ISO-Kablage till 940

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
es
Färsk användare
Inlägg: 64
Blev medlem: 01 jan 2004, 17:50
Ort: Piteå (Norrbotten)

ISO-Kablage till 940

Inlägg av es »

När jag skulle montera in stereo i min 940, så är det en \"sockerbits-nisse\" som gjort några \"trevliga\" kopplingar.

Så min ISO-kontakt införskaffad på Volvo passar givetvis inte nå vidare :(



Men den ska egentligen passa 940 från 91 och framåt, men nu tittade jag på backesljud och enligt den sidan så är det en annan för 940 från 95 och framåt?

Är det någon som vet vad som gäller?

http://www.backesljudbygg.se/volvo/volvo9.htm



I min bil så sitter det 3st \"stora\" svarta iso-kontakter, men kablaget från volvo har bara 2. Sen sitter det även en fin rad med sockerbitar... :?

Finns det någon information eller kopplingsschema nånstans om vilka kablar som är vad?



Tacksam för svar



//Es
940T+ -95, 740TIC -85

coldhem@telia.com
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 08 okt 2003, 22:48
Ort: Borås

Re: ISO-Kablage till 940

Inlägg av coldhem@telia.com »

skrev:När jag skulle montera in stereo i min 940, så är det en "sockerbits-nisse" som gjort några "trevliga" kopplingar.

Så min ISO-kontakt införskaffad på Volvo passar givetvis inte nå vidare :(



Men den ska egentligen passa 940 från 91 och framåt, men nu tittade jag på backesljud och enligt den sidan så är det en annan för 940 från 95 och framåt?

Är det någon som vet vad som gäller?

http://www.backesljudbygg.se/volvo/volvo9.htm



I min bil så sitter det 3st "stora" svarta iso-kontakter, men kablaget från volvo har bara 2. Sen sitter det även en fin rad med sockerbitar... :?

Finns det någon information eller kopplingsschema nånstans om vilka kablar som är vad?



Tacksam för svar



//Es


Kan det inte vara så att dom tidigaste 940 har de gamla systemet? med likande 740? Så var det på en kompis bil :D

Har för mig att det är en bred (orginal i radiouttaget samt en lång som man ska dra ner till en box under ratten :?: Är inte riktigt 100% men 99 Iaf :)

es
Färsk användare
Inlägg: 64
Blev medlem: 01 jan 2004, 17:50
Ort: Piteå (Norrbotten)

Re: ISO-Kablage till 940

Inlägg av es »

skrev:
Kan det inte vara så att dom tidigaste 940 har de gamla systemet? med likande 740? Så var det på en kompis bil :D

Har för mig att det är en bred (orginal i radiouttaget samt en lång som man ska dra ner till en box under ratten :?: Är inte riktigt 100% men 99 Iaf :)


Det är nog inte helt omöjligt, min bil är förövrigt en 95:a. ISO-kablaget jag köpte på Volvo har iaf en lång med en bredkontakt samt en kort.

Tycker det verkar passa lite dåligt, men å andra sidan är det modifierat med sockerbitar oxå :?





//Es
940T+ -95, 740TIC -85

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Om den härvan är ena jättelång har du fått kablaget till de med slutsteg och skit. Ta ett bluppbatteri och kolla var du har högtalarna, troligtvis funkar det med det andra \"vanliga\" isokablaget till 740/940 men att du får skarva om där klåparen har varit och klippt.



Folk är så jävla dumma när dom monterar sina bilstereo.

\" - Döh. Den passar inte. Öh. [klippa, klippa] Öh. Sockerbitar - bra. Öh.\"



Dom reflekterar inte över att hundratusentals människor runt om i världen upptäckt samma sak och att några av dessa haft tillräckligt med entreprenörsanda för att starta företag som lever på att sälja adapterkablage. Folk klipper för mycket i bilarna och tänker för lite.
Bild

snojli
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 jan 2004, 20:13
Ort: Köping

Re:

Inlägg av snojli »

skrev:Om den härvan är ena jättelång har du fått kablaget till de med slutsteg och skit. Ta ett bluppbatteri och kolla var du har högtalarna, troligtvis funkar det med det andra "vanliga" isokablaget till 740/940 men att du får skarva om där klåparen har varit och klippt.



Folk är så jävla dumma när dom monterar sina bilstereo.

" - Döh. Den passar inte. Öh. [klippa, klippa] Öh. Sockerbitar - bra. Öh."



Dom reflekterar inte över att hundratusentals människor runt om i världen upptäckt samma sak och att några av dessa haft tillräckligt med entreprenörsanda för att starta företag som lever på att sälja adapterkablage. Folk klipper för mycket i bilarna och tänker för lite.


Ibland kan det bli för mycket kablar bakom stereon, om man först har en adapter från original till ISO och sen en stereo med ISO-kontakt på 20 cm långa kablar (dumt enligt mig), så är det på min 740 och jag får inte in stereon helt även fast jag kortat av ISO-kablarna från min stereo en hel del.... då vill man kanske klippa och ha sig för att få plats.

coldhem@telia.com
Färsk användare
Inlägg: 91
Blev medlem: 08 okt 2003, 22:48
Ort: Borås

Re:

Inlägg av coldhem@telia.com »

skrev:
skrev:Om den härvan är ena jättelång har du fått kablaget till de med slutsteg och skit. Ta ett bluppbatteri och kolla var du har högtalarna, troligtvis funkar det med det andra "vanliga" isokablaget till 740/940 men att du får skarva om där klåparen har varit och klippt.



Folk är så jävla dumma när dom monterar sina bilstereo.

" - Döh. Den passar inte. Öh. [klippa, klippa] Öh. Sockerbitar - bra. Öh."



Dom reflekterar inte över att hundratusentals människor runt om i världen upptäckt samma sak och att några av dessa haft tillräckligt med entreprenörsanda för att starta företag som lever på att sälja adapterkablage. Folk klipper för mycket i bilarna och tänker för lite.




Ibland kan det bli för mycket kablar bakom stereon, om man först har en adapter från original till ISO och sen en stereo med ISO-kontakt på 20 cm långa kablar (dumt enligt mig), så är det på min 740 och jag får inte in stereon helt även fast jag kortat av ISO-kablarna från min stereo en hel del.... då vill man kanske klippa och ha sig för att få plats.


Snälla rara!?



Det är gott om plats bakom stereon :roll:

es
Färsk användare
Inlägg: 64
Blev medlem: 01 jan 2004, 17:50
Ort: Piteå (Norrbotten)

Re:

Inlägg av es »

skrev:Om den härvan är ena jättelång har du fått kablaget till de med slutsteg och skit. Ta ett bluppbatteri och kolla var du har högtalarna, troligtvis funkar det med det andra "vanliga" isokablaget till 740/940 men att du får skarva om där klåparen har varit och klippt.



Folk är så jävla dumma när dom monterar sina bilstereo.

" - Döh. Den passar inte. Öh. [klippa, klippa] Öh. Sockerbitar - bra. Öh."



Dom reflekterar inte över att hundratusentals människor runt om i världen upptäckt samma sak och att några av dessa haft tillräckligt med entreprenörsanda för att starta företag som lever på att sälja adapterkablage. Folk klipper för mycket i bilarna och tänker för lite.


Japp, kan bara instämma...

Ska ta och titta lite på stereo-montaget igen i dag, blev lite less när jag såg härvan.

Lär inte bli vackert när det är klart... men men vad gör man inte för att få lite musik i bilen :)



Du hade väl monterat cd-växlaren i armstödet mellan framstolarna, verkar som en riktigt smidig lösning, var det svårt att få plats med den där?





//Es
940T+ -95, 740TIC -85

es
Färsk användare
Inlägg: 64
Blev medlem: 01 jan 2004, 17:50
Ort: Piteå (Norrbotten)

Re:

Inlägg av es »

skrev:
skrev:Om den härvan är ena jättelång har du fått kablaget till de med slutsteg och skit. Ta ett bluppbatteri och kolla var du har högtalarna, troligtvis funkar det med det andra "vanliga" isokablaget till 740/940 men att du får skarva om där klåparen har varit och klippt.



Folk är så jävla dumma när dom monterar sina bilstereo.

" - Döh. Den passar inte. Öh. [klippa, klippa] Öh. Sockerbitar - bra. Öh."



Dom reflekterar inte över att hundratusentals människor runt om i världen upptäckt samma sak och att några av dessa haft tillräckligt med entreprenörsanda för att starta företag som lever på att sälja adapterkablage. Folk klipper för mycket i bilarna och tänker för lite.


Ibland kan det bli för mycket kablar bakom stereon, om man först har en adapter från original till ISO och sen en stereo med ISO-kontakt på 20 cm långa kablar (dumt enligt mig), så är det på min 740 och jag får inte in stereon helt även fast jag kortat av ISO-kablarna från min stereo en hel del.... då vill man kanske klippa och ha sig för att få plats.


ok... men det brukar alltid gå att pilla in stereon ändå, om man lirkar lite.

Har haft 2lågnivåkablar (modell grova), cd-växlarstyrning, samt iso-kablage utan större problem i min 740, utan att behöva klippa nå.



Men om man kortar iso-kablaget kanske det går lättare?



Problemet i min 940 är att dom klippt i originalkablaget, sticker ut Z trådar utan anslutning samt X trådar kopplade till sockerbitar.



//Es
940T+ -95, 740TIC -85

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re:

Inlägg av Greensilver »

Es skrev:Du hade väl monterat cd-växlaren i armstödet mellan framstolarna, verkar som en riktigt smidig lösning, var det svårt att få plats med den där?


Jo det var lite pyssel. Förlängde mittkonsollen en liten bit.

Bild



Angående ni som tycker att det är trång bakom stereon. Volvon är riktigt generös med plats för eftermonterad utrustning. Får ju plats en mindre barnvagn under brädan på de äldre modellerna. Skall man snacka trånga bilar får man kika på nyare BMW. Fy fan! Vilken skit. Får inte plats något alls, helt omöjligt att vara på bra humör efter en sådan montering.
Bild

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Re:

Inlägg av George Holmer »

skrev:Om den härvan är ena jättelång har du fått kablaget till de med slutsteg och skit. Ta ett bluppbatteri och kolla var du har högtalarna, troligtvis funkar det med det andra "vanliga" isokablaget till 740/940 men att du får skarva om där klåparen har varit och klippt.



Folk är så jävla dumma när dom monterar sina bilstereo.

" - Döh. Den passar inte. Öh. [klippa, klippa] Öh. Sockerbitar - bra. Öh."



Dom reflekterar inte över att hundratusentals människor runt om i världen upptäckt samma sak och att några av dessa haft tillräckligt med entreprenörsanda för att starta företag som lever på att sälja adapterkablage. Folk klipper för mycket i bilarna och tänker för lite.


Fyfan vad många stereo jag har kopplat och vad trött man blir på klåpare som klipper och skarvar som vore de fulla på vodka samtidigt. I min 740 TDI så tyckte jag att jag var oerhört smart. Där var allt avklippt, hängde bara en massa sladdar. Nu hade jag ju en Kenwood-bandare och CD-växlare som skulle in samt rätt adapaterkabel för Volvo 1987 till Kenwood-bandaren (denna hade jag byggt själv genom att kombinera en Opel Vectra-till-Kenwood-kabel med en Volvo 740 1987-till-ISO-kabel som jag lött ihop) men jag ville inte klippa mera så jag for till skroten och där stod en sketen gammal 740 med en sketen originalradio som jag slet ut och där satt mycket riktigt originalkontakterna. Klipp av med lite kabel och väl hemma tog jag fram lödtången och lödde ihop det hela, färgerna stämde ju! Så kan man renovera en gammal 740.



Vad gäller den kabel du har köpt är det den gamla för bil med direktkoppling från stereo till högtalarna i brädan samt förstärkare för bakhögtalare. Din bil har den nyare varianten av kontakt som standard. Åk tillbaka till Volvo och byt din adapterkabel så kommer det fungera bättre.
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

es
Färsk användare
Inlägg: 64
Blev medlem: 01 jan 2004, 17:50
Ort: Piteå (Norrbotten)

Re:

Inlägg av es »

skrev:
Vad gäller den kabel du har köpt är det den gamla för bil med direktkoppling från stereo till högtalarna i brädan samt förstärkare för bakhögtalare. Din bil har den nyare varianten av kontakt som standard. Åk tillbaka till Volvo och byt din adapterkabel så kommer det fungera bättre.


ok, ska prova åka och byta den, men på Volvo där jag köpte den var det den enda som fanns för 940.

Får väl se om dom kan skaka fram nån annan.



//Es
940T+ -95, 740TIC -85

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Hehe, nästan så man känner sig lite träffad där. Själv lekte man sockerbitsnisse i Syddens 940 Turbo, som vi hämtade hos George. Det berodde dock på att tid inte riktigt fanns att handla adapterkablage. Dessutom vete tusan om adapterkablaget varit kopplat som jag ville, dvs att högtalarna i alla dörrarna gått på vanliga högtalarutgångarna, och inte på \"slutsteget\" i storlek av en tändsticksask under brädan.



En annan grej som stör mig med originalkablaget är att stereon slår av när man vrider av nyckeln. Gillar inte alls det. Sen, i gamla 740s, brukar det vara spänningsfall i strömkabeln, så om man har en stereo på 4x40 fejkwatt så slår den rackarn av när man drar på för att det inte finns nog med ström... Därför drar jag alltid en egen kabel direkt till batteriet till stereon. Nu kör jag dock inte längre med alla högtalare på stereons inbyggda effekt, men ändå.



Dessutom, så följer Blaupunkt (som jag har) av nån anledning inte standarden för ISO-kontaker. Av nån underlig anledning så har dom kastat om konstantström och manöverström, vilket får rätt udda konsekvenser. Den tappar vissa inställningar när man slår av nyckeln, osv. Rätt störande.



Så ibland är man tyvärr tvungen att vara sockerbitsnisse. :wink:



Dock kan jag hålla med om att folk kan koppla allmänt förjävligt i bilarna. Tvinna ihop kablarna och tejpa med eltejp. \"Öh, det glappar. Jävla skitbil.\"
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

es
Färsk användare
Inlägg: 64
Blev medlem: 01 jan 2004, 17:50
Ort: Piteå (Norrbotten)

Inlägg av es »

Gjorde nya fynd idag :) , dom har använt snörpex (buntband) + eltejp för att göra skarvningar :D ... det är bland det värsta jag sett...

Högtalargallerna som man ska dra framåt för att dom ska lossna, hade dom limmatfast på förarsidan :!: , funkade som vanligt på passagerarsidan...

ujuj man blir som lite less... kanske man skulle satsa på en freestyle istället :D



//Es
940T+ -95, 740TIC -85

snojli
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 jan 2004, 20:13
Ort: Köping

Inlägg av snojli »

Jag ska när jag får tid städa bland stereokablarna i min 740 och dra nya egna som jag ska sätta ihop seriöst till en ISO kontakt så att allt får plats bra, just nu är det ett ormbo där inne vilket kan vara orsaken till att stereon inte går in så långt =)



Dum som jag var klippte jag av originalkontakten, så det blir väl snyggast att dra nya egna högtalarkablar, en separat pluskabel finns redan som jag kopplar ihop med röd och gul så jag får konstanström, om jag sen drar en ny jordkabel så kan jag dra åt sidan originalkabelstammen som ligger och tar onödig plats nu. Kan vara bra att spara tändningsströmskabeln för framtiden om man vill kanske...

Skriv svar