Svårfunna delar till V90 3.0 -98

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Ninni
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 feb 2021, 10:13

Svårfunna delar till V90 3.0 -98

Inlägg av Ninni »

Hejsan!
Jag har blivit bestulen på katalysatorn inkl två lambdasonder med kablage. Vid stöldtillfället krossades även bakrutan för att komma åt en domkraft i bagagen. Det visar sig, att Volvo har sonderna som reservdel, men vare sig katalysatorn eller bakrutan finns att få tag i via Volvo. Har börjat söka på olika bildelsbaser, men det verkar svårt. Därför vänder jag mig till er i klubben för att se, om någon kan tipsa om någon som har dessa delar. Tacksam för alla tips från er. Tack på förhand!
Leif Pettersson

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: Svårfunna delar till V90 3.0 -98

Inlägg av HenrikG »

Hej!
Autoexperten har eftermarknadskatalysatorer till V90 -98 av fabrikat Fenno, vänd dig till närmaste butik så kan dom hjälpa dig att kolla pris och leveranstid.

Angående begagnade delar så är det nog extremt svårt, för att som du tyvärr blivit varse, så finns det ett stort värde i katalysatorer till just 960/V90 pga hög förekomst av ädelmetaller. Detta innebär ju då tyvärr för oss entusiaster att skrotar sällan får in dessa delar och att privata skrothandlare/privatpersoner tjänar mer på att sälja dessa till en uppköpare än att sälja till någon som vill hålla en bil rullande.
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Svårfunna delar till V90 3.0 -98

Inlägg av Lehto »

Det här har blivit ett helt sjukt fenomen... Är det enbart ädelmetallerna som dom vill åt?
Vet att stena recycling här i Västerås blev bestulna på ett tiotal katalysatorer till några av deras mindre lastbilar under en natt.
940 Turbo brukis: Bild

Ninni
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 feb 2021, 10:13

Re: Svårfunna delar till V90 3.0 -98

Inlägg av Ninni »

Tack vare ditt svar HenrikG har jag via Autoexperten fått pris och leveranstid på
katalysatorn med tillbehör. Stort tack för hjälpen! Trodde det skulle vara en nästan omöjlig
uppgift att få tag på dessa, så där föll en stor tyngd från mina axlar.

Det som nu saknas är bakrutan och då undrar jag om det är samma baklucka/ruta på tidigare
modeller 945/965. Troligen är det svårt att få tag i själva rutan, så ett alternativ skulle kunna
vara, att få tag i en hel baklucka.

Tacksam för alla tips!

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Svårfunna delar till V90 3.0 -98

Inlägg av bönan »

Ninni skrev:
18 feb 2021, 09:22
Tack vare ditt svar HenrikG har jag via Autoexperten fått pris och leveranstid på
katalysatorn med tillbehör. Stort tack för hjälpen! Trodde det skulle vara en nästan omöjlig
uppgift att få tag på dessa, så där föll en stor tyngd från mina axlar.

Det som nu saknas är bakrutan och då undrar jag om det är samma baklucka/ruta på tidigare
modeller 945/965. Troligen är det svårt att få tag i själva rutan, så ett alternativ skulle kunna
vara, att få tag i en hel baklucka.

Tacksam för alla tips!
Bakluckan och rutan ska vara samma på alla bilar i 7- och 900serien. Dock skiljer ju vissa detaljer (handtag osv), men rutan ska vara lika. Kan aldrig tänka mig att det ska vara svårt att få tag på en sådan i ok skick. Var bor du? Jag har en 945-baklucka i tråkigt skick, men med hel ruta, du kan få för en symbolisk summa, om du hämtar den. Finns i norra Dalarna. :)

Ninni
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 feb 2021, 10:13

Re: Svårfunna delar till V90 3.0 -98

Inlägg av Ninni »

Tack för ditt snabba svar, bönan! Misstänkte att det kunde vara samma. Har kollat på Bildelsbasen och det fanns inte en enda 965/V90 men en hel flock med 945-luckor. Jag bor i Torslanda, Göteborg och jag kan nog ordna en Vito och komma upp och hämta den. Finns torkare och bromsljus? Vad skulle du vilja ha för den?

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Svårfunna delar till V90 3.0 -98

Inlägg av Moto-XXX »

Bilskrotar brukar oftast ha väldigt höga priser på delar till våra bilar så jag föredrar att köpa privat. Det finns några 965/V90 som säljs i delar på Blocket just nu.

Ninni
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 feb 2021, 10:13

Re: Svårfunna delar till V90 3.0 -98

Inlägg av Ninni »

Tack Moto-XXX, jag kollar på Blocket också.

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 364
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Svårfunna delar till V90 3.0 -98

Inlägg av bönan »

Ninni skrev:
19 feb 2021, 21:38
Tack för ditt snabba svar, bönan! Misstänkte att det kunde vara samma. Har kollat på Bildelsbasen och det fanns inte en enda 965/V90 men en hel flock med 945-luckor. Jag bor i Torslanda, Göteborg och jag kan nog ordna en Vito och komma upp och hämta den. Finns torkare och bromsljus? Vad skulle du vilja ha för den?
Bromsljus ska finnas, torkararm har jag också, dock är det ju annorlunda modell på 945 än 965. Osäker på om torkarmotorn fungerar. Bakluckan är nerplockad, inget handtag eller lås, resten finns sparat. Men det var väl främst rutan du var ute efter ändå.

Får jag 2-300 är jag nöjd, så har jag en sak mindre som tar plats. Men se om du inte hittar en till rimligt pris närmare, tycker inte man ska behöva köra 70 mil för en 940-bakruta. :)

Ninni
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 feb 2021, 10:13

Re: Svårfunna delar till V90 3.0 -98

Inlägg av Ninni »

Tack bönan!
Kollar vidare under veckan, men är inte helt främmande till en utflykt nästa helg.
Jag hör av mig, när jag vet.
Ha d bäst!

Skriv svar