hör bilen i basen

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Tezz
Uppkörning
Inlägg: 647
Blev medlem: 25 apr 2007, 23:07
Kör: 745 gl/t -90
Ort: Karlskoga

hör bilen i basen

Inlägg av Tezz »

skum rubrik jag vet haha :D

Min kompis har en v40 ltt som vi kopplade in baslåda i efter alla konstens regler i helgen. saken är den att när man har bilen igång och även stereon men inget ljud på så hör man bilen i basarna, låter alltså typ som den skulle vara kopplad till motorn för att höra ljudet, hoppas ni förstår 8)

även när man öppnar och stänger dörren låter det ett knarrande/visslande ljud i basarna. kommer även vissa störningar ibland som gör att det visslar/knarrar lite i basarna utan att man rör något.

har bytt slutsteg men gör ingen skillnad.

kan det ha något med strömmen från batteriet att göra för när man rucklar på pluskabeln vid batteriet ändras ljudet i basarna o släpper man låter det jämnt igen. han ska testa att koppla slutsteget till ett separat batteri till helgen då det även märks att lampor o så blinkar. men tänkte om någon annan vart med om detta fenomen tidigare som kanske tror att det kan vara något annat?



Vart ganska rörigt tror jag så skriv om ni förstår ska jag försöka förklara det ännu rörigare :lol:



EDIT: kom även på att han inte längre kan lägga i farthållaren när han ligger o kör i 5:an utan han måste växla ner till 4:an sakta ner till ca 60, lägga i farthållaren höja farten till ca 90 genom farthållaren, växla upp till 5:an och då ligger den kvar o han kan gasa o sakta ner så mycket han vill. väldigt skumt enligt mig :?





MVH

Tezz
Bild

Våga Vägra Turbo

Magnetikk
Uppkörning
Inlägg: 458
Blev medlem: 09 okt 2006, 19:07
Kör: 744 TIC-90 ~ 964 -95
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnetikk »

Jag lägger min röst på jordfel... Kolla jordflätan och jorda steget ordentligt!

Jordfel kan skapa dom mest sjuka felen i en bil när belastningar (lampor, slutsteg, styrelektronik OSV) försöker jorda igenom varandra...

Upphör dom icke ljudrelaterade felen om ni kopplar ur / stänger av slutsteget?

Om dom gör det är steget garanterat för taskigt jordat. Om dom inte gör det kan något vara riktigt galet men antagligen är det bara jordflätan mellan batteriet och motor/chassi som glappar.



Lycka till =)
Bild

740_Palle
Övningskörning
Inlägg: 147
Blev medlem: 16 mar 2005, 19:40
Ort: Borås

Inlägg av 740_Palle »

Hmm.. angående ljudet av motor i basen så kan jag tänka mig att strömkablen till steget ligger på tok för nära kablarna till steget.



//Mvh
Bild

Drac-Johan
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 jun 2007, 12:48
Ort: Norrköping

Inlägg av Drac-Johan »

RCA kablarna och + kablarna bör ligga i varsin tröskel + RCA kabel ska helst vara avstörd



ett störnings filter och bättre placering av kabel kan få missljudet att tystna :)

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

740_Palle skrev:Hmm.. angående ljudet av motor i basen så kan jag tänka mig att strömkablen till steget ligger på tok för nära kablarna till steget.



//Mvh


Det är väl inte att lågnivån ligger för nära endast strömkablen till steget, utan någon strömkabel öht. Man ska helst dra den helt för sig. Jag har dragit min i mitten av bilen.



Kan man inte fixa den på en egen plats borde det gå att lägga folie runt den som man ser till att den har kontakt med jord. Då borde folien filtrera bort störningarna.. Bara en tanke, vet ej om det funkar!
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Hesselgren »

hur är jord draget? tror ni fått en jordslinga som agerar antenn..

Sweeman
Forumsnarkoman
Inlägg: 4249
Blev medlem: 04 aug 2007, 20:51
Kör: Audi A6 2.7TDI avant
Ort: V.Frölunda Medlemsnummer:157
Kontakt:

Inlägg av Sweeman »

förstärk jorden i stereon och slutsteget så löser du problemen! hade så på min men hittade en fulinglösning ;) dra en liten liten liten kabel mellan lågnivåns hölje å stereons plåt! VOILA missljud borta :)
Bild

Tezz
Uppkörning
Inlägg: 647
Blev medlem: 25 apr 2007, 23:07
Kör: 745 gl/t -90
Ort: Karlskoga

Inlägg av Tezz »

Tackar för alla svar! Ska printa ut denna och ge vidare till kompisen så har han lite att kika efter :D Återkommer med resultatet :)
Bild

Våga Vägra Turbo

Användarvisningsbild
Frankenberg
Uppkörning
Inlägg: 809
Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
Kör: Volvo 745 GL
Ort: Kungälv (utanför gbg)
Kontakt:

Inlägg av Frankenberg »

såg en instruktionsbok från ett par högtalare ja köpte precis..



om du hör motorljud i högtalarna är det troligtvis följande problem:



- Kablar kortslutna till chassi

- högtalarkablar ligger nära starkströmskällor ( slutstegskablar, motorns "datorsystem" eller va de kallas osv)

- Delningsfilter monterat för nära starkströmskällor



sen lägger ja till de dom redan skrivit då: lågnivå ligger för nära starkström
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död :( ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;

Squeegie
Färsk användare
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 jan 2008, 21:20
Ort: Degerfors

Inlägg av Squeegie »

du tycker inte att tråden är lite gammal? :roll:
744 GL - 88 Röd

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Squeegie skrev:du tycker inte att tråden är lite gammal? :roll:
senaste inlägget från trådskaparen är ju sedan tor feb 14, 2008 12:26 am, så den är ju inte så gammal.

Inget svar om det löst sig har ju dykt upp heller
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Användarvisningsbild
Frankenberg
Uppkörning
Inlägg: 809
Blev medlem: 02 apr 2006, 09:06
Kör: Volvo 745 GL
Ort: Kungälv (utanför gbg)
Kontakt:

Inlägg av Frankenberg »

Squeegie skrev:du tycker inte att tråden är lite gammal? :roll:


Möjligt... men folk kanske vill ha ett riktigt svar istället för "Kanske kan vara något sådant" o istället få en "guide" om va det i största sannolighet är, kom bara o tänka på det när ja såg de i manualen så då tänkte ja att nån jäkel har väll senare samma problem.



// Frankenberg
Volvo 745 GL ( Såld ) ---- http://www.garaget.org/?car=158352" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo S60 2.4T ( "Brukis" )---- http://www.garaget.org/?car=98338" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo 964 3.0E ( Död :( ) ---- http://www.garaget.org/?car=37028" onclick="window.open(this.href);return false;

Tezz
Uppkörning
Inlägg: 647
Blev medlem: 25 apr 2007, 23:07
Kör: 745 gl/t -90
Ort: Karlskoga

Inlägg av Tezz »

Frankenberg skrev:
Squeegie skrev:du tycker inte att tråden är lite gammal? :roll:


Möjligt... men folk kanske vill ha ett riktigt svar istället för "Kanske kan vara något sådant" o istället få en "guide" om va det i största sannolighet är, kom bara o tänka på det när ja såg de i manualen så då tänkte ja att nån jäkel har väll senare samma problem.



// Frankenberg


bara bra att ni fortsätter lägga in flera tips om vad det kan vara, och "guiden" du la in känns som det kommer lösa problemet då det var mer konkreta anledningar till vad som kan vara felet.

Allt som skrivs här skickar jag vidare till min kompis, vet dock inte om han löst problemet än men så fort det är gjort kommer jag lägga in "lösningen" här.



//Tezz
Bild

Våga Vägra Turbo

Hooligan_
Uppkörning
Inlägg: 538
Blev medlem: 03 dec 2007, 20:25
Ort: Virserum

Inlägg av Hooligan_ »

Jag gissar på att rca kablar och + kabel ligger för nära varandra!



Vet en gammal klass kompis hade störning, lät som om man hörde generatorn i högtalarna!

Skriv svar