Torkarlägen + intervalljustering

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

Addekarlsson skrev:Nej, det går inte ställa intervallen på våra bilar. Men VAG har ett relä som passar bolton, vilket gör att du kan ställa intervallen sen.

Minns inte vad detta relä heter, men det sitte bland annat i golf.

Man ställer intervallen genom att slå på intervall, så stänger man av intervallen igen medans torkarna sveper, sen slår man på intervallen igen på den tid man villl att dom ska arbeta.



Mvh/ Adde
Den funktionen sitter i själva relät, bara att byta ?

*smyger ut till sambons golf*
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Inlägg av Addekarlsson »

swetype3 skrev:
Addekarlsson skrev:Nej, det går inte ställa intervallen på våra bilar. Men VAG har ett relä som passar bolton, vilket gör att du kan ställa intervallen sen.

Minns inte vad detta relä heter, men det sitte bland annat i golf.

Man ställer intervallen genom att slå på intervall, så stänger man av intervallen igen medans torkarna sveper, sen slår man på intervallen igen på den tid man villl att dom ska arbeta.



Mvh/ Adde
Den funktionen sitter i själva relät, bara att byta ?

*smyger ut till sambons golf*
Så så så, tänk på husfriden nu. :wink:

Men ja, bolton....



Men det är ju 87643594357 snyggare med steglöst ställbar intervall, inte nå fattigt fladdrande med en spak av och på så fort man ska ändra. :wink:



Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

swetype3
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2490
Blev medlem: 02 dec 2002, 15:38
Kör: Mitsubishi Pajero-88
Ort: Linköping Medlemsnr:73

Inlägg av swetype3 »

sant, men det är smidigt att bara byta relä, om man är lat som jag. :wink:
// Jonas
Mitsubishi Pajero Canvas 2600-88
Nissan Maxima QX 3.0 V6 24V -97
http://www.garaget.org/JonasK

Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda

Inlägg av Jonne88 »

Nu har jag lött bort motståndet och lött dit en 100k potentiometer. Ska gå å trycka tillbaka reläet om ett tag när motorvärmarn vart i ett tag :)

Ska bli kul å se om det fungerar 8).

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

Jonne88 skrev:Nu har jag lött bort motståndet och lött dit en 100k potentiometer. Ska gå å trycka tillbaka reläet om ett tag när motorvärmarn vart i ett tag :)

Ska bli kul å se om det fungerar 8).


bilder :-)



vilka ben på poten anslöt du?
kör 945T aut och 945T man, 1998

Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda

Inlägg av Jonne88 »

jesper13 skrev:
Jonne88 skrev:Nu har jag lött bort motståndet och lött dit en 100k potentiometer. Ska gå å trycka tillbaka reläet om ett tag när motorvärmarn vart i ett tag :)

Ska bli kul å se om det fungerar 8).


bilder :-)



vilka ben på poten anslöt du?


Kan väl ta nån bild. men kan ju säga att det INTE är snyggt :lol: . Å vet inte vart jag ska sätta poten. :?



Men det fungerade prima :D Från ca 0.5 - 10 sek kan jag ställa in nu 8)

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Jimpan »

Blir intervallen längre ju mer man höjer motståndet eller?
Bild

940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"

Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda

Inlägg av Jonne88 »

Jimpan skrev:Blir intervallen längre ju mer man höjer motståndet eller?


japp.



Här kommer nåra bilder. Skäms nästan för å lägga ut dom :oops: :D Men den syns ju ändå inte och det fungerar. Det som är huvudsaken 8)



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild



Bild

Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda

Inlägg av Jonne88 »

blev ni rädda av mina bilder eller :cry: 8)

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

fint, men jag skulle ha löst placeringen annorlunda tror jag.. får se när jag ska bygga så, hur jag löser det :)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Jimpan
Uppkörning
Inlägg: 856
Blev medlem: 11 nov 2003, 19:49
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Jimpan »

funktionen är ju det viktigaste :wink:



Jag beställer nog en 945-spak från skroten som jag moddar in en skjut-brytare i. Nån får gjärna skriva in ohm/tid så man slipper testa sej fram. iof är ca 20:- + tid det kostar men tid är ju pengar eller :D
Bild

940T -97 "Önskar köpa komplett 3,54:1 bakaxel (1041)"

Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda

Inlägg av Jonne88 »

ThaSaint skrev:fint, men jag skulle ha löst placeringen annorlunda tror jag.. får se när jag ska bygga så, hur jag löser det :)



//Erik


Jag fixade ju ihop det idag bara för att jag råkade hitta en potentiometer hemma. Ska fixa det mer seriöst när jag har tag i en bättre/snyggare 8) Även placera på bättre ställe. Satte den dit för att det inte syns där :lol:




Jimpan skrev:funktionen är ju det viktigaste :wink:



Jag beställer nog en 945-spak från skroten som jag moddar in en skjut-brytare i. Nån får gjärna skriva in ohm/tid så man slipper testa sej fram. iof är ca 20:- + tid det kostar men tid är ju pengar eller :D




När jag testade lite kom jag fram till att 50k ohm = 5 sek. 100k ohm = 10 sek. 0k ohm = 0.5 sek. Så det verkar nästan vara 1sek/10k ohm 8)

Blaxxor
Forumsfreak
Inlägg: 3295
Blev medlem: 13 okt 2004, 16:26
Kör: 744 T5, 745 GLT 16V
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Blaxxor »

Jimpan skrev:funktionen är ju det viktigaste :wink:



Jag beställer nog en 945-spak från skroten som jag moddar in en skjut-brytare i. Nån får gjärna skriva in ohm/tid så man slipper testa sej fram. iof är ca 20:- + tid det kostar men tid är ju pengar eller :D


Vill gärna se din slutprodukt sen. Är inne på en liknande själv. Verkar vara den snyggaste lösningen. Säg gärna vilken typ av brytare och resistorer du köpte sen :) Skulle vara väldigt snällt :)



//Blaxxor

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

Tackar jonne88 för att han lägger upp bilder :wink:



Min lösning blir nog att ha den som ett reglage på panelen vid nyckeln, så bara sista biten sticker ut.
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda

Inlägg av Jonne88 »

Domino skrev:Tackar jonne88 för att han lägger upp bilder :wink:



Min lösning blir nog att ha den som ett reglage på panelen vid nyckeln, så bara sista biten sticker ut.


nått liknande jag tänkt fixa senare.

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

mjo pinnen till 'ratten' som man kan sätta på den, går ju att kapa i valfri längd.. Brukar iaf gå :)



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

ThaSaint skrev:mjo pinnen till 'ratten' som man kan sätta på den, går ju att kapa i valfri längd.. Brukar iaf gå :)



//Erik


prexis
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Användarvisningsbild
MattisH
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5171
Blev medlem: 25 maj 2003, 23:24
Kör: Fabia & Vitara
Ort: Hässleholm

Inlägg av MattisH »

Perfekt.. Nu ska man bara bli färdig till att utföra det också.
Säger Mathias som kör Zukan
Bild

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

jag testa mitt relä med trimpot idag men fick det inte att funka tillfredställande



för det första ser mitt originalrelä annorlunda ut, det är mindre än det gamla men har samma anslutningar. Jag testa iaf mitt nya relä som ser ut precis som på jonnes bilder. motståndet ersatt med en 100kOhm pot från kjell som syns tidigare i tråden. Hur jag än bytte mellan de tre benen på poten kunde jag bara ljustera intervallet från ca 4s och snabbare. aldrig längre än ca 4 sekunder. Det var endast en liten del av trimpotens hela område som verkade funka, vred jag för långt stannade torkarna helt och blev där.



Vad kan vara fel? Reläet funkade ju även om det såg annorlunda ut än original. Jag tror snarare det är något fel på/med poten



Finns det trimpot/skjutpot med bara två anslutningar?
kör 945T aut och 945T man, 1998

kukka
Färsk användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 aug 2006, 22:27
Ort: Vasa/Finland

Inlägg av kukka »

ta och mät potten... mellan de 2 yttersta benen skall du ha 100 k ohm..

och mellan det mittersta och ett av de yttre benen skall motståndet variera mellan 0-100k när du vrider på potentiometern... och mellan mitten och det andra yttre benet skall resistansen variera på samma sett då man vrider, men åt andra hållet...



detta är i alla fall den vanligaste placeringen av benen på en potentiometer...

schnauz
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2097
Blev medlem: 30 dec 2004, 23:52
Kontakt:

Inlägg av schnauz »

jesper13 skrev:jag testa mitt relä med trimpot idag men fick det inte att funka tillfredställande



för det första ser mitt originalrelä annorlunda ut, det är mindre än det gamla men har samma anslutningar. Jag testa iaf mitt nya relä som ser ut precis som på jonnes bilder. motståndet ersatt med en 100kOhm pot från kjell som syns tidigare i tråden. Hur jag än bytte mellan de tre benen på poten kunde jag bara ljustera intervallet från ca 4s och snabbare. aldrig längre än ca 4 sekunder. Det var endast en liten del av trimpotens hela område som verkade funka, vred jag för långt stannade torkarna helt och blev där.



Vad kan vara fel? Reläet funkade ju även om det såg annorlunda ut än original. Jag tror snarare det är något fel på/med poten



Finns det trimpot/skjutpot med bara två anslutningar?


Tycker du ska testa att mäta upp intervallmotståndet som satt i relät! Vet nämligen att det finns (minst) två olika relän för torkarna! Kanske är det så enkelt att det relät du har använder ett annat motstånd för intervallet?
Bild

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

nån som vet vilket motstånd i den smala typen av relä som det är man skall byta mot en trimpot?
kör 945T aut och 945T man, 1998

Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda

Inlägg av Jonne88 »

jesper13 skrev:nån som vet vilket motstånd i den smala typen av relä som det är man skall byta mot en trimpot?


Trimpot och potentiometer är inte samma sak för å va petig :P Trimpot brukar man måsta ha mejsel för att kunna ändra. och är mycket mindre. Och dom håller inte länge om man håller på å vrida på dom hela tiden.

Jonne88
Van forumsanvändare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 29 mar 2005, 10:44
Ort: Haparanda

Inlägg av Jonne88 »

hittade en lite smidigare potentiometer och en fin liten ratt. så nu har jag flyttat poten. Här kommer 2 bilder :)



Bild



Bild

Användarvisningsbild
Domino
V O L V O G U D
Inlägg: 19439
Blev medlem: 16 jan 2004, 20:19
Ort: Önum (Vara) Medlemsnummer:58 Bygger:Volvo 740 16v Kör:Volvo 740 16v Tävlar:Volvo 142
Kontakt:

Inlägg av Domino »

ser lite skumm ut men bättre än den förra :wink:
Bild

Det som inte finns går att bygga (men använd skyddsglasögon)

Skriv svar