Svenska Volvo 7/900 Klubben

Platsen för oss som värnar om Volvos 7/900-serie
Aktuellt datum och tid: 16 dec 2019, 03:23

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm




Ny tråd  Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 07 dec 2016, 13:20 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 07 aug 2016, 19:54
Inlägg: 7
Fanken, sitter o räknar så ögonen blöder!
Har blivit erbjuden att köpa en 940FTT -93 som har blivit stillastående projekt sedan minst 7-8 år.
Bilen då:
Totalt omlackad för ca 8 år sedan,aldrig varit ute sedan dess,står i uppvärmt garage även vintetid,många lager klarlack o visst,det ser bra ut(nån typ av gråmetallic).
Kamaxel bytt vx3 eller nått vevstakarna bytta till bättre, lite större turbo än original bytt, 3" hela vägen med racekatt och downpipe.

Behöver göras då:
Kylar o intercooler ska dit.
Alla slangar ska dit.
Avgassystem ska fästas upp och ev svetsas lite.
Luftburk ska tillbaka.
Ac-kompressor ska tillbaka då den påstås fungera(fattades bultar)
Laga rosthål under batterilåda.
Nytt batteri införskaffas.
Montera dit blinkers fram.
Köpa rutramar och taklister(hittade inga i röran)
Montera dit vingen på skuffen(hittade inga fästen till den heller)
Troligtvis köpa nya skivor+klossar runt om.
Förhoppningsvis lyckas att arbeta/smörja igång alla oken annars byte av dessa också.
4 st sommardäck till MK-18(alla slut)
4 st vinterdäck(står på dessa nu och är slut)
Är original i boxarna(bränsle+tändning) så jag vet inte hur den reagerar på det som är gjort förövrigt på motorn.
Lite oljor och div vätskor påfyllnad
Arbetstid förstås, men det kan jag väl inte räkna så mycket på.
Sedan inte att glömma: besiktning!!
Säkert glömt något som dyker upp på vägen.

Vad säger ni, vad kan man ge för ett sådant projekt?


Upp
   
InläggPostat: 07 dec 2016, 17:48 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18223
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Ja du... Är ju en hel del att göra om man säger så. Lister till rutan får du i så fall hitta på skroten då dessa utgått.

Spontant säger jag 5000kr då det är rost också i bilen.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 07 dec 2016, 18:18 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 07 aug 2016, 19:54
Inlägg: 7
Ja det är de jag var lite orolig för.
Många av posterna jag skrev är ju tyvärr sånt som måste köpas in och det landar på nästan 10000 kr,bara däck o bromsar sticker iväg självt på 10 papp om oken skulle fått för sig att kärva ihop.
Sedan finns ju de mesta grejerna där i garaget,kylare,luftburk,avgassystem mm men det är just det som också är ett litet problem,det ligger över HELA garaget och det är inte jag som plockat ner den ,alltså så vet jag inte var just den skruven till kylaren är tex...
Är väl rädd att det är därför den inte blev ihopplockad för 8 år sedan,det blev lite fööör mycket.
Det som retar mig är ju att man kan se den färdig i sin nya lack i fantasin men man ser ju inte jobbet för att få den dit och det känns lite som att köpa grisen i säcken,man vet inte vad man köper,kan bli många 1000-lappar till innan den går igenom en besiktning, och ja,jag har fått ett pris för den men jag väntar lite med det för att se vad ni på forumet tycker.

MVH/Roger


Upp
   
InläggPostat: 07 dec 2016, 19:05 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18223
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
Sedan kan man ju inte mäta allt i pengar heller. Då är bilhobbyn bland det sista man ska syssla med.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 07 dec 2016, 22:48 
Offline
Svart bälte i SÖK!

Blev medlem: 09 aug 2009, 20:41
Inlägg: 2024
Kör: Volvo
fördelen är att den inte rullat 8 saltade vintrar heller... kan ju spara i längden men runt 5000kr kanske börja lågt iaf.
ganska shysst att den är omlackad om det är fräsht fortfarande vill säga.

kanske finns det extra delar med också. på något sätt har den endå en gång varit påkostad så.

få ihop det får du nog du kanske kan köpa en extremt billig reservdelsbil som är hyffsat org så kan du ju se hur allt sitter...

svårt man vet ju aldrig vad man får finns gott om lik på blocket med...

_________________
Bil jag gärna hade ägt en tidig Volvo 765 Turbo Intercooler.

Stavar som en kratta...


Upp
   
InläggPostat: 09 dec 2016, 13:33 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 07 aug 2016, 19:54
Inlägg: 7
niroc1989 skrev:
fördelen är att den inte rullat 8 saltade vintrar heller... kan ju spara i längden men runt 5000kr kanske börja lågt iaf.
ganska shysst att den är omlackad om det är fräsht fortfarande vill säga.

kanske finns det extra delar med också. på något sätt har den endå en gång varit påkostad så.

få ihop det får du nog du kanske kan köpa en extremt billig reservdelsbil som är hyffsat org så kan du ju se hur allt sitter...

svårt man vet ju aldrig vad man får finns gott om lik på blocket med...


Joo, problemet med en "donatorbil" är tyvärr lite att det går inte få tag på någon för rimligt pris,sökt av angränsande län o det finns ingen billigare än typ 7000 kr och vad får jag då, 4 vinterdäck kanske, lite bultar och fästen,rutlister?
Bromsar på en bil för dom pengarna är i regel redan slut eller kärvar.
Visst, rosten är nog bara vid batteriet för det såg ut som resten var redigt gjort.


Upp
   
InläggPostat: 09 dec 2016, 13:55 
Offline
Sekreterare

Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Inlägg: 3299
Kör: 780, 945 m.m.
Ort: Stockholm. Klubbens representant i SVIS styrelse, Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Jag ska fatta mig extremt kort men min åsikt här.

Är det en bil du ska göra iordning på lediga stunder för att det är lite kul, men avsikt att bruka lite lagom på sommaren som finbil.
Ja, absolut! Bilhobby är kul och glädje mäter man inte i pengar.

Är det en bil du ska ska göra iordning för att köra som bruksbil året runt, fixa det som är trasigt, äga i 3-5 år osv.
Njae, egentligen inte, som du är inne på lite för mycket jobb, kanske bättre att köpa nåt på blocket att åka i.

Är det en bil du ska göra iordning för att sälja och försöka få igen en slant.
Nej, inte värt det.

Låter krasst, men så är nog tyvärr verkligheten.

_________________
Bild
Leg. 7/900-mäklare ALLT ser bättre ut utan LED-ramp
780 -90, XC70 -13, 945 -98, V60 -12, GMC Sierra -96, 944 -91, 945 -95, 740 -88, 265 -76


Upp
   
InläggPostat: 10 dec 2016, 09:33 
Offline
Klubbmedlem 2019
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Inlägg: 4401
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Håller helt med HenrikG här, går att vrida och vända mycket på det men det blir bara "värt" det om du köper den som hobbybil. Hade jag varit ute efter ett projekt att göra iordning till hobbybil så skulle den nog hamnat ganska högt på listan med tanke på ny lack etc. förutsatt att du gillar färgen. Finns relativt gott om 900 serie på skrotarna så är rätt så enkelt att åka och hämta allt plock som saknas.

_________________
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!


Upp
   
InläggPostat: 10 dec 2016, 23:16 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 07 aug 2016, 19:54
Inlägg: 7
HenrikG skrev:
Jag ska fatta mig extremt kort men min åsikt här.

Är det en bil du ska göra iordning på lediga stunder för att det är lite kul, men avsikt att bruka lite lagom på sommaren som finbil.
Ja, absolut! Bilhobby är kul och glädje mäter man inte i pengar.

Är det en bil du ska ska göra iordning för att köra som bruksbil året runt, fixa det som är trasigt, äga i 3-5 år osv.
Njae, egentligen inte, som du är inne på lite för mycket jobb, kanske bättre att köpa nåt på blocket att åka i.

Är det en bil du ska göra iordning för att sälja och försöka få igen en slant.
Nej, inte värt det.

Låter krasst, men så är nog tyvärr verkligheten.


Fanken,det var huvudet på spiken!
Dags att lägga korten på bordet då eftersom jag inte sagt vad priset låg på....
Ja, lacken är jättefin,inredningen kunde väl vara bättre,tror att det var en spricka i sätet förarstolen.
Tror att de flesta grejerna finns där förutom listerna,sen är det ju däck bromsar batteri diverse bult och plock.
Sen då att den inte är startad efter byte av turbo och vevstakar för ca 8 år sedan gör ju att man kan få påhälsning av andra problem,torra slangar,ärgade kopplingar,elproblem etc.

Då är vi där HenrikG: det är ingen hobbybil som ska fisa omkring 2 månader på sommaren. Det är ingen bil som ska göras iordning för att säljas. Det var en bil som jag skulle ha till min grabb som blir 18 till våren och tyvärr tror jag inte han ser samma skönhet i bilen när den stått färdig blank o fin,jo till en början men sen blir det en bakhjulsdriven volvo lik förbannat som det ska busas med och då vet jag inte om jag vill lägga ner den tiden kontra det priset han vill ha för den som den står idag.
Priset då? 10000kr...


Upp
   
InläggPostat: 10 dec 2016, 23:32 
Offline
Moderator

Blev medlem: 27 jan 2009, 14:34
Inlägg: 18223
Kör: Herrgårdsvagn
Ort: Skåne
För 10.000-15.000kr kan du få en hyfsat fin fungerande 940 i dag.

_________________
Bild
Länk: Projekt CLASSIC
Tack till:
Bil-Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
   
InläggPostat: 11 dec 2016, 01:17 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 07 aug 2016, 19:54
Inlägg: 7
In The White skrev:
För 10.000-15.000kr kan du få en hyfsat fin fungerande 940 i dag.


Jo jag är fullt medveten om det och faktiskt kan tid vara pengar också,man har inte all tid i världen och jag har nog lite för dålig kunskap att skruva ihop detta projektet speciellt när man inte skruvat ner den själv och vet var man lagt delarna.

Nä det blir nog att leta begagnat på blocket istället,dyker faktiskt upp fina exemplar ibland,det gäller bara att ha kontanter redo och inte fundera för länge för dom försvinner snabbt dom man tyckte såg fina ut fast kanske priset ibland kändes lite högt, så blir de sålda ändå. Kan nog många gånger vara bättre med någon 1000-lapp högre och mer oskruvat...


Upp
   
InläggPostat: 14 dec 2016, 10:15 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41
Inlägg: 767
du kan ju tänka så här också.....vad kostar en hellack idag? Är det riktigt gjort och det inte finns nåt att anmärka på så så har du ju minst 10 000 bara där.........Svenskar har alltid varit snåla när det gäller bilar, ingenting får kosta nåt och allt ska vara gratis och de ser på nåt vis bara på vad bilen är värd. Folk skriker ju rakt ut om nån begär fantasisummor för en helrenoverad bil oavsett fabrikat. En 240 ska bara kosta 3500kr för de har de minsann alltid gjort typ, sen att det är en rostfri enägarbil i kanonskick spelar ingen roll. ..........Sen gnäller man när bilarna försvinner ur landet.


Upp
   
InläggPostat: 14 dec 2016, 22:14 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 07 aug 2016, 19:54
Inlägg: 7
StefanM skrev:
du kan ju tänka så här också.....vad kostar en hellack idag? Är det riktigt gjort och det inte finns nåt att anmärka på så så har du ju minst 10 000 bara där.........Svenskar har alltid varit snåla när det gäller bilar, ingenting får kosta nåt och allt ska vara gratis och de ser på nåt vis bara på vad bilen är värd. Folk skriker ju rakt ut om nån begär fantasisummor för en helrenoverad bil oavsett fabrikat. En 240 ska bara kosta 3500kr för de har de minsann alltid gjort typ, sen att det är en rostfri enägarbil i kanonskick spelar ingen roll. ..........Sen gnäller man när bilarna försvinner ur landet.


Ska faktiskt åka och ta en titt på lacken igen för att bilda mig en uppfattning om lacken,var inte riktigt den man tittade på första gången man var där,såg bara allt som skulle skruvas tillbaka.


Upp
   
InläggPostat: 23 dec 2016, 22:17 
Offline
Uppkörning
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Inlägg: 485
Kör: 744GL -86
Ort: Kungälv
StefanM skrev:
du kan ju tänka så här också.....vad kostar en hellack idag? Är det riktigt gjort och det inte finns nåt att anmärka på så så har du ju minst 10 000 bara där.........Svenskar har alltid varit snåla när det gäller bilar, ingenting får kosta nåt och allt ska vara gratis och de ser på nåt vis bara på vad bilen är värd. Folk skriker ju rakt ut om nån begär fantasisummor för en helrenoverad bil oavsett fabrikat. En 240 ska bara kosta 3500kr för de har de minsann alltid gjort typ, sen att det är en rostfri enägarbil i kanonskick spelar ingen roll. ..........Sen gnäller man när bilarna försvinner ur landet.

Samtidigt så tycker jag att ägaren har klantat till det här projektet ganska ordentligt. Det är som trådskaparen skriver en jäkla massa merjobb om det inte är någon ordning på de lösa delarna, delar som saknas, skruvar som saknas mm. Det kommer att kosta pengar att skaffa delar och en stor extra tidsåtgång för att reda ut vad som passar och inte, otaliga extraresor för att inköpa skruvar, clips mm. Då skall inte priset vara för högt oavsett hur bra lacken är. Inte för en Volvo 940 i alla fall. Jag tror precis som trådskaparen skriver att det finns en anledning till varför ingenting har hänt på 8 år.

Sedan, i min värld är det lite fel ordning att lackera en bil innan man gjort klart all rostlagning (som batterilådan). Det ger mig en signal om att det kan finnas mer som behöver undersökas närmare. Å andra sidan behöver det ju inte betyda något heller men jag skulle vara noga med att verkligen undersöka bilen.

_________________
Eric Tilly, Kungälv

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86
Bild


Upp
   
InläggPostat: 27 dec 2016, 11:05 
Offline
Uppkörning

Blev medlem: 12 mar 2007, 16:41
Inlägg: 767
jo men köper man ett halvfärdigt projekt och ämnar ha den som en entusiastfordon så får man nog tänka i helt andra banor. Man kan ju inte i det läget budgetera och tänka att jag får inte ut mer än 9500 när jag säljer den för det är vad volvo 940 står i vid ev försäljning. Man får liksom inse att det kostar flis att hålla på med alla slags hobbybilar oavsett märke och det är lika mycket pill att plocka ihop en 940 som ligger i delar som en capri 2600RS. Sen att den senare betingar helt andra pengar än en 940 är ju en helt annan sak.


Upp
   
InläggPostat: 27 dec 2016, 18:25 
Offline
Svart bälte i SÖK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11 okt 2006, 14:33
Inlägg: 2951
Kör: 4x4
Ort: Kalix.
flygsfors skrev:
HenrikG skrev:
Jag ska fatta mig extremt kort men min åsikt här.

Är det en bil du ska göra iordning på lediga stunder för att det är lite kul, men avsikt att bruka lite lagom på sommaren som finbil.
Ja, absolut! Bilhobby är kul och glädje mäter man inte i pengar.

Är det en bil du ska ska göra iordning för att köra som bruksbil året runt, fixa det som är trasigt, äga i 3-5 år osv.
Njae, egentligen inte, som du är inne på lite för mycket jobb, kanske bättre att köpa nåt på blocket att åka i.

Är det en bil du ska göra iordning för att sälja och försöka få igen en slant.
Nej, inte värt det.

Låter krasst, men så är nog tyvärr verkligheten.


Fanken,det var huvudet på spiken!
Dags att lägga korten på bordet då eftersom jag inte sagt vad priset låg på....
Ja, lacken är jättefin,inredningen kunde väl vara bättre,tror att det var en spricka i sätet förarstolen.
Tror att de flesta grejerna finns där förutom listerna,sen är det ju däck bromsar batteri diverse bult och plock.
Sen då att den inte är startad efter byte av turbo och vevstakar för ca 8 år sedan gör ju att man kan få påhälsning av andra problem,torra slangar,ärgade kopplingar,elproblem etc.

Då är vi där HenrikG: det är ingen hobbybil som ska fisa omkring 2 månader på sommaren. Det är ingen bil som ska göras iordning för att säljas. Det var en bil som jag skulle ha till min grabb som blir 18 till våren och tyvärr tror jag inte han ser samma skönhet i bilen när den stått färdig blank o fin,jo till en början men sen blir det en bakhjulsdriven volvo lik förbannat som det ska busas med och då vet jag inte om jag vill lägga ner den tiden kontra det priset han vill ha för den som den står idag.
Priset då? 10000kr...


Allt beror ju på grabbens inställning till det här med bilar också?
10 000 är lite saftigt men....
Har grabben något bilintresse över huvud taget? Om ja, och du kan få ner priset, köp den kanske då men låt honom göra allt arbete och i den mån han kan även stå för finanserna, så blir det ju ett bra projekt att lära sig på? Om inte, varför ens skaffa en sån här bil då? Blocket är fullt med körklara 940s, gärna GL då jag inte riktigt fattar varför man vill släppa loss någon där vettet i huvudet är minst 10 år bort i en trimmad Turbo, till bättre priser. Om då en sådan ens duger, om han är som ungdomar är mest idag så lär väl inte någon gammal töntig Volvo vara bra nog.....

_________________
FRK - 744 GL 87 B230K + ZF4HP22 (såld)
OPX - 745 GLT 89 B234F + M46 (skrot)
FNT - 744 GL 90 B230F + M47 (såld)
MRJ - 744 GLE 86 B230E +M46 (såld)
(Nuvarande vagnpark - Willys Jeep 194? - Volvo PV544 1965 - Opel Rekord 1968 - Opel Kadett 1975 - MB 230E 1985 - Datsun King Cab 1985 - Volvo S70 2,5SE 1997)


Upp
   
InläggPostat: 28 dec 2016, 16:26 
Offline
Färsk användare

Blev medlem: 07 aug 2016, 19:54
Inlägg: 7
Cpt Tuttle skrev:
flygsfors skrev:
HenrikG skrev:
Jag ska fatta mig extremt kort men min åsikt här.

Är det en bil du ska göra iordning på lediga stunder för att det är lite kul, men avsikt att bruka lite lagom på sommaren som finbil.
Ja, absolut! Bilhobby är kul och glädje mäter man inte i pengar.

Är det en bil du ska ska göra iordning för att köra som bruksbil året runt, fixa det som är trasigt, äga i 3-5 år osv.
Njae, egentligen inte, som du är inne på lite för mycket jobb, kanske bättre att köpa nåt på blocket att åka i.

Är det en bil du ska göra iordning för att sälja och försöka få igen en slant.
Nej, inte värt det.

Låter krasst, men så är nog tyvärr verkligheten.


Fanken,det var huvudet på spiken!
Dags att lägga korten på bordet då eftersom jag inte sagt vad priset låg på....
Ja, lacken är jättefin,inredningen kunde väl vara bättre,tror att det var en spricka i sätet förarstolen.
Tror att de flesta grejerna finns där förutom listerna,sen är det ju däck bromsar batteri diverse bult och plock.
Sen då att den inte är startad efter byte av turbo och vevstakar för ca 8 år sedan gör ju att man kan få påhälsning av andra problem,torra slangar,ärgade kopplingar,elproblem etc.

Då är vi där HenrikG: det är ingen hobbybil som ska fisa omkring 2 månader på sommaren. Det är ingen bil som ska göras iordning för att säljas. Det var en bil som jag skulle ha till min grabb som blir 18 till våren och tyvärr tror jag inte han ser samma skönhet i bilen när den stått färdig blank o fin,jo till en början men sen blir det en bakhjulsdriven volvo lik förbannat som det ska busas med och då vet jag inte om jag vill lägga ner den tiden kontra det priset han vill ha för den som den står idag.
Priset då? 10000kr...


Allt beror ju på grabbens inställning till det här med bilar också?
10 000 är lite saftigt men....
Har grabben något bilintresse över huvud taget? Om ja, och du kan få ner priset, köp den kanske då men låt honom göra allt arbete och i den mån han kan även stå för finanserna, så blir det ju ett bra projekt att lära sig på? Om inte, varför ens skaffa en sån här bil då? Blocket är fullt med körklara 940s, gärna GL då jag inte riktigt fattar varför man vill släppa loss någon där vettet i huvudet är minst 10 år bort i en trimmad Turbo, till bättre priser. Om då en sådan ens duger, om han är som ungdomar är mest idag så lär väl inte någon gammal töntig Volvo vara bra nog.....


Jo det är ju det med mognaden hos en 18-åring, känner att det inte alltid finns en "ansvarskänsla" hos dagens ungdomar och det skulle göra så ont i mitt egna hjärta om han nu inte skulle sköta den eller komma hem med växelspaken i näven....
Sen 10000kr, och inte veta vad som fattas,var grejerna är och vad som behövs för att komma igenom besiktning.
Volvo? Ja den är ju bakhjulsdriven säger han,då kan man lägga ihop 1+1 och lista ut vad den ska användas till.
Nä det blir inget köp av denna bil,men ett jättetack för all respons så man kunde komma till ett beslut!


Upp
   
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd  Svara på tråd  [ 17 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC+01:00 Europe/Stockholm


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2015