Vad är VAS och annat? bygga låda?

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Vad är VAS och annat? bygga låda?

Inlägg av timebandit »

Är inte helt riktigt nöjd med min nya baslåda på 2x10 tums baslåda i bagagen.... så jag tänkte sätta in 2 basar i hatthyllan också... 1st 10 tums på vardera sida...

Enligt BRL är specifikationen följande:



Bas: 10 tum. Polypropylenkon. Gummiupphängning. Kromad plåtkorg. 2-tums talspole. Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Frekvensomfång 30Hz-3000Hz. Effekttålighet 400W max. 200W RMS. 40oz magnet. Monteringsdjup 111mm. Monteringshål 226mm. Vas 42 liter. Fs 32Hz. Qts 0,370. BL 14,84



Men vad menas med allt som tex VAS etc? :) Måste ju bygga distanser typ till hatthyllan, så hur vet jag hur stor den skall vara etc? eller är det bara å bygga efter eget tycke?

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Re: Vad är VAS och annat? bygga låda?

Inlägg av Thomas_7i »

timebandit skrev:Är inte helt riktigt nöjd med min nya baslåda på 2x10 tums baslåda i bagagen.... så jag tänkte sätta in 2 basar i hatthyllan också... 1st 10 tums på vardera sida...

Enligt BRL är specifikationen följande:



Bas: 10 tum. Polypropylenkon. Gummiupphängning. Kromad plåtkorg. 2-tums talspole. Impedans 4ohm. Känslighet 87dB. Frekvensomfång 30Hz-3000Hz. Effekttålighet 400W max. 200W RMS. 40oz magnet. Monteringsdjup 111mm. Monteringshål 226mm. Vas 42 liter. Fs 32Hz. Qts 0,370. BL 14,84



Men vad menas med allt som tex VAS etc? :) Måste ju bygga distanser typ till hatthyllan, så hur vet jag hur stor den skall vara etc? eller är det bara å bygga efter eget tycke?


Har för mig att VAS är den siffra som anger hur mycket luft membranet kan flytta. Kan ha fel.



Mvh Thomas

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

Jag är inte en ljudfantast å kan märka av dåligt basljud å bra riktigt korrekt... Vill bara ha massa dunk, hehe ;) Duger det då å bara bygga en distans efter eget tycke eller bör jag anv. nån formel eller nått för hur den skall vara?

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

timebandit skrev:Jag är inte en ljudfantast å kan märka av dåligt basljud å bra riktigt korrekt... Vill bara ha massa dunk, hehe ;) Duger det då å bara bygga en distans efter eget tycke eller bör jag anv. nån formel eller nått för hur den skall vara?


Går det ens att få in så stora prylar där? :o



MvH Thomas

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

en 10 tums bör väl inte vara nåra problem? eller jag har inte mätt men 6x9 skall inte vara nåra problem iaf :) i värsta fall får jag väl gå ner i mått :)

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

timebandit skrev:en 10 tums bör väl inte vara nåra problem? eller jag har inte mätt men 6x9 skall inte vara nåra problem iaf :) i värsta fall får jag väl gå ner i mått :)


Skulle i alla fall va kul om du fick bra ljud ur det du tänkt, och om det går. Jag söker för närvarande två 10" basar till billigt pris att sätta i min låda jag köpt på mig. 400kr för en fin låda, billigt tycker jag. :)



MvH Thomas

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

400 e billigt ja =) Köpte min 2*10 låda på BRL, är helt ok, om man sitter i baksätet men dock inte i framsätet.... så kanske 2st små baselement i hatthyllan bör ju förstärka lite? =)

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

timebandit skrev:400 e billigt ja =) Köpte min 2*10 låda på BRL, är helt ok, om man sitter i baksätet men dock inte i framsätet.... så kanske 2st små baselement i hatthyllan bör ju förstärka lite? =)


Har en polare som satte 2 st 6" "basar" i hatthyllan, blev i alla fall inte alls bra! Iofs monterade han bara i originalhyllan och använde inget slutsteg eller delningsfilter, men illa lät det! :D

Men lycka till! ;)



MvH Thomas

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

Hehe, delningsfilter... skall det verkligen vara nödvändigt? Kan inte så mycket om sånt iofs heller... Vad exakt gör delningsfiltret?

Jag kör ju självklart slutsteg nu då... ´



Hittat ett 8 tums element för 400:-, kan man bygga en liten å bra hatthylledistans till dem så... varför inte. Jag tänker dock aldrig bara montera element rätt på hyllan... då är det lika bra å låta bli...

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Inlägg av Thomas_7i »

timebandit skrev:Hehe, delningsfilter... skall det verkligen vara nödvändigt? Kan inte så mycket om sånt iofs heller... Vad exakt gör delningsfiltret?

Jag kör ju självklart slutsteg nu då... ´



Hittat ett 8 tums element för 400:-, kan man bygga en liten å bra hatthylledistans till dem så... varför inte. Jag tänker dock aldrig bara montera element rätt på hyllan... då är det lika bra å låta bli...


Asså de flesta slutsteg idag har inbyggda delningsfilter, ett delningsfilter tar bort frekvenser(HZ) som du vill att högtalaren inte ska spela, typ att du vill ha bort höga frekvenser i en bas. Men räkna på 10" först, se om det går, ju större ju bättre. Tror jag! :D



MvH Thomas

Bedholm
Övningskörning
Inlägg: 237
Blev medlem: 15 sep 2003, 18:44
Ort: Bålsta

Inlägg av Bedholm »

Thomas_7i skrev:
timebandit skrev:Hehe, delningsfilter... skall det verkligen vara nödvändigt? Kan inte så mycket om sånt iofs heller... Vad exakt gör delningsfiltret?

Jag kör ju självklart slutsteg nu då... ´



Hittat ett 8 tums element för 400:-, kan man bygga en liten å bra hatthylledistans till dem så... varför inte. Jag tänker dock aldrig bara montera element rätt på hyllan... då är det lika bra å låta bli...


Asså de flesta slutsteg idag har inbyggda delningsfilter, ett delningsfilter tar bort frekvenser(HZ) som du vill att högtalaren inte ska spela, typ att du vill ha bort höga frekvenser i en bas. Men räkna på 10" först, se om det går, ju större ju bättre. Tror jag! :D



MvH Thomas


Jag basade så hela bilen skakade med en enkel 10" RF bas i 2000:-+

klassen, både i 740, 780.

timebandit
Uppkörning
Inlägg: 991
Blev medlem: 10 mar 2005, 19:57
Kontakt:

Inlägg av timebandit »

Får man fråga vad det var för bas? För min 2000:- skit funka inte alls bra så nu har jag köpt mig en 4000:- bas... dubbla 10or men är nog osäker på om att den dunkar på bra som dem lovade... Dock kan jag inte testa nu pga inspelningstid på 50 timmar enligt BRL :(

NAD
Övningskörning
Inlägg: 173
Blev medlem: 31 jan 2004, 01:15

Inlägg av NAD »

Vas är väl den luftmängd i en sluten låda som motsvarar dämpningen i upphängningen på elementet.

Konstig förklaring, men kom inte på nåt bättre sätt att säga det på jut nu :)
Min bil:

Volvo 945 LTT -96

Insane_1
Övningskörning
Inlägg: 102
Blev medlem: 28 feb 2005, 01:28
Ort: vettet

Inlägg av Insane_1 »

Här har du lite förklaring vad allt betyder:



Fs = högtalarens resonansfrekvens i Hz

Fc = högtalarlådans resonansfrekvens i Hz

F3 = approximativ undre gränsfrekvens för basreflexlådor i Hz. Ofta kallad F-3 dB punkt = den punkt där effekten sjunkit till hälften.

Qes = högtalarens elektriska Q-värde

Qms = högtalarens mekaniska Q-värde

Qts = högtalarens totala Q-värde

Vas = Ekvivalent luftvolym. Luftvolym som har samma akustisk compliance som högtalarens upphängning.

X-max = talspolens överhäng

Sd = högtalarens effektiva konarea

Vb = högtalarlådans nettovolym

SPL = ljudtryck i dB (sound pressure level)

Sens. = högtalarens känslighet i dB vid 1Watt 1 mtr

Re = högtalarens likströmsresistans i Ω

Mms = rörlig massa

Lbm = talspolens induktans

RMS = Medeleffekt för växelström
My japcrap is a girltrap

Skriv svar