hör bilen i basen
hör bilen i basen
skum rubrik jag vet haha
Min kompis har en v40 ltt som vi kopplade in baslåda i efter alla konstens regler i helgen. saken är den att när man har bilen igång och även stereon men inget ljud på så hör man bilen i basarna, låter alltså typ som den skulle vara kopplad till motorn för att höra ljudet, hoppas ni förstår
även när man öppnar och stänger dörren låter det ett knarrande/visslande ljud i basarna. kommer även vissa störningar ibland som gör att det visslar/knarrar lite i basarna utan att man rör något.
har bytt slutsteg men gör ingen skillnad.
kan det ha något med strömmen från batteriet att göra för när man rucklar på pluskabeln vid batteriet ändras ljudet i basarna o släpper man låter det jämnt igen. han ska testa att koppla slutsteget till ett separat batteri till helgen då det även märks att lampor o så blinkar. men tänkte om någon annan vart med om detta fenomen tidigare som kanske tror att det kan vara något annat?
Vart ganska rörigt tror jag så skriv om ni förstår ska jag försöka förklara det ännu rörigare
EDIT: kom även på att han inte längre kan lägga i farthållaren när han ligger o kör i 5:an utan han måste växla ner till 4:an sakta ner till ca 60, lägga i farthållaren höja farten till ca 90 genom farthållaren, växla upp till 5:an och då ligger den kvar o han kan gasa o sakta ner så mycket han vill. väldigt skumt enligt mig
MVH
Tezz
Min kompis har en v40 ltt som vi kopplade in baslåda i efter alla konstens regler i helgen. saken är den att när man har bilen igång och även stereon men inget ljud på så hör man bilen i basarna, låter alltså typ som den skulle vara kopplad till motorn för att höra ljudet, hoppas ni förstår
även när man öppnar och stänger dörren låter det ett knarrande/visslande ljud i basarna. kommer även vissa störningar ibland som gör att det visslar/knarrar lite i basarna utan att man rör något.
har bytt slutsteg men gör ingen skillnad.
kan det ha något med strömmen från batteriet att göra för när man rucklar på pluskabeln vid batteriet ändras ljudet i basarna o släpper man låter det jämnt igen. han ska testa att koppla slutsteget till ett separat batteri till helgen då det även märks att lampor o så blinkar. men tänkte om någon annan vart med om detta fenomen tidigare som kanske tror att det kan vara något annat?
Vart ganska rörigt tror jag så skriv om ni förstår ska jag försöka förklara det ännu rörigare
EDIT: kom även på att han inte längre kan lägga i farthållaren när han ligger o kör i 5:an utan han måste växla ner till 4:an sakta ner till ca 60, lägga i farthållaren höja farten till ca 90 genom farthållaren, växla upp till 5:an och då ligger den kvar o han kan gasa o sakta ner så mycket han vill. väldigt skumt enligt mig
MVH
Tezz
Våga Vägra Turbo
-
- Uppkörning
- Inlägg: 458
- Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
- Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
- Ort: Stockholm
Jag lägger min röst på jordfel... Kolla jordflätan och jorda steget ordentligt!
Jordfel kan skapa dom mest sjuka felen i en bil när belastningar (lampor, slutsteg, styrelektronik OSV) försöker jorda igenom varandra...
Upphör dom icke ljudrelaterade felen om ni kopplar ur / stänger av slutsteget?
Om dom gör det är steget garanterat för taskigt jordat. Om dom inte gör det kan något vara riktigt galet men antagligen är det bara jordflätan mellan batteriet och motor/chassi som glappar.
Lycka till =)
Jordfel kan skapa dom mest sjuka felen i en bil när belastningar (lampor, slutsteg, styrelektronik OSV) försöker jorda igenom varandra...
Upphör dom icke ljudrelaterade felen om ni kopplar ur / stänger av slutsteget?
Om dom gör det är steget garanterat för taskigt jordat. Om dom inte gör det kan något vara riktigt galet men antagligen är det bara jordflätan mellan batteriet och motor/chassi som glappar.
Lycka till =)
-
- Färsk användare
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 27 jun 2007, 12:48
- Ort: Norrköping
- MattisH
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 5171
- Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
- Kör: Fabia & Vitara
- Ort: Hässleholm
740_Palle skrev:Hmm.. angående ljudet av motor i basen så kan jag tänka mig att strömkablen till steget ligger på tok för nära kablarna till steget.
//Mvh
Det är väl inte att lågnivån ligger för nära endast strömkablen till steget, utan någon strömkabel öht. Man ska helst dra den helt för sig. Jag har dragit min i mitten av bilen.
Kan man inte fixa den på en egen plats borde det gå att lägga folie runt den som man ser till att den har kontakt med jord. Då borde folien filtrera bort störningarna.. Bara en tanke, vet ej om det funkar!
Säger Mathias som kör Zukan
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
- Frankenberg
- Uppkörning
- Inlägg: 809
- Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
- Kör: Volvo 745 GL
- Ort: Kungälv (utanför gbg)
- Kontakt:
såg en instruktionsbok från ett par högtalare ja köpte precis..
om du hör motorljud i högtalarna är det troligtvis följande problem:
- Kablar kortslutna till chassi
- högtalarkablar ligger nära starkströmskällor ( slutstegskablar, motorns "datorsystem" eller va de kallas osv)
- Delningsfilter monterat för nära starkströmskällor
sen lägger ja till de dom redan skrivit då: lågnivå ligger för nära starkström
om du hör motorljud i högtalarna är det troligtvis följande problem:
- Kablar kortslutna till chassi
- högtalarkablar ligger nära starkströmskällor ( slutstegskablar, motorns "datorsystem" eller va de kallas osv)
- Delningsfilter monterat för nära starkströmskällor
sen lägger ja till de dom redan skrivit då: lågnivå ligger för nära starkström
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;
- Frankenberg
- Uppkörning
- Inlägg: 809
- Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
- Kör: Volvo 745 GL
- Ort: Kungälv (utanför gbg)
- Kontakt:
Squeegie skrev:du tycker inte att tråden är lite gammal?
Möjligt... men folk kanske vill ha ett riktigt svar istället för "Kanske kan vara något sådant" o istället få en "guide" om va det i största sannolighet är, kom bara o tänka på det när ja såg de i manualen så då tänkte ja att nån jäkel har väll senare samma problem.
// Frankenberg
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;
Frankenberg skrev:Squeegie skrev:du tycker inte att tråden är lite gammal?
Möjligt... men folk kanske vill ha ett riktigt svar istället för "Kanske kan vara något sådant" o istället få en "guide" om va det i största sannolighet är, kom bara o tänka på det när ja såg de i manualen så då tänkte ja att nån jäkel har väll senare samma problem.
// Frankenberg
bara bra att ni fortsätter lägga in flera tips om vad det kan vara, och "guiden" du la in känns som det kommer lösa problemet då det var mer konkreta anledningar till vad som kan vara felet.
Allt som skrivs här skickar jag vidare till min kompis, vet dock inte om han löst problemet än men så fort det är gjort kommer jag lägga in "lösningen" här.
//Tezz
Våga Vägra Turbo