240 vs 740 för en nybörjare
240 vs 740 för en nybörjare
Jag vill börja med att säga att jag är en total nybörjare på bilar, men jag ska köpa mig antingen en 240 eller 740 och lära mig meka med bilar från grunden.
Det som fick mig att välja detta spåret är att jag är trött på alla nya bilar med deras jävla datorsystem och skit, så jag ville ha en mekanisk bil, inte något datorstyrt.
Vilken av 240 / 740 har ”simplare” konstruktion? Vilken är enklare att byta delar i osv?
Är automat VS manuell växellåda dyrare eller svårare att underhålla/reparera?
Vilken av modellerna har delar som är enklare att serva själv, sånt som att svetsa, polera osv?
Och en sista grej, jag har försökt googla mig till svaret men lyckas inte. Vad är skillnaden mellan 240/244? Och även 740/744? Väldigt tacksam om ni orkade svara på det!
Ni får gärna skratta åt mig, jag fattar att jag kastar mig in med massor av proffs och ni lär ju tycka jag är löjlig nästan kanske
Det som fick mig att välja detta spåret är att jag är trött på alla nya bilar med deras jävla datorsystem och skit, så jag ville ha en mekanisk bil, inte något datorstyrt.
Vilken av 240 / 740 har ”simplare” konstruktion? Vilken är enklare att byta delar i osv?
Är automat VS manuell växellåda dyrare eller svårare att underhålla/reparera?
Vilken av modellerna har delar som är enklare att serva själv, sånt som att svetsa, polera osv?
Och en sista grej, jag har försökt googla mig till svaret men lyckas inte. Vad är skillnaden mellan 240/244? Och även 740/744? Väldigt tacksam om ni orkade svara på det!
Ni får gärna skratta åt mig, jag fattar att jag kastar mig in med massor av proffs och ni lär ju tycka jag är löjlig nästan kanske
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: 240 vs 740 för en nybörjare
skurt skrev: ↑13 nov 2022, 20:24Jag vill börja med att säga att jag är en total nybörjare på bilar, men jag ska köpa mig antingen en 240 eller 740 och lära mig meka med bilar från grunden.
Det som fick mig att välja detta spåret är att jag är trött på alla nya bilar med deras jävla datorsystem och skit, så jag ville ha en mekanisk bil, inte något datorstyrt.
Vilken av 240 / 740 har ”simplare” konstruktion? Vilken är enklare att byta delar i osv?
Skulle vilja säga att det är lika lätt på båda serierna.
Är automat VS manuell växellåda dyrare eller svårare att underhålla/reparera?
Är i stort sett bara oljebyte på båda.
Vilken av modellerna har delar som är enklare att serva själv, sånt som att svetsa, polera osv?
Tycker båda är lika enkla att underhålla själv. Ganska basic allting på dom.
Och en sista grej, jag har försökt googla mig till svaret men lyckas inte. Vad är skillnaden mellan 240/244? Och även 740/744? Väldigt tacksam om ni orkade svara på det!
Är ingen skillnad. Exempelvis är 740 och 744 samma modell.
Ni får gärna skratta åt mig, jag fattar att jag kastar mig in med massor av proffs och ni lär ju tycka jag är löjlig nästan kanske
Alls inte skratta! Alla är nybörjare i början, och inga frågor är för "dumma".
Re: 240 vs 740 för en nybörjare
Grymt, tack så mycket för alla svar! Det kommer garanterat bli fler när jag köpt bilen! Det kommer bli en 240 då efter dina svar här, jag tycker dom är så sjukt fina!
-
- Moderator
- Inlägg: 20137
- Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
- Kör: Herrgårdsvagn
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: 240 vs 740 för en nybörjare
Ja 240 är jäkligt trevliga och stryktåliga bilar. Har själv haft två, och dom fick utstå
mycket kan jag säga...
Re: 240 vs 740 för en nybörjare
Jag skulle personligen säga att 700-serien har bättre rostskydd än 240. I alla fall är det lättare att hitta en fräsch.
-
- Klubbmedlem 2022
- Inlägg: 2446
- Blev medlem: 10 apr 2005, 12:39
- Kör: 245 -90, 245 -93
- Ort: Runhällen
Re: 240 vs 740 för en nybörjare
Jag har haft många 240 och 740 och om jag ska värdera bruksvärdet så väljer jag 740. Den främsta anledningen är att 740 känns lite mer "modern" samt att det ännu är relativt enkelt att hitta begagnade delar till dom. 740 har även bättre rostskydd och är oftast lite mer välutrustade än 240, tex centrallås och elhissar är mycket vanligare att hitta i en 740, än i en 240. Även bättre framstolar i 740.
Däremot om jag ska välja "med hjärtat" så blir det 240. Det som är trist med 240 idag är att det har blivit svårare med delar och vill man ha tag i något tillbehör så får man betala därefter. Häromkring (mellansverige) så är 240 dessutom ganska ovanlig på bilskrotarna idag, vilket försvårar letandet efter prylar. Vanliga reservdelar är såklart inga problem, men resten kan vara knepigt. Men 240 är trevliga bilar och jag kommer aldrig att sälja min 245
Däremot om jag ska välja "med hjärtat" så blir det 240. Det som är trist med 240 idag är att det har blivit svårare med delar och vill man ha tag i något tillbehör så får man betala därefter. Häromkring (mellansverige) så är 240 dessutom ganska ovanlig på bilskrotarna idag, vilket försvårar letandet efter prylar. Vanliga reservdelar är såklart inga problem, men resten kan vara knepigt. Men 240 är trevliga bilar och jag kommer aldrig att sälja min 245
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2145
- Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
- Kör: Volvo
- Ort: Västkusten
Re: 240 vs 740 för en nybörjare
740 med b230a förgasare då slipper du elektroniska styrssytem.
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.
Stavar som en kratta...
Stavar som en kratta...
-
- Svart bälte i SÖK!
- Inlägg: 2145
- Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
- Kör: Volvo
- Ort: Västkusten
Re: 240 vs 740 för en nybörjare
740 med lh2,4 o diagnosuttagen på vänster fäderben helst en 88b.
även 940 91-92 har detta.
undvik 740 av årsmodell 1992. annat styrsystem kan vara svårare med delar till dessa.
även 940 91-92 har detta.
undvik 740 av årsmodell 1992. annat styrsystem kan vara svårare med delar till dessa.
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.
Stavar som en kratta...
Stavar som en kratta...
- Vita_Vargen
- Webshopansvarig
- Inlägg: 2192
- Blev medlem: 16 feb 2011, 21:55
- Kör: Många bilar
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: 240 vs 740 för en nybörjare
Enklare o hitta nån som kan elektroniska styrsystem än förgasare idag
Smiley missbrukare