Den eviga tankmätaren

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
tomasbjork
Färsk användare
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 feb 2008, 23:07

Den eviga tankmätaren

Inlägg av tomasbjork »

Jag undrar en sak. Min tankmätare funkar ej. Men den rör sig hit och dit. Så den måste ju få nån ström eller nåt. Sitter felet i mätaren eller i tankarmaturen då? Eller kan man inte veta det utan att testa? Läste att man kunde plocka bort armaturen men jag tyckte det såg jobbigt ut när jag öppnade luckan :oops:
740 gl -87

terg
Uppkörning
Inlägg: 491
Blev medlem: 25 nov 2005, 21:10

Inlägg av terg »

kolla http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... Bilder.pdf



här finns lite om tankmätare



mvh

t

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

finns en busslast med trådar om hur man fixar detta! prova sök vettja ;)
Bild

volvoalfred
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 maj 2008, 22:16
Ort: Rengsjö

Inlägg av volvoalfred »

Har precis likadant problem med min 740, alltås att mätaren vandrar ibland. Har upptäckt att om man vrider på reglaget till strålkastarna så reagerar mätaren på detta, och vad betyder då detta? Jo, alltå ligger felet i kombinationsinstrumentet, då detta är enda stället där tankmätare och ljusreglaget har förbindelse mellan jordanslutningarna. Du får plocka ur kombinationsinstrumentet och ohma dig fram med hjälp av en multimeter.

Det skylls många gånger på att själva armaturen är trasig, men det är ofta förekommande att problemet ligger i jordfel.

Observera att jordanslutningarna i elcentralen och i höger a-stolpe ej bör undersökas, dessa anslutningar är jordpunkter för ett flertal förbrukare, så som bränslepumpsrelä och etc, så om bilen startar och går så kan du utesluta dessa.



Lycka till!

Skriv svar