Kommer min 944 stiga i värde? *toppskick

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Ppol
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 aug 2019, 20:43

Kommer min 944 stiga i värde? *toppskick

Inlägg av Ppol »

Hej , jag har en Volvo 944 Gl 1994, 5vxl manuell.
helt basutrustad . Grå inredning som är i toppskick. Aldrig suttit några passagerare i den( helt säkra uppgifter) dörrsidorna är som nya utan skrynkel,

Den är förvarad , vinter som sommar inne i kallgarage, färgen är röd och den har samma lyster som när den rulla ur Åf i april-94.

Kopplingssats och vanlig service är gjort, i övrigt är den 100% original.

Bara gått i Lappland och är 100% rostfri.

Vad tror ni om värdet? Kommer den stiga med åldern, eller har dem nått toppen redan?

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Kommer min 944 stiga i värde? *toppskick

Inlägg av einar- »

En snikad 94a GL är väl kanske inget som kommer inbringa några astronomiska summor men se det så här att den har passerat botten värdemässigt och kommer fortsätta stiga.
De fina och lågmilade bilarna har väl redan börjat hamna hos samlare och fler och fler får upp ögonen för att även 940 börjar bli en ovanlig syn på vägarna
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

Eda
Webmaster
Inlägg: 1803
Blev medlem: 31 jan 2007, 00:07
Kör: 965, AMC

Re: Kommer min 944 stiga i värde? *toppskick

Inlägg av Eda »

Du får räkna på vad kostnaden är att ha den stående. Om den bara kostar service kommer det att löna sig att behålla den.
Om du betalar 1000 kronor per månad för förvaring har du betalat 120'000 för enbart förvaring om tio år, den värdeökningen är tveksam om bilen kommer att ha.

Sen är det oerhört svårt att sia om framtiden för bensinbilar. Jag gissar att de inte kommer att förbjudas men kanske begränsas eller helt enkelt bara fasas ut som entusiastbilar. Det påverkar ju så klart priset negativt om de inte får användas.

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Kommer min 944 stiga i värde? *toppskick

Inlägg av Moto-XXX »

På sikt kommer den bli en eftersökt entusiastbil men frågan är hur länge det dröjer. Jämför med prisbilden på 240, där har priserna verkligen skjutit i höjden för någorlunda fina bilar.

Ppol
Färsk användare
Inlägg: 5
Blev medlem: 28 aug 2019, 20:43

Re: Kommer min 944 stiga i värde? *toppskick

Inlägg av Ppol »

Tackar för svaren!
Ja , jag hoppas den följer 240ins pris utveckling. Som har ökat extremt mycket, för 5 år sedan fick man riktigt fräscha för 10.000, nu kostar samma bil ca 40.000

Jag har gratis förvaring i kallgarage , just nu står 940in avställd men besiktigad ute i kallgaraget. Jag brukar ställa på den i maj och köra på sommaren

Jag väntar nog några år , har inte behov av pengar och har en ny bruksbil så 940in får stå och vänta :-)

Jens.L
Forumsfreak
Inlägg: 3020
Blev medlem: 23 sep 2004, 22:11
Kör: Volvo 940
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Kommer min 944 stiga i värde? *toppskick

Inlägg av Jens.L »

Dom flesta bilar verkar sticka iväg i pris i samma stund som dom blir skattesmitare och besiktning vart annat år. Sen är det ju utbud och efterfrågan på det. För det känns som att 740 börjar följa 240ins fotspår också.
Volvo 940 Turbo 1997

Östlund
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6877
Blev medlem: 03 sep 2004, 22:10
Kör: Volvo, Skoda
Ort: Nykvarn

Re: Kommer min 944 stiga i värde? *toppskick

Inlägg av Östlund »

En sak jag reflekterar över är hur länge det är möjligt att köra bensinbil i Sverige.
Ska undvika att snacka allt för mycket politik här, men får Miljöpartiet fortsätta med sin skrämselpropaganda och styra och ställa så kommer våra hobby vara ett minna blott inom 10 år. Detta är vad jag tror (ej fakta 😄)
Det är ett under att vi fortfarande har möjligheten att köra skattebefriade bilar i Sverige idag.

Jag skulle med andra ord inte lägga mina pensionspengar i en bensindriven bil.
Volvo 244 DL -77 Volvo V70 2,5t -05 Skoda Octavia 4x4 -14

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Kommer min 944 stiga i värde? *toppskick

Inlägg av In The White »

Tror samma som dig. Det är rena häxjakten från ett visst parti som pågår nu. :?

einar-
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 3676
Blev medlem: 21 mar 2011, 11:30
Kör: 745 GLE -88a
Ort: Dala-Järna

Re: Kommer min 944 stiga i värde? *toppskick

Inlägg av einar- »

Tror nog att det kommer vara möjligt länge än. Andra alternativ som elbilar kommer inte hinna sjunka nog i pris så att den stora allmänheten ska ha råd att köpa.

Sen har vi fortfarande oljebolag som kommer göra allt i sin makt för att få fortsätta sälja 8)
Vem fan behöver turbo när det finns träskor

In The White
Moderator
Inlägg: 20137
Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Kommer min 944 stiga i värde? *toppskick

Inlägg av In The White »

einar- skrev:
04 dec 2021, 21:26
Tror nog att det kommer vara möjligt länge än. Andra alternativ som elbilar kommer inte hinna sjunka nog i pris så att den stora allmänheten ska ha råd att köpa.

Sen har vi fortfarande oljebolag som kommer göra allt i sin makt för att få fortsätta sälja 8)
Hoppas du har rätt! [thum]

Skriv svar