Hur göra egen startspärr på 740?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
teddwing
Övningskörning
Inlägg: 115
Blev medlem: 09 jul 2007, 21:14

Hur göra egen startspärr på 740?

Inlägg av teddwing »

Tänkte göra en startspärr på min 740 gl -85, har läst lite om startspärr för insprut men jag har ju en förgasarbil. Hur fixar jag startspärr lite enkelt?

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

enklast antingen huvudströmbrytare eller bryta strömmen till solenioden på startmotorn eller ta tändkabeln mellan spole och fördelare med dig när du parkerar..
kör 945T aut och 945T man, 1998

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Volvo245GLT »

Motorn behöver ström dels för att aktivera startmotorn, och dels för tändningen.

Bryt någon av dom kretsarna, eller helst båda, så har du en utmärkt startspärr.

Montera sen en dold brytare eller låt ett larm styra funktionen.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

bäst att bryta till startmotorn då bensinpumpen är mekaninsk och går med motorn på denna. trist om tjuven står o nöter på starten till batteriet tar slut.
kör 945T aut och 945T man, 1998

tedde
Övningskörning
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 okt 2004, 15:31
Kör: 945 LTT

Inlägg av tedde »

jesper13 skrev:bäst att bryta till startmotorn då bensinpumpen är mekaninsk och går med motorn på denna. trist om tjuven står o nöter på starten till batteriet tar slut.
lika bra att bryta tändningen oxå.. annars är det väl bara att rullstarta?

MAD-santa
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 31 aug 2007, 20:13

Inlägg av MAD-santa »

Det bästa är ju att bryta så mycket som möjligt,

Man måste MINST bryta två vitala funktioner för att stöldförsäkringar och dyl ska gälla.

Det finns väl en elektrisk pump i tanken?
Bild

tedde
Övningskörning
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 okt 2004, 15:31
Kör: 945 LTT

Inlägg av tedde »

MAD-santa skrev:Det bästa är ju att bryta så mycket som möjligt,

Man måste MINST bryta två vitala funktioner för att stöldförsäkringar och dyl ska gälla.

Det finns väl en elektrisk pump i tanken?
inte på en gl -85a då är det förgasare.. sitter mekanisk pump som drivs av motorn när den snurrar..

MAD-santa
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 31 aug 2007, 20:13

Inlägg av MAD-santa »

Det måste finnas en förpump i tanken...
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

MAD-santa skrev:Det bästa är ju att bryta så mycket som möjligt,

Man måste MINST bryta två vitala funktioner för att stöldförsäkringar och dyl ska gälla.

Det finns väl en elektrisk pump i tanken?


Hur menar du "för att stöldförsäkringar och dyl ska gälla"?
Bild

MAD-santa
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 31 aug 2007, 20:13

Inlägg av MAD-santa »

Har för mig att vissa försäkringsbolag kräver någon stöldskyddsanordning om man vill stöldförsäkra den... men jag är inte så påläst om försäkringar :p tror det står i nån manual för något cargard larm eller nått....

vet du hur det är på riktigt? :P
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Det är bara de försäkringsbolag som tillhandahåller stöldförsäkringen som kan svara på vilka krav de har för att deras stöldförsäkring som ska gälla.



Enligt min erfarenhet så bör det inte finnas ett sådant krav för en 740 gl från 85 eftersom den bilmodellen i grundutförande inte bör anses avara stöldbegärlig.
Bild

MAD-santa
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 31 aug 2007, 20:13

Inlägg av MAD-santa »

Nej den är inte stöldbegärlig, men den är inte så svår att stjäla...
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

"skitbilar" som är enkla å stjäla är stöldbegärliga,



å d som händer är att fjortisar snor den på kvällen å bränner runt å hoppar me den i skogen till soppan e slut eller den pajjar å sen slår dom sönder den för d är så kul.

MAD-santa
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 31 aug 2007, 20:13

Inlägg av MAD-santa »

Hesselgren skrev:"skitbilar" som är enkla å stjäla är stöldbegärliga,



å d som händer är att fjortisar snor den på kvällen å bränner runt å hoppar me den i skogen till soppan e slut eller den pajjar å sen slår dom sönder den för d är så kul.
Det därför man ska ha larm, så dom skiter ner sig och springer hem till mamma och är rädd för polisen i två år....
Bild

D
Uppkörning
Inlägg: 460
Blev medlem: 02 dec 2004, 07:44
Kör: Gospel? :)

Inlägg av D »

Hesselgren skrev:"skitbilar" som är enkla å stjäla är stöldbegärliga,



å d som händer är att fjortisar snor den på kvällen å bränner runt å hoppar me den i skogen till soppan e slut eller den pajjar å sen slår dom sönder den för d är så kul.


Ok låt mig klargöra detta i såfall. (Ursäkta om jag lånar tråden lite.)

Nej! Vissa skitbilar" kanske blir lätta att stjäla på grund av att ägaren just tycker det det är en skitbil och på så vis inte låser bilen, något lås är kanske är sönder på den så den inte går att låsa, ägaren ställer "skitbilen" på ett olämpligt ställe så att en gärningsman lätt kan jobba ostört och ta vilka delar denne vill från bilen eller hela bilen om gärningsmannen behagar. "Skitbilens" delar eller hela bilens värde kanske inte är värda så mycket. Sammantaget genererar detta inte lika högt ersättningsvärde om samma sak händer med ex en Lambo eller Ferrari som har ett högre ersättningsvärde än en "skitbil". Delar från en ferrari är värda mer än en del från en skitbil och på så vis har gärningsman delar för ett högre värde om denne stjäl delar från en ferrari än en skitbil vilket jag antar att gärningsmannen hade föredragit. Detta innebär att delen från ferrarin är stöldbegärlig eftersom den genererar ett högre ersättningsvärde.



Klartext. Det är ofta sakens ekonomiska värde som styr om ett objekt skall definieras som stöldbegärligt eller inte.



Åter till tråden:

Det bästa är nog att ta ur tändkabeln mellan spole och fördelare och ta den med dig när du parkerar bilen te.x. över natten.
Bild

MAD-santa
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 31 aug 2007, 20:13

Inlägg av MAD-santa »

Sen så är det i prinsip omöjligt att sno en ny bil... Problemet med 740isar är ju att många nycklar funkar på många bilar....

hehe, tråden har typ bytt ämne :P
Bild

teddwing
Övningskörning
Inlägg: 115
Blev medlem: 09 jul 2007, 21:14

Inlägg av teddwing »

Tack för alla svar!

Att rycka kabel och ta med sig varje gång kommer bli jobbigt i längden tror jag. Jag väljer nog ändå att göra en startspärr.

Men jag vet inte vilka kablar man ska mixtra med. Någon som enkelt kan förklara, kanske med bild?

Det är alltså nån kabel jag ska klippa och sen helt enkelt koppla strömbrytare imellan?

MAD-santa
Färsk användare
Inlägg: 81
Blev medlem: 31 aug 2007, 20:13

Inlägg av MAD-santa »

Altså.... Det bästa är ju att låta en larmstyrenhet fixa av och påstänngingen.. Då blir det svårare att koppla förbi (Från larmenheten är alla kablar samma färg)



Från tändningslåset går en kabel till startmotorn, det är ju inte huvudsladden men den duger att bryta.

Bryt även tändningen... Det är det viktigaste tycker jag
Bild

John
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2735
Blev medlem: 03 mar 2003, 10:18
Kör: Volvo 242 turbo -81
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av John »

Flyttad till bilelektronik





//

John

teddwing
Övningskörning
Inlägg: 115
Blev medlem: 09 jul 2007, 21:14

Inlägg av teddwing »

MAD-santa skrev:Altså.... Det bästa är ju att låta en larmstyrenhet fixa av och påstänngingen.. Då blir det svårare att koppla förbi (Från larmenheten är alla kablar samma färg)



Från tändningslåset går en kabel till startmotorn, det är ju inte huvudsladden men den duger att bryta.

Bryt även tändningen... Det är det viktigaste tycker jag
Väljer att fixa egen strömbrytare då jag inget larm har.



Är det bara att klippa nån av kablarna från tändningslåset? Skulle behöva veta vilken av dom jag ska klippa annars.

Var sitter kabeln för tändningen som jag ska bryta?

Jovial
Övningskörning
Inlägg: 162
Blev medlem: 10 jan 2008, 10:54

Inlägg av Jovial »

Menar du att klippa kabel direkt bakom tändningslåset? Då spelar det ju ändå ingen roll då de bara tjuvkopplar den ist.



Blev själv nyss av med min Golf 2 (hittad och mår inte så bra) gjorde dock att jag började köra volvo igen =) Den hade de tjuvkopplat och var första gången som jag började kolla lite på bil-el när jag hittade den. Att det var så enkelt att tjuvkoppla den, riktigt pinsamt lätt.



Har nuförtiden rattkrycka och ska även montera in startspärr på denna. Det är bara egentligen bara att kapa en kabel och ha en switch någonstans inne i bilen, gärna in lite under så den är svår att se.

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

Veckans tips:

Sitter ett kontaktstycke nere vid växelspaken som kopplas till en spärr som ser till att bilen inte går att starta om automatlådan är i läge D eller R. På manuella bilar sitter det bara en bygel här (en sladd som sitter loopad mellan stiften). Klipp av denna kabel på mitten och skarva på en sladd till en återfjädrande brytare - då måste man hålla den brytaren intryckt, annars är bilen stendöd när man försöker starta.

Bryta tändfördelaren etc. är inte så smart, eftersom bilen då kommer stå och tugga på starten och dra in en massa soppa i cylindrarna.

Jag kopplade som jag beskrev överst i en gammal 740 jag hade. Använde en knapp till el-antenn som jag plockade på skroten och satte i panelen brevid knapparna till dimljusen.

Annars kan man koppla den till ciggtändaren - då måste tändaren vara i intryckt läge för att bilen ska starta!
Bild

mr_yeahman
Uppkörning
Inlägg: 337
Blev medlem: 07 okt 2007, 21:45
Kör: 940
Ort: Mölndal
Kontakt:

Inlägg av mr_yeahman »

D skrev:
Hesselgren skrev:"skitbilar" som är enkla å stjäla är stöldbegärliga,



å d som händer är att fjortisar snor den på kvällen å bränner runt å hoppar me den i skogen till soppan e slut eller den pajjar å sen slår dom sönder den för d är så kul.


Ok låt mig klargöra detta i såfall. (Ursäkta om jag lånar tråden lite.)

Nej! Vissa skitbilar" kanske blir lätta att stjäla på grund av att ägaren just tycker det det är en skitbil och på så vis inte låser bilen, något lås är kanske är sönder på den så den inte går att låsa, ägaren ställer "skitbilen" på ett olämpligt ställe så att en gärningsman lätt kan jobba ostört och ta vilka delar denne vill från bilen eller hela bilen om gärningsmannen behagar. "Skitbilens" delar eller hela bilens värde kanske inte är värda så mycket. Sammantaget genererar detta inte lika högt ersättningsvärde om samma sak händer med ex en Lambo eller Ferrari som har ett högre ersättningsvärde än en "skitbil". Delar från en ferrari är värda mer än en del från en skitbil och på så vis har gärningsman delar för ett högre värde om denne stjäl delar från en ferrari än en skitbil vilket jag antar att gärningsmannen hade föredragit. Detta innebär att delen från ferrarin är stöldbegärlig eftersom den genererar ett högre ersättningsvärde.



Klartext. Det är ofta sakens ekonomiska värde som styr om ett objekt skall definieras som stöldbegärligt eller inte.



Åter till tråden:

Det bästa är nog att ta ur tändkabeln mellan spole och fördelare och ta den med dig när du parkerar bilen te.x. över natten.


En klassiker är också att tjuvarna inte snor delar i försäljningssyfte, utan går på bilmodeller de själva äger, så de slipper köpa reservdelar hederligt.. Även detaljer som "turbogrillar" och stereoramar är troligen stöldbegärliga av tex 740-skitbil.

Sedan så ryker i regel stereon, om bilen står olåst/parkerad på olämpligt område.
Bild

Skriv svar