Bygga ljud?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Tezz
Uppkörning
Inlägg: 647
Blev medlem: 25 apr 2007, 23:07
Kör: 745 gl/t -90
Ort: Karlskoga

Bygga ljud?

Inlägg av Tezz »

Jag kommer säkert få ett nerklankande på detta inlägg om att det finns på andra inlägg o att jag ska använda sök funktionen osv. Men tro mig, jag har letat tills fingrarna glöder, men tjej som jag är och inte ett dugg haj på ljud så fattar jag oftast inte nåt av det lilla jag hittat.



Det är så att jag har två Gas 12" i bilen och ett JBL gto 4060

Jag ska nu bygga en egen låda är de tänk och de känns inte som de ska vara allt för svårt, säger jag nu innan jag ens har börjat. :P



Men nu till frågorna. Är det nån som har någon ritning på det "klassiska" 745 bygget? Det som går från "ruta till ruta" det ska vara en sluten låda. Om ingen har en ritning kanske nån kan hjälpa mig med tips och trix. Sen med tanke på de basarna jag har ska de vara en låda eller ska jag sätta i en sån skiljevägg?





Jag har som sagt noll koll o skulle vara ytterst tacksam för all hjälp med vad som än gäller baslåda även om de handlar om något utöver de frågorna jag skrivit ned. Hur jag bygger, vad jag bygger med, nåt jag bör tänka på osv osv. :D





Thanx for everything
Bild

Våga Vägra Turbo

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

Ok, vi börjar lite grundläggande... Du ska bygga en låda som är korrekt uträknad för just dina basar, din bil samt din musiksmak - inte efter någon annans ritning.

Om jag vore dig så skulle jag vända mig dit du köpte basarna och be dom räkna ut en lämplig lådstorlek åt dig.

Återkom sedan med volymen på lådan så är det säkert någon som kan hjälpa dig att räkna ut lite mått :wink:



Till sist så är det alltid bra med skiljevägg mellan basarna.

För OM ena basen går sönder, och du inte har en skiljevägg, ja, då kommer den andra basen gå sönder också.

Har du en skiljevägg så går inte den hela basen sönder.

Dessutom fungerar skiljeväggen som ett stag för lådan, vilket gör lådan stabilare = mindre risk för skumma missljud/resonansljud.
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

Tezz
Uppkörning
Inlägg: 647
Blev medlem: 25 apr 2007, 23:07
Kör: 745 gl/t -90
Ort: Karlskoga

Inlägg av Tezz »

Tack för hjälpen :D

Det första jag gör imorgon när jag vaknar är att slänga mig över telefonen och ringa för att höra om lådvolym osv. :P



Hoppas sen att det finns nån vänlig själ som kan hjälpa mig med mått :D
Bild

Våga Vägra Turbo

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

här finns det gott om vänliga själar som alltid är redo att hjälpa till :D
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Tezz
Uppkörning
Inlägg: 647
Blev medlem: 25 apr 2007, 23:07
Kör: 745 gl/t -90
Ort: Karlskoga

Inlägg av Tezz »

Det låter riktigt bra de :D
Bild

Våga Vägra Turbo

@lfie
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:25

Inlägg av @lfie »

Hej!



Lånar tråden lite! Hade tänkt bygga ett nytt system i bilen. Sitter just nu ingen Huvudenhet men högtalare i dörrsidorna fram (ej bak) + 6.5" i hatthyllan ( vet att det är delade åsikter om att ha högtalare där, men dom satt som sagt i vid köp) av det "jättekända" märket Franzén! Så hade tänkt att börja lite lätt med detta:



Huvudenhet: Kenwood KDC-W4037Y 1395:- ( http://www.kenwood.se/kenweb%20other/KD ... 0Musik.pdf )



Framsystem: Phase Audiophile 5 Högtalarsystem 2395:- (4395:-) Systemet kan ni hitta på "startsidan" på www.nardik.se



Slutsteg: DLS CA41 Classic 4 kanaler 1895:- (2750:-) Mer info finns på www.nardik.se Hade tänkt koppla diskant + 5.25" till slutsteget och möjligtvis 6.5" i hatthyllan, eller om jag kopplar dom direkt till Huvudenheten. Vad tycker ni?



Detta går på en ca 6000 kr med frakt. Känns som det är lagom vad jag vill lägga på billjud just nu, är mer än vad jag köpte bilen för 8) !



Sen kan jag få köpa en Avant bas CSB700 på 12" + ett några år gammalt Sony 2 kanals slutsteg (som när det begav sig var ganska dyrt) som komplement för 1000 kr.



Vad tror ni om detta? Kan det vara något att satsa på, eller är jag helt fel ute? Är som sagt första gången jag ska köpa och installera billjud!





mvh

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

@lfie skrev:Huvudenhet: Kenwood KDC-W4037Y 1395:- ( http://www.kenwood.se/kenweb%20other/KD ... 0Musik.pdf )


När du ändå ska lägga ut en del pengar på resten av systemet, vore inte en bättre huvudenhet bättre? Det är ju trots allt den som står för allt du hör.

@lfie
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:25

Inlägg av @lfie »

Jo det är sant, får kolla på någon lite dyrare Huvudenhet. Men sen tänkte jag på det här med kablar. Vad behöver man ha för kablar sen när man ska montera grejerna? Kan man använda originalkablarna till högtalarna i dörssidan? Och vad för kabel behöver man ha för steget och basen? Ska köpa ett 4-kanals steg som jag ska driva ett framsystem + en bas, så skulle vara bra om jag på ett ungefär vet vad för kablar jag behöver :) . Sen tänkte jag på hur stor skillnad det blir mellan 20 mm² och 10 mm². Sen vad jag förstått behöver man ha en säkring någonstans också?



Sen min sista fråga, är ganska säker på vad för saker jag ska ha, förutom just 5.25:orna. Så om nån vet om detta system duger och är prisvärt får ni gärna säga det!


@lfie skrev:
Framsystem: Phase Audiophile 5 Högtalarsystem 2395:- (4395:-) Systemet kan ni hitta på "startsidan" på www.nardik.se

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

Ett hett tips är att läsa lite på tex http://www.bilstereoipraktiken.se



MVH Thomas

@lfie
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 21 feb 2007, 20:25

Inlägg av @lfie »

Thomas_7i skrev:Ett hett tips är att läsa lite på tex http://www.bilstereoipraktiken.se



MVH Thomas


Tack, har visserligen redan läst den, eller bitar av den åtminstone. Har antagligen glömt det mesta! Men står i valet och kvalet om vilket framsystem jag ska ha. Väljer just nu mellan Phase systemet eller ett JL Audio system för ca 2k. Är det ingen som har någonting att säga om ett "Phase Audiophile 5" system? Har kollat lite på hemsidor från Tyskland och Danmark och där ligger dom runt 4-5k. Men är som sagt osäker :? !

Decibel
V.I.P.
Inlägg: 320
Blev medlem: 31 jul 2005, 04:18
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Decibel »

Först och främst, titta på en riktig huvudenhet, du kommer aldrig på världskartan annars ha någon som helst nytta av de prylar du valt.



En lagom tumregel är 3-4000kr på huvudenhet för varje 10000 du lägger på resten.



Eclipse 8445 kan jag tipsa om, listar runt 6000kr, helt underbar spelare som framhäver äckligt snygga detaljer som man annars inte hör, och framförallt med högtalare och steg som kan leverera.



Skit in, skit ut, börja med de viktigaste :)



För övrigt, jag skulle välja CDT framför både Phase och JL.
Bilstereogalningen No;1

www.sundsvalltuning.se - Bilstereo - Styling - Tuning

Skriv svar