Mäta tankpump och tankarmatur...

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förpump

Inlägg av micael »

Beske skrev:Hej!

Jag har läst hur man kollar bränslepumprelät. Det är OK. Jag misstänker att min förpump i tanken är kass. Jag byglade relät. Då hördes det tydligt att huvudpumpen gick. Det hördes även ett brus från tanken. Kan man inte lura sig på att returbränslet låter i tanken? Jag drog säkringen nr 1 till huvud pumpen (det finns även en säkring till tankpumpen nr 11 ). Då tystnade huvudpumpen och det lät inget från tanken. Borde inte tankpumpen gått även om inte huvudpumpen gick? Jag försöker lösa problemet med uteslutningsmetoden. Tacksam för svar.





Beske


Jag brukar höra surret från pumpen när jag tar bort tanklocket.

Rätt tydligt faktiskt.



Å det låter inte som strilande soppa..
Bild

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Min nya tankpump låter absolut ingenting... det enda jag gick på vara att huvudpumpen slutade att föra oväsen när jag bytte tankpumpen.
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Tror ta mej tusan att jag fått fart på bränslemätaren också, efter mycket läsande på olika forum...



Nu har det gått ett par dagar sedan jag fixade med instrumentet sist, och den uppför sig som en mätare skall göra fortfarande. Vi får se om det håller i sig.



Först så tog bort den där kontakten mellan tankmätaren och lednings-folien och lödde kablar emellan i stället. Sen såg jag en potentiometer på kretskortet där voltregulatorn sitter. Mätte över polerna på den för att se hur många ohm den var inställd på, 68ohm tror jag det var. Sen vred jag den fram och tillbaka massor av gånger, för man vet ju hur en pot blir efter att tag när den stått på samma ställe... den kan orsaka dålig kontakt p.g.a spänningen som tar sig mellan kontaktytorna. Sen ställde jag den på 68ohm igen. Efter det så lödde jag om alla saker på både tankmätaren och voltregulatorkortet, jag lödde också fast dioderna och motståndet som sitter ovanpå folien.



Alla lödningar såg rätt okay ut när jag tittade på dom, men när jag värmde med lödkolven på en del lödställen så blev det bara att hål... det var bara ett "skal" av lödtenn som satt där och såg ut som en riktig lödning. Alltså en värdelös kontaktyta, det var bara fram med tennsugen och ta bort skräpet och läga dit en frisk lödning. Skulle tänka mig att dessa "skal" blir till på dessa ställen där det passerar mer spänning, och urholkar tennet efter några årtionden. (min gissning bara)



Första gången jag slog på tändningen efter att ha lött om instrumentet så gick mätarnålen upp till drygt halv tank, och stannade där. Sen efter att ha kört ett tag så hade den gått ner ett par millimeter. Tankade sedan i 25 liter och nålen gick direkt upp till full tank utan att tveka, och har gått ner någon millimeter efter lite åkande. Tidigare så har den stått på tom tank oavsett tankningar, eller har slagit upp till full tank och sedan ner till tom igen. Eller har flaxat fram och tillbaka som en galning.



Så jag gissar att en omlödning av alla ställen på instrumentet är den rätta medicinen, plus att veva lite på 220ohms potentiometern skadar nog inte heller.



Jag har ett VDO instrument kan jag tillägga, om inte det framgått tidigare.



Undrar om dom använt någon undermålig kvalitet på lödtennet när dom monterat alla komponenter på instrumentet ?



/me out
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Rebboz skrev:Tror ta mej tusan att jag fått fart på bränslemätaren också, efter mycket läsande på olika forum...



Massa text...


Du har inte lite bilder på hur du gjorde? Jag ska nog ta och ge min mätare en omgång med lödkolven också. Värt ett försök iaf. Det funkade kanon på kretskortet till instrumentbelysningen.
Smider nya planer

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Tyvär, inga bilder.

Men som sagt, det viktigaste är nog att löda om alla lödpunkter. Jag tillsatte en liten mängd nytt lödtenn på alla ställen, så att det skulle flyta ut så fort som möjligt utan att bränna komponenterna, genom att bara hetta upp den gamla löndningen. Men inte för mycket så det rinner över till någon annan lödpunkt. Och vissa ställen är redan ihoplödda, vilket dom skall vara.



På dom ställen där den gamla lödningen var så dålig att den bara var "ett skal" så flöt inte det nya tennet ut, utan lade sig bara som en klump ovanpå. Då är det bara att ta fram tennsugen och ta bort hela lödningen, och göra en fräsch ny lödning.



Använd gärna förstoringsglas eller förstoringsbrillor, så du inte kortsluter nått, för det är väldigt små marginaler mellan vissa lödpunkter.



Du behöver inte ta bort folien från instrumentet för att få bort tankmätaren och Spänningsregulatordelen. Regulatorplattan sitter med 4 skruv bakifrån vid tempmätaren, sen får du bara dela på instrumentet genom att lossa alla skruvar i ytterkant. Lyft sedan bara isär dom 2 instrument-halvorna, och lossa mutter bakom bränslemätaren.



Och min bränslemätare fungerar fortfarande kanonfint !

:D



PS

"fassan" har en bra sida här : http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... Bilder.pdf
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Har precis blivigt klar med min operation. Lödöarna på mitt instrument var precis som du beskriver ditt. Blev stooora hål :) Men det gick. Har dock inte testat att tanka upp bilen ännu för att se om mätaren fungerar som den ska.



Hade du också nån plast/gummi tjosan sprutad på halva kretskortet? Hade ett helsike att ta bort det, kunde nämligen inte bränna igenom det skitet med lödkolven.
Smider nya planer

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Okay... nice, ska bli spännande att höra hur det går!

Nää, något plast eller gummi har jag inte på mitt instrument, som tur är.

Jag lödde också dioderna och motståndet som ligger fastklämda ovanpå plastfimen.



Och som jag försökte beskriva tidigare... den där 3-poliga kontakten som man sticker på bränslemätaren på baksidan, den tog jag bort... och lödde kablar mellan folien och dom 3 bränslemätar-stiften. (jag fick klippa bort lite plast runt dom 3 stiften, så jag kom åt att löda ordentligt)



Och den tredje saken jag gjorde var att vrida fram och tillbaka på potentiometern som sitter i ytterkant på kretskortet bakom tempmätaren. Detta bara för att vara säker på att det skulle bli ordentlig kontakt där. Det var där jag mätte med en ohm-mätare först (fick fram att min var inställd på 68ohm) för att kunna ställa in den på rätt värde igen efter att jag vevat lite på den. Som du ser så är det en liten skåra mitt i potten, för att kunna ställa om den.



Hoppas det går bra !

8)
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Jag funderade på om jag skulle löda motstånden på plastfilmen men jag struntade i det. Kan nog förstöra mer än det gör nytta med min billiga öb-lödkolv :lol:
Smider nya planer

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Okay, helt rätt !

Jag använde en temp-styrd lödkolv med väldigt fin spets, vilket gjorde att jag kunde koncentrera värmen på små områden. Plus att jag hade ett förstoringsglas på ett justerbart stöd.
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Får nog faktiskt meddela att min lödning fixade biffen. Tankade upp bilrackarn idag och när jag slog på tändningen fullkomligt flög mätaren upp till full tank. Efter lite gasande i byn så har den hållt sig stilla, förut hoppade den som en jojjo beroende på om man gasade, motorbromsade eller höll marshfart.



Återkommer om det visar sig att den fortfarande inte fungerar efter helgen, ska inte ut och köra nått förren på lördag och söndag nämligen då jag ska byta dämpare/fjädrar i bak. Sen funkar ALLT på bilen förutom A/C :D
Smider nya planer

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Jag har kört ner till halv tank nu, och det ser fortfarande bra ut. Ställde just in en reservdunk i bilen, för jag tänker köra ända tills soppan är slut i tanken. Står nålen vid den röda markeringen då, så får man väl anse att problemet är löst.



Hörde från någon att en anleding till att lödningar inte blir så gamla är att man har för mycket flussmedel i tennet. Vet inte om det stämmer, men nått sånt fel är det väl, eftersom Yasaki instrumentet inte verkar ha detta problem.



/me out
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Da Bear
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2601
Blev medlem: 06 maj 2005, 01:03
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av Da Bear »

Nu har jag hunnit köra drygt 35 mil i helgen och mätaren står på strax under halv tank så vi kan nog säga att omlödning av kretskortet är värt att prova om man har en mätare som rör sig som den vill :)



Och jag har bytt stötdämpare och fjädrar i helgen också, nu gör bilen som en dröm och allt fungerar. Känns skitbra :)
Smider nya planer

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Kul att höra.

Jag är nere och kör på det röda fältet nu, så vi får se hur långt jag kommer. Men mätaren fungerar hur bra som helst nu, har inte haft en antydan till att flaxa och fara som den gjorde tidigare...



[edit]

Har kört tills nålen står i början på det röda fältet på mätaren, så mätaren fungerar nu exakt som den skall.



Stabilt !

:D
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Användarvisningsbild
Kloge
Färsk användare
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 apr 2005, 21:58
Ort: Perstorp

Inlägg av Kloge »

Jag har provat att löda mätaren som ovanstående gjort men den funkar inte för det.Provade instrumenthuset från min brors bil och då funkar visaren som den ska.

Så jag har bitit i det sura äpplet och beställt en ny mätare för 1038kr på Volvo

:)

Användarvisningsbild
Onkel Soft
Färsk användare
Inlägg: 38
Blev medlem: 15 jul 2005, 11:49
Ort: Helsingborg (Påarp)

Inlägg av Onkel Soft »

Hej Kloge.



Jag har en helt ny oanvänd bränslemätare (visar-instrument) i kartong som du kan få billigt.

Den har Art.nr. 3523036 och Prod.nr. 178601-005. Kolla om den passar och avbeställ Volvo :lol:.



Jag köpte den på Volvo när jag hade strul med bränslemätningen i min 945-a. I mitt fall var det flottören i tankarmaturen som var kass så jag behövde inte instrumentet.



Läs sista inlägget i tråden :

http://forum.7900klubben.se/viewtopic.p ... lem%E4tare
Hälsningar från Onkel Soft

Volvo 945GL B230FB automat -91

Användarvisningsbild
Kloge
Färsk användare
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 apr 2005, 21:58
Ort: Perstorp

Inlägg av Kloge »

Hejsan!

Jag ska ringa Volvo imorron och kolla. Vad hade du tänkt ta för den? Hör av mig igen senare. :D

Användarvisningsbild
Onkel Soft
Färsk användare
Inlägg: 38
Blev medlem: 15 jul 2005, 11:49
Ort: Helsingborg (Påarp)

Inlägg av Onkel Soft »

Hej igen Kloge.



Femhundra (500:-) svenska pesetas. Frakt tillkommer.



Du kan ju komma o hämta den. Posten tar 120 pix för paket upp till 3kg.
Hälsningar från Onkel Soft

Volvo 945GL B230FB automat -91

Användarvisningsbild
Kloge
Färsk användare
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 apr 2005, 21:58
Ort: Perstorp

Inlägg av Kloge »

Det är inte långt bort så jag kan hämta den isåfall.Återkommer imorron när jag snackat med Volvo

Användarvisningsbild
Kloge
Färsk användare
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 apr 2005, 21:58
Ort: Perstorp

Inlägg av Kloge »

Hej Onkel!

Det är tyvärr inte samma mätare :cry:



Men jag tackar för erbjudandet!

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Kloge: har du bara lött om mätaren ? du måste löda om spänningsregulator-kortet också, det är lika mycket dåliga lödningar där !



Jag är mycket tveksam till att själva "mätaren" är trasig, det finns ju inte så mycket där som kan gå sönder. Om en konding eller nått har blåst så borde det synas direkt. Sen har du stiften som ansluter till mätaren i bak som måste vara 100%



Sist men inte minst, noggranhet är det som gäller när man löder på kretskorten.
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Användarvisningsbild
Kloge
Färsk användare
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 apr 2005, 21:58
Ort: Perstorp

Inlägg av Kloge »

Rebboz skrev:Kloge: har du bara lött om mätaren ? du måste löda om spänningsregulator-kortet också, det är lika mycket dåliga lödningar där !



Jag är mycket tveksam till att själva "mätaren" är trasig, det finns ju inte så mycket där som kan gå sönder. Om en konding eller nått har blåst så borde det synas direkt. Sen har du stiften som ansluter till mätaren i bak som måste vara 100%



Sist men inte minst, noggranhet är det som gäller när man löder på kretskorten.


Var sitter spänningsregulator-kortet?Stiften har lött om med kabel till kontakten.

Tacksam för all hjälp

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Kloge: kortet sitter bakom "plåthöljet", som sitter bakom tempmätaren, på mätarhuset. Sitter fast med 4st skruvar bara...
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Användarvisningsbild
Kloge
Färsk användare
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 apr 2005, 21:58
Ort: Perstorp

Inlägg av Kloge »

Saxar detta inlägg från en annan tråd:

"740-88 har alltid haft fel på bränslemätaren. Har provat 3st från skroten som alla visade olika fel. Kör nu med digital multimeter ( 50kr på JULA) ansluten till två av de tre stiften på kretsortet. Fungerar utmärkt.

Jag vill delge mina erfarenheter så här långt:

Spänningsregulator. Tidigare VDO hade gemensam regulator och vid fel på denna visade både bränsle och tempmätare fel. Någon gång 86-88 ändrade Volvo värdena på nivågivaren i tanken helt. I samband med detta infördes troligen den nya bränslemätaren med kretskort och sin egen regulator. Kretskortet är anslutet med tre pinnar: Batterispänning, jord och tankgivare.

Det är lätt att komma åt kretsarna på kortet. Vridspoleinstrumentet sitter på två olödda pinnar. Tryck på vridspoleinstrumentets gänga (på kortets lödsida) så lossnar det.

Har läst om detta problem på flera engelska/amerikanska forum. Man har löst problemet genom att löda om alla lödpunkter-det går inte att bara se om en lödning ser dålig ut. Ingen gång har jag läst om något komponentbyte.

Lita inte på Haynes böcker!! Alla jag kollat visar att bränslemätaren är ansluten med två stift vilket är en gammal information.



E de nån som kan förstå varför Volvo/VDO har stoppat in en IC-krets, 5 transistorer, 8 kondensatorer och 25 motstånd/dioder när man tidigare klarade sig med en spänningsregulator och samma vridspoleinstrument?"



Om jag fattar det rätt så har min tankmätare inbyggd regulator?

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Inte lätt att begripa varför dom bygger om elsystem alla gånger, men det kan nog bero på olika faktorer. T.ex. ett mer avancerat elsystem behövs, eller en ny konstruktör har gjort det "på sitt sätt", eller billigare komponenter... osv.



Min bensinmätare har inte "inbyggd" regulator, den sitter som sagt i andra änden på instrumentet. Kolla på "fassan's" bilder vid länken nedan, det instrumentet med blå folie. "reostat och under denna Temp.-mäteren" står det på metallplattan till vänster, där under sitter kretskortet med regulatorn.



Bara att löda om hela rasket ! (var uppmärksam på dom "skal-lödningar" jag talade om tidigare bara)



http://www.smithimage.com/~fassan/Bil-E ... Bilder.pdf
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Användarvisningsbild
Kloge
Färsk användare
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 apr 2005, 21:58
Ort: Perstorp

Inlägg av Kloge »

Jag tog en tur till min bror som också har en 745-90 med fungerande mätare.Jag kopplade in min tankmätare på hans bil och den uppförde sig som på min bil,så nu blir det allt en ny mätare så hoppas jag på den :D

Skriv svar