Överväxel vs en vanlig 5:a...

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
740?
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 feb 2004, 01:31

Överväxel vs en vanlig 5:a...

Inlägg av 740? »

Varför har en del 740 överväxel iställe för en femma? Fördelar och nackdelar?

bhaten
Uppkörning
Inlägg: 322
Blev medlem: 21 feb 2003, 14:23
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av bhaten »

hum m46 (overdrive) är väl hållbarare än M47 (\"vanlig\" 5a)





eller har jag fel?

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

VARFÖR den har det har sin förklaring tillbaks till Amazonens tid. Då hade ytterst få bilar 5-växlad låda, jämför med hur vanligt det är idag med 6-växlat. Så istället för att konstruera om lådan så köpte dom in en överväxeltillsats från brittiska Jaycock. Mig veterligt finns det bara brittiska bilar samt Volvo som har manuell låda och överväxel... Den lådan hette iallafall M40, och efter att ha fått överväxel, M41.



Sedan fortsatte de bara och förbättra och tillverka denna låda, som blev M45 och M46, fram till 1994, då den och M47 ersattes av M90.



Men manuella M47:an konstruerades så att den fick en \"mekanisk överväxel\" istället för hydraulisk. M47:an har ett utstickande hus där mekaniken för femmans växel fanns. Detta gjorde lådan och framförallt dess bottenstock lång och instabil. Det gjorde att M47 tål betydligt mindre vridmoment än M46, och därför återfinns M47 endast hos de motorsvagaste alternativen.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Re:

Inlägg av Andreas »

Mig veterligt finns det bara brittiska bilar samt Volvo som har manuell låda och överväxel...
Farsan hade en Opel Rekord (Alla bilar rostar, men Opel har Rekord) och den hade 4 växlar och likadan overdrive som Volvo.

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

är inte m46 och m46 lika invändigt förutom 5an? dvs att alla axlar o drev är lika för de 4 första växlarna?
kör 945T aut och 945T man, 1998

Snatto
Uppkörning
Inlägg: 866
Blev medlem: 15 jun 2003, 18:26
Ort: Blekinge...

Inlägg av Snatto »

M46:an



Jag tycker det är bland de sämsta lådorna Volvo tillverkat, och tyvärr sitter det en sådan i min bil... synd att M90-lådorna är dyra.
h OND a

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

OD på Rekord, där ser man. M46 och M47 är helt identiska för de 4 första växlarna. M46 är en M45 med overdrive, och M47 är en M45 med \"mekanisk overdrive\" så att säga. M46-lådorna är knappast dåliga. Visst, kan vara lite krångel med överväxeln, men det är oftast elfel. Lådorna är annars mycket pålitliga och hållbara. Den bästa 5-växlade lådan innan M90.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

740?
Färsk användare
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 feb 2004, 01:31

Inlägg av 740? »

m45, 46, 47? Otroligt påläst! Men jag fattade hälften ungefär. Är det en m46 el 47 i en en 740gle 87? Säljaren säger att det är överväxel? Ska jag leta efter något med \"vanlig\" femte vxl i stället? Min 745 gle hade ju v\"anlig\" femte växel. Jag fattar inte varför Volvo har två varianter?



Du verkar ju ha snarlik bil. Har du också overdrive? Är det bättre eller?!?

acid
Uppkörning
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 nov 2002, 18:41
Ort: Kristianstad

Inlägg av acid »

OD på Rekord, där ser man. M46 och M47 är helt identiska för de 4 första växlarna. M46 är en M45 med overdrive, och M47 är en M45 med \"mekanisk overdrive\" så att säga. M46-lådorna är knappast dåliga. Visst, kan vara lite krångel med överväxeln, men det är oftast elfel. Lådorna är annars mycket pålitliga och hållbara. Den bästa 5-växlade lådan innan M90.




Kan bara hålla med dig Niel har själv en M46a och är hur nöjd som helst med den.

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Re:

Inlägg av George Holmer »

skrev:m45, 46, 47? Otroligt påläst! Men jag fattade hälften ungefär. Är det en m46 el 47 i en en 740gle 87? Säljaren säger att det är överväxel? Ska jag leta efter något med "vanlig" femte vxl i stället? Min 745 gle hade ju v"anlig" femte växel. Jag fattar inte varför Volvo har två varianter?



Du verkar ju ha snarlik bil. Har du också overdrive? Är det bättre eller?!?


Varför har Volvo olika lådor? Därför att den utan knapp-överväxel inte håller för de krafter som produceras av de starkare motorerna såsom turbodieseln, bensinturbon och 16-ventilaren. På billigare bilar monterades den billigare lådan utan knapp-överväxel.



M47, som inte har en överväxel med knapp, är en mycket dålig låda. Du ska absoult ha en GLE eller bättre med insprutning och M46, dvs låda med en knapp för överväxeln. Den lådan är klart bättre.
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

att säga att m47 är en mycket dålig låda jämfört med m46 när den har samma innehåll på de fyra första växlarna låter skumt. dessutom som många många inslag på forumet rör just problem med m46.



volvo valde m46 till de motorstarkare bilarna eftersom 5an på dessa tål mer effekt är 5an på m47
kör 945T aut och 945T man, 1998

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Jag håller inte med om att M47 är en mycket dålig låda. Det är en mindre hållbar låda än M46, men till de motorsvagare alternativen fungerar den utmärkt. Pratade med en man på Skogs-Nolia (en mässa inriktad på skogsbruk, osv) som hade en 740 GL -88 som gått 55000 mil, med samma låda, M47. Inga problem.



De starkaste motorerna som det satt M47 på var väl nyare 240 GLT med B230E. Satt den inte även på 940 GL 91-93 med 136 hk? Nåja. Där nånstans går väl gränsen för vad den pallar, skulle jag tro.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

eXpaniX
Uppkörning
Inlägg: 358
Blev medlem: 19 jul 2003, 11:43
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av eXpaniX »

91:ans 940 med fb motorn har m46. däremot så tror jag att 93:an har m47, kanske även vissa 92:or, men jag är inte säker på detta..
Volvo 940tic -94...

jesper13
Forumsnarkoman
Inlägg: 4221
Blev medlem: 03 feb 2003, 18:21
Ort: HÖÖR

Inlägg av jesper13 »

vissa 95or med lättryckare skall ha haft m47 också
kör 945T aut och 945T man, 1998

Användarvisningsbild
Snusarn
Expert
Inlägg: 8508
Blev medlem: 16 maj 2003, 15:22
Kör: säkert..
Ort: Vänersborg Medlemsnummer 133 Kör: Saab 9-3 -02, Buick Park Avenue -92a VW Caddy pickup -97a

Inlägg av Snusarn »

Jag som alltid har trott att en 5 växlad låda e`bättre än en med knapp :?

Ja Ja !! det är kul att man lär sig något nytt
Jobbar på volvo.. dock bussar :)

Fredrik.A
Uppkörning
Inlägg: 446
Blev medlem: 30 nov 2002, 13:08
Ort: Lerum/GBG
Kontakt:

Inlägg av Fredrik.A »

På Turbo bilarna så är OD förstärkt.
Bild

960 -96 3.0E

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Även själva lådan är förstärkt på olika vis. Något med lagringen och upphängningen av dreven, bl a. Är inte så insatt i detaljer.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Är det OD med av typ \"J\" eller \"P\" type som sitter på turbo motornerna, blandar för jämnan ihop dom två?



M46 tycker jag är en okej låda men det som är lite trist med dom är att växlingarna inte går lika lätt som tex på en M90, specielt mellan 1:an och 2:ans växel



Sen en annan sak som även gäller M47 och säkerligen M45 med flera, är det där skorret som uppkommer när man skall lägga i backväxeln, det går att komma runt med dubbel koppling mm men det skulle vara skönt att slippa det helt

Någon här som inte har så på sin låda? (gäller ej M90 pojkarna) :-D

Svinto
Uppkörning
Inlägg: 976
Blev medlem: 15 jan 2003, 00:08
Ort: Mölndal (GBG)

Inlägg av Svinto »

jag har inte det på min låda (M46)
940 Classic

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Bara att grattulera, jag har det lite grand på min M46 men det kommer nog att förvärras allt mer, kommer nog att montera M90 framöver

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Skorret på backväxeln uppkommer bara om bilen inte står still, eller om du stått och varvat på neutralen, med kopplingen uppsläppt. Om du har gjort det, lägg då in en annan växel först, för att synka dreven till stillastående. Och voilà! Backväxeln går i utan missljud.
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

tictac
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2471
Blev medlem: 30 nov 2002, 09:33
Ort: Hässleholm

Inlägg av tictac »

Jo det är sant, man behöver inte enns tänka på det, man gör automatiskt växlingen först till 1:an innan man lägger i backen

niel
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2293
Blev medlem: 01 dec 2002, 05:00
Ort: Luleå

Inlägg av niel »

Dock så skorrar det ändå, om man gör så, om bilen inte står helt stil, för då snurrar ju växellådans utgående axel...
Volvo 760 GLE Turbodiesel -89 [Fotoalbum]

Andreas
Forumsfreak
Inlägg: 3387
Blev medlem: 01 dec 2002, 22:09
Ort: Örebro

Re:

Inlägg av Andreas »

en en annan sak som även gäller M47 och säkerligen M45 med flera, är det där skorret som uppkommer när man skall lägga i backväxeln, det går att komma runt med dubbel koppling mm men det skulle vara skönt att slippa det helt

Någon här som inte har så på sin låda? (gäller ej M90 pojkarna) :-D
Min skorrar bara lite ibland men bilen har ju inte ens gått 19000, 740:n jag hade som gått 35000 skorrade betydligt mer.

snojli
Färsk användare
Inlägg: 32
Blev medlem: 25 jan 2004, 20:13
Ort: Köping

Inlägg av snojli »

Har inte M46an lägre utväxling på \"femman\" än M47? Jag har fått den uppfattningen, men det kanske berodde enbart på att bilen jag hade med M46 var mer högljudd... hade ej varvräknare på den.

Skriv svar