Värt att byta från 740 GL till 940 GL?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
kalle7
Uppkörning
Inlägg: 418
Blev medlem: 29 feb 2004, 17:44
Ort: Stockholm

Värt att byta från 740 GL till 940 GL?

Inlägg av kalle7 »

Tänkte först sälja min 740 och köpa en 940 Turbo men efter att ha funderat lite har jag kommit fram till att jag inte har råd. Så ska jag byta bil nu skulle det isåfall vara mot en 940 GL 91-92 med 131hk motorn. Hur mycket skiljer det mellan den motorn och 116hk motorn jag har i min 740? Och är 940 mer komfortabel eller är det bara marginellt?

Användarvisningsbild
oobum
Övningskörning
Inlägg: 276
Blev medlem: 05 aug 2003, 12:48
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av oobum »

det skiljer ju 30 hk :> men 940 ärju lite modernare, o lite snyggare utseende om du frågar mig :)
In the real world, size matters and the big guy always win.

1Steffe1
Övningskörning
Inlägg: 149
Blev medlem: 18 jun 2003, 23:18
Ort: Stockholm

Inlägg av 1Steffe1 »

Svarar likadant, rekommenderar alltså 940.
Volvo 944 GL -92

jocke.lind
Forumsnarkoman
Inlägg: 4779
Blev medlem: 30 nov 2002, 14:32
Kör: 940
Ort: Kristianstad Medlemsnr: 144
Kontakt:

Inlägg av jocke.lind »

tycker med helt klart att det är värt att köpa 940 :D
Bild

SÅLD och numera skrotad av han jag sålde bilen till :( R.I.P! "940 turbo 98" http://www.volvo940turbo.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kristianstadstraffen.tk" onclick="window.open(this.href);return false;

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

hur är det med matten gubbar :) 15 hk skiljer det sig väl ändå.



Vill du ha mer kräm i motorn skulle jag rekomendera ett topp & kam-byte så har du minst 130 hk också. + att du behåller din låga försäkring. Den är mycke dyrare på 940'in med 131 hk motorn. En vanlig 740 GLE (131 hk) kostar nästan lika mycket som en 740 turbo, skiljer 80 kr / helåret...
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

Användarvisningsbild
oobum
Övningskörning
Inlägg: 276
Blev medlem: 05 aug 2003, 12:48
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av oobum »

rickard: beror ju på vem man är ov ar man bor, för mig skiljer det 3000kr/år
In the real world, size matters and the big guy always win.

rickardis
Övningskörning
Inlägg: 122
Blev medlem: 07 dec 2003, 12:04
Ort: Härnösand

Inlägg av rickardis »

Mnjaaaee.. inte är väl 940 GL så mycket dyrare i försäkring än en 740.. Jag är 23 år och har 3 skadefria år hos Volvia.. För min 940 GL -91 (130hk) betalar jag för helförsäkrat 6870kr/år, och för en 740 -91 GL skulle jag få betala 6100kr/år. Visst är det 700 spänn men det får det ju nästan vara värt för en så bra bil =)



Personligen tycker jag helt klart det är värt att byta från 740 till 940. Effektmässigt får du en starkare motor, och i övrigt får du en bil som är både komfortablare och även snyggare (tycker väl de flesta? =) Lite mer helhetskänsla helt enkelt. Bättre bagageutrymme (mer lättlastat), bättre strålkastare (med dimljus o extraljus), osv.. Bara fördelar.. =)



Det är många som anser att 940 är den bästa bil Volvo har tillverkat. Den sista \"riktiga\" Volvon typ.. Rätta mig om jag har fel.
940 GL -91, B230FB, snart 29000 mil, 100% original.

kalle7
Uppkörning
Inlägg: 418
Blev medlem: 29 feb 2004, 17:44
Ort: Stockholm

Inlägg av kalle7 »

Det får nog bli en 940 framåt sommarn då, försäkringen va inte så mkt dyrare för en 940 GL jämfört med min nuvarande 740. Betalar 800 i månaden nu för helförsäkring medans 940:in skulle gå på tusenlappen.

Svinto
Uppkörning
Inlägg: 976
Blev medlem: 15 jan 2003, 00:08
Ort: Mölndal (GBG)

Inlägg av Svinto »

och i övrigt får du en bil som är både komfortablare och även snyggare (tycker väl de flesta? =)


ja tycker 740 är snyggare :wink: men sen är ju jag inte som dom flesta heller :D
940 Classic

kalle7
Uppkörning
Inlägg: 418
Blev medlem: 29 feb 2004, 17:44
Ort: Stockholm

Inlägg av kalle7 »

ja tycker 740 är snyggare men sen är ju jag inte som dom flesta heller


Håller faktiskt med dig där, tycker 744 är snyggare än 944, 944 ser ut som en saab 9000 bakifrån på nåt vänster :0

Men jag vill ju ha en 945 och det är tamigfan en av Volvos snyggaste =)

rickard
Forumsfreak
Inlägg: 3142
Blev medlem: 22 jul 2003, 19:24
Kör: som en galning
Ort: Östervåla

Inlägg av rickard »

Jag bytte ju från min smällda 740front till en 940, sen när jag fick se Miffots spoilerkit fram så ångrade jag mig, nu i efterhand hade jag hellre köpt en am-front och sedan det kittet :/



ang bak så tycker jag att 944 är snyggare än 744.. vare gäller kombimodellerna så kan väl inte nån se skillnad :=) möjligvis mot nya handtagen på de nyare kärrorna..



kalle, vad är det för årsmodell på din bil du har nu? övrig utrustning? värde ca, eller vad skulle du få lägga imellan på ett ungefär för en 940? Jag menar på att de pengarna, + att försäkringen blir 2400 kr dyrare om året för dig kanske är bättre att lägga på att köpa en trimsats till det du har om den är ok i övrigt (rost m.m), sen är det klart att du kan få ac/ecc +annat godis i 940'in om du inte har något sånt nu.



vill du köra turbo så får du ju en fin 760 turbo 88-90 (med 940front och samma motor som i 940 turbo) för samma peng som en 940 gl.. och liknande försäkring. dock lite mer att tanka.. :=)
Bild

segdraget 765-88 t5-project, en massa skrotiga 740is och några v70is... toppat med några kingcabs!

kalle7
Uppkörning
Inlägg: 418
Blev medlem: 29 feb 2004, 17:44
Ort: Stockholm

Inlägg av kalle7 »

Det är en GL från -88 och den är helt standard ingen lyx alls och så är det rost i skärmkanterna. Men annars bra skick och inte längre än 23k mil, få ägare etc så får väl en 15k för den. Sen att trimma den kostar väl en hel del men ger ändå inte så stor ökning i effekt. Sen vill jag ju ha en kombi också så det får nog bli en 945 för mig. Har kollat på blocket och man får en sjysst 91a för 30k med AC och annat kul.

Ola
Uppkörning
Inlägg: 425
Blev medlem: 06 jan 2003, 18:23
Ort: Linköping

Re:

Inlägg av Ola »

skrev:
och i övrigt får du en bil som är både komfortablare och även snyggare (tycker väl de flesta? =)


ja tycker 740 är snyggare :wink: men sen är ju jag inte som dom flesta heller :D


håller med.i allafall om vi snackar originalutförande.

940in kräver mer styling för att se respektabel ut ,stora fälgar och vinge är ett måste för att få bort gubbstämpeln.



annars är det nog dött lopp.

funderar själv på att byta till 900 kaross om nåt år.

pierre
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5100
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:51
Ort: LINKÖPING
Kontakt:

Inlägg av pierre »

Tycker dom inte är något lika (Saab 9000 ) bakifrån ...

Här är min gammla 940 ...

behöver inte görta så mycke för att göra den snygg

Bild

Bild





jo vi lack ju upp tjejens 940 gl och de gör ju massor :D :D :D

Så här så den ute innan

Bild

Bild
http://xs116.xs.to/xs116/07230/pierrekungen.jpg
BASSRACE 129.9 EN 3.A & 6:A PLATS I ESPL 2

snojli
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 jan 2004, 20:13
Ort: Köping

Inlägg av snojli »

Jävlar vad snyggt det blev med lackning av stötfångarna! Är det sprutlackat med \"riktig\" billack eller finns det en chans att få det fint med sprayburk bara?

pierre
Dags att bli medlem?
Inlägg: 5100
Blev medlem: 30 nov 2002, 10:51
Ort: LINKÖPING
Kontakt:

Re:

Inlägg av pierre »

skrev:Jävlar vad snyggt det blev med lackning av stötfångarna! Är det sprutlackat med "riktig" billack eller finns det en chans att få det fint med sprayburk bara?


Dom är lackade hos en lackerare... :D

Biligt var de med :D :D
http://xs116.xs.to/xs116/07230/pierrekungen.jpg
BASSRACE 129.9 EN 3.A & 6:A PLATS I ESPL 2

Skriv svar