AC 760

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Volvo_Kustom
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 415
Blev medlem: 19 dec 2009, 02:46
Ort: Lycksele, Västerbotten

AC 760

Inlägg av Volvo_Kustom »

Nu är de ju så att 765'an min har ju ingen ac och tyckte de verkade konstigt då jag tycker de borde varit standard på dessa lyxvagnar 1986. så kollade lite närmare på de och såg att värmepaketet ser ut som dom brukar göra på ac bilar med fläkten som är skruvad med 4-5 skruvar och inte den med en skruv sen vrider man lös den. finns ju dock varken kompressor, kondensor, torkfilter, rör eller ac panel. så då är min tanke ifall de är bytt till cellpaket utan ac och allt är bortplockat, så tänkte hur mycket jobb de skulle vara att montera tillbaka ac i den, undrar även om de är olika på 700 och 900
[Volvo 760 -82][Buick Electra -62][Volvo 765 Turbodiesel-86][Volvo 945 Turbodiesel -96]

davidbj
Färsk användare
Inlägg: 30
Blev medlem: 08 jun 2015, 17:12
Kör: 780 87- v60 d5awd
Ort: tranemo

Re: AC 760

Inlägg av davidbj »

Det går att göra. Jag har gjort det för många år sedan när jag jobbade på Volvo. Sist jag var på svis fanns en komplett ac sats till 700 med dieselmotor. Jag har för mig att dom tog ca 5000kr för den. Det är billigt då det går åt mkt saker.

Volvo_Kustom
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 415
Blev medlem: 19 dec 2009, 02:46
Ort: Lycksele, Västerbotten

Re: AC 760

Inlägg av Volvo_Kustom »

Ja de var ju inte så farligt egentligen. men de mesta är jag nog så fixa beggat.

Har ju skrotat ner en 85'as 760 diesel med ac som var ur funktion så dom hade klippt alla slangar, kollade värmepaketet och rören in till cellpaketet var klippt med. men tänkte om man kan ta de från t.ex en 940 med ac/ecc då jag vet en som skrotar ner en 95 945 diesel. kondensorn jag hade var ju dålig men de har vi på jobbet från en 760 bensin, sen kompressorn finns från en 960 diesel och fäste har jag liggandes så de borde ju funka? men då är de ju de om jag kan ta cellpaket, slangar, rör och torkfilter från 940 för då behöver jag väl bara panelen från 700-serie med ac för att få den rätta.

Edit: var till garaget och kollade lite mer på de, om man tar bort pluggarna som sitter på torpeden syns de att cellpaketet eller vad man ska säga är borttaget. och såg jag att den har panelen till ac då den såg annars ut jämfört med den som sitter i min 83'a utan ac
[Volvo 760 -82][Buick Electra -62][Volvo 765 Turbodiesel-86][Volvo 945 Turbodiesel -96]

Skriv svar