780 Startar inte efter fördelarbyte

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Amcerra
Färsk användare
Inlägg: 7
Blev medlem: 05 jan 2024, 07:53

780 Startar inte efter fördelarbyte

Inlägg av Amcerra »

Hej

Ny här men har kört Volvo i många år och jag har hittat många bra trådar här, nu är det dags för mitt första inlägg.

Bilen är en 89a 780, jag bor i Los Angeles och bilen är därför med amerikanska specifikationer, tror inte det skiljer på motorn från dom som sålts i sverige.

Problemet börjad när bilen plötsligt började dö på tomgång vid rödljus när den blivit varm. Startade alltid direkt igen men bara för att dö igen vid nästa eller det tredje rödljuset.
Jag misstänkte hallgivaren i fördelaren (är en 89a turbo så den har fortfarande fördelare med hallgivare) och skaffade en ny. Mina motorfästen har sett bättre dagar så det var ett helvete att få bort fördelar locket, det ville gå i torpedväggen och kila fast sig, men efter att ha hissat motorn lite med domkraft gick det att få av locket och ta ut resten. Ställde motorn i TDC innan och rotorn pekar rätt även om jag tycker den pekar lite mer mot treans tändkabel än ettan. Det går ju bara att sätta in fördelaren på ett sätt och bilen har startat varje gång dom åren jag ägt den så den måste ju peka dit den ska. Ny fördelare på plats och självklart startar inte bilen. Kollade så allt satt rätt, kablar mm och det gör dom. Från höger om jag tittar på fördelaren ståendes framför bilen. 2-1-3-4.

Bytte tillbaka till min gamla fördelare och bytte även jordkablarna som går från torpedväggen till bultarna på ventilkåpan, dom såg rätt ärjade ut. Då startar bilen precis som vanligt. Men grundproblemet kvarstår, dör vid tomgång var femte minut.

En kompis här som också kör Volvo hade en ny Boschfördelare i kartong som jag plockade upp, tänkte att det kan ju vara den billigare after market fördelaren jag bytt till som var dålig. Bytte till Boschfördelaren och bilen startar inte igen.

Har kollat precis allt även gjort rent kontakterna till hallgivaren med elektronikrengöring, tändkablarna sitter rätt. Kollade också så jag har gnista och det har jag. Inte jättestark blå gnista, men jag tänker att bilen borde i alla fall hosta lite om det bara är dålig gnista. Fördelaren går ju att vrida lite innan man dragit åt skruvarna och jag har inte helt kolla på exakt vilket läge den var i från början, testade alla små lägen från det ena hållet till det andra och tänkte att nånstans borde den i alla fall hosta till lite.

Står lite handfallen nu men skulle vilja göra ett sista försök själv innan jag bogserar den till en Volvomek.

Tips vart jag ska börja kolla mottages gärna.

Tack

In The White
Moderator
Inlägg: 20159
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: 780 Startar inte efter fördelarbyte

Inlägg av In The White »

Låser här iom att det redan finns en tråd om detta under "motor".

Låst