"Longlife" service Volvo V70 2,4 -99

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Arly165
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 4739
Blev medlem: 13 aug 2005, 20:29
Kör: 740 GLT 16 Valve
Ort: Hässelby 165
Kontakt:

"Longlife" service Volvo V70 2,4 -99

Inlägg av Arly165 »

Mina blivande svärföräldrar har en V70 2,4 manuell -99 som extrabil, den rullar ganska sparsamt under sommarhalvåret. Gått 14.000 mil.
Den stod obrukad i flera år men har sedan två år tillbaks börjat användas. Vid ibruktagandet lämnades den in på service hos verkstad, så vet inte riktigt vad som gjorts där. Detta var 2013.
Jag påtalat att en ny service vore i sin ordning och således fått i uppgift att utföra denna.
Den här bilen kommer få vänta ytterligare minst två år på nästa service så vilken olja kan ni rekommendera? Finns det något "longlife" alternativ?
Förutom olja och filter vilket borde vara det mest kritiska, vad ska man mer se över? Tänddelar är kollade och fina. Bromsar bytte jag på den 2013.

Edit: kan tillägga att servicelampan lyser vid uppstart och ca. 1 minut innan den slocknar.
Bild
Nattsvart lack och kromad list på 89 årsmodell. Jag öser på för fullt i stan som en 50-tals rebell!

Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Re: "Longlife" service Volvo V70 2,4 -99

Inlägg av SEpaket »

Jag skulle kolla kamrem... Den lär väl behöva bytas av ålder nu, tror det är 8 eller 10 år på en sån. Går den av är ju bilen skrot.
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

Eirike93
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 709
Blev medlem: 26 nov 2012, 13:01
Ort: Kungälv

Re: "Longlife" service Volvo V70 2,4 -99

Inlägg av Eirike93 »

Den är väl inte konstruerad för long-life, vilket gör att service-lampan lyser vid uppstart (1års intervall?).

Bromsvätskan är väl vettigt att ta en titt på också, om den stått mycket och den inte är bytt på länge :)
VW Golf TDI -06
VW Golf TDI Alltrack -16

HenrikG
Sekreterare
Inlägg: 3429
Blev medlem: 10 mar 2003, 19:33
Kör: för lite..
Ort: Stockholm. Klubbens försäkringsansvarig för MHRF-försäkringen
Kontakt:

Re: "Longlife" service Volvo V70 2,4 -99

Inlägg av HenrikG »

En bra castrol helsyntet gör jobbet. Inte för att det är optimalt med 2år mellan servicarna.
Nåväl, I'll hook you up, olja finns i mitt garage :)
Bild
Invecklare
780 -90, 945 -98, 944 -91, 744 -88, 745 -88, XC70 -13, V60 -18

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: "Longlife" service Volvo V70 2,4 -99

Inlägg av taz »

SEpaket skrev:Jag skulle kolla kamrem... Den lär väl behöva bytas av ålder nu, tror det är 8 eller 10 år på en sån. Går den av är ju bilen skrot.
Går kamremmen av får man lyfta topp, byta ventiler, slipa säten och montera ny rem.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: "Longlife" service Volvo V70 2,4 -99

Inlägg av taz »

Arly165 skrev:bla bla
Låter som en lite lurig bil att pilla på! Mitt tips är att det ibland kan vara bra att inte involvera sig för mycket i andras bilar, det kan bita en i röva senare om något skiter sig.

Sen beror det ju på vad för förhållande man har också.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Användarvisningsbild
SEpaket
Svart bälte i SÖK!
Inlägg: 2000
Blev medlem: 18 jul 2013, 15:58
Kör: V60, 740, 854 & C70
Ort: S. Bohuslän

Re: "Longlife" service Volvo V70 2,4 -99

Inlägg av SEpaket »

taz skrev:
SEpaket skrev:Jag skulle kolla kamrem... Den lär väl behöva bytas av ålder nu, tror det är 8 eller 10 år på en sån. Går den av är ju bilen skrot.
Går kamremmen av får man lyfta topp, byta ventiler, slipa säten och montera ny rem.
Ja. Och för merparten personer innebär det en kostnad på 3-4 gånger bilens värde.

I vilket fall som helst är det väl en bättre idé att bara byta remmen vid intervall för att slippa merarbete?
I don't understand bus lanes. Why do poor people have to get to places quicker than I do?
- Jeremy Clarkson

Användarvisningsbild
taz
Dags att bli medlem?
Inlägg: 7027
Blev medlem: 15 maj 2006, 14:12
Kör: Volvo 960
Ort: Göteborg

Re: "Longlife" service Volvo V70 2,4 -99

Inlägg av taz »

SEpaket skrev:
taz skrev:
SEpaket skrev:Jag skulle kolla kamrem... Den lär väl behöva bytas av ålder nu, tror det är 8 eller 10 år på en sån. Går den av är ju bilen skrot.
Går kamremmen av får man lyfta topp, byta ventiler, slipa säten och montera ny rem.
Ja. Och för merparten personer innebär det en kostnad på 3-4 gånger bilens värde.

I vilket fall som helst är det väl en bättre idé att bara byta remmen vid intervall för att slippa merarbete?
Absolut, kamremmar skall bytas. Bilar skall ej skrotas. Att byta bil ger ofta nya problem än att behålla.
Bild
Only YOU can prevent forest fires.

Skriv svar