Hur byter man värmepaket i en 740?

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

Hur byter man värmepaket i en 740?

Inlägg av ramme »

Tja! Har kört fast lite med demonteringen av värmepaketet i min 740GL och behöver lite hjälp! :)

Jag har problem med läckande värmekran och värmepaket och tänkte ge mig på att byta dem. Jag har nu kommit dit att jag behöver ha loss sjävla värmeväxlaren men jag vet inte riktigt hur.
Det finns en handfull gamla tråda i ämnet, men de har inte riktigt gett något tydligt svar tyvärr. (Brutna bildlänkar hjälper inte heller till.)

Nåväl, om man kollar på denna bilden, så är det alltså elementet inringat i rött som ska bort, och jag har fått loss den plastsarg (inringat i gult) som håller den på plats på sidan.

All logik säger att den nu bara ska vara att dra rakt ut åt sidan egentligen, men den vill ändå inte släppa!
Den är lite lös så den går att vicka på i sidled, men den vill inte komma ut tyvärr.

Är det någon som vet om det är något mer man måste släppa på, eller om det ens är möjligt att få ut elementet denna vägen?
Jag hoppas på att det ska gå att byta utan att behöva ta loss hela plastskalet nämligen för annars måste ju hela brädan loss... :roll:

Bild

//Ramme
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

Användarvisningsbild
ramme
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2609
Blev medlem: 14 okt 2004, 10:22
Kör: Bakhjulsdrivet
Ort: Göteborg

Re: Hur byter man värmepaket i en 740?

Inlägg av ramme »

Så, om det kanske kan hjälpa någon annan i samma sits i framtiden så kan jag berätta att det visst går att få ur värmeväxlaren utan att ta bort instrumentbräda eller hela värmepaketet.
Jag lyckades till slut, och det är som jag trodde. Man lossar två skruv som håller plastlocket (inringat i gult på bilden), tar bort det och sen kan man dra cellpaketet rakt ut åt sidan.
Det är väldigt tajt, pedaställ och databox är i vägen, men lossar man och viker undan databoxen, går det alltså att få ut denna väg.
Volvo 744 GL -88B / Volvo 940 Turbo -93 / Volvo 760 GLE -83 / Volvo 760 GLE -84 / Toyota Cressida -78

Skriv svar