850 motor i 960
-
- Färsk användare
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 30 nov 2002, 15:54
- Kontakt:
850 motor i 960
Då skall vi se...
Funderar på att vräka ner en 850 T5r motor i en Volvo 960 - 95:a
Då kommer frågan som säkert har vart här förrut...
Hört nåt om att man måste bygga om oljetråget eller liknande???? Vad behövs göras
Fästena från 960 motorn måste väl användas...?
Och så är det väl manuell växellåda från 960 bil som man måste ha?
Vill veta så mkt som möjligt... hjälp mig nu pöjkar
Mvh
chrizz
Funderar på att vräka ner en 850 T5r motor i en Volvo 960 - 95:a
Då kommer frågan som säkert har vart här förrut...
Hört nåt om att man måste bygga om oljetråget eller liknande???? Vad behövs göras
Fästena från 960 motorn måste väl användas...?
Och så är det väl manuell växellåda från 960 bil som man måste ha?
Vill veta så mkt som möjligt... hjälp mig nu pöjkar
Mvh
chrizz
The Founder Of Svenska 740 Klubben
-
- Övningskörning
- Inlägg: 148
- Blev medlem: 04 dec 2002, 17:14
- Ort: MB Hooden i skellefteå
- Kontakt:
Så vitt jag vet så passar en manuell M90 från en 960 direkt på 850 motorn. Vad det gäller tråget så kapar man ner det och svetsar ihop det så passar det. Sen blir det säkert en helvetes massa eljobb oxo, du får nog även räkna med att bygga om motorfästena alternativt tillverka egna.
Lycka till!!
Robban
Lycka till!!
Robban
Audi A6 2.5 Tdis -95 TILL SALU
Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU
Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83
Buell XB9R Firebolt -03
Volvo 960 16V Turbo -91 TILL SALU
Volvo 760 cab (snart med B28ET) -83
Buell XB9R Firebolt -03
-
- Färsk användare
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 30 nov 2002, 15:54
- Kontakt:
När jag ser detta, så känner man igen sig
massa idéer och sällan kommer man till skott.
Kan säga såhär.. Om min B280F går hejdlöst sönder. Så åker det in en B5234FT illa kvickt. Men jag kommer vara så pervers (PRV:ert) så att jag kommer köra med en AW71 mot motort. (medelst konverterplatta och massa meck)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kan säga såhär.. Om min B280F går hejdlöst sönder. Så åker det in en B5234FT illa kvickt. Men jag kommer vara så pervers (PRV:ert) så att jag kommer köra med en AW71 mot motort. (medelst konverterplatta och massa meck)
/Rick!
![Bild](http://www.volvonet.org/rk/760-blaffa2.jpg)
1990 760 GLE - sänkt ca 60mm, Ferrita fullflöde
![Bild](http://www.volvonet.org/rk/760-blaffa2.jpg)
1990 760 GLE - sänkt ca 60mm, Ferrita fullflöde
Re:
skrev:FÅR DU MED EN ELHÄRVA SOM ÄR ANPASSAD FÖR 850 MOTOR I 960
Troligen en 850-härva.. Och då har man ju en hel del konverteringsjobb att pyssla med regniga kvällar!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Men el är kul!.. Till en viss gräns...
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Bild](http://www.myran.ac/shmk/signat3.jpg)
850 GLT 2.5 -96
Re:
skrev:INTE ÄR MAN SYSSLOLÖS I ALLA FALL. HAR HÖRT VAD LÅNG TID DET TOG FÖR HAN MED DEN VITA 940 MED 850 MOTOR
Precis!!, Men å andra sidan så är det värt det i slutändan om man nu lyckas fullfölja projektet!...
![Bild](http://www.myran.ac/shmk/signat3.jpg)
850 GLT 2.5 -96
SEN TYCKER JAG DU SKA KOLLA MED BILPROVNINGEN VAD DU FÅR HA FÖR EFFEKT I DIN 960. I EN 940 FÅR DU HA 175 KW SOM ÄR CA 238 HK OCH JAG HAR FÖR MIG T5AN HAR 240 HK ORGINAL. SKA DU VA SERIÖS OCH TYPA MED DEN MOTORN FÅR DU INTE IGENOM DEN. KÖP I STÄLLET EN VANLIG TURBOMOTOR TILL 850. MEN RING BILPROVNINGEN OCH HÖR, KANSKE FÅR HA MER EFFEKT I 960 ÄN 940
-
- Färsk användare
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 30 nov 2002, 15:54
- Kontakt:
hehe... bilen kommer nog få vara kvar iaf, men ska ner med motorn i en 960...
Har fixat intryg på att motorn i lämnar mer än 225 hästar... då e de inga prbolem i bilprov...
Snackat me en snybbe som har lagt ner 3 motor i 740 & 960, är inte så svårt som de låter får la se.. Oljetråget e ju jobbigt, men det lämnar jag ifrån mig...
Elhärva får ja med komplett..... ej gjord för 960 dock.. men roligt att pilla med.. får en sida sen med vad som ska görs med elen också...
Ha´t
Har fixat intryg på att motorn i lämnar mer än 225 hästar... då e de inga prbolem i bilprov...
Snackat me en snybbe som har lagt ner 3 motor i 740 & 960, är inte så svårt som de låter får la se.. Oljetråget e ju jobbigt, men det lämnar jag ifrån mig...
Elhärva får ja med komplett..... ej gjord för 960 dock.. men roligt att pilla med.. får en sida sen med vad som ska görs med elen också...
Ha´t
The Founder Of Svenska 740 Klubben