Garageförsäkring

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Garageförsäkring

Inlägg av Lehto »

Tjenare.

Pga lite oroligheter på området så ringde jag mitt försäkringsbolag bara för att verkligen höra vad som gäller med prylar i mitt garage.
Jag bor i bostadsrätt och i det huset på gaveln finns 3st garage och alla har en varsin port in.
Ett av garagen är helt från skilt från oss andra, och dom andra två kan man gå emellan. Så tyvärr är jag inte enda personen med åtkomst till mitt garage, min garage granne skulle i teorin kunna öppna sin port och gå över till min sida och sno alla mina verktyg. Nu litar jag ju dock på honom då han dessutom är ordförande i föreningen så det är jag inte orolig för.

Jag är mer orolig för att någon ska bryta sig in i mitt garage då jag har 1st bil, 1st motorcykel, motor, mycket bil/mc-delar och en hel del verktyg.
Ringde mitt försäkrings bolag IF igår och frågade hur det ligger till med mina saker i garaget om något skulle hända och då säger dom att saker som inte tillhör bilen ersätter dom till ett värde av 3000kr endast... Och dom ville inte försäkra det som lösöre heller.
Så bara som ett exempel, jag har ett 531 topplock ståendes i garaget, eftersom min Volvo 940 redan har ett topplock monterat så kan man inte säga att detta 531 topplock tillhör min 940. Så skulle den bli stulen får jag typ ingenting.

Hur har ni andra löst liknande problem? Eller har ni inte orkat bry er? Eller finns det något bolag som inte är så kinkiga, har pratat med både IF och trygghansa och ingen av dom vill försäkra mina bildelar, tillbehör, motor och verktyg m.m.
940 Turbo brukis: Bild

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3687
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Garageförsäkring

Inlägg av einar- »

Har du kollat om hemförsäkringen täcker det?
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Garageförsäkring

Inlägg av Lehto »

einar- skrev:
20 jun 2023, 11:30
Har du kollat om hemförsäkringen täcker det?
Yes det gör det icke... Eftersom det räknas som högriskvaror eller vad dom kallade det...
940 Turbo brukis: Bild

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Garageförsäkring

Inlägg av Lehto »

Så här står det i villkoren på IFs hemförsäkring:
För pengar, värdehandlingar och stöldbegärlig egendom gäller försäkringen enbart i samband med rån, fickstöld eller väskryckning, samt vid stöld av egendom i hotellrum.

Och reservdelar till bil är just "stöldbegärlig egendom"...

FÖRSÄKRINGEN
GÄLLER INTE FÖR:
biutrymme
stöld av pengar, värdehandlingar och stöldbegärlig egendom.
stöld/skadegörelse
Senast redigerad av 1 Lehto, redigerad totalt 21 gånger.
940 Turbo brukis: Bild

Hassell
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2452
Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
Kör: 245 -90, 245 -93
Ort: Runhällen

Re: Garageförsäkring

Inlägg av Hassell »

Intressant, jag har funderat på samma sak då jag har en liknande situation. Det känns ju som att det borde gå att teckna en försäkring på garaget?! Det är ju liksom inget ovanligt med såna här lösningar. Har dock inte kollat upp det med mitt försäkringsbolag.

Kan det inte vara så att bostadsrättsföreningens försäkring träder in? Sker det ett inbrott i ett sådant garage så är det ju ett inbrott i föreningens fastighet...

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Garageförsäkring

Inlägg av Lehto »

Hassell skrev:
21 jun 2023, 09:10
Intressant, jag har funderat på samma sak då jag har en liknande situation. Det känns ju som att det borde gå att teckna en försäkring på garaget?! Det är ju liksom inget ovanligt med såna här lösningar. Har dock inte kollat upp det med mitt försäkringsbolag.

Kan det inte vara så att bostadsrättsföreningens försäkring träder in? Sker det ett inbrott i ett sådant garage så är det ju ett inbrott i föreningens fastighet...
Ja jag har ställt frågan till föreningen också men inte fått något svar ännu.

Parallelt har jag ringt runt till fler försäkringsbolag och TryggHansa säger som IF, tvär nej.

Hos Länsförsäkringar trodde jag att det blev success när jag pratade med dom, dom sa att bldelar och motorer i garage ska gå under "lösöre på annan plats än i den bostad som anges i försäkrings brevet" vilket är upp till 100'000kr. Men som vanligt med försäkringsbolag så är dom bara kåta på att sälja, så när jag väl fick offerten och villkoren mailade till mig så blev jag tveksam efter att han granskat villkoren på några punkter och ringde upp dom.
Såklart blev det tveksamheter och dom fick kolla med sina jurister som kom fram till att dom till och med säger emot sig själva i villkoren. Och det slutade med en liten förbättring jämfört med IF och TryggHansa som är 0:- Länsförsäkringar ger ersättning upp till 10'000:- iaf för bil/reservdelar:
Villkor Länsförsäkringar
Villkor Länsförsäkringar
Lansfors.jpg (124.63 KiB) Visad 538 gånger
Som ni ser på bilen ovan så står det 10'000:- i tabellen, de är det som gäller, trots att dom på högra sidan säger att försäkringen INTE gäller.
Men deras jurister bekräftade iaf att det är det som står i tabellen som gäller och det går inte att öka på det värdet utan det är fast max 10'000kr

Ska kolla med Gjensidige försäkringsbolag härnäst och där ser det lite positivare ut om man går upp på deras "plus"-hemförsäkring. Men ska få detta bekräftat först.
940 Turbo brukis: Bild

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Garageförsäkring

Inlägg av Lehto »

En till update, vet inte hur intresserade ni är men kan lika gärna uppdatera med den infon jag hittar när jag ändå undersöker saken.
Kanske finns det någon mer som har nytta av detta. Pratade med Gjensidige och gick man på deras största hemförsäkring "Plus" så täcker den bil/reservdelar till ett värde av 25'000:- så nu börjar det ju likna något!
Gjensidige
Gjensidige
gjensidige.jpg (73.73 KiB) Visad 522 gånger
Men dessvärre så ville dom inte försäkra min Volvo av årsmodell 1992... Hade velat få alla mina försäkringar samlade på ett ställe när man ändå ska byta, men får väl se hur det slutar.
940 Turbo brukis: Bild

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Garageförsäkring

Inlägg av Lehto »

Folksam också 0:- precis som IF och Trygghansa
940 Turbo brukis: Bild

Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2196
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Garageförsäkring

Inlägg av Vita_Vargen »

Intressant info, jag vart av med mutterknacken och garage-domkraften från mitt garage för ~10 år sedan men tänkte inte på att försäkringen ev kunde täckt de då :/
Smiley missbrukare [tyst]

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Garageförsäkring

Inlägg av Lehto »

Vita_Vargen skrev:
22 jun 2023, 17:33
Intressant info, jag vart av med mutterknacken och garage-domkraften från mitt garage för ~10 år sedan men tänkte inte på att försäkringen ev kunde täckt de då :/
Aa verktyg verkar gå in under lösöre alt stöldbegärlig egendom på annan plats och det verkar dem flesta ha.
Det är just bildelar / reservdelar som är kruxet.
940 Turbo brukis: Bild

Användarvisningsbild
Vita_Vargen
Webshopansvarig
Inlägg: 2196
Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
Kör: Många bilar
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Garageförsäkring

Inlägg av Vita_Vargen »

Lehto skrev:
23 jun 2023, 00:20
Vita_Vargen skrev:
22 jun 2023, 17:33
Intressant info, jag vart av med mutterknacken och garage-domkraften från mitt garage för ~10 år sedan men tänkte inte på att försäkringen ev kunde täckt de då :/
Aa verktyg verkar gå in under lösöre alt stöldbegärlig egendom på annan plats och det verkar dem flesta ha.
Det är just bildelar / reservdelar som är kruxet.
Bildelarna ligger på vinden så har nog större problem om dom kommer åt dom xD
Smiley missbrukare [tyst]

Skriv svar