inkoppling av elfläkt 940,äter säkringar
inkoppling av elfläkt 940,äter säkringar
tjena alla.behöver lite tips o råd nu.
jag har då fått tag på 2 st elfläktar från volvo V70N.
skärde ut en fläkt så den passar o allt.
kopplade in skiten med relä på 30amp så att fläkten kan gå även om bilen är avstäng.
men problemet när givaren/termon sluter kretsen så går säkringen hela tiden.använder 30amp säkringar.
har gått igenom kopplings schemat tusen gånger men säkringarna går en efter en..har provat byta ut reläet på ett annat och provat den andra elfläkten från V70N men fungerar ej.säkringarna går hela tiden.
har gått efter detta schemat: http://www.smithimage.com/~fassan/El-fl ... yrning.pdf
en hastighet.
har även provat att ha 15 spänning till nr 86 på reläet. tjuvade 15spänning ifrån säkringsuttag nr 25 som ska gå te dimljus för usa osv då den inte används.
men säkringarna går hela tiden så nu till min fråga: vad ska jag göra?
Mvh Marcus
jag har då fått tag på 2 st elfläktar från volvo V70N.
skärde ut en fläkt så den passar o allt.
kopplade in skiten med relä på 30amp så att fläkten kan gå även om bilen är avstäng.
men problemet när givaren/termon sluter kretsen så går säkringen hela tiden.använder 30amp säkringar.
har gått igenom kopplings schemat tusen gånger men säkringarna går en efter en..har provat byta ut reläet på ett annat och provat den andra elfläkten från V70N men fungerar ej.säkringarna går hela tiden.
har gått efter detta schemat: http://www.smithimage.com/~fassan/El-fl ... yrning.pdf
en hastighet.
har även provat att ha 15 spänning till nr 86 på reläet. tjuvade 15spänning ifrån säkringsuttag nr 25 som ska gå te dimljus för usa osv då den inte används.
men säkringarna går hela tiden så nu till min fråga: vad ska jag göra?
Mvh Marcus
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
jag har kablar som man ska ha te att koppla slutsteg med...
dom är väldigt grova.
jag har bara en fläkt inkopplad.
dom är väldigt grova.
jag har bara en fläkt inkopplad.
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
ingen som vet????
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Färsk användare
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 19 jan 2006, 22:09
De flesta elmotorer drar extra mycket ström i startögonblicket. Men det viktigaste är att ha tillräckligt grov kabel och säkring till fläkten. Med för klen kabel blir det för hög resistans och det blir jäkligt varmt
För att räkna ut hur stor säkring man ska ha kan man göra på ett enkelt sätt. Man tar antalet watt fläkten är på och delar det med spänningen.
T ex 200w/12v = 16,6 A - Obs nu är detta bara ett exempel
Vet inte vad en elfläkt ligger på i watt annars ![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
T ex 200w/12v = 16,6 A - Obs nu är detta bara ett exempel
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
- HellBoyElvis
- Övningskörning
- Inlägg: 188
- Blev medlem: 28 jun 2007, 22:55
- Kör: - 945 Classic -
- Ort: Malmö
På min gamla 740 TiC satte jag en fläkt från en S80 och säkrade av den
med en 70A-säkring. En sån fläkt drar enormt mycket ström i starten.
Mätte med en tångamperemeter för skojs skull o den stack upp över 80A i
starten men sen gick den ner till omkring 7A i normalfart.
Så jag tror det viktigaste är att ha en grov säkring, kabeln räcker det
att ha 4¤mm som S80 har original.
med en 70A-säkring. En sån fläkt drar enormt mycket ström i starten.
Mätte med en tångamperemeter för skojs skull o den stack upp över 80A i
starten men sen gick den ner till omkring 7A i normalfart.
Så jag tror det viktigaste är att ha en grov säkring, kabeln räcker det
att ha 4¤mm som S80 har original.
Tidigare Volvos:
744 GL -86 B230A M47 -//- 764 GLE -89 B280F AW72
744 TiC -88 B230FT M47 960-stolar -//- 745 GLE -87 B230E M46 S60-stolar
Nuvarande Volvo:
945 Classic -98 B230FK M90 XC70-stolar
744 GL -86 B230A M47 -//- 764 GLE -89 B280F AW72
744 TiC -88 B230FT M47 960-stolar -//- 745 GLE -87 B230E M46 S60-stolar
Nuvarande Volvo:
945 Classic -98 B230FK M90 XC70-stolar
-
- Dags att bli medlem?
- Inlägg: 6368
- Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
- Kör: V70
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
HellBoyElvis skrev:På min gamla 740 TiC satte jag en fläkt från en S80 och säkrade av den
med en 70A-säkring. En sån fläkt drar enormt mycket ström i starten.
Mätte med en tångamperemeter för skojs skull o den stack upp över 80A i
starten men sen gick den ner till omkring 7A i normalfart.
Så jag tror det viktigaste är att ha en grov säkring, kabeln räcker det
att ha 4¤mm som S80 har original.
Känner igen det, min S80 fläkt släcker ju halva bilen när den hoppar igång
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
[Volvo 945 LTT-96]
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2380
- Blev medlem: 23 maj 2006, 16:00
- Kör: 740 GLE -88 USAimpo
- Ort: Någonstans