Angående låg aktivitet på forumet.

Förslag till förbättringar och eventuella felaktigheter kan skivas i denna forumskategorin. Positiv feedback är också kul!
In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av In The White »

kmx skrev:Är inte väldigt aktiv, men uppskattar forumet, betalar gladeligen medlemsavgiften just för att forumet ska finnas kvar.
Nån facebookgrupp är jag inte intresserad av...

Vet inte vad jag pysslar med som skulle intressera er andra, förmodligen ingenting tror jag, men jag ska byta stötdämpare snart på min 945a...
Jo, medlem är ett måste även för mig.

Tänk inte så att "det intresserar inte"! Publicera det ändå, det värsta som kan hända är att man inte får så många kommentarer på just det, har hänt mig
många gånger. Men nästa grej kanske intresserar mer och man får fler kommentarer! :D

Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av SEpaket »

Jag skriver inte så mycket längre, mest beroende på att det händer nada. 940n är såld och 850n står fortfarande, har inte orkat ta tag i grejerna på grund av sjukdom. Det som händer är väl att jag kör S80. Då och då tvättar jag bilen. Inget att skriva om. Tanken va att försöka få ork och extra hand i garaget i mellandagarna för att småfixa lite med 850n, men så åkte jag på en rejäl förkylning, förutom det jag redan har. Och igår var jag inne på kirurgen, så man är lagom pigg.

Förr eller senare köper jag kanske en 7/900-vagn igen och sedan lär väl 850n få lite utrymme igen när jag väl sparkar igång den till våren. I övrigt har man inte på gång något intressant, funderar på att bygga hus om något år, så då lär det bli ännu mindre tid för bilskriverier.
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av In The White »

Ser att det är hyfsat många som läser trådarna men väldigt få kommenterar. Visst, allt man uppdaterar med är kanske inte spännande, men det hade varit skoj med
lite fler kommentarer här tycker jag. :) Talar inte specifikt för mina egna trådar, utan för alla.

Användarvisningsbild
Gjutarolle
Van forumsanvändare
Inlägg: 1331
Blev medlem: 19 jan 2011, 11:14
Kör: 740 på ställ
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av Gjutarolle »

In The White skrev:Ser att det är hyfsat många som läser trådarna men väldigt få kommenterar. Visst, allt man uppdaterar med är kanske inte spännande, men det hade varit skoj med
lite fler kommentarer här tycker jag. :) Talar inte specifikt för mina egna trådar, utan för alla.
Aa känns som forumet e nere i en lågkonjuktur , märker av de du skriver med, när ja startade min tråd förra våren va de helt galet med kommentarer, nu nästan inga, uppdaterar kanske inte lika intensivt just nu då den väntar på färg men endå [lol]
Volvo 760 Gle -82
Volvo 760 Turbo -83
Volvo 760 M50 -88
Volvo 740 T6 -89


Kolla in min Garaget sida!: http://www.garaget.org/gjutarolle" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook - Olles740t6

Bild

perra?
Forumsnarkoman
Inlägg: 4807
Blev medlem: 18 maj 2006, 15:58
Ort: Skövde..volvostaden nr 2

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av perra? »

Jag har tidsbrist att uppdatera å göra egna trådar helt enkelt... hus som renoveras pö om pö, två barn, fru och dessutom politiskt aktiv som också tar sin del av tiden. Annars skruvas ju endel. :)

Får iaf bli nån klumpuppdate på Dieseln framöver och sen kommer det skruvas endel med den bruna till vintern å de kanske man kan hinna posta lite om. :)
Avstannat projekt, röd 740 GL -88, Finbil/glidarbil vit 740 GLE -86, Familjebil Silver V70 2.4d aut Summum -10, Finbil Brunmetalic 945 Turbo -98 taklucka, skinn, mm, 745 GLE TDIC -88 (bruksbilen)745 GLT 16v -90 räddad.... )760 GLE -82 (1981) ch.nr 553, 760 GLE manuell -82 Projekt, ....och en hel del som har passerat....

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av Tilly »

Erfarenhetsmässigt (från 200klubbens forum) så verkar det som att i takt med att bilmodellen försvinner som vardags- och bruksbil så minskar intresset på forumet vilket ju egentligen är lite bakvänt då man kanske kan tycka att bilar som vårdas och används mer som hobbyfordon egentligen borde rendera ett större intresse. Men vardagsbilarna drar ju mycket folk som skapar trådar och skriver inlägg och samtidigt läser och kommenterar andras trådar. När folk sedan byter ut dem mot nyare bilar så har man ingen 740/940 att skriva om längre och även om man kanske fortfarande gillar modellerna så blir det inte lika självklart att logga in ett par gånger i veckan för att titta i andras trådar.

Sedan så är det ju så att medelåldern på ägare av 740/940 är högre idag än för tio år sedan. Min känsla är att många här är 25-30 år och uppåt vilket inte är så konstigt då 740/940 inte längre är en så väldigt het ungdomsbil. Länge var ju 240/740/940 för många det givna valet då man kunde få en rejäl och skapligt motorstark bil för nästan inga pengar alls. Men nu finns det betydligt modernare bilar med mer motor som också kommit ner såpass i pris. Vad kostar t.ex. en S60 av första årsmodellerna? Definitivt inte mer än att även en 18-åring som extrajobbar lite har råd med det. Dessutom får man inte glömma att den som är 18 år idag inte har samma minnen av att ALLA hade 240/740/940. För dem är det bilar som var gamla redan när de var små. Har man då inte ett specifikt intresse just för dessa bilar så väljer man kanske hellre något annat som var mer inne när de växte upp. Med stigande medelålder hos ägarna och forumsmedlemmarna så blir det så som många skrivit att det kommer in andra saker i livet som barn, hus mm. och man har inte tid varken att skruva med bilar eller sitta och uppdatera på forum.

Jag undrar också om inte det är så att internetforum som kommunikationsmodell är lite på väg ut, speciellt bland det yngre gardet. För 5-10 år sedan så var ju internetforum den variant av sociala medier som för många var det givna men jag har en känsla av att många som är i 20-årsåldern inte använder forum längre och tycker det är för långsamt och för icke-kompatibelt med telefoner. Internetforum gör sig ju faktiskt bäst vid en riktig dator.

Kanske får vi vänja oss vid att det inte kommer att vara samma aktivitet på forumet som när det var som störst. I alla fall inte mätt i antalet inlägg. Men det är bara att acceptera att alla bilmodeller förr eller senare lämnar vardags- och bruksbilsfasen och övergår i veteranfasen. Positivt är ju att intresset för att renovera bilar i 700-serien antagligen kommer att öka. Intresset för tidiga 760 håller ju på att öka både här och t.ex. i motortidningar. Men visst vore det tråkigt om forumet gicka samma väg som 200klubbens forum som ju tyvärr känns allt mer meningslöst. Men där finns ju andra orsaker också som en stor krasch där allt raderades och forumet fick börja om på blankt papper samt att klubben upplöstes och flera tongivande personer tappade intresset. En idé skulle kanske vara att även införliva 240 i klubben då det känns som ägarna av bilarna har ganska så samma syn på sina bilar som ägare av 740 och 940. Det skulle kanske göra att de som idag finns med i bakgrunden men sällan skriver något på 200klubben kommer igång igen och blir aktiva på ett forum och en klubb som i så fall innehåller alla tre modellerna och att det i slutändan gynnar alla i form av högre aktivitet.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsfreak
Inlägg: 3001
Blev medlem: 11 okt 2006, 14:33
Kör: 4x4
Ort: Kalix.
Kontakt:

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av Cpt Tuttle »

På sätt och vis känns det lite märkligt att ta med 240 i klubben då det är en helt annan bilmodell.

Jag hade däremot förr ganska mycket funderingar på om det egentligen fanns plats för en 140, en 164 och en 200-klubb i Sverige? Dessa bilar är ju desto mer relaterade till varandra, då 760 var den första helt nya svenska Volvon sedan 1966. Såvitt jag fattat det så är man numer välkommen även med en 164 i 140-klubben, och varför de då inte kan ta in halvsyskonet 240/260 när det inte verkar som att en 200-klubb kan vara tillräckligt livskraftig på egen hand (kom ihåg att innan 200-klubben så fanns 240-klubben som gick ett liknande öde til mötes) ser jag ingen anledning till...

Men vad de gör i 140-klubben är så klart inte 7/900-klubbens sak att bestämma och inte heller min då jag inte är medlem i annat än PV-klubben då det är den enda Volvomodell jag äger numer.
Dust and dieselsmoke is what I'm living for...
Willys Jeep 194? - Volvo PV544 1965 - Opel Rekord 1968 - Opel Kadett 1974 - MB 240D 1979 - MB 230E 1985 - Datsun King Cab 1985 - Volvo S70 2,5SE 1997

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av Östlund »

Bra skrivet Tilly :)
Känner mig träffad.
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

Användarvisningsbild
Gjutarolle
Van forumsanvändare
Inlägg: 1331
Blev medlem: 19 jan 2011, 11:14
Kör: 740 på ställ
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av Gjutarolle »

stämmer nog lite, typ en tråd om en vanlig 740 -88 lockar inte jätte om de inte är nån form av grov renovering motorbyte eller superfräsch osv, men nu när man börjar bli äldre (24) :lol: går intresset mer mot dom äldre mer udda bilarna, har alltid gillat dom men nu älskar ja dom och sina speciella lösningar(som förmodligen inte va bra eftersom dom försvann) menar typ -82 och -83 mest även -84 är lite speciella
har nu lyckats samla på mig en 82 och en 83a :)
Volvo 760 Gle -82
Volvo 760 Turbo -83
Volvo 760 M50 -88
Volvo 740 T6 -89


Kolla in min Garaget sida!: http://www.garaget.org/gjutarolle" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook - Olles740t6

Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av In The White »

Det är ju ändå hyfsat många som läser trådarna men tyvärr väldigt få som kommenterar. Det är ju lite tråkigt tycker jag. :(

Användarvisningsbild
Gjutarolle
Van forumsanvändare
Inlägg: 1331
Blev medlem: 19 jan 2011, 11:14
Kör: 740 på ställ
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av Gjutarolle »

In The White skrev:Det är ju ändå hyfsat många som läser trådarna men tyvärr väldigt få som kommenterar. Det är ju lite tråkigt tycker jag. :(
jo lite så, man är väl själv lite dålig på kommentera,..
Volvo 760 Gle -82
Volvo 760 Turbo -83
Volvo 760 M50 -88
Volvo 740 T6 -89


Kolla in min Garaget sida!: http://www.garaget.org/gjutarolle" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook - Olles740t6

Bild

David W
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 1655
Blev medlem: 26 aug 2011, 18:56
Kör: Vårdslöst

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av David W »

In The White skrev:Det är ju ändå hyfsat många som läser trådarna men tyvärr väldigt få som kommenterar. Det är ju lite tråkigt tycker jag. :(
Håller med. Är inte den bäste själv på att kommentera, men försöker iallafall. Ibland känns det nästan som att man endast har tråden för egen dokumentation av arbeten utförda på fordonet.
Bild
- Opel Rekord E -79
- Volvo 940 GL -94
Garaget.org/Bamzefan

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av einar- »

Jag hinner knappt läsa och tyvärr kommenterar alldeles för sällan. För mycket jobb och för rörigt hemma gör att jag knappt hinner skruva med mer än det absolut nödvändigaste på bilen :roll:
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

MrHide
Färsk användare
Inlägg: 80
Blev medlem: 05 nov 2014, 21:08
Kör: S80-T6

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av MrHide »

Det är samma här som hos många andra, läser mest och letar idéer som kan passa mina bilar mm.
Dessutom så ligger man ju lite lågt nu och letar delar och kul tillbehör så jag kan börja fixa till 265an ordentligt, lite rost och byta hela drivlinan. Renovera upp inredningen skulle oxå behövas, men det tar tid och hitta allt, dyrt med.
Men sen......
264GLE-81 blåmet
264GLE-81 rödmet
265GLE-78 silvermet USA ed.
265GLE-79 silvermet
265GLD6-80 bajsbrun
264DL-75 kopparmet

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av In The White »

Uppdaterar mina trådar mycket för egen skull, så man kan gå tillbaka och kolla vad man gjort och när man gjorde det. Men jag kan inte sticka under stol med att det
hade varit roligare med lite fler kommentarer fast man kanske inte gör några stordåd med bilen.

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av In The White »

Någon som har lite mekande framför sig nu i julhelgen som vi kan få ta del av här på forumet? Hade varit jättekul! :D

Användarvisningsbild
Gjutarolle
Van forumsanvändare
Inlägg: 1331
Blev medlem: 19 jan 2011, 11:14
Kör: 740 på ställ
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av Gjutarolle »

Jag skulle tippa på de blir en del :roll:
Volvo 760 Gle -82
Volvo 760 Turbo -83
Volvo 760 M50 -88
Volvo 740 T6 -89


Kolla in min Garaget sida!: http://www.garaget.org/gjutarolle" onclick="window.open(this.href);return false;
Facebook - Olles740t6

Bild

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av In The White »

Gjutarolle skrev:Jag skulle tippa på de blir en del :roll:
Ja, du ligger ju inte på latsidan när det gäller elen där! [thum]

Användarvisningsbild
GT42
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 877
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av GT42 »

Jag tycker själv att det är väldigt kul med kommentarer i min byggtråd vilket ger motivation att skruva trots att man är trött efter jobb och familjeliv. Är dock väldigt dålig på att skriva i andras trådar men försöker när jag har något att tillägga. :)

Håller med att aktiviteten har minskat en del sedan jag gick med för många år sedan. Tror som flera andra att våra bilar inte lockar yngre på samma sätt som förr och att vi "trogna" har mycket annat som tar tid från bilhobbyn. Jag tänker då på familj, hus, jobb m.m.

Tycker också att fokus har flyttats över mot original-renoveringar vilket är helt i min smak. Låter kanske konstigt då jag bygger ban/busbil men jag gillar båda sorterna och skulle gärna renovera om jag hade egen verkstad där bilen kan stå till tid finns att skruva.

MVH Jimmy

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av In The White »

Jo, aktiviteten har minskat drastiskt från vad den var när jag blev medlem i klubben. Lite synd tycker jag, men det är ju bara att acceptera fakta och försöka göra det
bästa av situationen. :)

Användarvisningsbild
GT42
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 877
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av GT42 »

Hehe... Är det någon som jobbar för ett aktivt forum så är det ju helt klart du. :) Bra jobbat!

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av In The White »

Tack! :D Försöker dra mitt strå till stacken för att hålla forumet vid liv. Uppdaterar ju i princip allt jag gör med bilen, vilket säkert inte alla gånger är så spännande
läsning. Men något ska väl tilltala hoppas jag. :wink:

Användarvisningsbild
GT42
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 877
Blev medlem: 09 feb 2007, 19:12
Kör: 944 Turbo
Ort: Oskarshamn

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av GT42 »

När jag hittat en tråd som jag tycker är intressant så följer jag allt med största intresse om det så bara är en "skit-sak".
Vilket betyder att fortsätt uppdatera!!! :)

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av In The White »

Jag kommer i alla fall köra på med uppdateringar i samma anda som alltid. :)

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Angående låg aktivitet på forumet.

Inlägg av Lehto »

Själv laddar jag inför våren, hela lgh är full med bildelar känns det som, vilket skåp/hörn man än öppna tittar in i så ligger det 940 grejer där ^^
Och det fylls då på med mer varje månad

Funderar lite om våren/sommaren kommer räcka till, haha.
940 Turbo brukis: Bild

Skriv svar