Hur göra egen startspärr på 740?
Hur göra egen startspärr på 740?
Tänkte göra en startspärr på min 740 gl -85, har läst lite om startspärr för insprut men jag har ju en förgasarbil. Hur fixar jag startspärr lite enkelt?
-
- Uppkörning
- Inlägg: 692
- Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
- Kör: 240
- Ort: Ljusne
- Kontakt:
Motorn behöver ström dels för att aktivera startmotorn, och dels för tändningen.
Bryt någon av dom kretsarna, eller helst båda, så har du en utmärkt startspärr.
Montera sen en dold brytare eller låt ett larm styra funktionen.
Bryt någon av dom kretsarna, eller helst båda, så har du en utmärkt startspärr.
Montera sen en dold brytare eller låt ett larm styra funktionen.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!
Det är bara de försäkringsbolag som tillhandahåller stöldförsäkringen som kan svara på vilka krav de har för att deras stöldförsäkring som ska gälla.
Enligt min erfarenhet så bör det inte finnas ett sådant krav för en 740 gl från 85 eftersom den bilmodellen i grundutförande inte bör anses avara stöldbegärlig.
Enligt min erfarenhet så bör det inte finnas ett sådant krav för en 740 gl från 85 eftersom den bilmodellen i grundutförande inte bör anses avara stöldbegärlig.
![Bild](http://rejsa.nu/banor/nurburgring_logo.gif)
-
- Moderator
- Inlägg: 19505
- Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
- Ort: Stockholm
Det därför man ska ha larm, så dom skiter ner sig och springer hem till mamma och är rädd för polisen i två år....Hesselgren skrev:"skitbilar" som är enkla å stjäla är stöldbegärliga,
å d som händer är att fjortisar snor den på kvällen å bränner runt å hoppar me den i skogen till soppan e slut eller den pajjar å sen slår dom sönder den för d är så kul.
![Bild](http://forumbilder.se/images/image005-scale.jpg)
Hesselgren skrev:"skitbilar" som är enkla å stjäla är stöldbegärliga,
å d som händer är att fjortisar snor den på kvällen å bränner runt å hoppar me den i skogen till soppan e slut eller den pajjar å sen slår dom sönder den för d är så kul.
Ok låt mig klargöra detta i såfall. (Ursäkta om jag lånar tråden lite.)
Nej! Vissa skitbilar" kanske blir lätta att stjäla på grund av att ägaren just tycker det det är en skitbil och på så vis inte låser bilen, något lås är kanske är sönder på den så den inte går att låsa, ägaren ställer "skitbilen" på ett olämpligt ställe så att en gärningsman lätt kan jobba ostört och ta vilka delar denne vill från bilen eller hela bilen om gärningsmannen behagar. "Skitbilens" delar eller hela bilens värde kanske inte är värda så mycket. Sammantaget genererar detta inte lika högt ersättningsvärde om samma sak händer med ex en Lambo eller Ferrari som har ett högre ersättningsvärde än en "skitbil". Delar från en ferrari är värda mer än en del från en skitbil och på så vis har gärningsman delar för ett högre värde om denne stjäl delar från en ferrari än en skitbil vilket jag antar att gärningsmannen hade föredragit. Detta innebär att delen från ferrarin är stöldbegärlig eftersom den genererar ett högre ersättningsvärde.
Klartext. Det är ofta sakens ekonomiska värde som styr om ett objekt skall definieras som stöldbegärligt eller inte.
Åter till tråden:
Det bästa är nog att ta ur tändkabeln mellan spole och fördelare och ta den med dig när du parkerar bilen te.x. över natten.
![Bild](http://rejsa.nu/banor/nurburgring_logo.gif)
Tack för alla svar!
Att rycka kabel och ta med sig varje gång kommer bli jobbigt i längden tror jag. Jag väljer nog ändå att göra en startspärr.
Men jag vet inte vilka kablar man ska mixtra med. Någon som enkelt kan förklara, kanske med bild?
Det är alltså nån kabel jag ska klippa och sen helt enkelt koppla strömbrytare imellan?
Att rycka kabel och ta med sig varje gång kommer bli jobbigt i längden tror jag. Jag väljer nog ändå att göra en startspärr.
Men jag vet inte vilka kablar man ska mixtra med. Någon som enkelt kan förklara, kanske med bild?
Det är alltså nån kabel jag ska klippa och sen helt enkelt koppla strömbrytare imellan?
Altså.... Det bästa är ju att låta en larmstyrenhet fixa av och påstänngingen.. Då blir det svårare att koppla förbi (Från larmenheten är alla kablar samma färg)
Från tändningslåset går en kabel till startmotorn, det är ju inte huvudsladden men den duger att bryta.
Bryt även tändningen... Det är det viktigaste tycker jag
Från tändningslåset går en kabel till startmotorn, det är ju inte huvudsladden men den duger att bryta.
Bryt även tändningen... Det är det viktigaste tycker jag
![Bild](http://forumbilder.se/images/image005-scale.jpg)
Väljer att fixa egen strömbrytare då jag inget larm har.MAD-santa skrev:Altså.... Det bästa är ju att låta en larmstyrenhet fixa av och påstänngingen.. Då blir det svårare att koppla förbi (Från larmenheten är alla kablar samma färg)
Från tändningslåset går en kabel till startmotorn, det är ju inte huvudsladden men den duger att bryta.
Bryt även tändningen... Det är det viktigaste tycker jag
Är det bara att klippa nån av kablarna från tändningslåset? Skulle behöva veta vilken av dom jag ska klippa annars.
Var sitter kabeln för tändningen som jag ska bryta?
Menar du att klippa kabel direkt bakom tändningslåset? Då spelar det ju ändå ingen roll då de bara tjuvkopplar den ist.
Blev själv nyss av med min Golf 2 (hittad och mår inte så bra) gjorde dock att jag började köra volvo igen =) Den hade de tjuvkopplat och var första gången som jag började kolla lite på bil-el när jag hittade den. Att det var så enkelt att tjuvkoppla den, riktigt pinsamt lätt.
Har nuförtiden rattkrycka och ska även montera in startspärr på denna. Det är bara egentligen bara att kapa en kabel och ha en switch någonstans inne i bilen, gärna in lite under så den är svår att se.
Blev själv nyss av med min Golf 2 (hittad och mår inte så bra) gjorde dock att jag började köra volvo igen =) Den hade de tjuvkopplat och var första gången som jag började kolla lite på bil-el när jag hittade den. Att det var så enkelt att tjuvkoppla den, riktigt pinsamt lätt.
Har nuförtiden rattkrycka och ska även montera in startspärr på denna. Det är bara egentligen bara att kapa en kabel och ha en switch någonstans inne i bilen, gärna in lite under så den är svår att se.
Veckans tips:
Sitter ett kontaktstycke nere vid växelspaken som kopplas till en spärr som ser till att bilen inte går att starta om automatlådan är i läge D eller R. På manuella bilar sitter det bara en bygel här (en sladd som sitter loopad mellan stiften). Klipp av denna kabel på mitten och skarva på en sladd till en återfjädrande brytare - då måste man hålla den brytaren intryckt, annars är bilen stendöd när man försöker starta.
Bryta tändfördelaren etc. är inte så smart, eftersom bilen då kommer stå och tugga på starten och dra in en massa soppa i cylindrarna.
Jag kopplade som jag beskrev överst i en gammal 740 jag hade. Använde en knapp till el-antenn som jag plockade på skroten och satte i panelen brevid knapparna till dimljusen.
Annars kan man koppla den till ciggtändaren - då måste tändaren vara i intryckt läge för att bilen ska starta!
Sitter ett kontaktstycke nere vid växelspaken som kopplas till en spärr som ser till att bilen inte går att starta om automatlådan är i läge D eller R. På manuella bilar sitter det bara en bygel här (en sladd som sitter loopad mellan stiften). Klipp av denna kabel på mitten och skarva på en sladd till en återfjädrande brytare - då måste man hålla den brytaren intryckt, annars är bilen stendöd när man försöker starta.
Bryta tändfördelaren etc. är inte så smart, eftersom bilen då kommer stå och tugga på starten och dra in en massa soppa i cylindrarna.
Jag kopplade som jag beskrev överst i en gammal 740 jag hade. Använde en knapp till el-antenn som jag plockade på skroten och satte i panelen brevid knapparna till dimljusen.
Annars kan man koppla den till ciggtändaren - då måste tändaren vara i intryckt läge för att bilen ska starta!
![Bild](http://www.schnauz.se/arkiv/940/signatur.jpg)
-
- Uppkörning
- Inlägg: 337
- Blev medlem: 07 okt 2007, 21:45
- Kör: 940
- Ort: Mölndal
- Kontakt:
D skrev:Hesselgren skrev:"skitbilar" som är enkla å stjäla är stöldbegärliga,
å d som händer är att fjortisar snor den på kvällen å bränner runt å hoppar me den i skogen till soppan e slut eller den pajjar å sen slår dom sönder den för d är så kul.
Ok låt mig klargöra detta i såfall. (Ursäkta om jag lånar tråden lite.)
Nej! Vissa skitbilar" kanske blir lätta att stjäla på grund av att ägaren just tycker det det är en skitbil och på så vis inte låser bilen, något lås är kanske är sönder på den så den inte går att låsa, ägaren ställer "skitbilen" på ett olämpligt ställe så att en gärningsman lätt kan jobba ostört och ta vilka delar denne vill från bilen eller hela bilen om gärningsmannen behagar. "Skitbilens" delar eller hela bilens värde kanske inte är värda så mycket. Sammantaget genererar detta inte lika högt ersättningsvärde om samma sak händer med ex en Lambo eller Ferrari som har ett högre ersättningsvärde än en "skitbil". Delar från en ferrari är värda mer än en del från en skitbil och på så vis har gärningsman delar för ett högre värde om denne stjäl delar från en ferrari än en skitbil vilket jag antar att gärningsmannen hade föredragit. Detta innebär att delen från ferrarin är stöldbegärlig eftersom den genererar ett högre ersättningsvärde.
Klartext. Det är ofta sakens ekonomiska värde som styr om ett objekt skall definieras som stöldbegärligt eller inte.
Åter till tråden:
Det bästa är nog att ta ur tändkabeln mellan spole och fördelare och ta den med dig när du parkerar bilen te.x. över natten.
En klassiker är också att tjuvarna inte snor delar i försäljningssyfte, utan går på bilmodeller de själva äger, så de slipper köpa reservdelar hederligt.. Även detaljer som "turbogrillar" och stereoramar är troligen stöldbegärliga av tex 740-skitbil.
Sedan så ryker i regel stereon, om bilen står olåst/parkerad på olämpligt område.
![Bild](http://78-82-17-56.tn.glocalnet.net/banner1.jpg)