råd 945

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
jolio
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 mar 2004, 00:03

råd 945

Inlägg av jolio »

Ska köpa en 945 och skulle gärna vilja veta om det är

några speciella problem på tidiga modeller ?

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

Jo, det är ju väldigt stora bilar så de är svåra att parkera, dessutom är motorena törstiga.



Nej, allvarligt talat. Tidiga 940 är inte annorlunda mot sena 940 eller sena 740. Felen är de gamla vanliga men inget allvarligt. Rost är sällsynt, motorerna håller liksom växellådorna. Takluckor går ibland sönder, en del fem-växlade lådor blir ibland lite trögväxlade, elhissar lägger av (nästan alltid knapparna), instrumentpanelen pajar, lite relä-problem.
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

Zkinz
Övningskörning
Inlägg: 225
Blev medlem: 16 dec 2003, 20:36
Ort: Ystad - Skillinge
Kontakt:

Inlägg av Zkinz »

bra bilar med gedigen kvalite... alla bilar pajar nångång, vissa mer andra mindre... krockade ska du akta dig för.. en krockad bil kan ge skador i längden också... urvalet e stort så leta efter en rostfritt exemplar som e rak å fin i plåten, hellre en vacker med knäpp motor än en ful bil med fin motor. Motorn är easy as pie att fixa...





lycka till jag köpte min 945:a med 26k mil som är en 92:a SE med 531 topp å vx3 kam för 30 pap.. heltrsotfri och fullservad... hor röd i färgen!

jolio
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 mar 2004, 00:03

Inlägg av jolio »

hmm parkering och törstighet lär inte bli nått problem,

van vid en lincoln mkV 5,95 meter 460cui bigblock 8)



så det är inga problem att köpa tidiga exemplar 91-94 ??



såg nått om att dom skulle ha mindre isolering i dörrarna :?:

Zkinz
Övningskörning
Inlägg: 225
Blev medlem: 16 dec 2003, 20:36
Ort: Ystad - Skillinge
Kontakt:

Inlägg av Zkinz »

dom e lugna.. men enligt mig så byter du ner dig om du haft en lincon mk5 :o

eXpaniX
Uppkörning
Inlägg: 358
Blev medlem: 19 jul 2003, 11:43
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av eXpaniX »

nej då det är inte mer problema att köpa en 91-94, eller en nyare. det här med isoleringe är ju inte heller några problem.. det är ju bara att sätta dit om man nu vill. men dom är ändå mycket tysta. angående krockskadade bilar, om man köper en så kan man ju tjäna en slant på att till exempel byta skärm eller dörr själv. men då ska man ju självklart vara säker på att bilen inte är sne..lycka till, hoppas du hittar en bra kompis för många år framöver ;) :D .
Volvo 940tic -94...

jolio
Färsk användare
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 mar 2004, 00:03

855

Inlägg av jolio »

Tack för all hjälp, ser förresten att det finns ganska billiga 855ór till salu

är det ett bättre val som vardagsbil/familjebil än en 940



fått för mig att 945 är mer rejäl, och lättskruvad stämmer det ??

eXpaniX
Uppkörning
Inlägg: 358
Blev medlem: 19 jul 2003, 11:43
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av eXpaniX »

ja det stämmer, 940 är mycket mer rejäl, och lättskruvad. för min del, om valet skulle stå mellan 940 och 850, så är 940 det självklara valet. om du har en 940 som du sköter väl och ser till att den inte rostar så kan den nog nästan följa dig livet ut, och det tror jag knappast att en 850 gör. enda fördelen jag kan se med 850 är då att den kanske drar lite mindre soppa, samt att den är betydligt mindre och därmed lättare att parkera..men jag skulle, om jag va dig, utan tvekan ta en 945!
Volvo 940tic -94...

Zkinz
Övningskörning
Inlägg: 225
Blev medlem: 16 dec 2003, 20:36
Ort: Ystad - Skillinge
Kontakt:

Inlägg av Zkinz »

ärligt talat.. inget är så rejält och perfekt som en 945:a stylingen är oändlig, tycker man den ser gammal ut så upgraderar man till v90.

Man behöver inte oroa sig för att kasta ut en massa pengar på en bil somkanske bara går 20 000 mil innan den e slut för 945:an rullar lätt 70-80 innan det börjar bli seriöst med problem.



Rost.. glöm det.. det e otroligt liten del 945:or som är rostiga, är dom det e det pga vanvård.



Motormässigt är motorn och drivlina odödlig vid normalt betende..



Bränsleförbukning ska jag inte sticka under med min b230fb dricker 1,5 L/m och 1,1/lm vid långkörning.. men va fan det e 3.- per mil extra mot en vanlig bil.. 3 KR!!!!!!



på 10 mil e det 30.- det e ju småpotatis, dessutom har du igen det på reservdelar m.m. LÄTT!



satsa 945:a istället för 855:a om du tycker om att pilla själv kan du alltid byta till v90 front om du tycker den ser gammal ut å lite sådant!



modllen är oslagbar.. bara v90 som e värre.. men den har ju 3.0L motor det e lite mycket för mig!

Skriv svar