Mäta tankpump och tankarmatur...

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Mäta tankpump och tankarmatur...

Inlägg av Rebboz »

Håller fortfarande på med den rackarns tankarmaturen... och tror också att tankpumpen inte fungerar. Det hörs inget "surr" bakifrån när man slår på tändningen, och huvudpumpen låter väldigt högt.



På armaturen sitter det 3 kablar, röd, brum och grå, som sedan byter färg vid kontaktstycket. Jag förmodar att den röda kabeln är till plus på pumpen !? Dom andra 2 då, är det någon gemensam jord för armaturen och pumpen ? och vilken färg har kabeln till armaturen ?



Man kan väl mäta med ohm-mätare direkt på kablarna från armaturen ?



Och om man skall mäta spänningen till pumpen (vid hjulhuset v-bak) så räcker det om man slår på tändningen ? och förmodar att det skall vara 12v där va ?



jag är urkass på el ! :|



Har kollat lite på tidigare inlägg ang. detta problem, men har inte hittat nått sam passar.



Finns det någon "mät guru" som kan ge några tips ...
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Ja jag har 180p digitalmultimeter på universitet....



Du har glömt att skriva vad du har för motor och årsmodell.







Pumparna går inte på tändläget.

Dom snurrar till någon sekund ibland när man vrider till tändläge.

Förpumpen hörs mycket bra genom påfyllningshålet.



Förpump och nivåmätaren har gemensam jord.



Värden på givaren varierar med årsmodell.



Spänningen till förpumpen måste du mäta med bilen igång.





Ange årsmodell så kanske jag kan fixa felsökningsguide.
Bild

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Såg att det kanske handlar om en 90:a...
Bild

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Lossa batteriets minuskabel.

Dela på kontaktstycket och mät med Ohmmätare mellan vitgrå och brun ledning.

Resistensen ska vara mellan O och 280 ohm vid 60-liters tank.

Den ska vara mellan O och 367,5 ohm vid 80-liters tank.

Den skall vara mellan 130 och 2 ohm vid 60/80-liters tank för bilmodell efter 1993.







Spänningen mäter du då på den tredje kabeln och till jord(eller till jordkabeln vilken det nu är).
Bild

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Tjoho... här fick jag information så jag klarar mig ser det ut som...

Tackar så hemskt mycket micael för den snabba infon !

(Motorn är en B230F)
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Har mätt och kollat lite...

Och jag hör inget surr från någon motor i tanken. Startade bilen och mätte i kontaktstycket i bak, har 14v mellan jord och den skära kabeln. Mellan jord och den grå-vita kabeln är det 8v.



Mätte också resistansen direkt i kontaktstycket från nivåmätaren, mellan grå-brun, där var det 0,04 ohm.



Färger:

Grå blir grå-vit (framåt)

Röd blir skär

Brun blir brun



Tänkte nu plocka av returslangen på bränsletrycksregulatorn och se om det kommer bensin där... (med en slang påsatt som går utanför bilen naturligtvis)
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Har plockat bort returslangen på regulatorn coh kört med en tillfällig slang ner i en burk. Regulatorn pumpar ut cirka 0,5dl på 5 sekunder ur returledningen, så den verkar vara helt okay.



Men vad som har hänt efter det att jag plockade bort minuskabeln från batteriet för att mäta i kontaktstycket till armaturen, är att jag verkar ha fått en fungerande tankmätare igen... :o Hmm, var det dålig kontakt vid minuspolen... men vänta nu, vad var det jag gjorde när jag hade batteriet frånkopplat i 10minuter !?:idea: Jo, jag gjorde naturligtvis en "reset av databoxen!" attans... vad är det man måste göra på alla bilar som har en databox, när man bytt något som har med boxen att göra... just det, koppla bort databoxen i 10 minuter!



Det spelar ju ingen roll om det så är klimatanläggningen, lambda eller knacksensorn det handlar om, man måste göra en "reset av databoxen" för att den skall gå tillbaka till standardvärden igen. Bilen har mycket bytta delar sen tidigare ägare hade den... så jag förmodar att något har bytts i bränslesystemet utan att man gjort en "reset".



Har kört bilen i 8 mil nu utan att bränslenålen har hoppat det minsta, förut så var den som en propeller mellan full-halv-tom tank. Hoppas det possetiva fenomenet håller i sig!



Skall nu koppla in ett mätinstrument vid kontaktstycket i bak till pumpmotorn i tanken, för att mäta "ampere" (strömförbrukning), får jag inget utslag så är pumpen död. Man får plocka isär kontaktstycket och lägga in mätaren i serie med ena ledningen, och sätta en annan tillfällig kabel mellan dom bruna jordkablarna.
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

*svordom* !

Det fungerade i 10 mil ungerfär, sen gick mätarnålen som en propeller igen. Har nu beställt en ny armatur med förpump, som är källan till problemet enligt personalen på Bilia. Pumpen i tanken håller tydligen inte mer är c:a 25 tusen mil, sen är den tvär-slut, spelar ingen roll om det är en bosch kvalitetspump... och byter man inte så är risken stor att man får byta huvudpump också, den är inte till för att "dra hela lasset" själv. Nya bensinslangar behöver man också, för utgångarna på den nya armaturen kommer ut på ett annat sätt, så dom gamla slangarna blir för korta.
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Beske
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 jan 2005, 20:00

Förpump

Inlägg av Beske »

Jag har problem med att motorn går ojämnt och missar ibland. Den kan vara svårstartad när den stått länge. Enligt forumet kan det vara en kass förpump som orsakar problemen. Idag mätte jag kontaktstycket som du har gjort. Det finns ingen kontakt mellan någon av stiften eller kontakt mellan stiften och jord. Det innebär sannolikt att det är avbrott i både förpump och tankmätare. Jag är nyfiken på vad ny tankarmatur och slangar kostar?

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Rebboz skrev:*svordom* !

Det fungerade i 10 mil ungerfär, sen gick mätarnålen som en propeller igen. Har nu beställt en ny armatur med förpump, som är källan till problemet enligt personalen på Bilia. Pumpen i tanken håller tydligen inte mer är c:a 25 tusen mil, sen är den tvär-slut, spelar ingen roll om det är en bosch kvalitetspump... och byter man inte så är risken stor att man får byta huvudpump också, den är inte till för att "dra hela lasset" själv. Nya bensinslangar behöver man också, för utgångarna på den nya armaturen kommer ut på ett annat sätt, så dom gamla slangarna blir för korta.


Hur kommer dom nya ut? Rakt ut va?



Jag har ju en sådan som jag tänkte byta på min 765:a.

Men eftersom anslutningarna var anorlunda så ruttnade jag.

Fan dra om slangarna är ju inte det roligaste genom ett minimalt hål.



Jag kanske skulle ta å bygga om den gamla då.

Flytta över mätmojen å pumpen...
Bild

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Jag har inte sett den nya ännu, men snubben jag pratade med på Bilia sa nått om "rakt ut"... Har armaturen kommit i morgon kväll så lägger jag ut ett mess om hur den ser ut exakt.
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Rebboz skrev:Jag har inte sett den nya ännu, men snubben jag pratade med på Bilia sa nått om "rakt ut"... Har armaturen kommit i morgon kväll så lägger jag ut ett mess om hur den ser ut exakt.




Jag har vinklade på gamla å raka på nya.

Finns ingen chans att slangarna räcker.





Hur fan kan dom göra en sådan korkad ändring?
Bild

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Skulle "lägre tillverkningskostnad" kunna var en anledning...
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Jo visst..



Men jag skulle dock kunna pynta några fler hundralappar för en med rätt anslutning...
Bild

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Precis... men det bästa vore om dom förändrade till det bättre, om dom nu måste förändra. :?



Armaturen hade kommit hem nu hörde jag, så det skall bli spännade att se hur dom gjort... (2300:- senare...)
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Jösses... vilken apparat ! :o Jag hade tänkt mig nått liknande som 140-an har... no way. Detta är den modellen som finns just nu till samtliga modeller av 740-940. Anslutningsrören går rätt upp, returen 4cm och matningen 6 cm högt, så man får införskaffa 0,5m slang av båda sorterna (och nya rostfria klammer). Gummipackningen och den stora muttern följer inte med.



Frågan är om man kommer åt att byta bränsleslangarna genom luckan i golvet ?! Eller om man måste upp på lyften...
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Man kan byta genom luckan.

Men det är bökigt...



Är ett jävla helvete att få dit stora ringmuttern.

Å få bort var ju ingen dans på rosor..





Tror nog att det är smartast att ta ned tanken.

Då borde man ju få dit muttern ordentligt.





Min läcker iaf efter att jag bytte förpump.

Å det är vid full tank.

Jag har köpt en ny packning som jag tänkte byta någon dag..
Bild

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Tack micael, jag har bestämt mig för att ta ner tanken, i stället för att bryta av armarna genom luckan. Håller på att förbereda mig så jag har allt med mig när det är dax... nya klammer, tätning, bensinfilter... etc. så man inte blir stående på grund av nått löjligt man glömt köpa.



Ska kolla tank-banden under tanken först bara, dom var visst rätt tunna, och benägna att rosta pga. att dom var inplastade... ?!
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Ja åsså kanske du skall se till att inte tanka fullt precis innan bytet =)





Lycka till..
Bild

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

hehe... ingen risk, "denna gång"...
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Hallå, här kommer en ny lägesrapport...

Jag tog inte bort tanken, det gick rätt lätt ändå. Inga problem alls med att få ut armaturen genom luckan i golvet, dom rostiga slangklämmorna var värst.



Först bort med alla klammer, använde hovtång på vissa klammer och vässat däcksjärn och hammare till andra (spräckte skruvhuset på klammerna). Sen tar man en lite träbit och hammare och knackar försiktigt på den stora mutter så lossar den ganska lätt. Innan man tar bort muttern helt så tar man bort alla gummislangar från armaturen, blir lättare att få ut den då. Den grova påfyllningsslangen tar man bort genom att trycka ner den på mitten, med exempelvis träpinnen man har. Man får sedan vrida armaturen upp till läget Kl. 10.00 - 11.00 för att få ur den.



När man stoppar tillbaka den nya armaturen så trär man på den nya gummiringen på armaturen först, och ser till att allt åker ner där det skall. Sen backar man upp armaturen ett par centimeter och trycker ner gummiringen först i tanken, sen trycker man ner armaturen i gummiringen. Använd 5-56 så glider det fint. Den stora muttern var inga problem att få dit, rengjorda gängor så känner man bättre att det inte blir snedgäng. Sen knackade jag med träpinnen och "lilla hammaren" på mutter en liten bit.



Det var inte kul att få dit bränsleslangarna på rören som går till soppapumpen... något trångt ! (glöm inte släppa handbromsen heller, en slak vire gör att man kommer åt lättare underifrån)



Den nya armaturen hade 4 ledningar, min gamla hade 3. Den nya har en svart kabel som inte fanns på den gamla, och som förmodligen är jord, vet någon om man behöver koppla in den ?



Tyvär så far bränslemätar-nålen forfarande som en propeller mellan tom-full tank. Var sitter igentligen den där spänningsregulatorn i VDO-instumentet, på en 90:a ?
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Tror nog att du kan jorda den svarta.



Tror den var det på en bil som jag skrotade..





Blev mycke tror.
Bild

Rebboz
Färsk användare
Inlägg: 44
Blev medlem: 24 nov 2004, 22:37
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Rebboz »

Jag tror du har rätt...

när man inte jordar den svarta så låter det illa från huvudpumpen. Vilket betyder att tankpumpen inte funkar då. Och så fort jag ansluter den svarta kabeln till jord så blir det tyst under bilen.



Det finns ju bara 3 stift i den kontakten som kommer framifrån, så det blir till att kapa den svarta och förlänga kabeln, tänkte sätta jorden där dom andra sitter vid vänster bakljus. Vill inte dra en skruv genom golvet...



så nu är det bara att attackera bränslemätaren... eller instrumentet...



Tack micael !
Volvo 745 GLE 1990 / B230F

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Du får ta å mäta signalen framme.
Bild

Beske
Färsk användare
Inlägg: 10
Blev medlem: 16 jan 2005, 20:00

Förpump

Inlägg av Beske »

Hej!

Jag har läst hur man kollar bränslepumprelät. Det är OK. Jag misstänker att min förpump i tanken är kass. Jag byglade relät. Då hördes det tydligt att huvudpumpen gick. Det hördes även ett brus från tanken. Kan man inte lura sig på att returbränslet låter i tanken? Jag drog säkringen nr 1 till huvud pumpen (det finns även en säkring till tankpumpen nr 11 ). Då tystnade huvudpumpen och det lät inget från tanken. Borde inte tankpumpen gått även om inte huvudpumpen gick? Jag försöker lösa problemet med uteslutningsmetoden. Tacksam för svar.





Beske

Skriv svar