Test av mängd etanol i bensin 98 oktan

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Test av mängd etanol i bensin 98 oktan

Inlägg av Lehto »

Tjenare.

Fick reda på ett enkelt sätt att kontrollera mängden etanol i bensinen så tänkte köra ett litet test från Västerås på 98 oktan bensin från Preem, Circle-K, OKQ8 & nån till, kanske Ingo?

Först ut blev iaf Preem (den bemannade stationen på stockholmsvägen) då det vanligen är där jag tankar, tittar man på deras produktdatablad ser det ut enl följande:
Bild
Dom friskriver sig att den får innehålla max 5% etanol, men deras egna mätvärden har visat 0% vilket jag även fått höra när jag gjort jobb på Preem raffet i Lysekil så påstod dom sig att inte blanda i etanol i 98 oktans bensinen som kommer från deras egna raffinaderier, men det händer att dom ibland köper in utifrån för att täcka behovet hos mackarna och den är oftast 4-5%. Men så länge de levereras från Preem raff ska de vara 0% etanol så upp till bevis då.

Började med att kontrollera nivån i den större mätcylindern med hjälp av en mindre mätcylinder som har noggranhet på 0,5ml:
Bild
Bild
Så lägsta nivån i den stora mätcylindern ligger 2ml fel, vilket iofs är inom toleranserna för mätglaset.

Så bort med vattnet och torka ur mätcylindern och måtta upp 100ml bensin med hjälp av den lilla mer noggranna mätcylindern:
Bild
Bild
Stämmer jäkligt exakt nu faktiskt!

Och nu till magin, vicka i 20ml vatten! Vattnet ska binda etanolen och bilda skikt där bensinen kommer flyta ovan på vattnet och etanolen och därmed kan man se/utläsa hur mkt etanol som finns i 100ml bensin. Sagt å gjort, vicka i 20ml vatten och väntade 40min så såg det ut såhär:
Bild

Varje sträck ska vara 2ml, men som vi såg i första testet med enbart 20ml vatten så verkar lägsta nivån vara liiite off så jag skulle säga att de kanske är liiiiite mindre än 2ml etanol per 100ml bensin.
Så mitt utlåtande är att Preem 98 oktan innehåller STRAX UNDER 2% etanol. Vilket känns rätt schysst ändå, men vi får väl se vad dom andra mackarna levererar för resultat framöver :) Tror jag satsar på Circle-K som nästa, känns som dom är populära.

Resultat lista:
Preem 98 oktan: Strax under 2% etanol
940 Turbo brukis: Bild

Användarvisningsbild
umekille
Uppkörning
Inlägg: 435
Blev medlem: 04 apr 2014, 03:03
Ort: Umeå

Re: Test av mängd etanol i bensin 98 oktan

Inlägg av umekille »

Har alltid kört på 95 men nu på 98
98 finns inte överallt då för få kör på det
så är det inte lönsamt tillhandahålla.
En sån självklarhet att Bilbolaget/Volvo .s
mackar skulle ha 98 men där bet jag mej
i läppen--- trist verkar bara vara OK obemannat
som har 98...alla andra på t.ex landsbygden får
nöja sig med 95 i både bensindrivna jordbruks
maskiner o bilar...om man måste åka extra långt
för att få tag i 98...Trist....Ditt experiment är
intressant.
Ford Falcon -60 "Sommarbilen" står pga rådjur i fronten
Volvo 745 GLT-91 svart "övergiven o mossig" såld
Volvo 945-93 oceanblå "extrabilen i trafik" stulen kat
Volvo 744-88 vinröd återuppväckt efter 4,5 års
sömn"" nybesiktad ua
Dacia sandero stepway 2013 "åretruntbilen"

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Test av mängd etanol i bensin 98 oktan

Inlägg av bönan »

Åtminstone härikring har alla Statoil (ja, jag är envis) 98 oktan. Min 240 vill ha 98 och det är lite kämpigt att få tag på ibland om man är ute på långtur. Efterfrågan kanske ökar nu när E10 införs!

thol
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 2920
Blev medlem: 20 dec 2011, 19:34
Kör: 740 se
Ort: Bollnäs/Järbo

Re: Test av mängd etanol i bensin 98 oktan

Inlägg av thol »

Hur Har det gått med dom fortsatta testerna?

Skriv svar