Köpes "Låst"

Förslag till förbättringar och eventuella felaktigheter kan skivas i denna forumskategorin. Positiv feedback är också kul!
tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Köpes "Låst"

Inlägg av tusse »

Skriver inte detta för att kritisera moderat utan för att få till en debatt om regler.
Min annons blev låst. Visst är det bra med regler men låt det vara ett inlägg och inte flera inlägg med ändringar, då läser man inte tilläggen eller ändringar och kommentarer.

Fick texten:

”ALLA ANNONSER MÅSTE INNEHÅLLA:

Namn på säljaren,

Län/ort där varan finns

Telefonnummer.


*Låser*”

Ni ska ju radera dom inte låsa eller?


Säljarn har jag inte hört av ännu .Nu var jag köpare och har svårt att förstå hur en köpare kan vara oärlig.
Namn och telefonnummer i annonsen tycker jag är fel, kanske inte vill tala om vart min bil står för alla här. Om det nu är bara för medlemmar så är det inte svårt att ta rätt på vem det är för moderater om man misstänker någon oärlig medlem om man lägger in medlemsnummer.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Användarvisningsbild
masen_54
Uppkörning
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jun 2008, 13:08
Ort: Laknäs, Tällberg.

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av masen_54 »

Håller fullständigt med, tyckte det såg lite konstigt ut när jag läste
annonsen, du är ju köpare och inte säljare, det måste ha blivit något
fel där. Hoppas du får en ursäkt.
Mvh Masen

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av Olsson »

Att vi ska ha namn och telefonnummer i annonserna ser jag som en ren självklarhet. Skriver jag att jag heter Anders och bor i Bollebygd så känner inte jag mig speciellt orolig över att folk skulle komma hem och sno saker.

Dom som däremot vill censurera sina regnr i projekttrådar förstår jag helt och fullt.

Så om du vill ha kvar din annons, fyll i det som saknas. Jag låser nu upp den, du får tills imorgon på dig att skriva namn och telnr.

// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av tusse »

Låt den vara låst du för skriver jag mitt telefonnummer kan vilket barn som helst söka det på Eniro. Vart jag bor går att läsa i den vänstra spalten och att jag heter Bert torde inte vara någon hemlighet.

Telefonnummer ska man skriva men bilnummer ska man gömma, undrar vad som är enklast att söka.

Berätta för mig hur jag som medlem skulle kunna missbruka en köpesannons om inte namn och tel. står i annonsen. Hur vet ni att jag inte hittar på telefonnummer och namn?

Tycker inte det är upp till forumet och dess moderater att leka poliser utan det är upp till köpare och säljare att kontrollera att allt går just till.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Olsson
Forumsfreak
Inlägg: 3230
Blev medlem: 03 jun 2005, 21:28
Ort: Bollebygd Medlemsnummer: 47 Fordon: BMW 325 E30 Projekt: BMW 355 E30 Andrabilen: BMW 320 E30

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av Olsson »

Då tar jag bort den tråden, vill du annonsera är det bara att följa reglerna.

Skulle vi ha olika regler beroende på vilken typ av annons det är? Skapar bara oreda, reglerna för annonsforumet är likadana oavsett om det är köpes, säljes eller tjänster.
Sedan förstår jag hur du menar med att inte en köpesannons är lika "farlig" som en säljes men som sagt, ska jag köpa något vill jag veta vad säljaren heter och hur jag kan
få tag på honom när som helst.

Sedan kan vi inte kontrollera allt heller och vi leker inte poliser utan vill bara att annonseringen på forumet ska kännas säker. Vill man kan man stryka sig i telefonkatalogen,
men det går inte att göra från bilregistret, där är man offentlig varesig man vill eller ej, därför stryker man kanske sitt regnummer.

Personligen tror jag att merparten av våra medlemar tycker detta är en bra regel, jag förstår iallafall inte vad som talar emot den.

// Anders
BMW E30 325 - OO=00=OO - BMW E30 355 - OO=00=OO - BMW E30 320
----------------------------------100% Touring----------------------------------

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av tusse »

Jag ville bara få lite andras åsikter på detta så visst får du ta bort min annons, jag har inte följt reglerna. Att jag skulle ta bort mitt telefonnummer i telefonkatalogen är väl lite långsökt.

Jag citerar dig” ska jag köpa något vill jag veta vad säljaren heter och hur jag kan få tag på honom när som helst.” Jag har inte haft synpunkter på säljare utan jag är köpare. Självklart vill jag veta vem säljaren är men för den skull behöver han inte skriva sitt telefonnummer i en annons. Det är upp till mig som köpare att kontrollera att han har ärliga avsikter.

Jag tycker dessa regler bara skapar en massa extra arbete för dom som lägger ner tid i forumet (moderater o styrelse) Jag tycker att medlemsnummer i annonsen borde räcka.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av Maxwell »

Jag anser att det är en mycket bra grej att skriva namn, ort och nummer vilket gör att annonsen känns mycket seriösare. Och om man inte diggar att bli eftersökt på ex Eniro så får man väl skaffa sig ett kontantkort.

//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av tusse »

Nu har jag ett kontantkort.
Annonsen känns seriösare skriver du, det förstår jag också och håller med om, men bara känns seriösare. En falsk trygghet, är numret inte registrerat så går det inte att koppla numret till ägaren. En oseriös har med reglerna hjälp fått det att se seriösare ut.

Jag tror knappast att en betalande medlem skulle lura någon här på forumet, är styrelsen i den tron tycker jag reglerna ska vara som dom är.

Ett namn och ett kontant nummer är inget bevis på att det är en seriös säljare, jag vet av egen erfarenhet även om jag inte slutförde affären. Hade både ringt och talat med personen, fått både för och efternamn. Kontrollerat att personen fanns i staden han uppgav, försökt ringa det numret som stod på Eniro, telefon avstängd.
Det går så långt så jag kontaktar polisen och det visar sig att han lurat många men sitter bakom galler i dag.

Det är klart att så här kan man skriva, eller låser du den också MurranBoy:
"Bör finnas i Sthlmstrakten.
Johan Mattsson
0763372884 (Har ingen mobil just nu, så pm duger just nu)"


Bert
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Christensson
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2484
Blev medlem: 10 okt 2007, 22:33
Kör: No Turboshit
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av Christensson »

Du ger ut exakt samma uppgifter i alla annonser? Blocket,tidningsannonser etc.. Så bör väl vara samma regler här? Sen om man inte vill ge ut sina upgifter för man är rädd att få oväntat besök så får man nog vända sig till något annat..?

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av tusse »

Du har själv raderat en del av bilnummret för att inte bli igenkänd. Jag har både köpt och sålt på Tradera, Blocket och andra forum utan att behöva ange mitt telefonnummer. Jag har accepterat reglerna här men ändrar inte uppfattning för det.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Användarvisningsbild
Maxwell
Kassör & Medlemsansvarig
Inlägg: 6254
Blev medlem: 03 jul 2006, 15:58
Kör: En Volvo i taget.
Ort: Volvos huvudstad, Göteborg! Medlemsnummer: 183 Styrelseledamot i VROM
Kontakt:

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av Maxwell »

Som många andra grejer så är det nog bara att gilla läget, eller avstå fråm att annonsera. Och om inte får du väl lägga in en motion ang detta tills nästa årsmöte. Blocket eller Tradera verkar du ju tycka funka fint så varför inte fortsätta att annonsera där, där når du ju dessutom fler personer än här.

Och sedan menade jag inte att bara för att annonsören publicerar sitt telefonnummer är allting frid och fröjd. Självklart skall man alltid vara på sin vakt då det gäller privatannonsering, men jag föredrar att som första kontakt, både vad gäller köpare och säljare, prata med personen i stället för att exempelvis maila, PM:a eller vad det nu må vara.


//Maxwell
Bild
760 GLE -88 // S90 3.0 -97

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av tusse »

Så är det men detta forum är nog ganska ensam om idén. Får väl skaffa ett telefonnummer till.
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av Thomas_7i »

Jag tycker det egentligen är rätt korkat att ha ett telefonnummer som ett krav, alla vill inte sköta sina affärer över telefon, av flera anledningar. Som tex telefonfobi, skyddad identitet osv osv. Sen är det faktiskt upp till säljaren/köparen att göra den bedömningen hurvida seriös personen är, och det anser jag ska stå klart och tydligt att klubben/forumet frånskriver sig ansvaret för.

Det är ENLIGT MIG, bäst att understryka, upp till var och en att tänka själv. Vi är trots allt människor, och ni som läser detta har antagligen några av flingorna kvar i paketet eftersom ni lyckas hitta hit. Så varför inte bara använda det sunda förnuftet även vid annonsköp..?

Nä, jag måste nog hålla med tusse om att kravet på telefonnummer i en annons är larvigt. Sen får ni tycka vad ni vill, det ger jag blanka fan i.

MVH Thomas

steifan
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5828
Blev medlem: 19 jul 2005, 21:10
Kör: 740 GLT 16 VALVE
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av steifan »

Telefonnummer krav -> dåligt. :twisted:
Volvo 740 GLT 16V -88 / BMW 323 Ci -00 / BMW 325i -06

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av Mattsson »

steifan skrev:Telefonnummer krav -> dåligt. :twisted:
Jasså? Lättaste att nå någon är ju via telefon.

//Johan
[Volvo 945 LTT-96]

Thomas_7i
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2345
Blev medlem: 14 mar 2005, 11:11
Kör: Citroen C3 II
Ort: Bålsta

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av Thomas_7i »

MurranBoy skrev:
steifan skrev:Telefonnummer krav -> dåligt. :twisted:
Jasså? Lättaste att nå någon är ju via telefon.

//Johan

Men att KRÄVA ett telefonnummer är idioti, fortfarande. Hur lätt det än är så vill endel helt enkelt inte. Det är enligt mig ännu ett sätt att "ta död" på aktiviteten här på forumet.

MvH Thomas

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av tusse »

MurranBoy skrev:
steifan skrev:Telefonnummer krav -> dåligt. :twisted:
Jasså? Lättaste att nå någon är ju via telefon.

//Johan
Om man läser din annons MurranBoy så tror jag inte det. "Har ingen mobil just nu, så pm duger just nu"
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

Mattsson
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6368
Blev medlem: 07 feb 2005, 18:30
Kör: V70
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av Mattsson »

tusse skrev:
MurranBoy skrev:
steifan skrev:Telefonnummer krav -> dåligt. :twisted:
Jasså? Lättaste att nå någon är ju via telefon.

//Johan
Om man läser din annons MurranBoy så tror jag inte det. "Har ingen mobil just nu, så pm duger just nu"
Exakt, jag ville inte ta bort annonsen för att min mobil gick sönder och va tvungen o lämna in den på lagning, men kollar man upp mitt nummer så kommer man hem till min adress, port:nr o allt om man vill göra hembesök eller nått. MEN, nu är mobilen ibruk igen, ska ta o skriva in det i annonsen.

//Johan
[Volvo 945 LTT-96]

tusse
Uppkörning
Inlägg: 597
Blev medlem: 20 nov 2006, 21:03
Ort: Stockholm Järfälla

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av tusse »

Nu kan man läsa i reglerna "§5 Minst ETT annat sätt att kontakta säljaren förutom via forumet, förslagsvis telefonnummer." är det detta som gäller eller det som står lokalt på "sälj o köp"
Medlem 191 med vit Volvo 945 98 TURBO, Alla hästar på plats.

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av rickard »

skulle jag tolka som valfritt. t.ex emailadress borde duga utmärkt om man inte vill ge ut sitt telefonnummer utav någon anledning.
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Adde666
Övningskörning
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 dec 2007, 13:16
Ort: Örkelljunga,Skåne

Re: Köpes "Låst"

Inlägg av Adde666 »

steifan skrev:Telefonnummer krav -> dåligt. :twisted:
Tycker jag med.
Är handikappad så jag har svårt med talet, men vill nån ringa mig. men klaga inte på att ni inte förstår vad jag säger.
är snart betalande medlem=)
Kör numera Lexus.

Skriv svar