Hastighetmätarproblem Volvo 740 -90

Allmänt snack om 7/900-bilar. Även frågor angående AC, farthållare och andra kringsystem. Här kan också frågor och diskussioner som inte riktigt passar in i annan kategori läggas.
Zorro1969
Klubbmedlem 2022
Inlägg: 121
Blev medlem: 24 okt 2006, 13:10
Kör: Volvo 940 Classic
Ort: Vällingby Stockholm

Hastighetmätarproblem Volvo 740 -90

Inlägg av Zorro1969 »

Hejsan.

Jag har en Volvo 740 1990 årsmodell med B230F motor.
Den har gått 19 000 mil.
Hastighetsmätarkabeln som går från bakaxeln har gått av precis vid
kontakten till den lilla fyrkantiga burken på bakaxeln.
Går den kabeln och byta ut? Hur går man till väga då?
Sköter den kabeln även om ABSn. Jag såg att ABS lampan började lysa
när kabeln gick av. Var kan man köpa en sådan kabel i sånafall.

Sedan har jag fått problem med tomgången. Den kan vara tjurig och få i gång ibland
och den kan kan lägga av ibland. Man får gasa upp den för att få den och hålla tomgången.
Har bytt stift rotor fördelarlock o tändkablar men den är fortfarande tjurig.

Hoppas att någon har tips åt mig. Är jätte nöjd med bilen annars.
VOLVO 940 CLASSIC -98

Volvo245GLT
Uppkörning
Inlägg: 692
Blev medlem: 03 sep 2006, 11:01
Kör: 240
Ort: Ljusne
Kontakt:

Re: Hastighetmätarproblem Volvo 740 -90

Inlägg av Volvo245GLT »

Givaren på bakaxeln ger signal till både hastighetsmätaren och ABS-systemet, så visst hänger problemen ihop.
Inga problem att byta kabeln. :) Dess andra ände kommer upp i bagaget, i närheten av tankröret. Leta efter en svart plastlåda (plombering) som du får bryta upp, och inuti finns ett kontaktstycke som du kan dela på.
Sen är det bara att avlägna det skadade kablaget och ersätta det med ett helt.

Volvo borde ha nytt, annars är det bara att lägga upp en köpes-annons här i forumet. Både jag och flera andra har garanterat denna kabelstump i reservdelslådan om du inte bara vill skarva på en ny kontakt.

Ang. tomgångsproblemen så börja med att kolla upp felkoder. Hur du gör finns beskrivet i FAQ.
Inte säkert att du får ut några koder dock, men börja med att kolla upp tomgångsreglerventilen (tomgångsmotorn) i så fall.
Den sitter i en gummihållare under insuget och släpper förbi luft för tomgången då gasspället är stängt.
Kärvar ventilen så kan man uppleva samma problem som du beskriver.
245 GL -90 "OFE" | 245 DL -77 "FAZ" | 244 GLE -89 "EDM" | V90 -98 "PBG"
samt KABE'n och en hel del 2/7/900-bilar på tillfälligt besök!

Skriv svar