torkarrelä

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Baldboy
Uppkörning
Inlägg: 306
Blev medlem: 04 feb 2007, 00:06
Ort: Vara

torkarrelä

Inlägg av Baldboy »

efterssom jag inte har nån bok eller expertis. Vart sitter relät till front-torkarnas intervall? allt funkar utom det. måste vara nå vajsing där

Baldboy
Uppkörning
Inlägg: 306
Blev medlem: 04 feb 2007, 00:06
Ort: Vara

Inlägg av Baldboy »

kanske skulle skriva att det är en 745 -90 =P

Användarvisningsbild
Knasen
Övningskörning
Inlägg: 266
Blev medlem: 22 apr 2007, 21:10
Kör: 744 GL -92
Ort: Söderköping

Inlägg av Knasen »

Har samma problem som du. Min intervall glappar. För man tillbaka spaken något så hoppar intervallen igång.

Hursom så tror jag det löser sig med att byta hela spaken. Sitter med två skruvar och en snabbkopplingskontakt bakom ratten. Tyvärr verkar det inte bättre än att ratten måste bort innan man kommer åt skruvarna. Du ser dem när du plockar bort plastkoporna runt blinkers och torkarreglaget.

Ska byta mitt reglage så fort jag får tummen ur och tid att svänga förbi en skrot efter jobbet.

Baldboy
Uppkörning
Inlägg: 306
Blev medlem: 04 feb 2007, 00:06
Ort: Vara

Inlägg av Baldboy »

min hoppar inte igång alls. den funkar på båda torkarfarterna normal och snabb, men på intervall händer inte ett skvatt. möjligtvis att torkarna hoppar till en centimeter när jag slår ifrån. men du tror inte detr är trasigt relä?

Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Inlägg av Lazze S »

Testa byt relät. Svart med 6 stift som sitter i reläcentralen vid säkringscentralen i mittkonsollen.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

Baldboy
Uppkörning
Inlägg: 306
Blev medlem: 04 feb 2007, 00:06
Ort: Vara

Inlägg av Baldboy »

Var? under vita säkringshållaren? eller har du en bild?

Lazze S
Van forumsanvändare
Inlägg: 1561
Blev medlem: 12 jan 2005, 23:10
Ort: Södertälje

Inlägg av Lazze S »

Ta bort askkopp o sånt i mittkonsollen framför växelspaken så ser du både säkringar o relän.
F.d. 960 ägare, nu 940 ägare

Leg Värkmästare

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Kolla i instruktionsboken så ser du var säkringarna sitter.
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

coss
Färsk användare
Inlägg: 24
Blev medlem: 01 maj 2007, 23:29
Ort: Linköping

Inlägg av coss »

Här är länken till en pdf som visar hur reläerna sitter och vilket som är till torkarintervallen. Någon postade detta utmärkta dokument i någon annan tråd så äran går till den personen 8)



http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... Bilder.pdf



Jag har för övrigt samma problem som du fast tvärt om, dvs min intervalltorkare går på i vanlig fart utan att stanna upp. En kille på en volvoverkstad pratade om att förmodligen är fel i själva spaken eller att en brytare i torkarmotorn har pajat så att reläet aldrig slår till. Kan tänka mig att det är liknande problem för dig fast det är helt klart enklare att byta relät först och se om det fixar problemet.

Baldboy
Uppkörning
Inlägg: 306
Blev medlem: 04 feb 2007, 00:06
Ort: Vara

Inlägg av Baldboy »

suverän beskrivning!!! tack

zemet
Färsk användare
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 okt 2009, 00:01
Kör: 88a 744 tic
Ort: Uddevalla

Re: torkarrelä

Inlägg av zemet »

Riktigt bra pdf:) min intervall fungerade intean torkarna gick i vanlig fart, bytade relät och nu fungerar allt som det ska:)

Morst
Forumsfreak
Inlägg: 3225
Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
Kör: Opel Omega 2,2 -02
Ort: Förorten till någons GLE

Re: torkarrelä

Inlägg av Morst »

Så bra! Jag kan annars upplysa om att det faktiskt går bra att byta både blinkersspaken och torkarspaken utan att ta väck ratten. Skruva loss plastkåporna över och under rattstången, alltså de som sitter mellan ratten och instrumentbrädan.
Sedan tar du bara ett philips #2-bits och en liten blocknyckel eller en liten skiftnyckel och skruvar med så går det fint! Jag vill dessutom minnas att i alla fall den ena av de båda skruvarna går att ta loss med en vanlig skruvmejsel om man vrider ratten till ett viss läge.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: torkarrelä

Inlägg av jdrotz »

Hade samma bekymmer på min 940, provade att byta både spaken och relät, men det visade sig att det var glapp och ärgat i jordningen till torkarmotorn.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar