hur koppla strömbrytare till siren?
hur koppla strömbrytare till siren?
som topic lyder. hur ska man koppla en siren till batteriet om man ska ha en strömbrytare imellan?
Siren+ ----- relä pinne 1 ----- säkring (30A?) ------ Batteri
Siren- ------ relä pinne 2 ----- stomanslugning
Brytarens ena pinne (återfjädrande brytare är nog att rekommendera) ------ relä pinne 3
Brytarens andra pinne --- Stomanslutning
Relä pinne 4 ---- Stomanslutning
Hur pinnarna på relät är får du se när du får det
12v och hög A tålighet iaf.
Du har relä för att slippa dra både plus o minus hela vägen och sen att du kan felsöka enklare också om det skulle krabba![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
EDIT;
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=88087 <- Tex
Hur pinnarna skulle vara med detta relä
30 = 1
87 = 2
85 = 3
86 = 4
Siren- ------ relä pinne 2 ----- stomanslugning
Brytarens ena pinne (återfjädrande brytare är nog att rekommendera) ------ relä pinne 3
Brytarens andra pinne --- Stomanslutning
Relä pinne 4 ---- Stomanslutning
Hur pinnarna på relät är får du se när du får det
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Du har relä för att slippa dra både plus o minus hela vägen och sen att du kan felsöka enklare också om det skulle krabba
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
EDIT;
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=88087 <- Tex
Hur pinnarna skulle vara med detta relä
30 = 1
87 = 2
85 = 3
86 = 4
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3230
- Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
- Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30
Kanske lite sent då, men jag lägger upp iallafall ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Bild](http://upload.hacked.free-bsd.org/Olsson/tuta1.JPG)
1: Tuta
2: Relä, utgångarnas betäckning uppe till höger.
3: Strömbrytare, spelar ingen roll vilket håll den sitter åt.
4: Batteri.
En säkring ska la in mellan relä och batteri också...
Det redan kanske hade klanat för dig men nån annan kanske fortfarande undrade.
// Anders
Edit: Jo det var det med betäckningarna, enligt vissa scheman ska 85 och 86 byta plats, men dels
spelar det ingen roll och å andra sidan används båda betäckningarna.
Jag föredrar denna med 86 som styrspänning in och 85 som styrspänning ut
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
1: Tuta
2: Relä, utgångarnas betäckning uppe till höger.
3: Strömbrytare, spelar ingen roll vilket håll den sitter åt.
4: Batteri.
En säkring ska la in mellan relä och batteri också...
Det redan kanske hade klanat för dig men nån annan kanske fortfarande undrade.
// Anders
Edit: Jo det var det med betäckningarna, enligt vissa scheman ska 85 och 86 byta plats, men dels
spelar det ingen roll och å andra sidan används båda betäckningarna.
Jag föredrar denna med 86 som styrspänning in och 85 som styrspänning ut
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------
----------------------------------100% Touring----------------------------------
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3217
- Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
- Ort: Sverige
- Kontakt:
På relän med spärrdiod har det en viss betydelse. Blir kortis åt "fel" håll. I det här fallet är jag skeptisk till att han behöver ett relä. Om det är en vanlig siren (alltså inte ett kompressorhorn) så borde det funka fint utan. Strömbrytarna är ju oftast goda för minst ett par ampere. Det är ju lite skillnad när man skall driva glödlampor eftersom strömmen i tillslagsögonblicket blir mycket stor.
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3217
- Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
- Ort: Sverige
- Kontakt:
-
- Forumsfreak
- Inlägg: 3217
- Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Hm. Den kommer från italien vet jag och kunde köpas på "Karlssons - Allt mellan himmel o jordfräs".
Står 40A i papperna men chansen att den lilla kompressorn tar allt det måste vara obefintlig...
Har 30A nu och låg på tutan en bra stund efter jag monterat den för att kolla så den inte dog och det verkar fungera![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Står 40A i papperna men chansen att den lilla kompressorn tar allt det måste vara obefintlig...
Har 30A nu och låg på tutan en bra stund efter jag monterat den för att kolla så den inte dog och det verkar fungera
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vänta lite nu.. 30A är väl inte så mycket.. eller? Klart batteriet klarar att bränna en sådan? För om man tänker till stereon i bilen så har man ju väldans stora säkringar..
Eller menar ni att det är mycket med 30A till en tuta? Det kan jag ju tycka med då jag har 30A till min stereo i bilen som borde dra mer..
/Fredrik
Eller menar ni att det är mycket med 30A till en tuta? Det kan jag ju tycka med då jag har 30A till min stereo i bilen som borde dra mer..
/Fredrik
![Bild](http://www.forumbilder.se/images/FredrkH_visningsbild_sdfydtsfgisfgsf.jpg)
Busbil: Mitsubishi Evo VI GSR -99 380hk/500Nm
30A är mycket, jag undar om ens startmotorn drar så mycket. Prova att byta till en 10A-säkring så ska du se att den håller.Hellquist skrev:Vänta lite nu.. 30A är väl inte så mycket.. eller? Klart batteriet klarar att bränna en sådan? För om man tänker till stereon i bilen så har man ju väldans stora säkringar..
Eller menar ni att det är mycket med 30A till en tuta? Det kan jag ju tycka med då jag har 30A till min stereo i bilen som borde dra mer..
/Fredrik