inkoppling av elfläkt 940,äter säkringar

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

inkoppling av elfläkt 940,äter säkringar

Inlägg av ahberg »

tjena alla.behöver lite tips o råd nu.



jag har då fått tag på 2 st elfläktar från volvo V70N.

skärde ut en fläkt så den passar o allt.

kopplade in skiten med relä på 30amp så att fläkten kan gå även om bilen är avstäng.



men problemet när givaren/termon sluter kretsen så går säkringen hela tiden.använder 30amp säkringar.



har gått igenom kopplings schemat tusen gånger men säkringarna går en efter en..har provat byta ut reläet på ett annat och provat den andra elfläkten från V70N men fungerar ej.säkringarna går hela tiden.



har gått efter detta schemat: http://www.smithimage.com/~fassan/El-fl ... yrning.pdf



en hastighet.



har även provat att ha 15 spänning till nr 86 på reläet. tjuvade 15spänning ifrån säkringsuttag nr 25 som ska gå te dimljus för usa osv då den inte används.



men säkringarna går hela tiden så nu till min fråga: vad ska jag göra?



Mvh Marcus
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Inlägg av Robban67 »

Hej



Vad har du för grovlek på kablaget ?



Du bör ha minst 3,5mm2 så det räcker till...



mvh



Robban
Bild

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Inlägg av tusse »

Prova med en fläkt bara, 30 Amp på två fläktar räcker nog inte i startögonblicket. Lösningen torde vara att ha två reläer och två säkringar. Då kan du koppla det ena över tändningen och det andra direkt. Då går bara en fläkt när bilen är avslagen.

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Inlägg av ahberg »

jag har kablar som man ska ha te att koppla slutsteg med...

dom är väldigt grova.



jag har bara en fläkt inkopplad.
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

ahberg
Van forumsanvändare
Inlägg: 1338
Blev medlem: 24 jan 2006, 18:30

Inlägg av ahberg »

ingen som vet????
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

mabh__1987
Färsk användare
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 jan 2006, 22:09

Inlägg av mabh__1987 »

Tjena

hade samma problem jag också.

30amp är för klent för dom fläktarna i startögonblicket.



Jag skaffa MAXI säkringshållare och en 40amp säkringen sen funka det kanon

Användarvisningsbild
_larsson_
Uppkörning
Inlägg: 790
Blev medlem: 29 jun 2005, 19:00
Ort: Lidköping

Inlägg av _larsson_ »

Hade själv samma problem på min 740 med s70 fläkt, när jag kollade på polarens s70 satt det ju 60A säkring till fläkten, så det kör jag också med nu, och det fungerar perfekt.

Kroona
Övningskörning
Inlägg: 207
Blev medlem: 29 jan 2006, 21:42

Inlägg av Kroona »

Väcker gammal tråd!

Har samma problem med min inkoppling på 740n.

s80 fläkt, tror kabeln är för klen och sen säkringen för liten då..

Fireblade

Inlägg av Fireblade »

De flesta elmotorer drar extra mycket ström i startögonblicket. Men det viktigaste är att ha tillräckligt grov kabel och säkring till fläkten. Med för klen kabel blir det för hög resistans och det blir jäkligt varmt :lol: För att räkna ut hur stor säkring man ska ha kan man göra på ett enkelt sätt. Man tar antalet watt fläkten är på och delar det med spänningen.



T ex 200w/12v = 16,6 A - Obs nu är detta bara ett exempel ;) Vet inte vad en elfläkt ligger på i watt annars ;)

Användarvisningsbild
HellBoyElvis
Övningskörning
Inlägg: 188
Blev medlem: 28 jun 2007, 22:55
Kör: - 945 Classic -
Ort: Malmö

Inlägg av HellBoyElvis »

På min gamla 740 TiC satte jag en fläkt från en S80 och säkrade av den

med en 70A-säkring. En sån fläkt drar enormt mycket ström i starten.

Mätte med en tångamperemeter för skojs skull o den stack upp över 80A i

starten men sen gick den ner till omkring 7A i normalfart.

Så jag tror det viktigaste är att ha en grov säkring, kabeln räcker det

att ha 4¤mm som S80 har original.
Tidigare Volvos:
744 GL -86 B230A M47 -//- 764 GLE -89 B280F AW72
744 TiC -88 B230FT M47 960-stolar -//- 745 GLE -87 B230E M46 S60-stolar


Nuvarande Volvo:
945 Classic -98 B230FK M90 XC70-stolar

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Mattsson »

HellBoyElvis skrev:På min gamla 740 TiC satte jag en fläkt från en S80 och säkrade av den

med en 70A-säkring. En sån fläkt drar enormt mycket ström i starten.

Mätte med en tångamperemeter för skojs skull o den stack upp över 80A i

starten men sen gick den ner till omkring 7A i normalfart.

Så jag tror det viktigaste är att ha en grov säkring, kabeln räcker det

att ha 4¤mm som S80 har original.


Känner igen det, min S80 fläkt släcker ju halva bilen när den hoppar igång :lol: O ska in med 1 till desutom 8)
[Volvo 945 LTT-96]

940turbo.com
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2380
Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
Kör: 740 GLE -88 USAimpo
Ort: Någonstans

Inlägg av 940turbo.com »

satte i s/v 40 fläkt i 740 in vart inga problem med 1.5¤ och 10 ampere där iallfall och ja den kylde bra
Blåmetallic 744 -88 USA Import ;)

Kroona
Övningskörning
Inlägg: 207
Blev medlem: 29 jan 2006, 21:42

Inlägg av Kroona »

Min kabel är för klen och säkringen smäller så ini helvete när den slår till fläkten..

Ska fixa en bättre kabel idag!

Skriv svar