torkarrelä
torkarrelä
efterssom jag inte har nån bok eller expertis. Vart sitter relät till front-torkarnas intervall? allt funkar utom det. måste vara nå vajsing där
Har samma problem som du. Min intervall glappar. För man tillbaka spaken något så hoppar intervallen igång.
Hursom så tror jag det löser sig med att byta hela spaken. Sitter med två skruvar och en snabbkopplingskontakt bakom ratten. Tyvärr verkar det inte bättre än att ratten måste bort innan man kommer åt skruvarna. Du ser dem när du plockar bort plastkoporna runt blinkers och torkarreglaget.
Ska byta mitt reglage så fort jag får tummen ur och tid att svänga förbi en skrot efter jobbet.
Hursom så tror jag det löser sig med att byta hela spaken. Sitter med två skruvar och en snabbkopplingskontakt bakom ratten. Tyvärr verkar det inte bättre än att ratten måste bort innan man kommer åt skruvarna. Du ser dem när du plockar bort plastkoporna runt blinkers och torkarreglaget.
Ska byta mitt reglage så fort jag får tummen ur och tid att svänga förbi en skrot efter jobbet.
Här är länken till en pdf som visar hur reläerna sitter och vilket som är till torkarintervallen. Någon postade detta utmärkta dokument i någon annan tråd så äran går till den personen
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... Bilder.pdf
Jag har för övrigt samma problem som du fast tvärt om, dvs min intervalltorkare går på i vanlig fart utan att stanna upp. En kille på en volvoverkstad pratade om att förmodligen är fel i själva spaken eller att en brytare i torkarmotorn har pajat så att reläet aldrig slår till. Kan tänka mig att det är liknande problem för dig fast det är helt klart enklare att byta relät först och se om det fixar problemet.
http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... Bilder.pdf
Jag har för övrigt samma problem som du fast tvärt om, dvs min intervalltorkare går på i vanlig fart utan att stanna upp. En kille på en volvoverkstad pratade om att förmodligen är fel i själva spaken eller att en brytare i torkarmotorn har pajat så att reläet aldrig slår till. Kan tänka mig att det är liknande problem för dig fast det är helt klart enklare att byta relät först och se om det fixar problemet.
Re: torkarrelä
Riktigt bra pdf:) min intervall fungerade intean torkarna gick i vanlig fart, bytade relät och nu fungerar allt som det ska:)
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3225
- Blev medlem: 19 maj 2005, 19:16
- Kör: Opel Omega 2,2 -02
- Ort: Förorten till någons GLE
Re: torkarrelä
Så bra! Jag kan annars upplysa om att det faktiskt går bra att byta både blinkersspaken och torkarspaken utan att ta väck ratten. Skruva loss plastkåporna över och under rattstången, alltså de som sitter mellan ratten och instrumentbrädan.
Sedan tar du bara ett philips #2-bits och en liten blocknyckel eller en liten skiftnyckel och skruvar med så går det fint! Jag vill dessutom minnas att i alla fall den ena av de båda skruvarna går att ta loss med en vanlig skruvmejsel om man vrider ratten till ett viss läge.
Sedan tar du bara ett philips #2-bits och en liten blocknyckel eller en liten skiftnyckel och skruvar med så går det fint! Jag vill dessutom minnas att i alla fall den ena av de båda skruvarna går att ta loss med en vanlig skruvmejsel om man vrider ratten till ett viss läge.
Leg. garagehangaround - kan inte mecka själv men är intresserad och vill gärna lära mig, både i folks garage och på forumet!
Re: torkarrelä
Hade samma bekymmer på min 940, provade att byta både spaken och relät, men det visade sig att det var glapp och ärgat i jordningen till torkarmotorn.
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;