850 motor i 960

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Chrizztheone
Färsk användare
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 nov 2002, 15:54
Kontakt:

850 motor i 960

Inlägg av Chrizztheone »

Då skall vi se...



Funderar på att vräka ner en 850 T5r motor i en Volvo 960 - 95:a



Då kommer frågan som säkert har vart här förrut...



Hört nåt om att man måste bygga om oljetråget eller liknande???? Vad behövs göras

Fästena från 960 motorn måste väl användas...?

Och så är det väl manuell växellåda från 960 bil som man måste ha?



Vill veta så mkt som möjligt... hjälp mig nu pöjkar



Mvh

chrizz
The Founder Of Svenska 740 Klubben

PETER
Uppkörning
Inlägg: 734
Blev medlem: 30 nov 2002, 19:28
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av PETER »

DÅ HAR DU EN DEL ATT GÖRA. DU FÅR KORTA ETT 960 TRÅG. SEN FÅR DU GÖRA OM ELSYSTEMET OCH MOTORFÄSTENA. SEN VET JAG INTE HUR DET ÄR PÅ 960 MEN SKA DU HA 5:A I 940 FÅR DU BYGGA OM FÖRDELAREN
Skyline Racer

070-5579940

www.streetcars.se

TaxiRobban
Övningskörning
Inlägg: 148
Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
Ort: MB Hooden i skellefteå
Kontakt:

Inlägg av TaxiRobban »

Så vitt jag vet så passar en manuell M90 från en 960 direkt på 850 motorn. Vad det gäller tråget så kapar man ner det och svetsar ihop det så passar det. Sen blir det säkert en helvetes massa eljobb oxo, du får nog även räkna med att bygga om motorfästena alternativt tillverka egna.

Lycka till!!



Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU

Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU

Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83

Buell XB9R Firebolt -03

Chrizztheone
Färsk användare
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 nov 2002, 15:54
Kontakt:

Inlägg av Chrizztheone »

Får med komplett motor o elhärva o grejs...



elen e ju inga probs....



men jaja...



rolligt roligt
The Founder Of Svenska 740 Klubben

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Ett projekt till som inte kommer fullföljas? ;)
Bild

rick_k
Övningskörning
Inlägg: 269
Blev medlem: 16 jan 2003, 13:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av rick_k »

När jag ser detta, så känner man igen sig :) massa idéer och sällan kommer man till skott.



Kan säga såhär.. Om min B280F går hejdlöst sönder. Så åker det in en B5234FT illa kvickt. Men jag kommer vara så pervers (PRV:ert) så att jag kommer köra med en AW71 mot motort. (medelst konverterplatta och massa meck)
/Rick!

Bild

1990 760 GLE - sänkt ca 60mm, Ferrita fullflöde

PETER
Uppkörning
Inlägg: 734
Blev medlem: 30 nov 2002, 19:28
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av PETER »

FÅR DU MED EN ELHÄRVA SOM ÄR ANPASSAD FÖR 850 MOTOR I 960
Skyline Racer

070-5579940

www.streetcars.se

Fosgate
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re:

Inlägg av Fosgate »

skrev:FÅR DU MED EN ELHÄRVA SOM ÄR ANPASSAD FÖR 850 MOTOR I 960


Troligen en 850-härva.. Och då har man ju en hel del konverteringsjobb att pyssla med regniga kvällar! :)

Men el är kul!.. Till en viss gräns... :!:
Bild

850 GLT 2.5 -96

PETER
Uppkörning
Inlägg: 734
Blev medlem: 30 nov 2002, 19:28
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av PETER »

INTE ÄR MAN SYSSLOLÖS I ALLA FALL. HAR HÖRT VAD LÅNG TID DET TOG FÖR HAN MED DEN VITA 940 MED 850 MOTOR
Skyline Racer

070-5579940

www.streetcars.se

Fosgate
Uppkörning
Inlägg: 475
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re:

Inlägg av Fosgate »

skrev:INTE ÄR MAN SYSSLOLÖS I ALLA FALL. HAR HÖRT VAD LÅNG TID DET TOG FÖR HAN MED DEN VITA 940 MED 850 MOTOR


Precis!!, Men å andra sidan så är det värt det i slutändan om man nu lyckas fullfölja projektet!...
Bild

850 GLT 2.5 -96

PETER
Uppkörning
Inlägg: 734
Blev medlem: 30 nov 2002, 19:28
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av PETER »

SEN TYCKER JAG DU SKA KOLLA MED BILPROVNINGEN VAD DU FÅR HA FÖR EFFEKT I DIN 960. I EN 940 FÅR DU HA 175 KW SOM ÄR CA 238 HK OCH JAG HAR FÖR MIG T5AN HAR 240 HK ORGINAL. SKA DU VA SERIÖS OCH TYPA MED DEN MOTORN FÅR DU INTE IGENOM DEN. KÖP I STÄLLET EN VANLIG TURBOMOTOR TILL 850. MEN RING BILPROVNINGEN OCH HÖR, KANSKE FÅR HA MER EFFEKT I 960 ÄN 940
Skyline Racer

070-5579940

www.streetcars.se

TT
Färsk användare
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 jan 2003, 15:02

Inlägg av TT »

Hej!



Det kanske är mig ni menar med vit 940 och 850 T motor..



Kan ju bara säga att det är en mkt trevlig kombination!



Det som tog längst tid var han som portade toppen åt mig, fick den ungefär 4 veckor efter utlovad leveranstid.....



MVH Tobias

Chrizztheone
Färsk användare
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 nov 2002, 15:54
Kontakt:

Inlägg av Chrizztheone »

hehe... bilen kommer nog få vara kvar iaf, men ska ner med motorn i en 960...



Har fixat intryg på att motorn i lämnar mer än 225 hästar... då e de inga prbolem i bilprov...



Snackat me en snybbe som har lagt ner 3 motor i 740 & 960, är inte så svårt som de låter får la se.. Oljetråget e ju jobbigt, men det lämnar jag ifrån mig...

Elhärva får ja med komplett..... ej gjord för 960 dock.. men roligt att pilla med.. får en sida sen med vad som ska görs med elen också...



Ha´t
The Founder Of Svenska 740 Klubben

Volvator
Forumsfreak
Inlägg: 3034
Blev medlem: 12 jan 2003, 23:03
Kör: BMW 530d-00
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Volvator »

Hoppas på att du lägger upp bilder under byggets gång....



mycket roligta att se hur det går..



MVH Fredde
Bild
Mina Sponsorer: Hova.com / Däckia AB
Antal Bilar ägda: 313

Slinger
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 apr 2003, 07:52

Inlägg av Slinger »

Heisann,hur går det med prosjekt :Turbofemman!

Er en kille från Norge som funderar på et liknande prosjekt og vil gjerna se lite bilder og høra om problemer med bytet?

Skriv svar