Fråga om svetsning

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Fråga om svetsning

Inlägg av George Holmer »

Om man skall svetsa hjulhus, reservhjulsbalja, sparklådor och lite annat smått på en 245, vilken slags svets bör man köpa?



Tänk på att jag aldrig svetsat förut, detta är lite på vinst och förlust. Tänker inte köpa någon industriell apparat.



George
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

En MIG i folkmun. Men egentligen så är det en MAG.

Skillnaden är att migen har inaktiv gas å magen har aktiv gas.



Nu arbetar ju inte jag som svetsare, men om jag skulle köpa en så skulle jag köpa en som man kan ansluta gas till. Det finns ju tråd med flussmedel så slipper man gas. Dock blir ju inte svetsarna lika fina. Men svetsar man utomhus så åker ju inte gasen iväg när det blåser en smula.





Det är ju vad jag tycker. Finns säkert andra som har anorlunda ideer.
Bild

PETER
Uppkörning
Inlägg: 734
Blev medlem: 30 nov 2002, 19:28
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av PETER »

helt klart ska du satsa på MIG/MAG och det kostar inte så mycket att köpa en gasflaska
Skyline Racer

070-5579940

www.streetcars.se

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

Ok, kan man köpa en svets som är för klen liksom, finns de i olika storlekar? När ni säger att svetsen blir finare, då menar ni utseendemässigt eller styrekmässigt? Blir svetsfogen sämre med elsvets?



George
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

snoris
Uppkörning
Inlägg: 442
Blev medlem: 23 dec 2002, 10:14

Inlägg av snoris »

är väl inte heller nån svets expert, med elsvets är det nästan omöjligt att svetsa bilplåt... en mig/mag bör du skaffa gärna med märke så du kan få tag på delar och sånt senare iallafall det skulle behövas, gärna trefas med...



angånde svetsfogen så tror jag inte den blir så mycket sämre men fult brukar det bli... plottrig och sprätter så det blir möe jobb med kapen sen efter..

Metal_Robban
Färsk användare
Inlägg: 68
Blev medlem: 30 jul 2003, 18:08

Inlägg av Metal_Robban »

Satsa på en Mig/mag maskin.. kör inte med gaslegirad tråd.. funkar skit o blir himla fula svets fogar.. o sen spottar o fräser svetsen när du kör med den.. köp en gas tub dom är inte så dyra begagnade går att få tag på för en billig peng.. o så kostar det inte så mycket att fylla på dom runt 300-400 kr tror jag..
Stolt ägare av en silvermetalick 740 b230f -88

som nyss har rullat lite över 30000 mil och går som en klocka (3:e ägaren)

micael
Expert
Inlägg: 8322
Blev medlem: 01 dec 2002, 12:46
Kör: Volvo V90
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av micael »

Tja. 1 fas räcker nog till husbehov.

Skall man svetsa cabbar å större grejer bör man ju ha 3-fas.



Ljusbågssvets är skitsvårt. Bilplåt lär näst intill vara omöjligt att svetsa med en sådan.



Jag vet faktiskt inte hur man gör med gasen. Vi har ju en skitstor svets med en stor tub. Å dom är ju kodade så man hyr dom per dag.
Bild

eXpaniX
Uppkörning
Inlägg: 358
Blev medlem: 19 jul 2003, 11:43
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av eXpaniX »

jag har så att man köper en tub och har den tills den är slut, sen åker man bara till nån av AGA:s depåstationer och byter ut den tomma flaskan mot en full. kostar runt 500lappen att byta har jag för mig, men det funkar jäkligt smidigt!
Volvo 940tic -94...

George Holmer
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2373
Blev medlem: 30 jan 2003, 01:41
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av George Holmer »

Aha, jag köpte en elsvets billigt i förra veckan men den får stå i samla damm. Nu måste jag först lära mig svetsa och sedan köper jag en gassvets.
Volvo 940 Turbodiesel 1994

http://www.georgeholmer.com/

KungV90
Färsk användare
Inlägg: 25
Blev medlem: 02 dec 2002, 14:19
Ort: Skanör

Inlägg av KungV90 »

Köpte en sån där med flussmedel inne i tråden, kostade 1600 på Claes Ohlsson. Har funkat kanon - utan den hade inte amazonen varit i livet längre. Har lagt dit ny reservhjulsbalja, skärmkanter, tvärbalkar, torpedvägg vänster + höger, fästen frö framskärm vänster + höger, samt lite andra hål här och där. Har man bara plåtrent går det bra.
amazon - 69

740GLT 16v -88

V90 - 97

MB 230 -66

Kawa ZX-10 -90

Moto Guzzi V11 Le Mans - 03

Greensilver
Forumsfreak
Inlägg: 3217
Blev medlem: 20 apr 2003, 21:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Köp en MIG-svets, trefas. I Sverige går det att köpa de små flaskorna och sedan byta ut dom mot fulla mot en kostnad på typ 300 kronor eller vad det är. Jag brukar köpa gas på Jula. De stora tuberna tror jag man måste skriva kontrakt på så det lönar sig nog inte för en hobbysvetsare.



Du behöver ju inte köpa en ny svets, nästan bättre att köpa en bättre begagnad och investera i ett nytt slangpaket till den. Du bör också köpa en håltång så att du kan klippa hål i plåten för punktsvetsarna.



Förutom diverse specialverktyg för punktsvetsning är MIG-svets mig veterligen det enda fungerande alternativet för svetsning i fordon. Har en kamrat som svetsar med pinne på sina gamla rostbilar och det fungerar hjälpligen men det blir varken snyggt eller bra.
Bild

Skriv svar