upp en liten sida på nätet om detta blir en färdig ide.
Låter precis kanonbra :)
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av tusse »

Börjar med att lägga upp lite av sidan redan nu, hoppas andra kan tillföra lite idéer. Har du kommit fram till något så PM mig . http://hem.bredband.net/b124169/bilel.htm
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av Domino »

mycket snyggt jobbat tusse.

Skulle du kunna hjälpa en novis med hur man går till väga för att skriva ut det på en 75-508-82 (art.nr. på elfa, gick inte att direktlänka)
Räcker gott om jag bara får ut siffrorna på hastigheten.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av tusse »

Dom kräver drivkretsar eller ett helt annat program . Min är byggd på en LCD med HD44780 eller kompatibel. Det går bra att PM mig om du har mer funderingar, allt är kanske inte av allmänt intresse.
Försöker uppdatera min sida men sånt som kan vara intessant.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av Domino »

tusse skrev:Dom kräver drivkretsar eller ett helt annat program . Min är byggd på en LCD med HD44780 eller kompatibel. Det går bra att PM mig om du har mer funderingar, allt är kanske inte av allmänt intresse.
Försöker uppdatera min sida men sånt som kan vara intessant.
det är nog inte fel om det finns att läsa för eventuella fler intesserade :)
Jag har alltid fått för mig att en LEDdisplay är enklare att mata med info än en LCD, men där hade jag fel :oops:
Dock vore det väldigt kul att få feplat ihop en sådan (om du orkar berätta hur man bär sig åt) :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: koppla in sig på varvtalsgivaren eller hastighetsgivaren

Inlägg av tusse »

http://microengineeringlabs.com/resourc ... ledart.htm

Har uppdaterat sidan med LED display, detta är inte testat.


Kom igen på PM
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Skriv svar