Nytt framsystem till 744 86

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

Nytt framsystem till 744 86

Inlägg av coss »

Har funderingar på att fixa lite bättre ljud till bilen så jag har lite frågor om produkter.

Tänkte börja med framsystemet och sen bygga på med basar och grejer senare.



Tänkte lägga upp det så att jag kör ett kitsystem med 5.25" i orginalhållarna efter moddning av fästet och dämpning av dörren. Fäster 5.25"-orna i någon baffel av lämplig mdf beroende på hur mycket plats det finns. Diskanten placeras i dörren eller uppe vid instrumentbrädan beroende på vad som låter bäst. Har kollat på det här systemet på Dragster audio (DS532 i performance Serien):

http://www.dragsteraudio.se/index2.php? ... cts&cat=60





För att driva detta framsystem tänkte jag köpa en slutsteg ur Dragsters Performance serie:

http://www.dragsteraudio.se/index2.php? ... cts&cat=68

Funderar lite på vilket av dom men det skiljer inte så mycket i pris så det lutar mot att köpa det värre av dom som heter Dab 2110.



Som huvudenhet har jag just nu någon standard Pioneer i 2000 kr klassen utan MP3 spelare som får duga så länge. Ska dock bytas mot någon huvudenhet i 3000-4000 kr klassen som iaf ska ha tillräckligt med utgångar och USB, märke och modell är ännu oklart. Tips på bra grejer mottages tacksamt :D



Sista steget på framsystemet blir nog att fixa kartfackslådor och köra antingen 5.25" eller 6.5" i dessa som midbas med ett eget slutsteg.





Så lite frågor:

Är det värt att köpa ett 4-vägs slutsteg direkt till framsystemet eller kan man lika gärna köra med 2 st 2-vägs?



Vart brukar ni montera era slutsteg? Finns andra alternativ som kanske är mer praktiska än att montera dom i skuffen?



Vart köper man bra ljudkablar nu för tiden? Biltema i Linköping har slutat sälja kabel i lösmeter så nur är man lite ställd.



Nu är det en date med sängen som gäller 8)

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

Kul att se att fler har kikat in dragster :)



Jag kör själv med dubbla DSK 572 drivna av ett DAB2160 och är mer än nöjd.



Jag har även ett DAB2110 som driver min baslåda, och det krämar på rätt bra. Så ett sånt kan jag rekomendera utan problem.





Ska du köra fler framsystem så bör du ha samma storlek på alla högtalare - blanda storlekar blir sällan bra.



Jag själv har ju ett par i orginalhålen, och ett par i kartfacken. Dessa drivs av samma slutsteg. Så jag är nog villig att påstå att ett 2-kanals steg räcker fint till 2 framsystem.



Skuffen är nog den "bästa" platsen för slutstegen, då det är rätt svalt och gott om plats där.
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

Inlägg av coss »

Låter bra att man kan driva framsystemet med endast 1 st 2-kanals steg. Var lite rädd att i slutet hamna på 3 steg (2 steg till framsystemet och 1 till basar). Har kollat lite på dina bilder Lucif3r och fått en hel del inspiration därifrån :D



Jag hittade inte det där steget som heter DAB2160 på Dragsters sida. Har det blivit ersatt av något annat kanske? Men ett DAB2110 kanske borde räcka att driva 4 st DS532 som ju är lite mer lättdrivna än DSK572?



Har du alltså två kompletta kitsystem med diskanter eller använder du endast ett par av diskanterna? Kan tänka mig att man borde kunna få riktigt fin ljudbild när man kan placera 2 par diskanter istället för enbart ett par.



Hur förändras ohmtalen när man parallelkopplar högtalare, blir det fördubblat eller halverat? För länge sen man läste ellära så det kanske är dags att börja repetera lite igen.



Om jag nu endast behöver köra ett steg till framsystemet så kanske man skulle gå upp och köra DSK 572 istället. Är det jättestor skillnad mellan dessa och DS532? Är mest ute efter att få riktigt bra ljud vid "normal" volym, inte så coolt att spela ihjäl öronnen eller trycka ut rutor :lol:



Tack för svaren hittills! Det blir mycket frågor men det här är nog första gången jag tänkte bygga lite bättre ljud. Tidigare har jag mest slängt in lite bättre högtalare än orginal och kört dom via cdn vilket ger bättre ljud men inte mycket mer än så... :?

Lucif3r
Forumsnarkoman
Inlägg: 4001
Blev medlem: 06 jul 2005, 14:44
Ort: Sverige :)
Kontakt:

Inlägg av Lucif3r »

Ohmen halveras vid parallelkoppling.



Jag kör enbart 1 par diskanter, då jag tycker det funkar bra.

DAB2160 har utgått ur sortimentet av någon anledning... Synd, för det krämar på bra :|



Jag skulle personligen inte vilja driva 2 par DSK572or på ett DAB2110, då dom är jävligt tungdrivna.



Om du inte är ute efter att spela ihjäl dig så tror jag nog DS532 lämpar sig bättre, eller kanske t om DSC 582 ?
Bild

Glider runt i min blanka 945 <3

Skriv svar