AC-lampan blinkar, vad kan det vara?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

AC-lampan blinkar, vad kan det vara?

Inlägg av NAD »

Min AC-lampa har börjat med den fula ovanan att blinka ibland när jag startar bilen. När den blinkar är hela ACC:n stendöd, inkl fläkten.

Detta började i April/maj, det var väldigt långt mellanrum mellan de första gångerna, och oftast räckte det med att stänga av bilen och starta den igen för att åtgärda det. Sen gick hela sommaren utan problem, och nu när det börjar bli höst så har det återuppstått igen. Nu händer detta minst en gång om dagen, undantaget de dagar det är varmare ute, då funkar den och kyler som den ska.

Detta är väl kanske ett långskott att fråga, men är det någon som vet vad detta kan bero på och kosta att laga? Det verkar ju vara glapp nånstans, ett temperaturkänsligt glapp.
Börjar bli jobbigt nu när det regnar ofta, blir en del imma på rutan när inte fläkten går :/
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: AC-lampan blinkar, vad kan det vara?

Inlägg av micael »

Man kan få fram felkoder på dom dära ECC mojängerna.

Men tyvärr vet jag ej var man hittar dom.
Eventuellt kan man googla en smula.

Kanske tillåmed står i FAQ med lite tur.
Senast redigerad av 1 micael, redigerad totalt 9 gånger.
Anledning: Testar att ändra =)
Bild

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: AC-lampan blinkar, vad kan det vara?

Inlägg av micael »

http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html


Googlade lite...
Läste inte igenom men det står väl hur det funkar iaf.
Bild

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Re: AC-lampan blinkar, vad kan det vara?

Inlägg av silverräven »

Min var likadan. Bytte fläkten-ingen skillnad. Felet var i det svarta reläet som känner av utetempen precis efter fläkten. Sitter fullt synlig om du tar ut handskfacket. Svart fyrkantig burk med runda små lufthål som ser ut som ett mikrofongaller-två multikontakter och fyra skruvar.

Går lätt att öppna. Reläet bryter kompressorn-det är inte det som felar. Sruva loss kretskortet och tempsensorn-sensorn kan sitta lite fastklibbad av pasta mot kännarflänsen. Ta ur kortet och titta på lödningarna som håller fast de stora spänningsblecken som är fläktströmmens banor. Smart att göra plåtar som ska stabilisera kortet och säkerställa att strömspikar klaras-mindre smart att dessa plåtar är helkasst inlödda. Värm på ordentligt så får du tennet att flyta igenom till andra sidan där blecket sitter.

Låter kanske lite oklart he-he men om du väl tar ut och öppnar burken så förstår du vad jag menar :D

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Re: AC-lampan blinkar, vad kan det vara?

Inlägg av NAD »

Tack för svaren, får ge mig ut och greja lite :)
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Re: AC-lampan blinkar, vad kan det vara?

Inlägg av NAD »

Micael: jag får inte de där felkoderna att funka, kanske gör nåt fel eller så är det inte kompatibelt med mitt system :)

Silverräven: Har plockat isär grejerna nu. Tog lite tid men men... :oops:

Jag tycker inte det verkar som om nån lödning är dålig, men för att vara på den säkra sidan så lägger jag in två bilder, tänkte du kunde peka ut vilka lödningar du menade :)

Bild
Bild
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: AC-lampan blinkar, vad kan det vara?

Inlägg av tusse »

Det är inte lätt att avgöra bara genom att titta på det, skulle nog löda om dom jag ringat om. När jag ändå är där med kolven skulle jag nog ta dom andra med.
Bilagor
aaaa.jpg
aaaa.jpg (88.24 KiB) Visad 5324 gånger
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Blaxxor
Forumsfreak
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 okt 2004, 16:26
Kör: 744 T5, 745 GLT 16V
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: AC-lampan blinkar, vad kan det vara?

Inlägg av Blaxxor »

Anledningen till att det blinkar är för att ECCn reagerar på nånting som inte fungerar som det ska. Blinkar den hela tiden så är det något allvarligt fel. Blinkar den i ~20 sekunder så är det något mindre allvarligt fel.

Hursomhelst ska du kunna kolla felkoder. Så utan att låta otrevlig på nåt sätt så tror jag du gör fel när du läser ut felkoder :)

//Mvh Stellan

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Re: AC-lampan blinkar, vad kan det vara?

Inlägg av silverräven »

Står ju i faq hur duläser ut felkoder. Förmodligen får du felkod för kupefläkten. Får du det så titta både på det kopparfärgade bleckets inlödning uppe vid J1 på bilden samt det silverfärgade bleckets lödningar vid RS på kortet. Du måste titta med stark förstoring så kommer du att se att benet förmodligen sitter löst mitt i lödningen eller att lödningen har en spricka som en ring. speciellt vid silverblecket så har du en lödning som INTE är genomfluten. Tydligen samma på alla kort. Det var den här lödningen som var kass på min. jag värmde på så att tennet flöt igenom kortet mot blecket.
Jag kan faktiskt UTAN förstoringsglas se på din bild från undersidan av kortet en "ringspricka" strax vid tempsensorns nedre vänstra hörn. Jag orkar inte tänka om detta är bleckets lödning eller inte men där har du ju ett FEL

silverräven
Uppkörning
Inlägg: 704
Blev medlem: 19 aug 2005, 01:11
Ort: Bunkeflostrand

Re: AC-lampan blinkar, vad kan det vara?

Inlägg av silverräven »

silverräven skrev:Står ju i faq hur duläser ut felkoder. Förmodligen får du felkod för kupefläkten. Får du det så titta både på det kopparfärgade bleckets inlödning uppe vid J1 på bilden samt det silverfärgade bleckets lödningar vid RS på kortet. Du måste titta med stark förstoring så kommer du att se att benet förmodligen sitter löst mitt i lödningen eller att lödningen har en spricka som en ring. speciellt vid silverblecket så har du en lödning som INTE är genomfluten. Tydligen samma på alla kort. Det var den här lödningen som var kass på min. jag värmde på så att tennet flöt igenom kortet mot blecket.
Jag kan faktiskt UTAN förstoringsglas se på din bild från undersidan av kortet en "ringspricka" strax vid tempsensorns nedre vänstra hörn. Jag orkar inte tänka om detta är bleckets lödning eller inte men där har du ju ett FEL
Edit Tänk på att kortet är dubbeletsat-DVS ser ju ut som om den lödningen jag pratar om inte har någon betydelse MEN hela ovansidan är en stor jäkla kopparpunkt det är därför VIKTIGT att denna lödning ÄR genomfluten. Ser nu att det ÄR bleckets lödning här. 99% säker på att detta är felet..

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Re: AC-lampan blinkar, vad kan det vara?

Inlägg av NAD »

Tack för era ingående svar, otroligt att det finns så mycket kunskap :)

Såhär fortlöpte saken iallafall; efter att jag hade tagit bilderna på kretskortet så satte jag tillbaka det eftersom jag skulle ha bilen till jobbet.
Till min förvåning så funkade allt som vanligt, och har så gjort i över en vecka. Eftersom det enda jag i princip har gjort är att ta av kontakterna till den svarta lådan och satt på dem igen, så antar jag att det bara var beläggning på dem. Eftersom det funkar nu vågar jag nog inte röra det på ett tag.

Men börjar det krångla igen så ska jag definitivt löda om lödningarna som ni påpekade :)
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

Skriv svar