Ljus i brädan?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Ante018
Uppkörning
Inlägg: 666
Blev medlem: 26 sep 2005, 21:59
Ort: Uppsala(SÅ KLART)

Ljus i brädan?

Inlägg av Ante018 »

Bil:745-90

1: ska cigg tändaren lysa?

2: Hur byta lampor till värme regl?

3: ska det lysa i armstöds facket?iså fall hur byta lampa?

4: någon som har en bild där allt lyser som det ska?



Jag åker i ett mörker :?

Addekarlsson
Van forumsanvändare
Inlägg: 1304
Blev medlem: 25 feb 2003, 09:51
Ort: Världsmetropolet Hoting
Kontakt:

Re: Ljus i brädan?

Inlägg av Addekarlsson »

Ante018 skrev:Bil:745-90

1: ska cigg tändaren lysa?

Ja, det ska den. Bort med askkoppen. Loss med täckbrickan runt cigguttaget, så ser du en skruv. Loss med den. Sen har du det lilla facket löst, då kommer du åt att byta lampa där. Liten glassockel, 1.2w.



2: Hur byta lampor till värme regl?

Pilla lös ramen runt reglagen, lossa 4 skruvar. Sen lirkar du försiktigt ut reglagepanelen en liten bit. Ta det varligt bara, så inte nån wire lossnar. Byt lampan du ser där bakom. Liten glassockel, 1.2w.



3: ska det lysa i armstöds facket?iså fall hur byta lampa?

Ja, det ska det. Lossa askkoppen där bak. Sen en liten mejsel som du försiktigt lossar 2 hakar i nederkant på baksidan. Då ser du 2 st lampor. Den ena för belysning av facket, den andra för bältesvarning Liten glassockel, 1.2w.



4: någon som har en bild där allt lyser som det ska?

Nej, har inte tagit kort på min belysning i bilen, för jag har olika färger pga vita och blåa lampor. Blåa sitter original, och det det där lite grönaktiga skenet, som jag itne gillar. Men har inte orkat byta alla till vita, bara bytt där det varit trasiga lampor



Jag åker i ett mörker :?


Mvh/ Adde
Bild

Med bild får man bara skriva en rad här, så nu skriver jag en rad bara för att man får det :lol:

Ante018
Uppkörning
Inlägg: 666
Blev medlem: 26 sep 2005, 21:59
Ort: Uppsala(SÅ KLART)

Inlägg av Ante018 »

Mera ljus frågor! :D



1:Till vänster & höger om ratten ska det lysa där?vredet till hel/halv ljus,dimm ljus knappar?

2:Om så är fallet,hur får man låss knappar,vred &/eller hela plasten från värme regl till tändnings låset?



Och ett STORT tack till dig Addekarlsson för hjälpen med domföregående frågorna(allt är nu fixat) :D

Peter Larsson
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3087
Blev medlem: 25 nov 2004, 18:08
Kör: CBB
Ort: Stockholm Medlemsnr: 3

Inlägg av Peter Larsson »

Ante018 skrev:Mera ljus frågor! :D



1:Till vänster & höger om ratten ska det lysa där?vredet till hel/halv ljus,dimm ljus knappar?

2:Om så är fallet,hur får man låss knappar,vred &/eller hela plasten från värme regl till tändnings låset?



Och ett STORT tack till dig Addekarlsson för hjälpen med domföregående frågorna(allt är nu fixat) :D


Ja de ska lysa där också. Så här tar du loss panelen till vänster om ratten:



*skruva loss plasten du har ovanför fötterna när du sitter i förarsätet.



*stoppa upp handen bakom panelen och tryck ihop clipset (längst till höger på bilden, längst till vänster i bilen :D ) tryck ut panelen. Lampan sitter i mitten på ljusledaren (mitten på bilden).



Bild



Så gott som samma sak på högra sidan. Fast där får du börja med att bryta loss panelen runt värmereglaget först. Om du vill så kan jag gå ner till garaget igen och ta en bild på den panelen också.
Hesselgren skrev:Skönt med ordentlig belysning i handskfacket när man käkar mosmeny i bilen nattetid..
|740 GL -88| |745 Turbo -88 USA-import| |760 GLE -83| |760 GLE Executive -90| |780 -87| |780 Turbo -89 USA-import|

Ante018
Uppkörning
Inlägg: 666
Blev medlem: 26 sep 2005, 21:59
Ort: Uppsala(SÅ KLART)

Inlägg av Ante018 »

Det här Forumet är så :twisted: bra,man får svar direkt :D

Om du har lust och årk,gärna en bild till.

Måste jag ta bort ljusvredet innan jag tar bort panelen?

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

Panelen är bara bända lös, börja på vänster sida, dvs samma sida som ljusvredet sitter på.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Ante018
Uppkörning
Inlägg: 666
Blev medlem: 26 sep 2005, 21:59
Ort: Uppsala(SÅ KLART)

Inlägg av Ante018 »

Ska testa på Lördag...man vill ju ha ljus i det här mörka landet :D

Peter Larsson
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3087
Blev medlem: 25 nov 2004, 18:08
Kör: CBB
Ort: Stockholm Medlemsnr: 3

Inlägg av Peter Larsson »

Ante018 skrev:Det här Forumet är så :twisted: bra,man får svar direkt :D

Om du har lust och årk,gärna en bild till.

Måste jag ta bort ljusvredet innan jag tar bort panelen?


Ljusvredet kan sitta kvar.



Här kommer en bild till. Du börjar från höger (vänster på bilden) med att bryta loss panelen med en skruvmejsel eller liknande. Därefter gör du som på andra sidan, dvs stoppar in handen bakom, trycker ihop clipset och trycker ut panelen.



Bild
Hesselgren skrev:Skönt med ordentlig belysning i handskfacket när man käkar mosmeny i bilen nattetid..
|740 GL -88| |745 Turbo -88 USA-import| |760 GLE -83| |760 GLE Executive -90| |780 -87| |780 Turbo -89 USA-import|

Ante018
Uppkörning
Inlägg: 666
Blev medlem: 26 sep 2005, 21:59
Ort: Uppsala(SÅ KLART)

Inlägg av Ante018 »

Bild 1:vad är det för lampa som ska sitta i ljusledaren?och tack för bilderna :D

Peter Larsson
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3087
Blev medlem: 25 nov 2004, 18:08
Kör: CBB
Ort: Stockholm Medlemsnr: 3

Inlägg av Peter Larsson »

Ante018 skrev:Bild 1:vad är det för lampa som ska sitta i ljusledaren?och tack för bilderna :D


En sån här liten lampa. Den har säkert nåt fint namn men de kan jag inte :)



Bild
Hesselgren skrev:Skönt med ordentlig belysning i handskfacket när man käkar mosmeny i bilen nattetid..
|740 GL -88| |745 Turbo -88 USA-import| |760 GLE -83| |760 GLE Executive -90| |780 -87| |780 Turbo -89 USA-import|

Ante018
Uppkörning
Inlägg: 666
Blev medlem: 26 sep 2005, 21:59
Ort: Uppsala(SÅ KLART)

Inlägg av Ante018 »

Lite glassockel 1,2 w tror jag

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

1,2watt ja

W 2 4,6d heter lampan.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Ante018
Uppkörning
Inlägg: 666
Blev medlem: 26 sep 2005, 21:59
Ort: Uppsala(SÅ KLART)

Inlägg av Ante018 »

Frågvis igen :oops:

Bild 2: hur får jag defroster knappen att lysa?ser inget lampfäste på bilden

Fråga:Hur får jag bort knapparna till stols värmen från plasten som dom sitter i?siller som f-n,är rädd att sabba dom.



Allt annat som jag har frågat om och fått svar på,är fixat :D lyser sååå fint// Tack till er alla//Ante

CAPCOM
Uppkörning
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 nov 2003, 22:45
Ort: Umeå

Inlägg av CAPCOM »

Ante018 skrev:Frågvis igen :oops:

Bild 2: hur får jag defroster knappen att lysa?ser inget lampfäste på bilden

Fråga:Hur får jag bort knapparna till stols värmen från plasten som dom sitter i?siller som f-n,är rädd att sabba dom.



Allt annat som jag har frågat om och fått svar på,är fixat :D lyser sååå fint// Tack till er alla//Ante


Är det knappen till bakrutevärmaren du menar? I så fall så är det lampan inbyggd i själva knappen och jag tror inte den lampan går att byta, utan då får du byta hela knappen.



För att få bort dom så är det nog lättast att plocka bort hela plasten som går under handbromsspaken, den sitter i två skruvar under själva spaken. skruva bort dom, dra upp handbromsen, plocka bort askkoppen, så ska det gå att lirka bort plasten.
Bild

Ante018
Uppkörning
Inlägg: 666
Blev medlem: 26 sep 2005, 21:59
Ort: Uppsala(SÅ KLART)

Inlägg av Ante018 »

Ok då ska det raggas knapp på skroten på Onsdag

Fråga 2:Jag river lös plasten ront stolsvärmar knapparna i morron så får vi se hur det går :D //Tack för hjälpen //Ante

Ante018
Uppkörning
Inlägg: 666
Blev medlem: 26 sep 2005, 21:59
Ort: Uppsala(SÅ KLART)

Inlägg av Ante018 »

På Onsdag ska jag till skroten och fixa bakrutedefroster knappen+lite annat kul till inredningen.

Någon som har ett förslag på hur man kan få ciggtändaren att lysa lite mera?

Ante018
Uppkörning
Inlägg: 666
Blev medlem: 26 sep 2005, 21:59
Ort: Uppsala(SÅ KLART)

Inlägg av Ante018 »

Hejsan igen :D har nu fixat alla lampor jag kan hitta och det blev bra...har dock några frågor till :oops: (jag ger mig snart)



1:ska det lysa runt tändnings låset?

2:kan man tjyva ström från en lampkabel för att koppla in en lampa till?utan att det blir något fel?



MKT TACKSAM FÖR SVAR!!!//Ante

ThaSaint
Moderator
Inlägg: 14489
Blev medlem: 30 nov 2002, 20:01
Kör: För fort.
Ort: Luleå Medlemsnummer 2
Kontakt:

Inlägg av ThaSaint »

1: ööh på 960/760 tror jag (?)

2: ja. Driver hela min inredningsbelysning från en tåt där 1 lampa suttit :P

iofs kör jag lysdioder och lite annorlunda mätartavlor då.



//Erik
Audi 2010. Camaro 1970
Jag jobbar med skiten, så vad vet jag?

Skriv svar