Åt vilket håll är vi på väg? (ett förslag inför framtiden)

Förslag till förbättringar och eventuella felaktigheter kan skivas i denna forumskategorin. Positiv feedback är också kul!
tubbe
Forumsfreak
Inlägg: 3705
Blev medlem: 10 okt 2006, 21:09

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av tubbe »

Stort tack Tomaz för att du tar dig tid att svara! Uppskattas av oss alla.
Som jag sagt i flera år, det känns som det bara är du som finns i styrelsen. För det är bara dig vi ser och hör.

Ingen i styrelsen har misskött sig. Alla gör de sysslor de är ålagda att göra. Så långt fungerar det.
Men det saknas visioner och ideer. Kanske att det behövdes en eller två nya personer i styrelsen, några som har lite mål.
Förresten så behöver dessa kanske inte sitta i styrelsen heller. Men att styrelsen vågar överlåta till andra att ta initiativ.

Jag har en hel del förslag på hur vi skall ändra på den trista medlemstrenden,
varför folk inte kommer på träffar, och hur vi skall synas mer.
Men jag vill ha finslipat det lite mer. Få det vettigt textmässigt.
Återkommer ev senare ikväll med det.

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av F_Pettersson »

Tomaz: För att alla inte kan närvara vid årsmöten och man inte är så "jättevälkommen" om man inte är betalande medlem för då får man inte tycka och tänka men det är visserligen rätt, men lite måsta man också kunna säga till om innan man blir medlem för att få en klubb så som man vill ha den. Sen superstage, alla gillar inte köra bana, men en vanlig grusplansträff med brännboll och ställa ut bilarna vore kanon att ordna kanske 3ggr på ett år och då olika platser i sverige.

MEn som sagt. beteendet för oss som inte är medlemmar att vi inte har något att säga till om måste ändras, iaf ta till er de vi säger för annars kommer de aldrig bli mer medlemmar. :) Ta de inte som något negativt utan de är bara som de känns.

Hoppas de löser sig allting :)
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

Tomaz
Webmaster
Inlägg: 1644
Blev medlem: 01 nov 2004, 23:22
Kör: För fort
Ort: Borlänge Medlemsnummer: 44
Kontakt:

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av Tomaz »

Pettzon88 skrev:Tomaz: För att alla inte kan närvara vid årsmöten och man inte är så "jättevälkommen" om man inte är betalande medlem för då får man inte tycka och tänka men det är visserligen rätt, men lite måsta man också kunna säga till om innan man blir medlem för att få en klubb så som man vill ha den. Sen superstage, alla gillar inte köra bana, men en vanlig grusplansträff med brännboll och ställa ut bilarna vore kanon att ordna kanske 3ggr på ett år och då olika platser i sverige.

MEn som sagt. beteendet för oss som inte är medlemmar att vi inte har något att säga till om måste ändras, iaf ta till er de vi säger för annars kommer de aldrig bli mer medlemmar. :) Ta de inte som något negativt utan de är bara som de känns.

Hoppas de löser sig allting :)
Jag har läst igenom stadgarna nu och är faktiskt inte helt säker, men, som jag "tror" det är så är alla välkomna på ett årsmöte, men endast betalande medlemmar har en röst när det ska beslutas något. Men jag är som sagt inte säker och det nämns ingenstans i stadgarna.
Bild

Grön 745 GL -=- Svart Camaro -=- Alltid retar det någon

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av F_Pettersson »

Tomaz: Okej :) då vet ja men vad gör man på ett årsmöte om man inte har något att säga till om ;) Du får gärna kolla detta mer :) För alla röster och kritiker borde ju en klubb ta till sig för att få medlemmar så tycker ja iaf :)
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

Tomaz
Webmaster
Inlägg: 1644
Blev medlem: 01 nov 2004, 23:22
Kör: För fort
Ort: Borlänge Medlemsnummer: 44
Kontakt:

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av Tomaz »

Pettzon88 skrev:Tomaz: Okej :) då vet ja men vad gör man på ett årsmöte om man inte har något att säga till om ;) Du får gärna kolla detta mer :) För alla röster och kritiker borde ju en klubb ta till sig för att få medlemmar så tycker ja iaf :)
Som sagt, om jag fattat det rätt så får du ha åsikter och vara med och diskutera, men har ingen rösträtt när det ska röstas fram beslut i frågor. Men som sagt, är inte helt säker på att det fungerar så, det kan mycket väl vara att det är något jag fått för mig för att jag tycker att det är så det borde vara.
Bild

Grön 745 GL -=- Svart Camaro -=- Alltid retar det någon

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av Hesselgren »

några svar till maries inlägg. (tog bort färgen i citaten för den var lite jobbig att se på.)
Jag instämmer på mycket som nämts ovan.. Denna klubben är tyvärr utdöende, så det är tyvärr bara en tidsfråga tills klubben kommer få läggas ner och bara bli en internetklubb.
ok det tycker du. jag åker på bilträffar med klubbkamrater minst ett par 3 gånger om året. vi träffas även regelbundet å meckar, lirar biljard mm. vi är ju ändå några stycken bara i stockholmsområdet. förstår inte hur det kan vara en internetklubb?

Jag kommer återvända som medlem när det blir en äkta bilklubb. Det går att göra som SMC och ha olika sektioner för olika delar av landet.. Sedan måste det ju gå att ha någon form av lokal/hus/uthus/husvagn/tält så att folk kan sitta o fika, snacka skit och hjälpa varandra med pyssel.. eller bara sitta ner o relaxa (alc) (länk till ett exempel på bilklubb med sammanhållning och roliga träffar, fester, grillpartyn, öppethus, mek-kvällar osv.) http://www.streetpack.nu
lokaler är dyrt! billigt om man kan få tag i nån gammal lada å hyra nånstans men svårt här. det där du länka till, nån lokal raggarklubb? med 35 medlemmal i uppskattningsvis 45-55års-åldern. är en jävla skillnad på att vara 16-35 (som de flesta här ändå är, med undantag) i regel har man då större möjligheter att lägga lite mer pengar på en klubblokal å öl. förresten har vi i "stokholmssektionen" roliga grillkvällar å sammanhållning som tidigare nämnt.
Det med att locka folk.. jo vi har oxå försökt genom att vi hade möjlighet att vara med i bilsport.. men vissa i styrelsen tyckte det var fel typ av tidning att få reklam i..hmm.. okej??.... Men jag försökte att få med folk utan ressultat.. det visar på intresset att synas.. så det slutade med tre bilar och en mininotis på två rader.. Hade vi varit flera så hade det definitivt blivit ett större repotage.. Men en internet tidning kanske är rätt typ av tidning nästa gång att vara med i, då bilsport inte är en bra tidning för en bilklubb. (ironi)
hur ofta är 140klubben, pv, amazon klubben osv, eller SVIS omnämda i bilsport? ungdomarna lämnar 7/900 å fler å fler satsar på bambustaket eller nyare bilar.. våra bilar är liksom snart veteranbilsklassade.
Något som går att göra är att strypa ner forumet lite, på så vis får folk anledning att träffas.. hur ska de annars kunna följa folks projektbilar.. Internet är för bekvämt, och sorgligt men sant, så kommer detta förbli en internetklubb så länge det ser ut som det gör..
Denna klubben är utrotningshotad även om många väljer att blunda för det.
Jag gissar på att inom 2-3år så är klubben nerlagd och det kommer bara bestå ett forum som spår efter klubben

//Marie
stryp ner faceboook med då. för folk kan ju sitta där å behöver inte träffas..



detta är inget som står för klubben kanske. det står för MIG, jag är moderator (sålänge jag inte får Fucken) å vanlig dödlig medlem

Användarvisningsbild
zappe
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2292
Blev medlem: 11 mar 2005, 19:05
Kör: Volvo 945 GL
Ort: Göteborg Medlemsnummer:503 Kör: Vit Volvo 945
Kontakt:

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av zappe »

Nu kommer idioten och lägger sig i diskussionen. Jag vet inte om ni kommer ihåg detta men den sommaren vi blev filmade av Kanal Lokal i Göteborg så va vi väl ett 20-tal bilar (rätta mig om jag har fel), men då va det ett väldigt uppslutande, va hände efter det?? Visst vi va många ifrån närområdet, men det kom ändå folk ifrån långvägar? Jag som tillhör en del av dom i den yngre skaran (?), jag värdesätter dessa gamla bilar och är liksom många andra trött på raggarstämpeln. Och jag är väldigt intresserad av att låta klubben leva vidare dock har jag ingen ekonomisk möjlighet att åka till träffar.... En lösning på problemet det har jag inte, men en sak är att börja synas, prata med bildelsfirmor, samarbetspartners om länkutbyten osv? Nåväl nu börjar mitt batteri tryta på telefonen så.........


Åvär änd auut.

Sent from my LT15i using Tapatalk
http://www.teknikhype.se Först med det senaste! ;)

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av F_Pettersson »

Hesselgren: Din kommentar där om att "ni" träffas i stockholmssektionen och spelar biljard m.m. är ju sånt jag och tex några andra här i trollhättan gör också men det är ju inget som du eller vi lägger upp här och frågar om alla vill vara med på att göra dessa saker.

Tex: VIlka vill vara med att hyra biljardbord och lira samt ha grillkväll med oss?, inte något jag har sett men skulle troligen inte åka långt ändå.

Men det är ändå bra initivativ du gör där :) Borde vi här på västkusten göra mer ihop också. Men som när jag la ut tråd om grillafton så var intresset lika med noll och då blir de så, så jo klubben här i mina trakter är döda när de gäller träffar osv vågar jag påstå...

Sen ang de där med att ni tidigara skrivit om att hyra lokaler o så. Finns väl alltid någon som bor i skogen eller på landet med stort garage/lada på tomten där alla som vill komma kanske lägger en 100kr var för att "vi" får vara där och meka en dag och grilla ihop..


Och de där att alla ungdomar lämnar våra bilar det är nog bull för alla jag känner äger någon form av 700/900 bil de använder till olika ändamål. om ej original, men några satsar helhjärtad på en grym isbil tex,banbil m.m.

Sen kan man nog faktistk säga att sidor som facebook osv gör så att fler och fler sitter gärna mer vid datorerna för alla slänger ju upp bilder osv från träffar ändå. sen är de ju faktiskt så att vissa inte har någon ekonomisk möjlighet att åka pga arbetslöshet, jag fick ju tex jobb för 4mån sen och tidigare kunde man inte åka nånstans för man hade dåligt med pengar och vi får tänka på att arbetslösheten bland ungdomar är väldigt hög idag.

Och sen tycker jag faktiskt bilsport är en bra tidning där vi kan träffas för många här har snygga originalbilar som är "vässade" och då passar vi där utmärkt :) Samt även kanske tidningen Classic cars eller vad den heter
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

In The White
Moderator
Inlägg: 20260
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av In The White »

"Problemet" med att få ihop något större arrangemang inom klubben, tror jag bottnar mycket i att den är så utspridd över landet.
Det blir liksom bara "privata" småträffar tror jag, och det är svårt att få till något större där alla är engagerade.
Vet inte om det hade hjälpt att bilda olika undersektioner runt om i landet, kanske blir det bara struligare...

Sen tror faktiskt jag att många väljer att bara vara på forumet, och inte bli medlemmar i klubben, för man har
nästan samma tillgång till allt, fast gratis.

(Inget ont om dom som inte är betalande nu, det är ju ett fritt land. Bara mina tankar detta)

tubbe
Forumsfreak
Inlägg: 3705
Blev medlem: 10 okt 2006, 21:09

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av tubbe »

HESSELGREN: många ggr har vi två haft vitt skilda åsikter, ofta tvärtemot, men ditt inlägg denna gången, DET GILLAR JAG ! ;) Förklaring kommer nedan.

PETTZON: Där poängterade du något viktigt, att man GÖR något på en träff, skit samma vad, men att syftet är GEMENSKAP! Tar mer om det nedan.

TOMAZ: tror nog..säger bara tror iof sig..att alla är nog tillåtna att yttra sig, men vid omröstning så är det bara medlemmar som har rösträtt.
Så är det i alla andra föreningar också, och så skall det vara. Bra att alla kan få föra fram synpunkter, som Pettzon säger,
men en klubb ägs ju av medlemmarna, precis som ett företag, och då är det ägarna/medlemmarna som röstar.
Som vbubbis någon gång sade, så har vi ju ändå mkt billig avgift gentemot idrottsklubbar tex. Så jag tror inte det är kostnaden
som gör att folk avstår att bli medlem.



Ang Träffar då:

Syftet bör nog vara att satsa mer på samvaro och gemenskap, och mindre på biltitteri och däcksparkande.
Att bara stå på en parkering och titta på lite bilar, sedan gå och käka osv, det blir trist i längden.

Men som Hesselgren säger, att träffarna leder till att man får nya vänner som man ses och har kul ihop med även utan för träffen,
mekar ihop eller kanske festar för de som känner för det.
Då blir det mkt roligare att åka på träffarna. Ens vänner är där, och förhoppningsvis lär man känna ännu mer trevligt folk.
Där har vi missat mkt här på västkusten, men det går att ändra på.
Det gäller att träffarna genomförs på rätt sätt, och det skall gå...bara vi vill! Men då måste alla jobba för samma mål!

Ang medlemsantalet:
Det måste till något som lockar folk att bli medlem. Tex:
* Att vissa träffar där måste man vara medlem för att få komma med. Att man hyr någon lokal, har nåt partaj.
Skall vi satsa på klubbverksamhet, då får vi faktiskt också kräva att folk är medlem. Så är det i andra föreningar.

*Att man kryddar medlemsdelen på forumet med mer saker, så det lockar att gå med.
Inte stänga ner på öppna sidan, men skaffa mer plus-saker i medlemsdelen. Tex en medlemstidning i digitalformet.
"nu börjar han igen" säger nog många, men jag tror fortfarande på den iden fast den blev nedröstad på förra årsmötet.

*Att man som Pettzon säger, gör nån träff hemma hos någon, och att man måste vara medlem för att få komma.
Och att de träffarna bara utannonseras i medlemsdelen.


Styrelsen:

Som sagt, ingen har gjort något fel, men det är ju så att var och en gör det den skall. Och så händer inte så mkt mer.
Någon med visioner behövs i styrelsen.
Jag lämnade ett förslag till valberedningen, att man skulle försöka få en styrelse där alla var hyfsat samlade geografiskt.
Bara för att klubben är rikstäckande behöver ju inte alla bo utspridda över hela landet.
Tex om vi hade en Gbg-baserad styrelse så kunde man ses mkt oftare. Hemma i någons kök och diskutera.
Det blir en helt annan sak än att bara ha mötena över msn.
Det smidigaste är ju att var och en i styrelsen tar sig en funderare om man tillför något eller inte. Och ev ställer sin plats till förfogande.
Andra alternativet är ju att minst 8 medlemmar begär extra årsmöte. (hoppas vi slipper gå den vägen)
Jag tror det räcker att få in en eller två till i befintlig styrelse så börjar det röra på sig. ;)


Att synas:
Vi måste på alla tänkbara sätt synas mer. Tex vara med på andra klubbars evenemang.

Sammanfattning:
Att vi fixar träffar som går in MER för gemenskap och umgänge och mindre bil-titteri.
Att på olika sätt locka folk att gå med i klubben. Plusvärden helt enkelt. Behöver inte vara så märkvärdiga saker.
Att vi får in folk med visioner och ideer och driftighet på beslutande poster i klubben.

Vi har redan det bästa forumet på det mentala planet, bäst jargong och bemötande. Många har blivit goda vänner tack vare det.
Vi har en bas att bygga på som är mkt bättre än hos andra forum och klubbar.

Så, det var lite förslag från mig, inte bara gnäll denna gången.
Någon mer som är PÅ i det jag föreslår?

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av F_Pettersson »

Tubbe: Exakt de du säger om att man måste "locka" oss som itne är medlemmar att vilja vara med och bli medlemmar. FÖr just nu är ju medlemskapet bara att man få tillgång till medlemsdelen och någon rabatt här o där.

Men... Vore de tex att medlemmar får bara komma och hänga hemma hos tubbe och slå på hans husvägg så kanske alla vill vara med, bara ett xempel där, hoppas du inte tar illa upp eller att alla ses och målar om hemma hos hesselgren bara för medlemmar skulle säkert också några tycka om, alla har ju intressen utöver bilarna osv :)

Tex: Jag blir medlem nu. Om en månad tänkte jag ordna en gokartkväll och behöver minst 10anmälda och det är man bunden till och man måste förskottsbetala. ungefär såna grejer vore sketaskoj :D Eller bio eller vad som helst.. Bara man fixar något. Sen vet ja ej men är klubbshopen bara öppen för medlemmar här? Vore ju ett bra sätt att få intäkter som kan användas till att ordna en träff att ha den öppen för alla. Tex använda lite pengar och köpa in lite grann och ha och sälja dekaler,t-shirts någon mugg osv på då tex vallåkra eller liknande eller bara några andra träffar och även på forumet då självklart.

Nu blev de väldigt mkt men håller med tubbe. Vi har väldigt bra jargong här och klubben kan verkligen växa om alla vill hjälpas åt med det. Jag skulle tex kunna tänka mig köpa dekaler med som alla får som blir medlemmar bara för att visa att jag stöttar klubben ekonomiskt. vet ej vad de kostar att trycka upp men köper gärna två där och har på bilen :P

EDIT: En sak jag kom på är ju en sak med medlemsavgifter o sånt. Att vet att förr hade tpc så att när man blev medlem i sept/okt (har jag för mig) så betala man full medlemsavgift men fick kommande år gratis då iom att det var så kort tid kvar på säsongen, det är ju något man skulle kunna göra med i någon form.

Sen vet jag inte om ni redan har så . har vi stöttande medlem eller vad det heter? Att man betalar en mindre summa för att hjälpa föreningen ekonomiskt men inte få tillgång till rabatter utan bara medlemsdelen men man får inte vara med som "vanlig" medlem om ni hajar. Sen kasnke ordna så man kan om det inte finns redan också kanske att man kan skaffa medlemskap kanske 3 och 5 år direkt och då få lite rabatt för de osv :) Vad tycker ni???

Finns massa saker man kan göra :D

Men sak som vi kan ta i pm tubbe är om träffarna vi tänkte ordna ihop :) "THN/GBG/UDDEVALLA
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

Användarvisningsbild
Råda
Forumsfreak
Inlägg: 3069
Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Kör: RWD
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av Råda »

Det som Henrik G håller på med, att kolla upp att fixa en entusiastförsäkring genom klubben kan locka endel folk tror jag.

http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=34&t=68704

Användarvisningsbild
Fido
Moderator
Inlägg: 2631
Blev medlem: 26 feb 2003, 20:49
Kör: V70 II 2.5FT MY09
Ort: Bredaryd
Kontakt:

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av Fido »

Som svar på varför protokollet inte kom upp i den allmänna delen så är det pga av detta pm jag fick
Hej

Skulle uppskatta om protokollet från årsmötet inte kommer upp där alla kan läsa det i år. Det är inte ett dokument som måste vara tillgängligt för allmänheten. Var inte road av att mitt namn förra året helt plötsligt dök upp där alla kunde läsa det utan att ha blivit tillfrågad först.
kan vara fel av mig inte lägga upp den där.

Ja jag kan ställa min styrelse plats till förfogande, jag har tappat gnistan som drev mig att bli ordförande i första början,
att jag valde att fortsätta vad pga att det inte fanns någon annan som hade visat intresse för att ta över och hoppet att
gnistan ska komma tillbaka.
// Fredrik Bernstig
Volvo V70 II 2.5FT Kinetic MY09
Volvo 965 -96 2,5l Evozz edition

tubbe
Forumsfreak
Inlägg: 3705
Blev medlem: 10 okt 2006, 21:09

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av tubbe »

Pettzon: tar inte alls illa upp. Förstår precis vad du menar och håller med dig.

Råda: kära nån! ja det skulle verkligen dra folk!

Fido: förstår att du agerat med protokollet som du gjort. av hänsyn till skribenten.
Men ställer man upp i en klubb/förening så får man ju finna sig i att protokoll blir utlagt på nätet.
Det gör ju alla andra klubbar, så även kommunerna, de lägger ut alla protokoll på nätet.
Fast, visst.....egentligen är det ju något som bara medlemmarna skall ha tillträde till.
Jag var inne på det som revisor, att vi inte skulle skylta med allt öppet, inte nödvändigt att TPC och andra klubbar
läser vad vi tar för beslut och vad styrelse diskuterar mm.
Kanske lika bra att lägga i medlemsdelen i fortsättningen. Vill man läsa då får man bli medlem!


Nu har jag pröjsat in 100 riksdaler. Så man sitter på rätt sida gärdesgården när man gläfser.
Hoppas övriga som har engagemang för klubben gör likadant!

Användarvisningsbild
Marie
Uppkörning
Inlägg: 305
Blev medlem: 20 jul 2007, 01:06
Kör: 944 T, Jeep & Skoda
Ort: Linköping.

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av Marie »

Hesselgren skrev:några svar till maries inlägg. (tog bort färgen i citaten för den var lite jobbig att se på.)
Jag instämmer på mycket som nämts ovan.. Denna klubben är tyvärr utdöende, så det är tyvärr bara en tidsfråga tills klubben kommer få läggas ner och bara bli en internetklubb.
ok det tycker du. jag åker på bilträffar med klubbkamrater minst ett par 3 gånger om året. vi träffas även regelbundet å meckar, lirar biljard mm. vi är ju ändå några stycken bara i stockholmsområdet. förstår inte hur det kan vara en internetklubb?

Jag kommer återvända som medlem när det blir en äkta bilklubb. Det går att göra som SMC och ha olika sektioner för olika delar av landet.. Sedan måste det ju gå att ha någon form av lokal/hus/uthus/husvagn/tält så att folk kan sitta o fika, snacka skit och hjälpa varandra med pyssel.. eller bara sitta ner o relaxa (alc) (länk till ett exempel på bilklubb med sammanhållning och roliga träffar, fester, grillpartyn, öppethus, mek-kvällar osv.) http://www.streetpack.nu
lokaler är dyrt! billigt om man kan få tag i nån gammal lada å hyra nånstans men svårt här. det där du länka till, nån lokal raggarklubb? med 35 medlemmal i uppskattningsvis 45-55års-åldern. är en jävla skillnad på att vara 16-35 (som de flesta här ändå är, med undantag) i regel har man då större möjligheter att lägga lite mer pengar på en klubblokal å öl. förresten har vi i "stokholmssektionen" roliga grillkvällar å sammanhållning som tidigare nämnt.
Det med att locka folk.. jo vi har oxå försökt genom att vi hade möjlighet att vara med i bilsport.. men vissa i styrelsen tyckte det var fel typ av tidning att få reklam i..hmm.. okej??.... Men jag försökte att få med folk utan ressultat.. det visar på intresset att synas.. så det slutade med tre bilar och en mininotis på två rader.. Hade vi varit flera så hade det definitivt blivit ett större repotage.. Men en internet tidning kanske är rätt typ av tidning nästa gång att vara med i, då bilsport inte är en bra tidning för en bilklubb. (ironi)
hur ofta är 140klubben, pv, amazon klubben osv, eller SVIS omnämda i bilsport? ungdomarna lämnar 7/900 å fler å fler satsar på bambustaket eller nyare bilar.. våra bilar är liksom snart veteranbilsklassade.
Något som går att göra är att strypa ner forumet lite, på så vis får folk anledning att träffas.. hur ska de annars kunna följa folks projektbilar.. Internet är för bekvämt, och sorgligt men sant, så kommer detta förbli en internetklubb så länge det ser ut som det gör..
Denna klubben är utrotningshotad även om många väljer att blunda för det.
Jag gissar på att inom 2-3år så är klubben nerlagd och det kommer bara bestå ett forum som spår efter klubben

//Marie
stryp ner faceboook med då. för folk kan ju sitta där å behöver inte träffas..



detta är inget som står för klubben kanske. det står för MIG, jag är moderator (sålänge jag inte får Fucken) å vanlig dödlig medlem

Det är kalas att ni hittar på saker, det gör ju att folk tycker att klubben är kul och inte bara blir forumsbaserad. Men det behöver ju utannonseras oxå så fler kan haka på om de samlar mod att åka ensamma till någons party.
Skulle det vara lokala sektioner som har tillställningar sådär med jämna mellanrum, så är det lättare att de lokala sektionerna kan anordna saker ihop med de övriga sektionerna en gång i kvartalet så det blir större saker.
Det är alltid lättare att få med folk om man kommer i klunga än att få med enstaka personer att joina ett befintligt gäng.. Om det är kompisgäng eller lokala sektioner är lixom strunt samma.. det blir lättare iallafall att få med folk på det viset.

Jo jag vet att jag länka till en lokal-raggarklubb, då det var det första exemplet jag kunde komma på när det gäller klubbaktiviteter, även om det inte var det bästa exemplet.. Poängen var att med små medel kan man åstakomma mycket om man vill. Nu behöver man ju inte skaffa en hel herrgård så som streetpack har.. men det kanske går att hyra någon lada eller liknande av någon bonde, eller någon hangar på ett nedlagt flygfält osv.. fantasin sätter gränserna.
Medlemsantalet som du nämde om streetpack inkluderar inte betalande stödmedlemmar, då det är vissa krav för att bli fullmedlem.

Jo jag vet att mitt inlägg var lite provocerande.. Men utan provokationer så får man ingen respons.. och folk behöver nog få upp ögonen lite om klubben ska överleva.. 57medlemmar i hela sverige är lite lågt, så något måste ju till om det ska locka fler istället för att det avtar år för år.

Nee det är inte ofta de klubbarna omnäms i Bilsport.. Men att synas där är bara possitivt.. Det är väl kalas om denna klubben kan synas i bilsport och andra tidningar om inte andra klubbar lyckas med det.. Det betyder ju att man lyckas.

Det du sa om facebook har jag ingen aning om då jag inte har det själv.. så jag kommenterar inte den biten.
Men jag står för det jag sa om att strypa ner internetbekvämligheten.. få folk att aktivera sig i stället för att sitta på sina rumpor framför datorn.
Projekt: Volvo 940Turbo+ -98 .:. Jeep Grand Cherokee Laredo -96 .:.
* Ingenting är omöjligt... det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
* Alla lösningar är bra utom de dåliga.. men de dåliga blir bra om man modifierar dem.
* Varför? ... Varför inte! ... Just bara därför!!!.
* Att det blir som det blir.. det beror på att man gör som man gör.. om man inte gjort som man gjort.. då hade det inte blivit som det blev.

In The White
Moderator
Inlägg: 20260
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av In The White »

Sedan kan det ju faktiskt vara så, att det är en svacka i medlemsantalet just nu pga generationsskifte på ägandet av
just 7/900.

Många yngre som tidigare varit medlemmar har skaffat nyare bilar och lämnar klubben, samtidigt som den äldre generationen inte
anser 7/900 som attraktiv samlar/entusiastbil ännu.

Kanske vänder trenden om något år...

Användarvisningsbild
Råda
Forumsfreak
Inlägg: 3069
Blev medlem: 11 feb 2006, 13:34
Kör: RWD
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av Råda »

In The White skrev:Sedan kan det ju faktiskt vara så, att det är en svacka i medlemsantalet just nu pga generationsskifte på ägandet av
just 7/900.

Många yngre som tidigare varit medlemmar har skaffat nyare bilar och lämnar klubben, samtidigt som den äldre generationen inte
anser 7/900 som attraktiv samlar/entusiastbil ännu.

Kanske vänder trenden om något år...
Jo det ligger nog endel i detta påstående också

Användarvisningsbild
Shadow.Demon
Van forumsanvändare
Inlägg: 1017
Blev medlem: 14 jan 2009, 21:47
Kör: 855 GLT
Ort: Linköping

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av Shadow.Demon »

Lite svar angående träffar...

För något år sedan försökte jag dra ihop folk i närområdet till en träff här i Linköping för att köra på bana eller bara träffas och prata i samband med att LMS hade bankörning.
Antalet resulterade i EN (jag).

Jag var med och försökte dra ihop folk till träffen med Bilsport.
Som tidigare nämnt av Marie dök det upp TRE (Marie, 940kh och jag).

I Östergötland är det två städer (Linköping och Norrköping) som har träffar där alla typer av bilar finns (Volvo är dock oönskade på dessa och i synnerhet 7/900). Dessa träffar annonseras ute på garaget.org. Jag har försökt få folk som kör 7/900 att samlas på en annan plats och sedan samåka till träffen.
Intresset har varit extremt dåligt.

Med tanke på att jag har varit med och försökt dra igång någon form av träffar här och fått så pass dålig respons har jag gett upp.

Gällande resterande träffverksamhet inom klubben så ser man ju inte mycket aktivitet under Kommande träffar heller.

tubbe
Forumsfreak
Inlägg: 3705
Blev medlem: 10 okt 2006, 21:09

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av tubbe »

instämmer med Råda och In The White.
Där jag bor är det väldigt volvotätt. har alltid varit. (Närheten till gbg)
Numera köper de unga pojkarna S70 eller bambustaket. (japanskt) Mkt audi oxo.
Men att bilarna inte är entusiastbilar än....det är ju JUST DET vi måste jobba på att förändra!
Ju mer vi hörs, propagerar, visar upp oss, desto fortare blir de entusiastbilar.
Jag umgås med mkt volvofolk och jag känner vibbarna att det är på G.
Men då MÅSTE vi också städa upp forumet från "köra sönder bilar", risiga vinterbilar mm.
Och vi måste uppföra oss när vi har träffar och utställningar på offentliga platser. Ingen fylla och inget börnande.
INGEN skall kunna peka på oss och säga att vi är bonnraggare och att vi bara svinar ner.
Ju fortare och mer vi jobbar för detta, desto fortare kommer vi in i finrummen. Nu är ju klubben med i vrom iaf.

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av Hesselgren »

Råda skrev:
In The White skrev:Sedan kan det ju faktiskt vara så, att det är en svacka i medlemsantalet just nu pga generationsskifte på ägandet av
just 7/900.

Många yngre som tidigare varit medlemmar har skaffat nyare bilar och lämnar klubben, samtidigt som den äldre generationen inte
anser 7/900 som attraktiv samlar/entusiastbil ännu.

Kanske vänder trenden om något år...
Jo det ligger nog endel i detta påstående också
ligger mycke i det.

sen har vi många aktiva forumsanvändare. som inte är intresserade av att stödja klubben så den finns kvar. tillgång till bildelar i framtiden via Svis å sånt är inget som lockar.

jag tycker att förstår man inte varför man ska vara med i klubben så ska man inte vara det.

evozz
Expert
Inlägg: 8621
Blev medlem: 31 mar 2004, 12:03
Kör: 142-73
Ort: Kolsva

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av evozz »

Nu är det snart 2 år sen jag sålde min kära 965 till Fido, men intresset för dessa gamla bilar finns kvar, därför ni inte slipper mig!

Jag tror som tex "In The White", att vi är i ett generationsskifte i klubben. Jag har suttit i styrelsen jag med, men insåg när jag skaffade barn, hus, mm att jag inte hade tiden att vara så aktiv som behövs. Jag tror nuvarande styrelse är i samma sits, tyvärr. Vi måste ha in nya eldsjälar som orkar/kan/vill driva klubben vidare.

Sen tror jag även att många ungdomar är för lata, dom orkar inte driva igenom en klubbträff eller hålla i en monter på en större bilträff. Nu drar jag inte alla över en kam, men det är känslan jag har.
DET HETER STEREO!!!

IF YOU CAN'T FIX IT WITH A HAMMER, YOU'VE GOT AN ELECTRICAL PROBLEM.

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av F_Pettersson »

Shadow.Demon skrev:Lite svar angående träffar...

För något år sedan försökte jag dra ihop folk i närområdet till en träff här i Linköping för att köra på bana eller bara träffas och prata i samband med att LMS hade bankörning.
Antalet resulterade i EN (jag).

Jag var med och försökte dra ihop folk till träffen med Bilsport.
Som tidigare nämnt av Marie dök det upp TRE (Marie, 940kh och jag).

I Östergötland är det två städer (Linköping och Norrköping) som har träffar där alla typer av bilar finns (Volvo är dock oönskade på dessa och i synnerhet 7/900). Dessa träffar annonseras ute på garaget.org. Jag har försökt få folk som kör 7/900 att samlas på en annan plats och sedan samåka till träffen.
Intresset har varit extremt dåligt.

Med tanke på att jag har varit med och försökt dra igång någon form av träffar här och fått så pass dålig respons har jag gett upp.

Gällande resterande träffverksamhet inom klubben så ser man ju inte mycket aktivitet under Kommande träffar heller.

Håller med dej. försökt ordna flera grejjer, men dålig respons. Jag kan faktiskt tänka mig att ställa upp med att fixa monter o grejjer på träffar omkring mig som "jag" själv ska på då.

Tex dingle,stenungsund nu som ligger inom detta året som man ska på samt även Backyard Automeet som kommer i slutet av augusti. KAn allt fixa oss en monter men kan inte göra detta själv utan saker samt bilar m.m.


Ska bli medlem också men först nästa säsong då jag fått ekonomin mer stabil än den är nu :)
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

jdrotz
Van forumsanvändare
Inlägg: 1334
Blev medlem: 17 maj 2008, 22:10
Kör: XC60 Classic
Ort: Umeå

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av jdrotz »

Intressant tråd det här.....

Jag håller med om att det är alldeles för få som verkar uppskatta att hålla bilen i fint originalskick, alt originalstyla bilen. Problemet är ju att det är ingen på stan som vrider på huvudet åt en fin 7/900, om den inte är tokstylad på¨nåt sätt. Kolla bara på 940. Det rullar ju hur många fina classicvagnar som helst på vägarna, vem tycker det är ballt? 7/900 är ju sedda som gamla slitvargar och sossecontainrar i folks ögon. Om jag ser en superfin 7/900 i originalskick och börjar dregla, så säger alla andra runt omkring mig att jag är skadad. "-Det är ju bara en gammal fyrkantig Volvo, vad är det som är ballt med det?".

Jag tror som nån annan antydde i denna tråd att 7/900 kommer att bli intressantare i framtiden, när det finns mindre bilar kvar. Kolla bara på 140, hur ball var den på 80-talet??? Om man ser en fin välvårdad 140 IDAG så höjer ju ganska många på ögonbrynen. Så kanske det också blir med 7/900 i framtiden, men idag är dessa bilar alldeles för "unga" och vanliga än så länge. 740 ses ju tex av många som en "perfekt förstabil" eller "billig slit- och slängbil". Vi får ju inte glömma att den sista 940:in rullade av monteringslinan så sent som 1998. Det är bara 13 år sedan....
940GL -91, B230FB, M46 (såld...)
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=83&t=67182" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
SurGubben
Övningskörning
Inlägg: 165
Blev medlem: 09 okt 2010, 11:06
Kör: med keps.
Ort: Ljusdal.

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av SurGubben »

Dessutom så håller 7/900 länge utan någon större omvårdnad, så därför finns många kvar...i högst varierande skick.
---
Våga vägra lågprofil!

Användarvisningsbild
F_Pettersson
Forumsfreak
Inlägg: 3819
Blev medlem: 29 apr 2007, 18:10
Kör: Volvo v70 2,5t
Ort: Trollhättan

Re: Åt vilket håll är vi på väg?

Inlägg av F_Pettersson »

Ingen alls som känner sig manad på att svara de ja skrev? OM att jag kan tänka mig fixa monter. Nästa säsong är de väl tänkt att åka på fler träffar än iår men nu blir de iaf stenungsund lördag knaske hinner fixa ihop något?

Sen är de dingleträffen ?
Streetracer - A life without racing is no life at all

If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling

Skriv svar