hur koppla strömbrytare till siren?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
men
Färsk användare
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:48

hur koppla strömbrytare till siren?

Inlägg av men »

som topic lyder. hur ska man koppla en siren till batteriet om man ska ha en strömbrytare imellan?

bamyl
Övningskörning
Inlägg: 176
Blev medlem: 02 apr 2006, 16:27

Inlägg av bamyl »

Från plus på batteriet--->säkring---->pol på strömbrytare.

Andra polen på strömbrytaren--->plus på siren.



Från minus på batteriet/jordpunkt---->minus på siren.





Mvh



Bamyl

men
Färsk användare
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:48

Inlägg av men »

har jag förstått det rätt?



Bild

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Ska du använda tutknapparna i ratten? Tänk då på att de jordar.

men
Färsk användare
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:48

Inlägg av men »

Andreas skrev:Ska du använda tutknapparna i ratten? Tänk då på att de jordar.
separat strömbrytare.

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

men skrev:separat strömbrytare.
Ok, då är det bara att koppla som bamyl skrev, men jag skulle rekomendera att du använder ett relä.

men
Färsk användare
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:48

Inlägg av men »

Andreas skrev:
men skrev:separat strömbrytare.
Ok, då är det bara att koppla som bamyl skrev, men jag skulle rekomendera att du använder ett relä.
vart ska relät in i bilden och vad för sort rekommenderas?

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

men skrev:vart ska relät in i bilden och vad för sort rekommenderas?
Det ska sitta nånstans mellan säkringen och sirenen, jag måste dra till jobbet nu men det finns säkert nån som kan förklara innan jag kommer hem. :)

Användarvisningsbild
FilleMang
Övningskörning
Inlägg: 116
Blev medlem: 13 maj 2006, 14:18

Inlägg av FilleMang »

Siren+ ----- relä pinne 1 ----- säkring (30A?) ------ Batteri

Siren- ------ relä pinne 2 ----- stomanslugning



Brytarens ena pinne (återfjädrande brytare är nog att rekommendera) ------ relä pinne 3

Brytarens andra pinne --- Stomanslutning



Relä pinne 4 ---- Stomanslutning





Hur pinnarna på relät är får du se när du får det :) 12v och hög A tålighet iaf.



Du har relä för att slippa dra både plus o minus hela vägen och sen att du kan felsöka enklare också om det skulle krabba :)



EDIT;



http://www.biltema.se/products/product. ... emId=88087 <- Tex



Hur pinnarna skulle vara med detta relä

30 = 1

87 = 2

85 = 3

86 = 4

men
Färsk användare
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:48

Inlägg av men »

FilleMang skrev:Brytare+ (återfjädrande är nog att rekommendera) ------ relä pinne 3
brytare- ska inte någonstans då? hur vet man vad som är + på en brytare?

Användarvisningsbild
FilleMang
Övningskörning
Inlägg: 116
Blev medlem: 13 maj 2006, 14:18

Inlägg av FilleMang »

En brytare har två pinnar :) Ena fäster du till relä. Den andra stomansluter du.





EDIT; Ändrade om det :)

men
Färsk användare
Inlägg: 51
Blev medlem: 16 maj 2006, 17:48

Inlägg av men »

får tacka så mycket för att du la ner tid på en beskrivning åt mig!

vill bara vara säker, med stomanslutning menas jord eller?

Användarvisningsbild
FilleMang
Övningskörning
Inlägg: 116
Blev medlem: 13 maj 2006, 14:18

Inlägg av FilleMang »

Lungt. Bara skoj med eletronik ;)





Japp stomanslutning är när man jordar i chassit. Fick inte kalla det "jorda" för min fordonslärare utan var tvungen att säga stomansluta då det är det man gör :)

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Inlägg av Olsson »

Kanske lite sent då, men jag lägger upp iallafall :wink:



Bild



1: Tuta

2: Relä, utgångarnas betäckning uppe till höger.

3: Strömbrytare, spelar ingen roll vilket håll den sitter åt.

4: Batteri.



En säkring ska la in mellan relä och batteri också...



Det redan kanske hade klanat för dig men nån annan kanske fortfarande undrade.



// Anders



Edit: Jo det var det med betäckningarna, enligt vissa scheman ska 85 och 86 byta plats, men dels

spelar det ingen roll och å andra sidan används båda betäckningarna.

Jag föredrar denna med 86 som styrspänning in och 85 som styrspänning ut
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

På relän med spärrdiod har det en viss betydelse. Blir kortis åt "fel" håll. I det här fallet är jag skeptisk till att han behöver ett relä. Om det är en vanlig siren (alltså inte ett kompressorhorn) så borde det funka fint utan. Strömbrytarna är ju oftast goda för minst ett par ampere. Det är ju lite skillnad när man skall driva glödlampor eftersom strömmen i tillslagsögonblicket blir mycket stor.
Bild

Användarvisningsbild
FilleMang
Övningskörning
Inlägg: 116
Blev medlem: 13 maj 2006, 14:18

Inlägg av FilleMang »

Nej nej. Han måste inte ha ett relä :) Kan dock vara skönt som jag skrev vid en eventuell felsökningen och sen att man inte behöver dra mer än en kabel.

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Nu har du fått den hjälpen du behöver, jag kan bara tillägga att en 10A-säkring räcker gott och väl, det har jag till mina kompressorhorn. :)

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

FilleMang skrev:[...] och sen att man inte behöver dra mer än en kabel.
Om han använder ett avlastningsrelä eller ej påverkar ju inte antalet kablar han måste dra fram till förbrukaren.
Bild

Användarvisningsbild
FilleMang
Övningskörning
Inlägg: 116
Blev medlem: 13 maj 2006, 14:18

Inlägg av FilleMang »

Jag har 30A till mitt kompressorhorn, det rekommenderade var 40A... Inte direkt som att jag har såna säkringar liggandes :P



Greensilver; Nej det är sant, men till brytaren :) Nästan den biten som är jobbigast.

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

520W, det var inget dåligt kompressorhorn du har. Om du kopplar två 20A säkringar parallellt så har du minst 40A.
Bild

Användarvisningsbild
FilleMang
Övningskörning
Inlägg: 116
Blev medlem: 13 maj 2006, 14:18

Inlägg av FilleMang »

Hm. Den kommer från italien vet jag och kunde köpas på "Karlssons - Allt mellan himmel o jordfräs".



Står 40A i papperna men chansen att den lilla kompressorn tar allt det måste vara obefintlig...



Har 30A nu och låg på tutan en bra stund efter jag monterat den för att kolla så den inte dog och det verkar fungera :)

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

FilleMang skrev:Jag har 30A till mitt kompressorhorn, det rekommenderade var 40A... Inte direkt som att jag har såna säkringar liggandes :P
Jösses, det är ju knappt så att batteriet klarar av att bränna en sån säkring. :)

Hellquist
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2995
Blev medlem: 25 jun 2005, 21:11
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Hellquist »

Vänta lite nu.. 30A är väl inte så mycket.. eller? Klart batteriet klarar att bränna en sådan? För om man tänker till stereon i bilen så har man ju väldans stora säkringar..



Eller menar ni att det är mycket med 30A till en tuta? Det kan jag ju tycka med då jag har 30A till min stereo i bilen som borde dra mer..



/Fredrik
Bild
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Inlägg av Andreas »

Hellquist skrev:Vänta lite nu.. 30A är väl inte så mycket.. eller? Klart batteriet klarar att bränna en sådan? För om man tänker till stereon i bilen så har man ju väldans stora säkringar..



Eller menar ni att det är mycket med 30A till en tuta? Det kan jag ju tycka med då jag har 30A till min stereo i bilen som borde dra mer..



/Fredrik
30A är mycket, jag undar om ens startmotorn drar så mycket. Prova att byta till en 10A-säkring så ska du se att den håller.

Gilbert
Forumsfreak
Inlägg: 3408
Blev medlem: 19 dec 2005, 20:30
Kör: 945
Ort: Smedjebacken

Inlägg av Gilbert »

koppla plus och minus på sirenen och klipp pluskabeln på mitten och sätt en strömbrytar. mer än så är de inte :D

ok kanske inte klippa pluskabeln på mitten då men där du ska ha strömbrytaren.
Volvo 945

Skriv svar