740 4x4
Postat: 03 maj 2017, 14:53
Ibland får man liksom tankar man inte kan släppa.....och visst är det kul leka med dem?
Jag är fullständigt medveten om att det enklaste är att köpa sig en bil som redan är fyrhjulsdriven, vilket jag redan har.
Och säkert så är det enklaste om man vill ha en bil som är 4wd och ser ut som en 740 att ställa karossen på en ram från en pickup eller liknande med lämplig hjulbas.
Men....
C202, dvs. den ungersktillverkade civilvalpen, har M45-växellåda. Alltså bör ju fördelningslådan från en sådan gå att få till att fungera ihop med växellådorna i den generationen.
Framvagnen från 960 1995-> delar väl också det allra mesta med 850? En sådan kan väl inte vara några jätteproblem att montera in i en 740, och min tanke är om man även skulle kunna använda sig av 850-spindlar på en sådan för att få sådana som är anpassade för drivning fram.
Sedan återstår väl såna, hrm, trivialiteter som att hitta en lämplig slutväxel dit fram med samma utväxling som bak samt att få ihop det där med drivaxlarna....för att inte tala om att få plats med allting....
Men är inte tanken lite intressant ändå, med en fortfarande ganska original 740, fyrhjulsdriven med mestadels bara Volvodelar? Inte för att jag direkt hade tänkt bygga men.....
Jag är fullständigt medveten om att det enklaste är att köpa sig en bil som redan är fyrhjulsdriven, vilket jag redan har.
Och säkert så är det enklaste om man vill ha en bil som är 4wd och ser ut som en 740 att ställa karossen på en ram från en pickup eller liknande med lämplig hjulbas.
Men....
C202, dvs. den ungersktillverkade civilvalpen, har M45-växellåda. Alltså bör ju fördelningslådan från en sådan gå att få till att fungera ihop med växellådorna i den generationen.
Framvagnen från 960 1995-> delar väl också det allra mesta med 850? En sådan kan väl inte vara några jätteproblem att montera in i en 740, och min tanke är om man även skulle kunna använda sig av 850-spindlar på en sådan för att få sådana som är anpassade för drivning fram.
Sedan återstår väl såna, hrm, trivialiteter som att hitta en lämplig slutväxel dit fram med samma utväxling som bak samt att få ihop det där med drivaxlarna....för att inte tala om att få plats med allting....
Men är inte tanken lite intressant ändå, med en fortfarande ganska original 740, fyrhjulsdriven med mestadels bara Volvodelar? Inte för att jag direkt hade tänkt bygga men.....