Värmekran - regleramen hoppar ur fästet (940 utan ac)

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Mile
Färsk användare
Inlägg: 1
Blev medlem: 30 apr 2022, 18:39

Värmekran - regleramen hoppar ur fästet (940 utan ac)

Inlägg av Mile »

Hej!

Mitt absolut första inlägg här i forumet. Fått mycket hjälp av att läsa på forumet tidigare, men nu har jag åkt på en nit som "borde" vara hur enkel som helst men som jag inte lyckas komma runt. Tänker att ni säkert har goda och kloka råd.

Jag har precis bytt värmekran på min Volvo 940 (-93 utan ac), pga läckage. Den nya är från Vparts. Det var minst sagt pilligt att byta men FAQn här på forumet hjälpte mycket. Jag har fått tillbaka allt rätt - vad jag kan se - och inga clips har fått sönder. Jag har även smort upp reglerarmen på den nya värmekranen pga viss tröghet.

Nu till problemet. Plattan, där vajrarna är fästa sitter rätt, och i skenan, men ligger inte särskilt nära själva reglerarmen. Det får till följd att i regleraren hoppar ur i ett visst läge. Problemet är alltså inte friktionen i reglerarmen utan avståndet mellan reglerarmen och den utanpåliggande plattan där vajarna är fästa. Problemet skulle ju också lösas om själva piggen på reglerarmen skulle varit några millimeter längre, men så är det ju inte (och orginalkranen ser likadan ut).

Har något varit med om detta problem och hur har ni i sådana fall löst det?

Robert