Nyckellös 945 -97

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Nyckellös 945 -97

Inlägg av SEpaket »

En person jag känner har en 945a stående vid ett dödsbo. Det är en 97a som tyvärr man inte hittar någon nyckel till. Detta är ju en årsmodell som har startspärr om jag minns rätt. Är det någon som vet hur man fixar detta? Ny nyckel hos Volvo, om den ens går längre, ligger väl runt 3-4 000 kronor styck och det känns inte så aktuellt för honom att lägga. Vad måste man byta ut för att byta till nya lås? Självklart lås i dörrar och tändningslås, men vad behövs för boxar och grejer?
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

bönan
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 368
Blev medlem: 07 mar 2019, 16:52
Kör: 964 -97

Re: Nyckellös 945 -97

Inlägg av bönan »

Nyckel till min 740 -90:a gick på 500 kr hos Volvo. Men det kanske är dyrare med dessa senare årsmodeller?

Moto-XXX
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 535
Blev medlem: 04 dec 2002, 09:39
Kör: 945 Classic
Ort: Trångsund, Stockholm

Re: Nyckellös 945 -97

Inlägg av Moto-XXX »

Startspärren sitter i bränsleboxen och det räcker med att sätta i ett trimchip som saknar startspärrsfunktion.

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Nyckellös 945 -97

Inlägg av Lehto »

Yes, enklaste är nog faktiskt att chippa den.
Annars måste du ha en bil med 977 eller 984 bränslebox, samt tändningslås och nyckel från samma bil.
940 Turbo brukis: Bild

Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Re: Nyckellös 945 -97

Inlägg av SEpaket »

Okej. Tror inte chippa är så aktuellt, men om man tänker sig att man hittar någon som säljer sin bil i delar så räcker det alltså med lås, nyckel och bränslebox från den bilen för att kunna byta allt? Är boxen svår att byta?
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

Lehto
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 941
Blev medlem: 08 maj 2015, 17:23
Kör: Volvo 940
Ort: Västerås

Re: Nyckellös 945 -97

Inlägg av Lehto »

SEpaket skrev:
21 jun 2020, 16:46
Okej. Tror inte chippa är så aktuellt, men om man tänker sig att man hittar någon som säljer sin bil i delar så räcker det alltså med lås, nyckel och bränslebox från den bilen för att kunna byta allt? Är boxen svår att byta?
Boxen är väl det enklaste att byta, sitter bakom en kåpa på högra sidan var passageraren har sina fötter.
Sitter väl med 2-3 skruvar sen är det bara att lossa kontakten från boxen å klicka i den nya.
Känns som det jobbiga är att byta tändningslås, har aldrig gjort det så ska väl inte uttala mig om det är svårt eller ej.

Chippa är ju väldigt smidigt annars, behöver ju inte chippa för att höja effekten. Kan lägga i ett ECO chip el liknande bara.
940 Turbo brukis: Bild

Ghurra
Van forumsanvändare
Inlägg: 1886
Blev medlem: 16 jan 2007, 00:27
Kör: Kombi-nerat
Ort: Sthlm
Kontakt:

Re: Nyckellös 945 -97

Inlägg av Ghurra »

Men vad är det för skick?
Det är väl mer jobb att byta lås och chippa eller nåt än att skaffa en riktig nyckel?
Annars sälja som den står?
V70 2.5 FT -12 (gas)
V70 2,5T AWD -05, Volvo 245 SE -93
V90 3.0 -98, Mazda 1300 -75
http://www.garaget.org/Ghurra
"If it ain't broken, dont fix it"

Skriv svar