Blaslåda i 744

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
bennyktm89
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:54

Blaslåda i 744

Inlägg av bennyktm89 »

Har en 744 (sedan)..

1. Hur blir de ifall man har basen spelandes uppåt precis under hatt hyllan?

2. Hur ska man plasera basen för bästa möjliga resultat annars?



Skulle villja ha svar på båda frågorna så jag inte bara får rekomendationer till fråga 2



MvH Benny

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

lär skramla som fan i all plåt om man monterar den uppåt.

rekommenderas INTE då det inte heller finns någon luft att flytta på däremellan.



Fråga 2 lär du få svaren framåt och bakåt.

låter olika beroende på hur väl lådor är byggda etc.



Jag har alltid haft dem riktade bakåt förut men kommer nu köra med en isobariklåda monterad i skidporten 8)
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Re: Blaslåda i 744

Inlägg av schnauz »

bennyktm89 skrev:Har en 744 (sedan)..

1. Hur blir de ifall man har basen spelandes uppåt precis under hatt hyllan?

2. Hur ska man plasera basen för bästa möjliga resultat annars?



Skulle villja ha svar på båda frågorna så jag inte bara får rekomendationer till fråga 2



MvH Benny


1. Troligtvis inte så bra. Högtalaren bör alltid riktas mot lyssningspositionen, annars blir ljudet lätt konstigt (om man inte tidskompar och håller på). Dessutom kommer ju ljudet "studsa" mot bakrutan, vilket ställer till det ännu mer.

2. Här verkar alla ha en egen åsikt, så här kommer du säkert få flera olika svar. Jag vidhåller dock att det i en sedan så gott som alltid är bäst att spela med elementet framåt - alltså mot ryggstödet. Enligt mina erfarenheter brukar det bli bäst i 740 sedaner om man bygger en låda som står uppe på bakaxeltunneln och spelar mot ryggstödet. Ställ lådan 10-20 centimeter bakom ryggstödet så det blir en luftspalt emellan och bygg sedan en ram runt lådans ytterkanter som tätar mot ryggstödet, så trycket "styrs" in i kupén. Flytta massa luft i bagageutrymmet är det ju såklart ingen vits med - det är ju inne i kupén du vill spela!
Bild

Decibel
V.I.P.
Inlägg: 320
Blev medlem: 31 jul 2005, 04:18
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Decibel »

10-20cm mellan låda och baksäte gör att din portade låda förvandlas till en blandning av isobarik och 5;e ordningen, knappast något som följde med lådritningen, resultat: helt annan avstämning, brumlig och slö bas.



4-7cm, då påverkas inte avstämningen i en portad låda så märkvärdigt.
Bilstereogalningen No;1

www.sundsvalltuning.se - Bilstereo - Styling - Tuning

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

Decibel skrev:10-20cm mellan låda och baksäte gör att din portade låda förvandlas till en blandning av isobarik och 5;e ordningen, knappast något som följde med lådritningen, resultat: helt annan avstämning, brumlig och slö bas.



4-7cm, då påverkas inte avstämningen i en portad låda så märkvärdigt.


Oups glömde en detalj, ja!

Som Decibel skriver ska man givetvis tänka sig för om det är en portad låda!

Utgick från att det var en sluten, eftersom jag själv alltid bygger sånna... :oops:
Bild

bennyktm89
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:54

Inlägg av bennyktm89 »

Jag får tacka för all profs hjälp jag fått hittils!!! väldigt uppskatat, vill ha ut så mycet som möjligt av min grejer..



Men ifall jag fäller ner armstödet och har de hållet öppet.. Måste jag fortfarande bygga en skärm och hålla mig till de där 10-20 cm? hade tänkt mig en portad låda



MvH Benny

Decibel
V.I.P.
Inlägg: 320
Blev medlem: 31 jul 2005, 04:18
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Decibel »

Grejjen är den att om du inte avskärmar baslådan mot kupén så kommer bagaget att användas som en andra baslåda, sen kommer ljudet in i kupen, du får då en konstig avstämning, endera jättebullrig bas, eller jätterapp. Beroende på var avstämningen ligger på din låda.



Om din bas ska ha runt 40 liter normalt, och sen låter du den spela i bagaget, så blir de 40 + 400 liter, typ.

Dessutom kan du få en hel del problem med stående vågor vilket gör att vissa delar i en låt blir väldigt konstiga och framträder extra eller helt försvinner.



Vissa har det problemen, många har säkert märkt det, att vissa låtar kan man inte spela i bilen, för basen är borta eller låter väldigt konstig, grattis till felstämd låda/bil.



Vad är det för bas, och vad lyssnar du mest på för musik ?
Bilstereogalningen No;1

www.sundsvalltuning.se - Bilstereo - Styling - Tuning

bennyktm89
Färsk användare
Inlägg: 28
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:54

Inlägg av bennyktm89 »

De är en Kenwood KFC-W3514DVC 12" bas.. Eftersom de är väldigt svårt att få in den så pass nära som 20 cm mot ryggstödet äns så blir de problem.. Men går de inte om jag fäller ner armstödet och bygger skärmen så får jag flödet in i bilen? så jag kan plasera den lite längre bak i bilen så jag fortfarande kan bygga den där rekomenderade lådan.



Jag lyssnar på allt.. Så den ska vara väldigt allsidigt. Eller de kanske inte går att få?



MvH Benny

Shebalicious
Övningskörning
Inlägg: 106
Blev medlem: 12 apr 2007, 19:20
Ort: Kristianstad

Inlägg av Shebalicious »

12" i 744 är oerhört svårt att lösa, om ens möjligt att göra med bra resultat. 12"=30.5cm och om jag inte minns fel så är det 30 cm plats mellan golv till tak bakom sätet i skuffen på 744'or.



Det blir ju till att luta basen för att få plats. Vet inte om den får plats om du lutar den i samma vinkel som sätet. Aldrig testat eller varit med om att någon gjort det, men kan tänka mig att det inte går med tanke på att du ska ha en låda runt också. Men läste någonstans här på forumet att någon har varit med om att det har lyckats?

Fredda740
Färsk användare
Inlägg: 90
Blev medlem: 01 mar 2006, 18:23

Inlägg av Fredda740 »

har för mig att ja skrev i en annan tråd att den vinkeln som behövs för att 12" ska få plats är även inte långt ifrån samma som ryggstödet (i alla fall den 740n ja byggt i)
"Man kan alltid lite på ost"

Skriv svar