Kupéfläkten funkar inte på läge 4...

Allt kring bilel, som t.ex. relän, säkringar, kablage, lampor, bilstereobyggen etc.
Callekula
Färsk användare
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 feb 2003, 15:43
Ort: Stockholm

Kupéfläkten funkar inte på läge 4...

Inlägg av Callekula »

...vad kan vara fel då? Är det ett motstånd som kan ha gått åt helvete?



Läge 4 på fläkten har aldrig fungerat i min ägo, har haft häcken i 2 år, 940GL - 94.
940 GL - 94 (lite mer hästar hade inte skadat...)

Lycan Throat
Övningskörning
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 jun 2004, 09:58
Ort: Wermland

Inlägg av Lycan Throat »

Har samma fel på min. Dock är min en 744 -88 så jag vet inte hur det ser ut på 940 men ser det ut som på 740 så kan det va samma som på min, alltså att kontakten som går in i motståndet bakom handskfacket glappar.. testa och vicka på kontakten samtidigt som du vrider på reglaget.. när jag gjorde det så märkte jag att fläkten gick på att när den va i ett visst läge.

Om det är så så är det väl bar att byta kontakt ellet motstånd för att få det att sluta glappa?



När det är motståndet så brukar det vara på de lägre lägena som den spökar. rätta mig om jag har fel

740_tic_88
Övningskörning
Inlägg: 251
Blev medlem: 15 sep 2004, 21:39
Ort: herrljunga

Inlägg av 740_tic_88 »

de kan vara på alla lägen

westlife
Van forumsanvändare
Inlägg: 1465
Blev medlem: 26 sep 2003, 20:40
Ort: Wärmland - Kil
Kontakt:

Inlägg av westlife »

på läge fyra går det ju 12v rakt till fläkten, fast jag kommer fan inte på hur. ska sova



nån annan kan säkert beskriva nu eller imornr
Passat TDi -00

Fastmoving?
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2919
Blev medlem: 27 jun 2003, 15:36
Ort: En by utanför Piteå.

Inlägg av Fastmoving? »

Läge fyra går till ett relä som i sin tur driver fläkten.
Kör:
Volvo V90 -97, Avställd, obesiktad, behöver ny handbromsvajer o avgassystem...

Volvo 740 GL -88 Blackline B230F Kat
Extraktorgrenrör. 2,5\" avgas. Sportfilter.

Volvo V60 -11 D3 Fin pendlarbil.

snoris
Uppkörning
Inlägg: 442
Blev medlem: 23 dec 2002, 10:14

Inlägg av snoris »

troligen moståndet som sitter där som skrotat.

Callekula
Färsk användare
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 feb 2003, 15:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Callekula »

hmmm, ja det var ju en hel del fina svar...ska luska lite nu över jul, det är väl bara att riva skiten och kolla antar jag :|
940 GL - 94 (lite mer hästar hade inte skadat...)

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Fastmoving? skrev:Läge fyra går till ett relä som i sin tur driver fläkten.


Njea tar man bort kontakten från "relät" så fungerar ju bara läge 4..



relät är väl egentligen en transformator eller vad man ska säga som ser till att inte mata fläkten med full effekt när man vill köra på läge 1-3



tycker det verkar skumt att alla lägen utom 4 fungerar, kan ju vara uppe i väljaren eller någon kabel..? Vore intressant om något läge fungerar om man drar bort kabeln från "relät".
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

cybernet
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 jan 2006, 22:48

Inlägg av cybernet »

kolla säkringarna, ibland är det lättare än man tror, är dock inte säker, bara något som jag har för mej. tror att just läge 4 går på egen sröm matning, eftersom den inte är "bromsad" om ni förstår :D
940 T 165Hk

855 T5R 240Hk

Skriv svar