Problem att få igång bensindriven motorvärmare 091-B

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Problem att få igång bensindriven motorvärmare 091-B

Inlägg av Tilly »

Jag har monterat en motorvärmare av typen 091-B i min 740 med förgasare. Såväl värmare som bränslepump och vattencirkulationspump är nästan nya. Monteringen har inte inneburit några större problem men när allt var klart ville den inte starta och problemet är att det inte kommer fram bränsle. På insprutningsbilar ges ju ofta rådet att man skall sätta ett T-kors på returledningen från motorn men eftersom jag har en B230A så finns det ju ingen returledning utan bara en matarledning. Därför har jag satt ett T-kors på huvudbränsleledningen vilket också är den metod Volvo rekommenderar på 240 med B230A. Jag har svårt att se att det skulle vara annorlunda på 740.

Först använde jag kopparledning, 6 mm gummislang och en bit 8 mm gummislang plus ett filter på ledningen från tanken. Jag fick då rådet att det antagligen var för stor diameter på ledningen och att jag istället skulle montera 2mm Mekanylslang och endast använda 6 mm gummislang korta bitar vid anslutningar till T-korset och mot bränslepumpen vilket jag nu också gjort.

Efter det har jag provstartat i över en timme men resultatet är fortfarande lika med noll, det kommer inget bränsle. Pumpen (som sagt nästan ny) visar alla tecken på att fungera; den låter riktigt och om man känner på gummislangen som sitter precis innan så rycker det i den när pumpen tickar. Det är ju svårt att se om det kommit fram något i ledningen men precis efter bränslepumpen har jag satt ett bränslefilter och där är det torrt.

Kan det vara så att det trots Volvos rekommendationer inte fungerar att sätta ett T-kors på huvudledningen utan att man måste använda ett så kallat tankdykrör? Om det är någon som har en fungerande 091-B, hur är bränsleledningen dragen på din bil?

Jag börjar lite tappa entusiasmen för detta nu och ärligt talat börjar jag även få slut på idéer, jag tycker liksom alla felkällor känns eliminerade.
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Problem att få igång bensindriven motorvärmare 091-B

Inlägg av Hesselgren »

var sitter pumpen? den måste sitta under tanknivån, dvs i princip där pumpen sitter under bilen på insprutarbilar. det för att pumpen måste självfyllas för att börja pumpa.

hade faktiskt en förgasar 740 med motorvärmare en gång men jag vetefan, "tror" att den hade en helt egen ledning men minnet kan svika där. det var några år sedan.

Användarvisningsbild
Robban67
Dags att bli medlem?
Inlägg: 6761
Blev medlem: 07 dec 2004, 20:34
Ort: Stockholm / Västerhaninge

Re: Problem att få igång bensindriven motorvärmare 091-B

Inlägg av Robban67 »

hej

Bränsleledningen till din pump för bensinvärmaren brukar sitta originalmonterad ner i påfyllningsröret i tanken, finns en liten extra gummibit på den tjocka gummislangen som man gör hål i
och sedan sticker ner plastslangen i , då är din värmare helt oberoende av bränsleledningarna i bilen .
Den tjocka gummislangen jag menar är den som sitter mellan karossen och tankarmaturen :) , ( vilket du troligen redan listat ut men vill bara vara tydlig :) )

Satt så monterad på en 940 som jag skrotade för 1 1/2 år sedan :)

mvh

Robban
Bild

Användarvisningsbild
Tilly
Uppkörning
Inlägg: 498
Blev medlem: 11 jun 2005, 19:17
Kör: 744GL -86
Ort: Skärhamn

Re: Problem att få igång bensindriven motorvärmare 091-B

Inlägg av Tilly »

Hesselgren:
Jag hade som sagt visserligen bara monteringsanvisning för 240 men jag har satt den där den brukar sitta på 700/900, dvs. i princip så lågt det går. Kan nog inte sätta den mycket lägre. Kopplar jag loss ledningen precis innan pumpen så börjar det rinna bensin direkt så jag tror det fyller på precis som det det är tänkt.

Robban67:
Jaså, den lösningen har jag faktiskt aldrig stött på men det är klart att det borde ju naturligtvis fungera alldeles utmärkt att göra så.

Jag gjorde lite grundligare funktionstest av bränslepumpen idag och det verkar tyvärr inte som att den suger någonting trots att det låter som den fungerar. Jag provade att suga ur en kopp med bensin men resultatet var väldigt klent. Provade också att tvångsfylla pumpen och sedan starta den. Då trycker den ur sig det som är i men den verkar inte suga i sig något nytt bränsle.

Så det blir väl helt enkelt att leta upp en ersättningspump. Jag kan ju just tänka mig vad den kostar på Volvo men det kanske finns andra alternativ?
Eric Tilly, Skärhamn

244 GL -87 | 244 DL -78 | 740 GL -86 | VW Polo -03
Bild

Hesselgren
Moderator
Inlägg: 19505
Blev medlem: 21 apr 2005, 21:50
Ort: Stockholm

Re: Problem att få igång bensindriven motorvärmare 091-B

Inlägg av Hesselgren »

det är väl bara en vanlig tickapockapump?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... mp-523226/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar